۳۰ خرداد ۱۳۹۶ - ۱۵:۴۹
کد خبر: ۵۰۶۴۹۷
شیخ صهیب حبلی در گفت‌وگو با رسا؛

اجحاف در حق اهل تسنن حامی مقاومت در قانون جدید انتخابات/ کرسی‌های مقاومت تغییر نمی‌کند

عضو تجمع علمای مسلمان لبنان با اشاره به اینکه احتمالا کرسی‎های محور مقاومت در پارلمان آینده تغییر نمی کند، از اجحاف در حق گروه های اهل تسنن حامی مقاومت در قانون جدید انتخابات ابراز تأسف کرد.
حضور شیخ صهیب حبلی عضو ارشد اتحادیه علمای حامی مقاومت در خبرگزاری رسا

شیخ صهیب حبلی عضو تجمع علمای مسلمان لبنان در گفت وگو با خبرنگار بین الملل خبرگزاری رسا درباره قانون جدید انتخابات گفت: ما خواستار نسبیت کامل بر اساس یک حوزه انتخابیه در سراسر کشور بودیم اما آنچه تصویب شد لبنان را به 15 حوزه تقسیم کرد. این تقسیم بندی نیز بر اساس استان ها نیست چرا که لبنان تنها 6 استان دارد.

وی افزود: تقسیم بندی صورت گرفته در قانون جدید انتخابات نیز با اشکالات فراوانی روبروست و معیار درستی ندارد چرا که برخی شهرها را در یک حوزه انتخابیه قرار داده در حالی که یک شهر دیگر به تنهایی یک حوزه انتخابیه تعریف شده است.

این روحانی اهل تسنن با اشاره به اینکه این تقسیم بندی به رفع مشکل انتخاب طایفه ای ومذهبی منجر نمی شود، تصریح کرد: موضوع نسبیت بر اساس 15 حوزه سبب می شود تا هر طایفه و مذهب تنها به انتخاب نمایندگان هم مذهب خود بپردازد و این مساله عامل تحکیم طایفه گرایی و مذهب گرایی خواهد شد.

شیخ صهیب حبلی اظهار داشت: ما می خواستیم همه مردم لبنان به صورت یکپارچه به انتخاب 128 نماینده بپردازند. قانون تصویب شده نه تنها نمی تواند وحدت ملی را به همراه داشته باشد بلکه به تقسیم لبنانی ها بر اساس مذهب خواهد پرداخت.

رییس جمعیت الفت لبنان درباره تفاوت قانون جدید انتخابات با قانون سابق موسوم به قانون 60 گفت: حوزه های انتخابیه در قانون کنونی به  15 حوزه تقسیم شده در حالی که قانون گذشته هر شهر را یک حوزه انتخابیه قرار داده بود. انتقاد ما به قانون جدید این است که برخی از شهرها به صورت نامناسب در یک حوزه قرار گرفته و مسائل جغرافیایی و بافتی در این مساله لحاظ نشده است.

وی از عدم حق انتخاب جوانان 18 ساله به عنوان یکی دیگر از اشکالات قانون جدید یاد کرد و ادامه داد: جوانان 18 ساله همانند قانون سابق حق شرکت در انتخابات را ندارند و ما به این مساله نیز اعتراض داریم. جوانان 18 ساله در لبنان می توانند رانندگی کنند و سایر مسائل اجتماعی و حقوقی را انجام دهند اما از انتخابات محروم هستند.

امام جمعه اهل تسنن صیدا تأکید کرد که جوانان 18 ساله نقش بسیار مهمی در انتخابات دارند اما برخی حساب های طایفه ای نظیر جمعیت بیشتر جوانان 18 ساله مسلمان نسبت به مسیحی سبب شده است تا از حضور این قشر جلوگیری شود.

حزب الله این قانون را نسبت به قانون سابق مثبت می‌داند
شیخ حبلی درباره انتقاد علمای اهل تسنن حامی مقاومت به قانون جدید انتخابات خاطرنشان ساخت: علمای اهل تسنن حامی مقاومت اعتقاد دارند این قانون برای راهیابی گروه های سیاسی اهل سنت حامی مقاومت به پارلمان مناسب نیست بلکه گروه سیاسی سنی که روابط مطلوبی با مقاومت ندارند به پیروزی خواهند رسید و بر همین اساس است که علمای اهل تسنن نیز به این تقسیم بندی معترض هستند و می گویند که جریان سنی 14 مارس از هم اکنون در برخی حوزه های انتخابیه پیروز شده است.

وی ابراز امیدواری کرد که ائتلاف های آینده بتواند این مشکل را حل کرده و گروه های سیاسی سنی حامی مقاومت را به پارلمان راه دهد.

عضو تجمع علمای مسلمان لبنان اظهار داشت: حزب الله به این دلیل از قانون تصویب شده استقبال می کند که کشور را از قانون سابق و خلأ قانونگذاری نجات داده است اما این بدین معنا نیست که حزب الله و احزاب حامی مقاومت کاملا از این قانون حمایت می کنند.

وی درباره کرسی های احتمالی محور مقاومت در پارلمان آینده گفت: پیش بینی می شود کرسی های محور مقاومت متشکل از حزب الله و جریان امل تغییری نخواهد کرد اما هدف این بود که سایر گروه های حامی مقاومت نظیر حزب سوری قومی اجتماعی دارای نمایندگانی در پارلمان باشند تا شاهد تثبیت جایگاه محور مقاومت در پارلمان باشیم. البته ممکن است در برخی بندهای قانون جدید انتخابات تغییراتی حاصل شود.

این روحانی اهل تسنن درباره کرسی های احتمالی جریان مقابل محور مقاومت تصریح کرد: درباره کرسی های 14 مارس و احزاب وابسته به آن نیز به نظر می رسد تفاوت چندانی نخواهد داشت چرا که یک گروه جدید تشکیل شده است که می خواهد از نسبیت برای ایجاد تغییر در پارلمان استفاده کند که ما از برخی خواسته های آن نظیر قانون مدنی و لغو طایفه گری سیاسی حمایت می کنیم زیرا به تحکیم شهروندی منجر می شود./980/ب۹۱۴/ک 

محمدرضا جایروند
ارسال نظرات