۰۱ تير ۱۳۹۶ - ۱۵:۴۵
کد خبر: ۵۰۷۰۶۴
کارشناس مسائل خاورمیانه مطرح کرد؛

سناریوهای احتمالی در عربستان پس از ولیعهدی محمد بن سلمان

کارشناس مسائل خاورمیانه با اشاره به سناریوهای احتمالی بعد از روی کارآمدن محمد بن سلمان به عنوان ولی عهدی تأکید کرد که ممکن است در آینده نزدیک پادشاهی به وی برسد.
محمد بن سلمان


به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا،  حجت الاسلام عبدالحسین عبیاوی کارشناس و تحلیلگر مسائل خاورمیانه، در نشستی که امروز به مناسبت حوادث اخیر عربستان در محل خبرگزاری رسا در قم برگزار شد، با اشاره به سابقه تاریخی شکل گیری دولت آل سعود اظهار داشت: در حقیقت آل سعود در سه مرحله تشکیل شد، حکومت آل سعود یک نظام قبیله ای بود که در منطقه کوچکی از عربستان حکومت می کرد و بعدها عبدالعزیز بن سعود توانست بر نجد و اطراف آن و در نهایت این دولت در سال 1932 برکل عربستان حاکم شود.

وی افزود: بعدها یک سری مکاتبات میان این دولت و انگلیس صورت گرفت و دولت آل سعود با عنوان «المملکة العربیة السعودیة» تأسیس شد؛ طبق وصیت عبدالعزیز ولیعهدی به پسر بزرگتر برمی‌گردد، مگرآن‌که خود فرد بزرگ‌تر از آن امتناع کند. درآن‌صورت به پسر بزرگ‌تر بعدی می‌رسد.

کارشناس و تحلیلگر مسائل خاورمیانه عنوان داشت: در پادشاهی ملک عبدالله پس از مرگ سلطان بن عبدالعزیز (ولیعهد) به‌ترتیب عبدالرحمن، طلال و احمد برادران بزرگ‌تر بودند که در نوبت ولیعهدی بودند، علیرغم این وصیت، پس از مرگ سلطان، نایف بن عبدالعزیز ولیعهد شد، و پس از مرگ او نیز سلمان بن عبدالعزیز ولیعهد شد و اختلاف در بین شاهزادگان ایجاد شد.

وی با بیان اینکه ملک عبدالله تغییراتی در سیستم پادشاهی عربستان ایجاد کرد، یادآور شد: او شورای ولی عهدی را متشکل از 34 نفر از امرای آل سعود تشکیل داد و سلمان و مقرن را به عنوان ولی عهد اول و دوم انتخاب کرد که در نهایت بعد از مرگ عبدالله، سلمان که فردی جنگ طلب و خشن بود روی کار آمد.

حجت الاسلام عبیاوی افزود: سلمان به سرعت شروع به ایجاد تغییرات اساسی در سیستم کرد و در همان ابتدا مقرن که باید پادشاه بعدی عربستان می شد را با تطمیع وتهدید از ولی عهدی برکنار کرد، هرچند مقرن شخصیت ضعیفی داشت و در بین امرای آل سعود نیز از جایگاهی برخوردار نبود؛ سلمان محمد بن نایف یعنی فرزند برادر خود را به عنوان ولی عهد اول و فرزند خودش محمد را به عنوان ولی عهد دوم برگزید.

وی با بیان اینکه باید بعد از مرگ سلمان، محمد بن نایف پادشاه شود، ابراز داشت: پیش بینی ها بر این بود که بن نایف بعد از روی کارآمدن سریعا محمد بن سلمان را که یک مانع بزرگ بر سر راه حکومت است را از میان بردارد ولی این بن سلمان بود که از همان روز اول ارتباطات گسترده ای با رژیم صهیونیستی و آمریکا ایجاد کرد و از این راه توانست محمد بن نایف را به یک مهره سوخته تبدیل کند.

فعال عرصه بین الملل عنوان کرد: بن سلمان تا جایی به قدرت رسیده است که توانست قانون پادشاهی در این کشور را که باید به فرزندان عبدالعزیز می رسید به نوه ها منتقل کند و با نفوذ در آمریکا نظر آنها به سمت خود جلب کند؛ از آنجایی که امرای سعودی تحت فرمان آمریکا هستند به راحتی با روی کار آمدن بن سلمان به عنوان ولی عهد نخست موافقت کردند و 31 نفر از اعضای شورای ولی عهدی نیز رأی به ولی عهدی او دادند.

وی با اشاره به سناریوهای احتمالی در روزهای آینده ابراز داشت: سناریوی نخست که احتمال بسیار قوی دارد این است که در همین روزهای آینده این بن سلمان باشد که پدرش سلمان را کنار بزند و بر تخت پادشاهی بنشیند که در نتیجه این کار احتمال تحرکات گسترده در بین فرزندان عبدالعزیز پررنگ به نظر می رسد.

حجت الاسلام عبیاوی عنوان کرد: احتمال دیگر آن است که پیش از به قدرت رسیدن بن سلمان تحرکات قوی در آل سعود ایجاد شود، اما به جهت قدرت چشم گیری که بن سلمان به دست آورده است، این احتمال ضعیف به نظر می رسد.

وی در پاسخ به این سؤال که آیا احتمال تعرض عربستان به ایران وجود دارد یا خیر عنوان داشت: از آنجایی که بن سلمان فرد جنگ طلبی است و به راحتی و برخلاف وصیت عبدالعزیز به یمن حمله کرده است ممکن است برای نمایان کردن قدرت خود هرکاری بکند ولی از آنجایی که شکست آنها در یمن مشهود است می داند که به هیچ عنوان نمی تواند با ایران وارد جنگ نظامی بشود ولی احتمال دارد تلاش هایی در راستای ایجاد نا امنی داخل ایران بکند./۱۳۳۰/ ۲۰۲/ع

ارسال نظرات