۱۶ تير ۱۳۹۶ - ۱۷:۳۹
کد خبر: ۵۰۹۷۹۹

بیش از ۸۰ هزار کودک مسلمان میانماری دچار سوء تغذیه هستند

برنامه جهانی غذا اعلام کرد که هزاران کودک مسلمان میانماری نیازمند درمان سوء تغذیه در بخش‎هایی از غرب میانمار هستند.
میانمار

به گزارش خبرگزاری رسا، برنامه جهانی غذا اعلام کرد که بیش از 80 هزار کودک مسلمان میانماری نیازمند درمان سوء تغذیه در بخش هایی از غرب میانمار هستند، جایی که مسلمانان این کشور هدف حملات بوداییان قرار می گیرند.

شبکه «خبر آسیا» روز جمعه اعلام کرد، نیروهای امنیتی میانمار از ماه اکتبر سال گذشته حملاتی که از آنها به عنوان حملات مقابله جویانه یاد می کنند، مسلمانان روهینگیایی را بار دیگر هدف حملات خود قرار دادند.

پیش از این، از سال 2012 بوداییان تندرو استان راخین واقع در غرب میانمار با این عنوان که مسلمانان مهاجران بنگلادشی هستند که به صورت غیرقانونی وارد میانمار شده اند، خانه های آنها را به آتش کشیده و جان صدها نفر را گرفتند.

بر اثر حملات ماه اکتبر سال گذشته بیش از 75 هزار نفر در نخستین سال قدرت گرفتن آنگ سان سوچی برنده جایزه صلح نوبل مجبور به ترک خانه و کاشانه خود شدند و سازمان ملل نیز اعلام کرد که ارتش میانمار مرتکب تجاوز، کشتار و به آتش کشیدن خانه های مسلمانان شده است.

در نخستین گزارشی از وضعیت آنچه در این بخش از میانمار می گذرد، برنامه جهانی غذا با 450 خانواده در 45 روستا در منطقه مائنگدائو در ماه های مارس و آوریل گفت وگو کرد.

این آژانس سازمان ملل براساس این گفت‌وگوها تایید کرد که شرایط امنیت غذایی در مناطق بسیار آسیب پذیر در حال بدتر شدن است. حدود یک سوم از کسانی که در این تحقیق مشارکت داشتند، اعلام کردند امنیت غذای در بدترین شرایط خود وجود دارد و بسیاری از روزها و شبها بدون غذا به سر می برند.

در گزارش برنامه جهانی غذا آمده است که هیچیک از کودکانی مشارکت کننده در این تحقیق به «حداقل رژیم غذایی» دسترسی نداشتند.

بر اساس نتایج این تحقیق، 80 هزار و 500 کودک زیر پنج سال نیازمند درمان برای سوء تغذیه شدید در سال های آینده هستند.

دولت «آنگ سان سوچی» مانع دسترسی ماموران حقیقت یاب سازمان ملل به منظور تحقیق در مورد اتهام مطرح شده به نیروی های امنیتی در استان راخین و اماکن دیگر این کشور شده است.

برنامه جهانی غذا در تحقیقات خود تمایزی بین جوامع مختلف قائل نشده، اما بیشتر از 90 درصد از این افراد مسلمانان روهینگیا هستند. در روستاهایی نیز که ارتش حضور گسترده تری داشته، آسیب پذیری نسبت به گرسنگی مشهودتر است.

«زائو هتای» سخنگوی آنگ سان سوچی کفت که از نتایج دقیق یافته های برنامه جهانی غذا اطلاعی ندارد، اما بعد از محدودیت های امنیتی پیشین، دولت اجازه فعالیت سازمان های کمک رسان را در منطقه شمال راخین صادر کرده است.

به گفته این مقام دولتی میانمار، دولت این کشور همچنان محدودیت دسترسی برخی کمک های خارجی به مناطق شمالی استان راخین را اعمال می کند، اما نیروهای داخلی می توانند آزادانه به این نقاط رفت و آمد داشته باشند و دولت نیز کمک های خود را به مردم رسانده است./۸۴۷/ب۱۰۲/ف

منبع: ایرنا

ارسال نظرات