۱۸ خرداد ۱۳۹۶ - ۱۶:۲۵
کد خبر: ۵۰۳۸۲۰

چاپ نخست کتاب اصحاب امام حسن مجتبی(ع)، زیر نظر استاد محمد هادی یوسفی غروی؛

این کتاب به زبان فارسی تألیف شده است تا در آینده در صورت نیاز به زبان های مختلف ترجمه شود.
اص

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا پژوهشکده باقر العلوم (ع)چاپ نخست کتاب اصحاب امام حسن مجتبی، تألیف جمعی از پژوهشگران را که زیر نظر استاد محمد هادی یوسفی غروی تدوین یافته، منتشر کرده است.

در مقدمه این کتاب که پس از دایره المعارف چند جلدی صحابه پیامبر(ص) منتشر شده، درباره آن چنین آمده است:

هدف از تگارش این کتاب پرداختن به زندگی تمام اصحاب ائمه نیست؛ زیرا اولاٌ، اسامی تمام یاران ایشان در کتب تراجم و تاریخ ثبت نشده است؛ ثانیاٌ، بیشتر افرادی که نویسندگان از ایشان نام برده اند، افرادی هستند که فقط روایتی از از امام شنیده اند و بیش از این از آنان اطلاعی در دست نیست. ملاک انتخاب اصحاب، شیعه بودن نبوده و حتی زندگی اصحاب سنی حضرات معصومین نیز بررسی شده، اما افراد زندگی ناصبی به دلیل دشمنی آشکار آنها با ائمه اطهار(ع) بررسی نشده است. ضمنا درباره صحابه یاد شده نیز هم قول علمای شیعه و هم قول علمای اهل سنت، نقل و از نتیجه گیری، پرهیز و قضاوت به خود خواننده واگذار شده است.

درباره مشخصات کتاب نیز در مقدمه آمده است که چون بیشتر کتاب های رجالی به زبان عربی است، تصمیم گرفته شد که این کتاب به زبان فارسی تألیف شود تا در آینده در صورت نیاز به زبان های مختلف ترجمه شود.

در آغاز این کتاب، نخست به صورت مفصل به زنگدانی امام حسن(ع)  و در شرح حال ایشان به مطالبی همچون سیمای ظاهری امام حسن (ع)، نزول آیات در شأن امام حسن (ع)، اوصاف و کرامات امام حسن(ع)، جایگاه امام حسن (ع) نزد رسول خدا(ص)، عبادت امام حسن(ع)، بخشش امام حسن(ع)، شهادت و ماجرای دفن پیکر امام حسن(ع)، افسانه همسران امام حسن(ع)، فرزندان امام حسن(ع) و ... پرداخته شده است.

پس از آن به شرح حال 31 تن از اصحاب امام حسن(ع) اشاره شده است که از این افراد می توان به ابورزین الاسدی، ظالم بن عمرو، اصبغ بن نباته، حارث بن عبدالله همدانی، حبابه والبیه، حبه بن جوین، رشید الهجری، رفاعه بن شداد بجلی، سلیم بن قیس هلالی،ک میل بن زیاد نخعی، محمد بن حنفیه، مسیب بن نجبه فزاری کوفی، میثم بن یحیی التمار و ... اشاره کرد.

در صفحه 307 و 308 این کتاب درباره رشید الهجری اینگونه نقل شده است که وی از یاران امیرالمؤمنین علی، امام حسن، امام حسین، امام سجاد(ع) به شمار امده است. رشید علم بلایا  منایا را از امیرالمؤمنین(ع) فراگرفت و آن حضرت او را رشید البلایا نامیده بود.

همچنین در صفحه 375 درباره سلیم بن قیس هلالی چنین آمده است:

شیخ طوسی سلیم بن قیس هلالی را هم از کسانی برشمرده که از امام علی (ع) روایت نقل کرده و هم وی را از اصحاب امام حسن، امام حسین، امام سجاد و امام باقر (ع) دانسته است... . نجاشی نیز سلیم بن قیس را صاحب کتاب و کنیه وی را اباصادق دانسته و طریقه روایت از کتاب سلیم بن قیس را به ابراهیم بن عمر یمانی منسوب کردده است.

در صفحه 444 نیز به نقل از دانشمندان اهل سنت درباره کمیل بن زیاد نخعی چنین آمده است:

اکثر دانشمندان اهل سنت از کمیل به نیکی و بزرگی یاد کرده اند؛ ابن سعد می نویسد: «کان شریفا مطاعا فی قومه». ... مزی می نویسد: «کان شریفا مطاعا فی قومه و کان ثقه» و زبیدی کمیل را صاحب سرّ امام علی (ع) معرفی کرده است.

میثم تمار از دیگر اصحاب امام حسن(ع) است که با شماره 30 در این کتاب مشخص شده و در صفحه 566 درباره او چنین  گفته شده است: علامه حلی درباره میثم نوشته است: میثم، مشکورست و در ادامه به نقل از کشی... می نویسد: اباجعفر(امام باقر (ع)) میثم را بسیار دوست اشت و میثم مؤمنی شاکر در سختی ها و صابر در بلایا بود.

گفتنی است، پژوهشکده باقر العلوم (ع) چاپ نخست کتاب اصحاب امام حسن مجتبی(ع) را در هزار نسخه و قیمت 30000تومان در بهار 1396 منتشر کرده است و علاقه مندان می توانند برای خرید حضوری به این مرکز در جنب مصلای قدس مراجعه کنند./ 925/ن 602/ ش

ارسال نظرات