۱۸ تير ۱۳۹۶ - ۱۰:۵۷
کد خبر: ۵۱۰۰۸۶
آیت الله سند بحرانی هشدار داد؛

تلاش وهابیت برای ایجاد انحراف در گرایش به اهل بیت/ حوزه علمیه به پژوهش های عقایدی اهتمام داشته باشد

استاد حوزه علمیه نجف اشرف، نسبت به تلاش وهابیت و سلفیت برای ایجاد انحراف در گرایش به اهل بیت(ع) هشدار داد و خواستار تقویت پژوهش های اعتقادی در حوزه ها شد.
 شیخ محمد سند

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، آیت الله محمد سند بحرانی استاد برجسته حوزه علمیه نجف اشرف، شنبه شب در نشست علمی طلاب و فضلای حوزه علمیه قم با بیان این که بهشت جایگاه محبت شدید بوده و قائم بر محبت است، گفت: بهشت جای محبت و نوازش مؤمنان است.

تلاش وهابیت برای ایجاد انحراف در گرایش به اهل بیت

وی افزود: اگر انسان همراه دین باشد به بیراهه می رود، خطرناک ترین کار  وهابی ها، سلفی ها و لاییک ها این است که در دل انسان بغض و نفرت از اهل بیت(ع) را می کارند چون اصل و ریشه دین گرایش دل به اهل بیت(ع) است، در روایات آمده که دین و ایمان جز حب و محبت نیست.

استاد حوزه علمیه با بیان این که خداوند متعال و اهل بیت(ع) با دل انسان کار دارند، اظهار داشت: جان جانان دین و عبادت مسأله مودت و گرایش است، بدن لازم است اما دین با دل انسان ها کار دارد، خدانکند که دل انسان گرایش به حق نداشته باشد.

محبت به اهل بیت انسان را از گناه بیمه می کند

وی ادامه داد: روایات می فرماید این گرایش و محبت به اهل بیت(ع) باید شعله ور باشد، انسان در زمان گناه کرنش با خدا، پیامبر و اهل بیت(ع) ندارد، محبت به حق، خدا و اهل بیت(ع) انسان را از گناه بیمه می کند، انسان هنگام گناه می بیند که آن محبت در دل او وجود ندارد و دل حالت چموشی پیدا می کند.

آیت الله سند بحرانی با اشاره به رابطه عاطفی و محبت بین پیامبر و حضرت زهرا(س) ابراز داشت: این بزرگواران یک جاذبه روحی و قلبی با یکدیگر داشتند، از این رو حضرت زهرا(س) همواره خواستار همراهی با پدر بزگوار خود بودند، حضرت زهرا(س) به اندازه ای از فراق پیامبر گریه کردند که اهل مدینه اعتراض کردند، این گریه ها تنها حزن و بکا نیست بلکه موضوع  شدت محبت و جذب روحی و عاطفی است.

وی عنوان کرد: همین رابطه و جذبه روحی و عاطفی بین حضرت زینب(س) و امام حسین(ع) وجود دارد، این جذبه محبت و شعله ور بودن دل، کمال ایمان است؛ کرنش کردن یکی از سنن و آداب هنگام زیارت کردن قبور ائمه(ع) است، یکی از آداب این است که زائر صورت خود را روی خاک قبر معصوم بیندازد که متأسفانه خیلی به این موضوع پرداخته نشده است.

کرنش در پیشگاه اهل بیت طلب شفاعت و کمک انسان از آن ها است

استاد حوزه علمیه خاطرنشان کرد: نباید تنها به مفاتیح الجنان، صالحین یا برخی کتاب های دیگر نگاه کرد چون متن زیارات و روایات تقطیع شده است، اگر کسی متن کامل را می خواهد باید به کامل الزیارات، مزار شیخ مفید، مزار تهذیب شیخ طوسی و من لایحضره الفقیه صدوق مراجعه کند، در کتاب های بسیاری آمده که آداب زیارت انداختن صورت بر تربت است.

وی اضافه کرد: سجده و طاعت برای خداوند متعال است؛ اما با این کار انسان پناه بردن خود را نشان می دهد و می تواند توسل کند، همچنین سفارش شده انسان خود را به خاک حضرت علی اکبر و حضرت عباس بیندازد چون در دایره دوم بعد از اهل بیت(ع) قرار دارند، متأسفانه این آداب در کتب متأخرین مغفول واقع شده است.

آیت الله سند بحرانی با بیان این که سجده انسان تنها برای خداوند متعال است، گفت: انسان با انداختن خود در پیشگاه اهل بیت(ع) از آن ها طلب شفاعت و کمک می کند، این آداب بابی است که خیلی در فقه و علوم دیگر مورد بررسی قرار نگرفته است، کرنش کردن در برابر اهل بیت(ع) و سجده برای خدا با توجه به قبر معصوم از آداب است.

وی افزود: این که وهابیت به زیارت و توسل شیعیان به اهل بیت(ع) ایراد می گیرد و شبهه می کند درست نیست چون فهم درستی از این مسأله ندارند، بسیاری از عبادت های دینی که باید روی آن کارها شود هنوز روی آن کار نشده است، در زیارت سجده برای خداوند است اما انسان به معصوم توجه می کند.

