۱۲ مرداد ۱۳۹۶ - ۱۵:۴۲
کد خبر: ۵۱۵۸۳۳

ادامه تحلیل و تفسیرها درباره سفر مقتدا به ریاض

سفر مقتدا صدر به ریاض و دیدار با مقامات سعودی، همچنان محل بحث های رسانه ای است و بسیاری از مخالفان و موافقان را به تحلیل واداشته است.
دیدار مقتدا صدر با محمد بن سلمان

به گزارش خبرگزاری رسا، سفر مقتدا صدر رهبر جریان صدر به ریاض که با استقبال و ظاهرا پذیرایی ساده ای همراه بوده است، از سوی تحلیلگران منطقه ای مورد توجه قرار گرفت، بطوری که برخی ها از جمله عبدالباری العطوان دلیل انتخاب زمان این سفر از سوی مقتدا صدر را مورد سوال قرار داده اند.

محمد بن سلمان به گواهی تصاویر منتشر شده در یک اتاق غیر رسمی، بدون پرچم های دو کشور با مقتدا صدر دیدار کرد

برخی رسانه های عراقی تلاش کردند، سفر مقتدا صدر را به میانجی گری میان ایران و عربستان مرتبط کنند، اما نزدیکان مقتدا صدر به محض مصافحه ظریف و الجبیر، از آن به عنوان برگ برنده در پاسخ دهی به مخالفان خود در عراق استفاده کردند تا این گمانه اعتبار خود را از دست بدهد.

علی جلیل النوری در پاسخ به انتقادها به سفر مقتدا صدر چنین نوشته است منتقدان مقتدا صدر کجا بودند، وقتی ظریف الجبیر را بغل کرد.

وی سپس با ضرب المثلی مخالفان مقتدا صدر را هدف گرفت با این مضمون که حرام برای شما، حلال برای ما.

سایت لبنان 24 درباره دیدارمقتدا با محمد بن سلمان، مدعی شده که این سفر با هماهنگی ایران انجام شده است.

این سایت لبنانی اینگونه به موضوع پرداخته که ایران و عربستان به یک کانال ارتباطی نیاز دارند و مقتدا صدر این نقش را بر عهده گرفته است.

یک سایت عراقی به نام وان نیوز نیز به همین موضوع اشاره کرده و نوشته است که مقتدا صدر به عنوان واسطه میان ایران و عربستان به ریاض رفته است.

اما مجتهد همان شخصیت جنجالی سایت های اینترنتی به موضوع اینگونه نگاه کرده است که ذوق زدگی از سفر مقتدا صدر و پیش از او قاسم الاعرجی و صدور هزاران ویزا برای الحشد الشعبی و جشن نابودی موصل همه در مجموع عشوه گری محمد بن سلمان برای ایران است و حتی دست به دامن حوثی ها شده تا شاید از باتلاق یمن خارج شوند.

برغم همه این تحلیل ها و برداشت های عمدتا رسانه ای، اما هنوز شخص مقتدا صدر یا سخنگویان جریان صدری درباره جزییات مذاکراتش در ریاض با محمد بن سلمان سخن نگفته اند و در عین حال، بسیاری ها در عراق علاقه دارند که سفر مقتدا صدر در قالب نقش رابط میان تهران-ریاض بوده باشد تا موضوعات دیگر.

سعودی ها، این روزها برای جلب شخصیت های مطرح بیشتری از عراق تلاش می کنند و فعلا ایاد علاوی و عمار حکیم را در فهرست خود قرار داده اند.

ایاد علاوی که مساله اش کاملا روشن است، اما حکیم برغم جریان رسانه ای سعودی ها، تاکنون پاسخ منفی داده است و این در حالی است که برخی تحلیلگران و نویسندگان و شخصیت های سیاسی به این دو میراث دار خاندان صدری ها و حکیم ها هشدار داده اند که از جمله باسم العوادی و محمد الوادی با صراحت لهجه بیشتری به این موضوع پرداخته اند.

این هشدارها بویژه از آنجاست که تغییر سیاست های سعودی را صرفا تاکتیکی برای خروج از باتلاق هایی می دانند که آمریکایی ها برای این کشور ایجاد کرده اند و اساسا تغییر رویکرد ریاض از اصالت برخوردار نیست.

حکام جوان سعودی، بویژه محمد بن سلمان، اکنون در وضعیت مناسبی قرار ندارد؛ آنها با تشویق دولت قبلی آمریکا وارد یمن شدند که اکنون توان خروج از این باتلاق را ندارند و دونالد ترامپ نیز در آغاز کارش در کاخ سفید حکام سعودی را وارد باتلاق قطر کرد و عملا دولت سعودی را در یک بحران جدید غرق کرده است، درحالی که قبل از دامن زدن به بحران قطر، قراردادهای کلان تسلیحاتی تا 400 میلیارد دلار با ریاض امضا کرد./۸۴۷/ب۱۰۲/ف

منبع: ایرنا

ارسال نظرات