۰۳ تير ۱۳۹۶ - ۱۴:۲۶
کد خبر: ۵۰۷۴۸۴

مراسم نماز جمعه روز قدس در مسجد جامع بلگراد برگزار شد

مراسم نماز جماعت در آخرین جمعه ماه رمضان با حضور جمعی از مسلمانان در مسجد جامع بلگراد با تاکید بر همبستگی مسلمانان برگزار شد.
مسجد جامع بلگراد پایتخت صربستان

به گزارش خبرگزاری رسا، مراسم نماز جماعت در آخرین جمعه ماه رمضان و مصادف با روز جهانی قدس، با حضور جمعی از مسلمانان در مسجد جامع بلگراد برگزار شد.

سعید نسوفوویچ رییس العلمای جامعه اسلامی صربستان در خطبه پس از اقامه نماز جمعه گفت: خداوند متعال تنها حافظ تمام هستی است، پس ما باید با هوشیاری به احکام الهی عمل کنیم و خداوند بزرگ را همیشه و در هر حال حامی و حافظ خود بدانیم.

رییس العلمای صربستان در این خطبه مردم را به همبستگی و مروت و نزدیکی مستمر به خداوند متعال دعوت کرد و گفت که مسلمانان نه فقط در ماه مبارک رمضان بلکه همیشه پایبند به اصول و احکام الهی باشند و از گناه دوری کنند و از خدواند طلب بخشش کنند.

مصطفی یوسف اسپاهیچ امام جمعه مسجد بایراکلی بلگراد نیز در خطبه اول نماز جمعه همچنین به ایام ماه مبارک رمضان اشاره کرد و افزود: رمضان، ماه نزدیکی به خداوند متعال و پاکسازی روح و جسم است و باید تلاش ما براین باشد که خودمان را در این ماه مبارک از گناه و رفتار نادرست پاک و منزه کنیم.

مسلمانان صربستان هر ساله درآخرین جمعه ماه مبارک رمضان مصادف با روز قدس میهمان افطاری سفارت جمهوری اسلامی ایران در مسجد بلگراد هستند.

مراسم نماز عید سعید فطر امسال در صربستان روز یکشنبه 25 ماه ژوئن، مصادف با چهارم تیرماه در ساعت 7 صبح در مسجد بایراکلی بلگراد برگزار و از طریق شبکه سراسری تلویزیوندولتی صربستان بطور مستقیم پخش می شود.

عید فطر بنا بر رسم دیرینه در صربستان به مدت 3 روز برگزار می شود، مسلمانان این کشور در نخستین روز عید فطر پس از اقامه نماز فطر و صرف شیرینی و صبحانه، به دید و بازدید آشنایان خود می روند و به یکدیگر هدیه می دهند و هر کدام با توانایی های مالی که دارند به مستضعفان و تهیدستان کمک می کنند.

در این روزها، مسلمانان سراسر صربستان و دیگر شهروندان این کشور میهمان سفره ای هستند که در مرکز شهر بلگراد و دیگر شهرهای صربستان از سوی جامعه فرهنگی مسلمانان صربستان گسترده می شود.

جامعه اسلامی صربستان در سال 1868میلادی تشکیل و پس از مدتی فعالیت آن مختل شد ولی در سال 1930 این جامعه در بلگراد در اماکن موقوفه ریشه کرد و مدتها تحت نظارت وزارت آموزش و پرورش و پس از آن وزارت دادگستری قرار داشت.

جامعه اسلامی صربستان با شروع جنگ جهانی و آشفته شدن اوضاع تحت تأثیر قرار گرفت تا اینکه مجددا در سال 1985 فعالیت خود را اغاز کرد.

با فروپاشی یوگسلاوی این تشکل دوباره دچار آشفتگی شد ولی پس از چندی با مرکزیت شهر بلگراد به کار خود ادامه داد. اکنون در صربستان دو جامعه اسلامی یکی با مرکزیت شهر بلگراد و دیگری در شهر 'نووی پازار' در جنوب صربستان فعالیت دارند.

بلگراد پایتخت صربستان تنها یک مسجد قدیمی به نام مسجد بایراکلی دارد که در ماه رمضان سال 1521 میلادی بنا شده است.

بانگ اذان حدود 500 سال است که در بلگراد از مسجد شهر به گوش می رسد. مسجد بلگراد قدیمی ترین بنای این شهر است. بنایی با قدمت پنج قرن که شاهد حوادث گوناگون در طول تاریخ بوده است.

مسجد بایراکلی در مساحت100 متر مربع تنها مسجد باقی مانده از 273 مسجد این شهر از زمان سلطه عثمانی ها بر بلگراد است.

نام این مسجد در دوره های مختلف چند بار تغییر کرده است. نخستین نام آن «مسجد حسین» به نام یکی از بنیانگذاران آن بود و در قرن هجدهم به «بایراکلی» به معنای «پرچم دار» تغییر کرد.

بنا بر آمار رسمی بیش از 350 هزار مسلمان در نقاط مختلف صربستان زندگی می کنند که بیشتر آنها در مناطق جنوبی این کشور اسکان دارند. بنا بر آمار غیررسمی، صربستان حدود 600 هزار مسلمان دارد.

دولت صربستان در 24 مارس 2011 میلادی مصوبه ای را برای انجام خدمات مذهبی در نیروهای مسلح تصویب کرد و به دنبال آن وزارت دفاع توافق نامه ای را با نمایندگان 7 کلیسای سنتی و جوامع مذهبی در این مورد به امضا رساند.

حضور روحانیون در ارتش صربستان سابقه طولانی دارد. تا سال 1918 میلادی در ارتش پادشاهی صربستان افسر روحانی وجود داشت که در بخش های مختلف فعالیت مشورتی داشتند.

وظایف افسران روحانی در واحدهای مختلف ارتش صربستان صرفا جنبه معنوی دارد و به عنوان مشاور مذهبی در واحدهای زیر نظر خود عمل می کنند.

افسران روحانی در هنگام فعالیت خود در ارتش لباس نظامی که علامت متمایز دینی دارد را می پوشند.

مسلمانان شبه جزیره بالکان در قالب جامعه اسلامی که بیشتر در صدر آن رییس العلما یا مفتی اعظم قرار دارد زندگی می کنند.

بزرگترین جامعه اسلامی در منطقه بالکان متعلق به بوسنی و هرزگوین است و همچنین در صربستان، اسلوونی، کرواسی، مونته نگرو، کوزوو نیز جوامع اسلامی فعالیت گسترده ای دارند که زیر نظر رییس العلما فعالیت می کنند.

جامعه اسلامی همچنین در رومانی، بلغارستان، آلبانی، یونان و مقدونیه تحت نظر مفتی اعظم و یا رییس العلما فعالیت مذهبی دارند./۸۴۷/ب102/ف

منبع: ایرنا

ارسال نظرات