مراد از مسجدالاقصی در آیه مربوط به معراج رسول اکرم(ص) فلسطین نیست

استاد حوزه علمیه با بیان این که محبت و گرایش انسان باید به خدا و اهل بیت(ع) باشد، اظهار داشت: گاهی به جای این که وضعیت این چنین باشد انسان این گرایش را برای مال، پست و مقام قرار می دهد که اشتباه است، این نیروی مهم در انسان وجود دارد که نباید در مسائل فانی استفاده کند بلکه باید در مسائل درست به کار گرفته شود.

وی با اشاره به مسأله معراج پیامبر ادامه داد: مراد از مسجدالاقصی در آیه مربوط به معراج رسول اکرم(ص) فلسطین نیست، مراد آسمان چهارم است؛ قرآن در جایی دیگر برای شام و فلسطین از عبارتی دیگر استفاده می کند.

آیت الله سند بحرانی با بیان این که راه دین صراط جنت است، ابراز داشت: برخی انسان ها همانند عقرب بودند که به پیامبر و اهل بیت(ع) نیش می زدند و در کارها سنگ اندازی می کردند اما عده ای دیگر همانند گل بی آزار و عاشق بودند که این حضرات را یاری می کردند.

از عقاید امامیه اقرار به معراج جسمانی و روحانی پیامبر  است

وی عنوان کرد: شیخ صدوق در امالی می فرماید از عقاید امامیه اقرار به معراج جسمانی و روحانی پیامبر است و این که معراج ایشان در رؤیا و خواب صورت نگرفته بلکه در بیداری معراج داشتند، شیخ صدوق با دید عقلی وحیانی مسائل را بیان کرده و نباید تصور کرد که ایشان سطحی نگری در الفاظ روایات داشته است.

استاد حوزه علمیه خاطرنشان کرد: روش عقلی شیخ صدوق بیش از شیخ مفید است، شیخ مفید در جدال بسیاری قوی است اما شیخ صدوق به نظر بنده از نظر عقلی و برهانی بالاتر است، شیخ صدوق از فرمول های عقلی که در وحی وجود دارد استفاده می کند از این رو قوی تر است؛ گاهی رجوع به اخبار سطحی نگری است که اخباری گری به شمار می رود اما اجتهاد و استنباط فرق می کند.

معراج پیامبر اسلام خواب و رؤیا نبوده است

وی اضافه کرد: گاهی گفته می شود که شیخ صدوق اخباری بوده که مطلبی نادرست است، شیخ صدوق می فرماید معراج پیامبر در صحت و بیداری بوده نه این که گفته شود رؤیا و خواب بوده است، پیامبر به آخرت و قیامت رفته و برگشته است.

آیت الله سند بحرانی با بیان این که به تعبیر لغوی هر پروازی عروج است، گفت: عروج و پرواز و فرود و نزول از واژه هایی است که باید به صورت دقیق مورد بررسی واقع شود، عروج چند قسم دارد که شامل روحی، جسمی و دیدبانی می شود.

حوزه علمیه به پژوهش های اعتقادی اهتمام لازم را داشته باشد

وی افزود: یکی از واژه های معرفتی دین بحث طور است که متأسفانه خیلی درباره آن پژوهش های لازم صورت نگرفته است، متأسفانه در زمینه عقاید در روایات پژوهش ها کمرنگ بوده است که اهتمام حوزه علمیه را می طلبد، واژه های وحیانی در معارف بسیار کار دارد که حوزه باید فعالیت لازم را در این زمینه داشته باشد.

استاد حوزه علمیه با تأکید بر اهمیت قرآن، انس با این کتاب الهی را ضروری دانست و اظهار داشت: متأسفانه قرآن را ها کرده ایم در حالی که قرآن باید برنامه زندگی انسان ها به ویژه مسلمانان باشد و مسلمین باید در آیات آن تفکر و تأمل داشته باشند؛ تنها نباید به صوت قرآن اکتفا کرد.

این که شاگردی اهل بیت انسان را به بالاترین درجات می رساند غلو نیست

وی اشاره به جایگاه شاگردان و شیعیان اهل بیت(ع) ادامه داد: منزلت دودمان پیامبر و آل ایشان بسیار بالاتر از همه انبیا است ازاین رو این که شاگردی و شیعه اهل بیت(ع) بودن انسان را به درجات بسیار عالی می رسد غلو نیست.

آیت الله سند بحرانی با بیان این که قرآن بر مودت پیامبر اسلام و خاندان ایشان تأکید کرده است، ابراز داشت: اظهار مودت به همه انبیا لازم است اما میدان مرکزی دین در آیه مودت پیامبر و خاندان ایشان هستند، وهابیت که پاسخی برای آیه مودت ندارد می گوید شیعه آیه مودت را وارد قرآن کرده است.

وی عنوان کرد: این که شاگردی اهل بیت(ع) انسان را بالامی برد مطابق اصول قرآنی است، همه پیامبران و خاندان آن ها دولت الهی به شمار می روند اما قدرت و برتری دولت خاتم الانبیا حضرت محمد(ص) را ندارند، این مسأله عقلی بوده و در قرآن هم بیان شده است، اگر کسی قرآن را قبول دارد و کاری مطابق با این کتاب الهی باشد دیگر نق زدن معنا ندارد./1323/۲۰۱/ص

ارسال نظرات