۲۰ تير ۱۳۹۶ - ۰۸:۳۰
کد خبر: ۵۱۰۶۱۹

تهديد توخالي ترامپ مقابل كره شمالي

سرانجام اتفاقی که دونالد ترامپ می گفت محال است، رخ داد و کابوس آمریکایی ها را تکمیل کرد.
کره شمالی و آمریکا

به گزارش خبرگزاری رسا، کیم جونگ اون، رهبر کره شمالی که اين روزها به کابوسی برای آمريكا تبديل شده است، با آزمايش هاي موشكي گاه و بي گاه خواب را بر دولتمردان واشنگتن حرام كرده است. دونالد ترامپ در ماه ژانويه گفته بود كه آزمایش موشک بالستیک قاره پیما توسط کره شمالی که بتواند خاك آمريكا را مورد هدف قرار دهد هیچ گاه اتفاق نخواهد افتاد، اما با گذشت شش ماه از ادعاي ترامپ، مردم آمریکا در روز استقلال اين كشور (۴ جولاي) از خواب بیدار شدند و با خبر آزمایش موفقیت آمیز این موشک رو به رو شدند. این به معنی آن است که اکنون بخش هایی از خاک آمریکا در تیررس موشک های کره شمالی قرار گرفته اند و کابوس آمريكايي ها وقتی تکمیل می شود که این موشک ها دارای توان حمل کلاهک هسته ای نیز باشند. نكته مهم اينكه آزمايش اخير در روز استقلال آمريكا و با برنامه ريزي هاي قبلي انجام شد تا جشن ملي آمريكايي ها را خراب كند و از بعد رواني براي كره شمالي يك موفقيت به شمار مي رود. اين آزمايش موشكي نشان داد كه كره شمالي به خطوط قرمز ترسيم شده از سوي رییس جمهور آمریکا وقعي نمي نهد. 

خاک آمريكا در تيررس بالستيك ها

آزمايش موشک بالستيک کره ‌شمالي بزرگ‌ ترين آزمون سياست خارجي ترامپ خواهد بود. اين موشك كه قادر است خاك آلاسكا را مورد هدف قرار دهد، معادلات در شبه جزيره كره را بر هم زده است. کره شمالی پیش از این نیز موشک هایی با برد بلند داشت اما موشک های بالستیک به دلیل آنکه خارج از جو زمین حرکت می کنند قابلیت دور ماندن از رادارها را داشته و رهگیری و نابود کردن آنها دشوارتر است و همین مساله نگراني ها را نسبت به آزمایش جدید کره شمالی افزايش داده است. دستپاچگي مقامات واشنگتن در تشكيل جلسه اضطراري و نشست شوراي امنيت سازمان ملل بيانگر اين است كه ترامپ در مواجهه با بحران كره شمالي مستاصل شده و برنامه جايگزين براي مهار اين اسب چموش در اختيار ندارد.         

رهبر كره شمالي بر اين باور است كه عقب نشيني مقابل آمريكا نتيجه اي جز شكست در بر ندارد و به همين خاطر با قدرت هر چه تمام در مقابل واشنگتن ايستاده و تنها كشوري است كه به طور مستقيم آمريكا را به حمله پيش دستانه اتمي تهديد مي كند و واشنگتن نيز در نهايت چاره اي جز تمكين و پذيرفتن برنامه اتمي اين كشور نخواهد داشت. چراكه پيونگ يانگ حاضر نيست سلاح اتمي خود را كه بهاي سنگيني بابت آن پرداخت كرده است نابود كند و از آن به عنوان عامل بازدارنده مقابل آمريكا و متحدانش استفاده مي كند. رهبر كره شمالي بارها گفته است كه اگر سلاح اتمي در اختيار نداشت واشنگتن خيلي وقت پيش به اين كشور حمله مي كرد و در اختيار داشتن سلاح اتمي تضميني براي حفظ استقلال و امنيت كره شمالي است.      

آزمایش های موشکی مکرر کره شمالی نشان می دهد فاصله زمانی که موشک های این کشور می تواند به خاک آمریکا برسد بسیار نزدیک است و این آزمایش معضلات استراتژیک ترامپ و تیم امنیت ملی وی را برجسته می کند. ترامپ در مدت كوتاه رياست جمهوري خود بيشترين تهديدها را روانه كره شمالي كرده اما نتيجه عكس گرفته و روند تحولات برخلاف تصورات واشنگتن بوده است. اگر تا چندي پيش خاك كره جنوبي و ژاپن در تيررس موشك هاي ميان برد پيونگ يانگ بودند، الآن خاك آمريكا نيز از اين موشك ها در امان نيست، به ويژه اينكه اين موشک ها قادر به حمل کلاهک های هسته ای هستند.         

عجز ترامپ مقابل پيونگ يانگ

ترامپ براي حل معضل اتمي كره شمالي تحت فشارهاي زيادي است اما گزينه هايي براي تنبيه اين كشور در دست ندارد. هرچند ترامپ حل بحران كره شمالي را يكي از مهمترين اولويت هاي سياست خارجي خود اعلام كرده است اما واشنگتن نتوانسته در مهار اين بحران عكس العمل قاطعي نشان دهد و حتي با توسعه آزمايش هاي موشكي كره شمالي مجبور به عقب نشيني از مواضع اعلاني خود شده است. آزمايش موشك قاره پيماي كره شمالي كه قادر به حمل كلاهك هسته اي و هدف قرار دادن خاك آمريكا را دارد گزينه هاي ترامپ در مقابل پيونگ يانگ را محدودتر از قبل كرده است. اگرچه ترامپ مدعي اقدامات تنبيهي سخت عليه كره شمالي است و براي اين منظور نيروهاي آمريكايي در كره جنوبي را به حالت آماده باش درآورده است اما برخي مقامات ارشد كاخ سفيد معتقدند كه گزينه نظامي عليه كره شمالي بعيد است.

