۲۶ خرداد ۱۳۹۶ - ۱۵:۴۳
کد خبر: ۵۰۵۶۳۹

احتمال تبدیل دو جزیره مصری به پایگاه نظامی رژیم صهیونیستی

سردبیر روزنامه رای الیوم در یاداشتی در مورد استفاده رژیم صهیونیستی از دو جزیره مصری واگذار شده به عربستان، به عنوان پایگاه نظامی هشدار داد.
مصر و عربستان

به گزارش خبرگزاری رسا، عبدالباری عطوان نویسنده و تحلیلگر مشهور عرب در مقاله ای در خصوص واگذاری دو جزیره 'تیران' و 'صنافیر' به عربستان نوشت: حاکمان کشورهای عربی، به روشهای مختلف، اراده خود رابر مردم تحمیل می کنند و توجهی به خواسته های مردم خود ندارند.

عطوان در مقاله ای در روزنامه 'رأی الیوم' نوشت: تصویب توافقتنامه ترسیم مرزها با عربستان در پارلمان مصر که به موجب آن مصر ازحاکمیت خود بر دو جزیره تیران و صنافیر واقع در خلیج عقبه صرف نظر می کند،تایید کننده این امر است که حکومت های عربی هر چه می خواهند ،به روشهای مختلف و با طرق قانونی و غیر قانونی بر مردمانشان تحمیل می کنند.

سردبیری روزنامه رأی الیوم در ادامه افزود: 'بحث ما اینجا در خصوص مالک واقعی این دو جزیره و اسناد و مدارک هر یک از طرفین نیست، بلکه بحث اصلی چگونگی تصویب چنین چیزی در پارلمان مصر است، پارلمانی که اساسا مشروعیت آن و همچنین نمایندگی آن ازمردم جای شک وجود دارد و بیشتر اعضای این پارلمان از جمله طرفداران دولت وحامیان مواضع آن چه درست و چه غلط ، هستند.

از همان ابتدا مشخص بود دولت مصر عرصه را باز کرد تامردم این کشور و همچنین مخالفان هر چقدر می خواهند فریاد بزنند و هر اقدام قانونی که می خواهند انجام دهند و می دانست که بالاخره تایید پارلمان را می گیرد.این کار در شرایطی انجام شد که عربستان با استفاده از بحران اقتصادی شدید مصر فشار زیادی وارد می کرد تا به نتیجه مورد نظرش برسد.

عطوان در ادامه نوشت: 6 ماه پیش با مصطفی بکری عضو پارلمان مصر و از جمله افراد نزدیک به ادارات تصمیم گیرنده تماس گرفتم تا نظر او و نظام حاکم بر مصر را در این خصوص جویا شوم، که او گفت: به هیاهوها و رای دادگاه ها نگاه نکن، اینها هیچ ارزشی ندارد و پارلمان این توافق را تصویب می کند و البته چنین هم شد.

'حاکمان کشورهای عربی، برای شهروندان عرب و همچنین نهادهای موجود در کشورهای عربی، ارزشی قائل نیستند زیرا حاکم، تصمیم گیرنده اصلی است و رعیت فقط باید گوش دهند و فرمانبرداری کنند. وقتی یک فرد در کشورهای عربی در توییتر، در اظهارنظری به نوعی با یکی از کشورهای اسلامی اعلام همبستگی می کند یا با نرمش تمام از نظام سیاسی کشورش انتقاد می کند، به 10 سال زندان یا بیشترمحکوم می شود و تا آخر عمرش ممنوع السفر می شود، مشخص می شود چه وضعیتی در این کشورها حاکم است.'

سردبیر رأی الیوم در ادامه نوشت: عجیب این است این کشورها که شهروندان خود را به دلیل چند جمله کوتاه درتوییتر یا به دلیل چند بیت شعر زندانی می کنند، ده ها میلیارد دلار پول و هزاران تن اسلحه در سوریه و یمن هزینه می کنند تا به اصطلاح ارزش های دموکراسی، حقوق بشر و عدالت اجتماعی را در آن حاکم کنند.

تیران و صنافیر دو جزیره عربی هستند و امیدواریم عربی باقی بمانند و مهم نیست تحت مالکیت کدام کشور عربی باشند اما در این میان بیم آن داریم که کاسه ای زیر نیم کاسه باشد و در پشت درهای بسته، نقشه ای باشد؛ ما ترس از آن داریم که از این دو جزیره و خلیج عقبه برای خدمت به اهداف نظامی و اقتصادی رژیم صهیونیستی به کار رود. عربسان هزاران جزیره در دریای سرخ دارد و اگر این دو جزیره تحت حاکمیت مصر باقی می ماند، چه مشکلی پیش می آمدبه ویژه اینکه این دو جزیره غیر مسکونی و صخره ای است و در آن نفت یا منابع ارزشمند زیرزمینی وجود ندارد.

عطوان در پایان نوشت: ما نمی دانیم واکنش مردم مصر به تصمیم پارلمانشان چه خواهد بود اما می دانیم که مصر با بحران های زیادی دست و پنجه نرم می کند و در سینا وارد جنگی خونین شده تا حاکمیت خود را بر آن حفظ کند و در این شرایط دیگر دردسر و مشکل دیگری نمی خواهد اما عربستان می بایست این شرایط را درک می کرد و این مساله را به زمان دیگری موکول می کرد.این درست است که عربستان این دو جزیره را به دست آورده اما بخش زیادی ازمردم مصر را به خود بدبین کرده است و بذر دشمنی با آنها کاشته است.'/۸۴۷/ب۱۰۲/ف

منبع: ایرنا

ارسال نظرات