۲۵ خرداد ۱۳۹۶ - ۱۷:۲۴
کد خبر: ۵۰۵۴۴۷
سخنران دینی تأکید کرد؛

شب قدر فرصتی برای بیدار شدن

حجت الاسلام فاطمی با اشاره به اینکه در شب های قدر باید توبه حقیقی انجام دهیم، گفت: انسان در این شب ها باید ساعاتی با خود خلوت کند، نسبت به اعمال گذشته خود تفکر داشته و درصدد جبران خطاها باشد.
درس تفسیر حجت الاسلام سید احمد فاطمی

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حجت الاسلام سید احمد فاطمی در جلسه تفسیر قرآن کریم که ظهر امروز در مسجد نو واقع در میدان آستانه قم برگزار شد، یکی از اوصاف بندگان شایسته خداوند را «صله رحم» خواند و گفت: امام صادق(ع) می فرماید «مهم ترین صله ارحام، صله ارحام با محمد(ص) و آل محمد(ع) است.

تأثیر صله رحم بر زندگی ها

استاد درس خارج حوزه علمیه قم با اشاره به اینکه «صله ارحام» بر زندگی انسان، بسیار اثر دارد، اظهار داشت: قطع رحم عامل نابودی زندگی انسان و صله رحم عامل خیر و برکت در عمر، رزق و غیره است.

وی افزود: حقیقت و ماهیت صله ارحام این است که انسان با پیامبر اکرم(ص) و اهل بیت(ع) ارتباط صمیمانه برقرار کرده و رفتار آنها را سرلوحه زندگانی خودش قرار دهد؛ شخصی که اینگونه باشد به یقین رفتاری شایسته با بستگان و هم نوعان خود خواهد داشت.

رابطه مستقیم صله رحم با کاهش یا افزایش عمر

حجت الاسلام فاطمی با اشاره به اینکه «صله رحم» به طور مستقیم در کاهش یا افزایش عمر تأثیر می گذارد، ابراز داشت: به عنوان مثال شخصی که  قرار است 33 سل عمر کند، اگر قطع رحم کند، 3 سال عمر می کند، اما شخصی که قرار است 3 سال عمر کن، اگر صله رحم بجا آورد، 33 سال عمر خواهد کرد؛ در این شب ها باید خود را مزین به اخلاق الهی کنیم و بدانیم که هم اکنون بهترین فرصت برای انجام صله رحم است.

قطع رحم، سرپیچی از فرمان خداوند است

استاد درس خارج حوزه علمیه قم با اشاره به آیه 22 و 23 سوره محمد «فَهَلْ عَسیْتُمْ إِن تَوَلَّیْتُمْ أَن تُفْسِدُوا فی الاَرْضِ وَ تُقَطعُوا أَرْحَامَکُمْ أُولَئک الَّذِینَ لَعَنَهُمُ اللَّهُ فَأَصمَّهُمْ وَ أَعْمَی أَبْصرَهُمْ» عنوان کرد: قطع رحم کردن به نوعی سرپیچی کردن از دستورات خداوند محسوب می شود و شخص قطع کننده ارحام مورد لعنت خداوند قرار می گیرد.

قطع رحم یک نفر سبب مورد لعن قرار گرفتن یک قوم می شود

وی ادامه داد: پیامبر اکرم(ص) می فرمایند «رحمت الهی بر قومی که در آن ها قاطع رحم وجود دارد، نازل نمی شود»؛ بنابراین همه ما باید در برابر قطع رحم کنندگان در میان بستگان احساس مسؤولیت داشته باشیم.

حجت الاسلام فاطمی خاطرنشان کرد: گاهی یک شخص گناه مرتکب می شود، اما بلایش دامنگیر همگان می شود؛ مانند شخصی که یک قسمت کشتی را سوراخ می کند و همه کشتی و کسانی که در آن هستند غرق می شوند.

مهم تر از بیدار ماندن، بیدار شدن است

استاد درس خارج حوزه علمیه قم با اشاره به اینکه در شب های قدر باید توبه حقیقی انجام دهیم، بیان کرد: انسان در این شب ها نباید تنها به گریه کردن اکتفا کند، بلکه باید ساعتی با خود خلوت کند، نسبت به اعمال گذشته خود تفکر داشته و درصدد جبران خطاهای خویش باشد.

وی با بیان اینکه در شب های قدر، مهم تر از بیدار ماندن، بیدار شدن است، اظهار داشت: انسان باید تا فرصت دارد از خواب غفلت بیدار شود و زندگی خود را با حساب و کتاب ادامه دهد.

احترام به والدین، یکی از عوامل رشد و تعالی انسان

حجت الاسلام فاطمی با اشاره به اینکه یکی از عوامل رشد و تعالی انسان احترام به پدر و مادر است، گفت: متأسفانه گاهی اوقات مشاهده می شود برخی از فرزندان، رفتاری بسیار ناپسندانه با والدین خود دارند؛ باید به آنها گفت که در روایات آمده است که فرشته ای وجود دارد که منتظر است تا پدر و مادر دعا یا نفرینی کند تا با اذن الهی آن را عملی کند؛ بنابراین باید مراقب رفتار خود باشیم.

داستان جوان مغرور و نفرین مادر

استاد درس خارج حوزه علمیه قم به بیان سرنوشت یک جوان که با مادر خود رفتاری ناشایست داشت پرداخت و ابراز داشت: روزی یک جوان که تازه به ثروت رسیده بود، مادر خود را بسیار آزرد، در این حال مادر او گفت «خداوند تو را خفه کند و کمر تو را بشکند»، جوان گفت «مگر من به دریا می روم که شنا کنم که خفه شوم». فردای آن روز که آن جوان به همراه زن و فرزند خود در حال بازگشت به خانه خود در راه تهران بود که هسته میوه در گلویش گیر کرد و خفه شد و مرد، ماشین او هم به دره سقوط کرد و کمر او دو نیم شد.

وی اضافه کرد: در روایات آمده است که در همه حال باید مطیع پدر و مادر باشیم مگر اینکه به معصیت الهی دستور دهند که در اینجا می توان از فرمان آنها سرباز زد.

حجت الاسلام فاطمی در پایان با اشاره به اینکه صله ارحام حقیقی، وصل شدن به معصومین(ع) است، یادآور شد: برای اینکه مورد رحمت الهی قرار گیریم باید به زندگی خود رنگ و بوی اهل بیت(ع) بدهیم و در همه حال پیرو فرمان های آنها باشیم./841/پ۲۰۲/س

ارسال نظرات