تحريم هاي ناكارآمد  

گزينه فعلي آمريكا براي از بين بردن تهديدات كره شمالي با آنچه در سال هاي قبل اتخاذ شده تفاوتي نمي كند و ناكارآمدي آنها به اثبات رسيده است. ترامپ می تواند تحریم ها را تشدید کند، حضور نیروی دریایی آمریکا در شبه جزیره کره را تقویت کند و حملات سایبری را برای خرابکاری در آزمایش های موشکی كره شمالي افزايش دهد اما اين اقدامات در سال هاي گذشته همواره مورد استفاده قرار گرفته است و اگر اين اقدامات موثر بود، رهبر كره شمالي نمي توانست آزمايش موشكي قاره پيما را با موفقيت آزمايش كند. كره شمالي نه تنها در مقابل تهديدهاي ترامپ عقب نشيني نكرده بلكه توان موشكي خود را توسعه داده است و آخرين نوع آن تير خلاصي به ياوه گويي هاي ترامپ بود. ترامپ گفته بود كه صبر استراتژيك آمريكا مقابل كره شمالي روبه اتمام است اما اينها تنها تهديدهاي توخالي بيش نبود. كره شمالي ثابت كرده است كه در دوره تحريم ها برنامه موشكي خود را بيش از پيش توسعه داده و توانسته به قابليت موشك هاي دور برد و قاره پيما با قابليت حمل كلاهك هاي هسته اي دست ييدا كند. از طرفي، ترامپ در پيشبرد تحريم هاي جديد نيز مانع بزرگي مثل روسيه و چين را مقابل خود مي بيند كه حاضر نيستند واشنگتن را در اين مسير همراهي كنند. پس گزينه تحريم نيز همچون گزينه نظامي عملا از روي ميز واشنگتن حذف شده به حساب مي آيد.           

نشستن بر سر ميز مذاكره

تهدیدهای ترامپ براي اقدامات تنبيهي عليه كره شمالي توخالی به نظر مي رسد، زیرا گزینه های او بسیار محدود بوده و راهی جز نشستن بر سر میز مذاکره با رهبر کره شمالی ندارد و نكته جالب اینکه در یکی از اظهارات خود گفته بود وی برای رهبر کره شمالی احترام قائل است و می توان در مهمانی در کاخ سفید همه مشکلات بین دو کشور را حل کرد. از اين رو، آمريكا ناچار است به مذاكره تن دهد تا از طريق ديپلماتيك اين بحران را حل كند. موضوعي كه رئيس جمهور جديد كره جنوبي نيز آن را بهترين گزينه مي داند و آمادگي خود را براي ديدار با رهبر كره شمالي اعلام كرده است. هر چند در ماه هاي اخير اخباري مبني بر تغيير رژيم كره شمالي و حتي ترور بيولوژيكي رهبر آن از سوي آمريكا منتشر شده است، اما اين حربه ها براي تغيير رفتار پيونگ يانگ ناكام بوده و آمريكاي ترامپ بايد خود را براي همزيستي با كره شمالي آماده كند چرا كه همه گزينه هاي روي ميز براي متوقف ساختن برنامه موشكي پيونگ يانگ با شكست مواجه شده است و واشنگتن بايد با قدرت اتمي كره شمالي كنار بيايد تا شايد امنيت خود و متحدانش را حفظ كند.  

ارزيابي نهايي

در پايان مي توان گفت سیاست های آمریکا در قبال کره شمالی شکست خورده اند و تنها کاری که آمریکا می تواند انجام دهد این است که امیدوار باشد و تمام تلاش خود را برای محدود کردن، مهار کردن و اصلاح رفتارهای رژیم حاکم بر کره شمالی در بلندمدت به کار بگیرد اما رهبر كره شمالي نشان داده است كه تمايلي براي صرف نظر كردن از قدرت ندارد. او كه سرنگوني ساير رهبران به دست واشنگتن را ديده، بر اين باور  است که سلاح اتمي ابزاري براي دوام و بقاي بيشتر و ايستادگي در برابر تغيير رژيم احتمالي از سوي واشنگتن است و برنامه هسته ای پيونگ يانگ به عنوان عامل بازدارنده مانع از آن می شود که واشنگتن برای سرنگونیش تلاش کند و شاید حق با او باشد. کره شمالی و رهبر جوانش با تحقير آمريكا به كشورهاي جهان سوم آموختند كه با ايستادگي در مقابل فشارها مي توان پوزه شيطان بزرگ را به خاك ماليد. کره شمالی نه تنها در مقابل تهديدهاي توخالي واشنگتن حاضر به دادن امتياز نشد بلکه تبدیل به منبع تهدیدی برای این کشور و متحدانش در شرق آسیا شد و نشان داد كه تهديدهاي آمريكا بلوفي بيش نيست و با ايستادگي مي توان واشنگتن را به عقب نشيني واداشت./۹۹۴/ب۱۰۱/ف        

روح الله صالحی

ارسال نظرات