۳۱ خرداد ۱۳۹۶ - ۱۷:۰۱
کد خبر: ۵۰۶۸۴۱
سیدهادی سیدافقهی در گفت‌وگو با بین‌الملل رسا:

خاندان سعودی تحمل پادشاهی بن‌سلمان را ندارد/ احتمال درگیری و کودتا دور از ذهن نیست

کارشناس مسائل سیاسی تاکید کرد که اگر بن سلمان بخواهد به حاتم بخشی خود به ترامپ ادامه دهد دیگر چیزی در خزانه عربستان سعودی نخواهد ماند و اقتصاد عربستان سقوط آزاد خواهد کرد.
سیدهادی سیدافقهی

سید هادی سید افقهی، کارشناس مسائل سیاسی در گفت‌وگو با خبرنگار بین الملل خبرگزاری رسا با تاکید براینکه تعیین محمد بن سلمان به عنوان ولیعهد پادشاه سعودی کاملا قابل پیش‌بینی بود، تصریح کرد: محمد بن سلمان در مدت اخیر در مسائل سیاسی، نظامی و اقتصادی دخالت می‌کرد و پست‌ها و مسئولیت‌های مهمی را به عهده داشت. همچنین بن نایف اگرچه اسما ولیعهد بود اما در هیچکدام از دیدارهای مهم شرکت داده نمی‌شد.

وی افزود: زمانبندی اعلام این مساله نیز درخور توجه است؛ افزایش تنش با قطر، احتمال رویارویی با ایران و کسالت حال عمومی ملک سلمان موجب تسریع در این ماجرا شد. خصوصا اینکه محمد بن سلمان می‌ترسید با مرگ پدرش کودتایی در خاندان حاکم شکل گیرد.

تغییر پادشاه در زمان ملک سلمان راحت تر است
این کارشناس سیاسی تاکید کرد که بن سلمان در زمان حیات پدر خود راحت تر می‌تواند به سمت پادشاهی دست یابد. سیدافقهی با اشاره به اینکه در زمان ملک سلمان شورای بیعت یک شورای شکلی است، تصریح کرد: خانواده ملک سلمان با بذل و بخشش های خود به ترامپ که تنها یک فقره از آن چهارصد و پنجاه میلیارد دلار بود توانست همراهی آمریکایی‌ها را داشته باشد. البته خود محمد بن سلمان فاقد حداقل‌های عالم سیاست و مسئولیت اجرایی است. او پیش از این، هیچ تجربه ای در حکمرانی نداشته و تا امروز در هر سمتی که بوده تنها به ماجراجویی و آتش افروزی پرداخته است.

وی به این سوال که «تنش جدی در خاندان حاکم را چقدر محتمل می‌دانید؟» پاسخ داد: باید منتظر ماند و دید که دیگر اُمَرا و حتی برادران پادشاه چه میزان صبر و تحمل از خود نشان خواهند داد که یک جوان بی تجربه و ماجراجوی خود شیفته حکومت کند؟ خب این برای آنها بسیار دردناک و غیرقابل تحمل است. تصور بنده این است که تنش‌ها جدی تر شود و حتی احتمال کودتا و درگیری هم دور از ذهن نیست. مگر اینکه مصالحه کند و یکی از اُمرَای پر نفوذ مانند بندر بن سلطان، متعب و یا خود بن نایف را به صورت دکوری به عنوان ولیعهد انتخاب کند.

بیعت بن نایف از روی اجبار و بی‌میلی است
سید افقهی مساله بیعت بن نایف را نیز بسیار طبیعی دانست و گفت: شکی نیست که این بیعت از روی اجبار و بی میلی است. بن نایف در شرایط کنونی که در موضع ضعف است جرات مخالفت را ندارد. البته این احتمال هم وجود دارد که او را یک پست مهم یا پول هنگفت تطمیع کرده باشند.

این دیپلمات سابق با اشاره به هزینه‌هایی که محمد بن سلمان در مدت اخیر متحمل عربستان سعودی کرده است، اظهار داشت: نپختگی، خودشیفتگی و عدم مقبولیت از جمله مواردی است که تبعات سیاسی در داخل داشته و رفته رفته تشدید خواهد شد. درست است در وضعیت کنونی آنها مهره‌های خود را چیده اند اما با این وجود نتوانستند مقبولیت بن سلمان را افزایش دهند.

«اگر بن سلمان بخواهد به حاتم بخشی خود به ترامپ ادامه دهد دیگر چیزی در خزانه عربستان سعودی نخواهد ماند و اقتصاد عربستان سقوط آزاد خواهد کرد» سید افقهی با بیان این جمله ادامه داد: از حیث اقتصادی هم برای رسیدن به چشم انداز 2030 سلسله ریاضت‌هایی را باید متحمل مردم کند که به نظر می‌رسد موجب نارضایتی شدید خواهد شد.

تهدیدهای بن سلمان علیه ایران بلوف و هارت و هورت است
وی افزود: شکی در این نیست که بن سلمان از یک سو در مسائل داخلی به عربستان آسیب جدی خواهد زد و از سوی دیگر وحدت رویه شوارای همکاری خلیج فارس را از بین می‌برد. پسرفت وضعیت منطقه ای و بین المللی رژیم سعودی نیز در دوران او بسیار محتمل است.

سید افقهی اظهارنظرهای بن سلمان راجع به کشاندن جنگ به داخل ایران را "بلوف" و "هارت و هورت" توصیف و تصریح کرد: عربستان سعودی هنوز نتوانسته بحران بحرین و یمن را مدیریت کند. ضربه ای که اخیرا در دیروالزور به ترویست‌های دست پرورده آنها زدیم تا حدودی حواسشان را جمع خواهد کرد که بن سلمان و همپیاله‌های او اظهاراتی از این دست را تکرار نکنند.

وی در پایان خاطرنشان کرد: اینکه آمریکایی‌ها و صهیونیست‌ها با تشویق خود بخواهند او را به ماجراجویی‌هایی علیه ایران ترغیب کنند تا حواس ما را از وضعیت منطقه پرت کنند محتمل است اما نه به صورت مستقیم. ممکن است عده ای مزدور در خاک ایران را ترغیب کنند که مانند حملات داعش به مجلس و مرقد عملیات تروریستی انجام دهند. این حداکثر کاری است که عربستان سعودی می‌تواند در ایران انجام دهد اما اینکه مستقیم وارد درگیری نظامی با ایران شود بسیار بعید به نظر می‌رسد چرا که هرگونه مقابله مستقیم با ایران خودزنی سعودی است./983/ب915/ک  

ارسال نظرات