۰۶ خرداد ۱۳۹۶ - ۱۲:۲۶
کد خبر: ۵۰۱۰۱۲

زمزمه هاي استيضاح ترامپ

نظرسنجي هاي مختلف نشان مي دهد حتي برخي کساني که در انتخابات رياست جمهوري ماه نوامبر به سود ترامپ راي داده اند، نسبت به سياستهاي رئيس جمهور جديد ايالات متحده آمريکا سرخورده هستند.
ترامپ

به گزارش خبرگزاری رسا، کاهش شديد محبوبيت دونالد ترامپ رئيس جمهور ايالات متحده آمريکا در نظرسنجي هاي صورت گرفته در اين کشور، منجر به نگراني وي و مقامات کابينه اش شده است. به راستي در کابينه ترامپ چه مي گذرد؟ بسياري از تحليلگران مسائل ايالات متحده آمريکا معتقدند که تقابل ترامپ با رئيس اف بي آي و برکناري جيمز کومي به ضرر وي در نزد افکار عمومي تبديل شده است. به عبارت بهتر، کاهش شديد و بي سابقه محبوبيت دونالد ترامپ رئيس جمهور ايالات متحده آمريکا در تازه ترين نظرسنجي هاي صورت گرفته در اين کشور، نشان مي دهد تقابل ميان کاخ سفيد و اف بي آي، بر روي نظر شهروندان اين کشور تاثير منفي ( به ضرر ترامپ) گذاشته است.

مروي بر يکي از نظرسنجي هاي جنجالي صورت گرفته اخير در ايالات متحده آمريکا مي تواند در نوع خود قابل تامل باشد. نتايج نظرسنجي جديد موسسه سياست گذاري عمومي وابسته به حزب دموکرات آمريکا، نشان مي دهد که 48 درصد آمريکايي ها از استيضاح «دونالد ترامپ» رئيس جمهوري کشورشان حمايت مي کنند.همچنين در اين نظرسنجي  41 درصد گفته اند که موافق استيضاح ترامپ نيستند.نکته قابل تامل اينکه فقط 43 درصد از آمريکايي ها گفته اند که ترامپ دوره چهار ساله رياست جمهوري خود را بطور کامل تمام خواهد کرد و 45 درصد معتقدند که رئيس جمهوري آمريکا نمي تواند اين مدت دوام بياورد.به عبارت بهتر، بسياري از شهروندان آمريکايي معتقدند که دوران چهار ساله رياست جمهوي ترامپ به پايان نخواهد رسيد. اما سوال اصلي اينجاست که چرا ديد منفي شهروندان آمريکايي نسبت به دونالد ترامپ پس از برگزاري رقابتهاي انتخابات رياست جمهوري سال 2016 ايالات متحده آمريکا تقويت شده است؟ 

يکي از مسائلي که در اين خصوص قابل تامل به نظر مي رسد، تنش‌زايي هايي است که ميان ترامپ و مقامات اروپايي رخ داده است. حمايت ترامپ از خروج کشورهاي اروپايي از اتحاديه اروپايي( به مانند برگزيت) از يک سو و وضع تعرفه هاي گمرکي سنگين براي محصولات صادراتي کشورهاي اروپايي سبب شده است تا شهروندان آمريکايي ميان خود و اروپا احساس جدايي کنند. اگرچه در دوران رقابتهاي انتخابات رياست جمهوري عده  زيادي از اين تقابل استقبال کردند اما به نظر مي رسد هر اندازه اين تقابل عملي تر و عيني تر مي شودف بر تعداد مخالفان اين رويکرد ترامپ افزوده مي شود. نظرسنجي هاي اخير صورت گرفته در ايالات متحده آمريکا نشان مي دهد حتي بسياري از کساني که در جريان انتخابات رياست جمهوري سال 2016 به وي راي داده اند، از وي روي برگردانده اند. 
اين روي گرداني، در فاصله حدود 4 ماه اخير صورت گرفته و در تاريخ ايالات متحده آمريکا بي سابقه بوده است.

با اين حال، مهم ترين موضوعي که بايد نسبت به آن توجه داشت، پرونده ارتباط تيم انتخاباتي ترامپ و روسيه است. اين موضوع، هم اکنون به بحثي جنجالي درکل ايالات متحده آمريکا تبديل شده است .حتي به نظر مي رسد برخي جمهوري‌خواهان سنتي آماده اند تا در صورت اثبات اين مسئله، حمايت خود از ترامپ را قطع کرده و به سود استعفاي وي از قدرت وارد عمل شوند. صورت مسئله اين است که ترامپ با مجموعه از اقدامات جنجال برانگيز از جمله اخراج ناگهاني «جيمز کومي» رئيس پليس فدرال آمريکا نيز انتشار گزارش هايي درباره افشاي اطلاعات فوق محرمانه به مقام هاي روسيه مواجه است.در اين ميان، برکنار کردن جيمز کومي از رياست اف بي آي، سخت تين اشتباه ترامپ بوده است. بسياري از تحليلگران مسائل آمريکا معتقدند که برکناري کومي بسيار هدفمند بوده است .ترامپ از افشاي ارتباطات خود با روسيه واهمه داشته و در صدد پيشگيري از اين مسئله بر آمده، اما در اين خصوص بدترين راهکار را انتخاب کرده است.

