۱۴ تير ۱۳۹۶ - ۱۶:۱۷
کد خبر: ۵۰۹۴۷۸
مقام شورای مسلمانان آمریکا:

عربستان ازنابسامانی کاخ سفید سوءاستفاده می‎کند

معاون «شورای امور جماعت مسلمانان» آمریکا اعلام کرد که عربستان از نابسامانی حاکم بر کاخ سفید سوء استفاده می کند.
نورالدین معاون شورای امور جماعت مسلمانان آمریکا

به گزارش خبرگزاری رسا، آقای نورالدین معاون شورای امور جماعت مسلمانان (MPAC) آمریکا در تحلیل بحران قطر به رهبری عربستان به سی ان ان گفت: عربستان از نابسامانی حاکم بر کاخ سفید سوء استفاده می کند.

شبکه تلویزیونی سی ان ان درپی رد خواسته های کشورهای تحریم کننده قطر ازسوی دوحه، از این کارشناس منطقه ای پرسید: قطر درخواست های مطرح شده را غیر واقع بینانه و مداخله در امور داخلی و خارج از چارچوب های بین المللی دانسته وآنها را رد کرد، درنتیجه مصالحه ای درخصوص درخواست های مطرح شده وجود ندارد.

نورالدین که این شبکه خبری وی را همچنین مدرس مدرسه حقوق «گلد» (Gould) از دانشگاه کارولینای جنوبی معرفی کرد، در پاسخ گفت: نه تنها مصالحه ای درباره فهرست درخواست های ارائه شده وجود ندارد، بلکه قطر اعلام کرده است قصد افزایش 30 درصدی صادرات گاز طبیعی خود تا پنج ساله آینده را دارد که پیامی مستقیم به دولت ترامپ است.

معاون MPAC که مقر آن در لس آنجلس بوده و دفتری در واشنگتن دی.سی دارد، در ادامه به سی ان ان گفت: این مسأله در واقع یک مناقشه منطقه ای است.

نورالدین افزود: عربستان هرگز از قطر خرسند نبوده است، به عنوان کشوری کوچک درقیاس با عربستان، ریاض همواره خواهان هژمونی در منطقه بوده است، اما قطر با انجام برخی کارها، بخصوص میزبانی بزرگ ترین پایگاه نظامی آمریکا و همچنین پایگاه هوایی ترکیه و حمایت از شبکه الجزیره که یکی از شبکه های عمده جهانی است و بهار عربی را به روشی که عربستان دوست نداشت پوشش خبری داد، باعث ناخرسندی آن بوده است.

سی ان ان درادامه پرسید: عربستان انگشت اتهام در زمینه حمایت از گروههای تندرو وتروریستی را متوجه قطر می کند، این درحالی است که در گذشته عربستان خود متهم به اقداماتی مشابه بود، بطورمثال اگر به طور مستقیم نگوییم اما بطور غیر مستقیم، اقدام به اشاعه «ایدئولوژی رادیکالی» کرده و هزاران سعودی به داعش ملحق شدند.

نورالدین درپاسخ گفت: دراین زمینه هیچ یک از کشورهای عرب حوزه خلیج فارس بی تقصیر نیستند، اما عربستان بازی تقصیر با قطر را به راه انداخته است.

سی ان ان دربخش دیگری پرسید: پایگاه مهم آمریکا در قطر است و همچنین ترکیه نیز پایگاه هوایی دارد، تا چه میزان حمایت از قطر نه تنها از سوی ترکیه بلکه از سوی ایران وضعیت را پیچیده می کند ، بخصوص آنکه عربستان خواهان چنین حمایتی نیست.

معاون MPAC گفت: قطر با ایران یک حوزه گاز طبیعی مشترک درخلیج فارس دارد، هرگونه فشار برای منزوی تر ساختن قطر، این کشور را به سمت ایران نزدیک تر می سازد، موضوعی که به نفع آمریکا نیست و همچنین فضا را برای روسیه بازتر می کند.

این مدرس حقوق مدرسه گلد دانشگاه کارولینای جنوبی در ادامه افزود: روسیه بازیگر بزرگی درزمینه گاز طبیعی محسوب می شود و بین 12تا 19 خط لوله گاز از این کشور به سوی اروپا می رود، حال اگر آمریکا هرچه بیشتر ایران و قطر را منزوی سازد، راه برای ایفای نقش بزرگتری برای روسیه درزمینه گاز طبیعی هموارتر می شود.