همان گونه که بارها اشاره شده است، پرونده ارتباطات تيم انتخاباتي ترامپ و مقامات روسي، مي تواند به پاشنه آشيل وي در آينده اي نزديک تبديل شود. سناتورهايي مانند جان مک کين ( سناتور پر نفوذ جمهوري‌خواه) نيز در اين خصوص از پيگيري تحقيقات عليه ترامپ استقبال مي کنند. به نظر مي رسد ، دامنه منازعاتي که ميان ترامپ و دستگاههاي امنيتي ايالات متحده آمريکا شکل گرفته است به مراتب گسترده تر از آن چيزي  باشد که ترامپ تصور کرده است. اف بي آي در جريان رقابتهاي انتخابات رياست جمهوري سال 2016، عملا در زمين ترامپ بازي کرد. اظهارات مقامات اف بي آي در فاصله يک هفته تا برگزاري انتخابات در خصوص مفتوح بودن پرونده ايميل‌هاي هيلاري کلينتون، نقش موثري در هدايت آراي کلينتون به سوي ترامپ شد. اگرچه مقامات اف بي آي سعي دارندخود را نهاد و مجموعه اي بي طرف اعلام کنند، اما در مقاطع گوناگون اف بي آي به سود يا ضرر دو حزب مستقر سياسي در آمريکا( دموکرات و جمهوري‌خواه) وارد عمل مي شود. بنابراين، نمي توان کارويژه اف بي آي را صرفا امنيتي دانست. اين کارويژه طي دهه هاي اخير به کار ويژه سياسي- امنيتي تبديل شده است. اين قاعده در خصوص شرايط جاري در آمريکا نيز صادق است.

در هر حال، هم اکنون ترامپ بيش از هر زمان ديگري از نام اف بي آي مي هراسد! اف بي آي اگرچه درجريان برگزاري انتخابات رياست جمهوري ايالات متحده آمريکا در سال گذشته به نقطه قوت و اميد جمهوري‌خواهان و ترامپ تبديل شد، اما در حال حاضر به پاشنه آشيل رئيس جمهور ايالات متحده آمريکا و همراهانش تبديل شده است. آنچه مسلم است اينکه  از زمان آغاز اين تحقيقات در ماه مي ميلادي تا زماني که تحقيقات به نتيجه برسد، ترامپ و همراهانش تحت فشار زيادي قرار خواهند گرفت. در صورتي که ارتباط مشاور انتخاباتي ترامپ با روسها از سوي اف بي آي افشا شود، بازي به مراتب در آمريکا پيچيده تر خواهد شد. موضوعي که منجر به تشديد نگراني هاي رئيس جمهور جنجالي آمريکا شده است.

سوال اصلي اينجاست که ماجراي تقابل افي بي آي و کاخ سفيد به کجا خواهد انجاميد؟ به راستي دونالد ترامپ و مقامات کاخ سفيد براي جلوگيري از انتشار برخي گزارشهايي که ممکن است منجر به استيضاح رئيس جمهور ايالات متحده آمريکا شود چه راهکاري در نظر خواهند گرفت؟ آيا در آينده اي نزديک ممکن است ترامپ به واسطه ارتباط تيم انتخاباتي وي با مقامات روسي از قدرت برکنار شود؟ اينها موضوعاتي است که پاسخ آنها در آينده اي نزديک مشخص خواهد شد.هم اکنون ترامپ با نگراني شديدي اوضاع جاري در کشورش را مورد رصد و بررسي قرار مي دهد. او به خوبي مي داند که اکثر شهروندان آمريکايي در حال حاضر ديد مثبتي نسبت به وي و سياستهايش ندارند. نظرسنجي هاي مختلف نشان مي دهد حتي برخي کساني که در انتخابات رياست جمهوري ماه نوامبر به سود ترامپ راي داده اند، نسبت به سياستهاي رئيس جمهور جديد ايالات متحده آمريکا سرخورده هستند. از سوي ديگر، نبايد اين حقيقت را فراموش کرد که ترامپ با استناد به آراي الکترال توانست رئيس جمهور ايالات متحده شود و در آراي عمومي، هيلاري کلينتون حدود 3 ميليون راي بيشتر از دونالد ترامپ کسب کرد. همين مسئله ضريب و ميزان آسيب پذيري سياسي ترامپ را در آينده افزايش خواهد داد. موضوعي که بسياري از مشاوران رئيس جمهور ايالات متحده آمريکا نيز نسبت به ان نگران هستند. /۹۱۶/ ۱۰۲/ع

حنيف غفاري

ارسال نظرات