این شبکه تلویزیونی دربخش دیگری ازاین تحلیل پرسید: ترامپ به اقدام عربستان برعلیه قطر اعتبار داده ، اما این درحالی است که آمریکا پایگاه مهمی در قطر دارد، با این حال آیا این وضعیت باعث می شود تا عربستان بیش از این پیش برود.

معاون MPAC درپاسخ به این پرسش گفت: این نخستین باری است که عربستان دست به این کار می زند، در سال 2014 عربستان همین بازی را انجام داد اما حمایت دولت باراک اوباما را در پشت سر خود نداشت.

نورالدین افزود: اما اکنون عربستان جسورتر شده است، نه تنها از حمایت ترامپ، بلکه از حمایت السیسی رییس جمهوری مصر نیز برخوردار است، السیسی نیز هدفی مشابه عربستان را دنبال می کند و آن محدود ساختن نفوذ قطر بخصوص درحمایت از شبکه الجزیره است.

سی ان ان در ادامه پرسید: دولت ترامپ یکدست ومتحد نیست، ترامپ مطالبی می گوید اما رکس تیلرسون موضع دیگر ومیانه رویی دارد، آیا از لحاظ دیپلماتیک کاخ سفید سردرگم نشان نمی دهد.

این مقام شورای مسلمانان آمریکا درپاسخ گفت: نه تنها رییس جمهوری و وزیرخارجه آمریکا، بلکه پنتاگون نیز نظر و موضعی متفاوت دارد و در بیانیه های خود قطر را یک متحد مهم می خواند.

وی افزود:حتی خود ترامپ درنطق خود درعربستان نیز قطر را یک متحد مهم نامید، بنابراین از یک سو ترامپی را دارید که سخنانی را از روی متنی که برای وی نوشته شده می خواند و از طرف دیگر ترامپی که نظرات خود را توییت می کند.

نورالدین در ادامه گفت: این نوع نابسامانی و عدم قطعیت در دولت آمریکا باعث می شود تا برخی مانند عربستان بخواهند از آب گل آلود ماهی بگیرند.

وزیر خارجه قطر روز گذشته در پی انتشار پیش نویس پاسخ خواسته های عربستان، امارات، بحرین و مصر با بیان اینکه فهرست خواسته های ارائه شده به قطر، غیرواقعی و غیر قابل اجرا است، گفت: اجرای این درخواست هاحاکمیت کشورمان را نقض می کند.

شیخ محمد عبدالرحمن آل‌ثانی وزیر امور خارجه قطر روز دوشنبه گذشته در دیداری کوتاه از کویت پاسخ این کشور به شروط 13 گانه را به امیر این کشور تحویل داد.
چهارکشور تحریم کننده قطر پنجشنبه اول تیرماه فهرست شروط سیزده گانه خود جهت ازسرگیری روابط با دوحه را از سوی کویت به قطر اعلام کردند. همچنین به دوحه برای اجرای این شروط 10 روز مهلت دادند که یکشنبه شب هفته جاری این زمان به پایان رسید و با میانجیگری کویت برای 48 ساعت دیگر تمدید شد.

قرار است وزیران خارجه کشور های عربستان ، بحرین ، امارات و مصر امروز در قاهره پاسخ قطر را مورد بررسی قرار دهند.

عربستان از 15 خرداد 96 به همراه امارات، بحرین، مصر، دولت شرق لیبی، جزایر مالدیو و رییس جمهوری فراری و مستعفی یمن با ادعای حمایت قطر از تروریسم و افراط گرایی و دخالت در امور داخلی دیگر کشورها، روابط سیاسی و دیپلماتیک خود را با دوحه قطع کرد.

درپی این اقدام قطر با ابراز تاسف از تصمیم عربستان، امارات، مصر و بحرین در قطع روابط با این کشور، آن را غیرقابل توجیه دانست و گفت که ادعاهایی که موجب اتخاذ این تصمیم شده، نادرست است.
عربستان، امارات و بحرین همچنین تمامی مرزهای زمینی، دریایی و هوایی خود را با قطر بستند./
۸۴۷/ب۱۰۲/ف

منبع: ایرنا

ارسال نظرات