۱۲ مرداد ۱۳۹۶ - ۱۵:۵۶
کد خبر: ۵۱۵۸۵۰

تلاش برخی کشورهای عربی برای ارتباط با رژیم صهیونیستی

روزنامه «رای الیوم» ناتوانی اردن در مقابله با خطر رژیم صهیونیستی را ناشی از خیانت عربستان در نزدیک شدن به تل آویو و اقدام شاه اردن در به حاشیه راندن نخبگان سیاسی، توصیف کرد.
اردن

به گزارش خبرگزاری رسا، روزنامه الکترونیکی «رای الیوم» در سرمقاله خود با عنوان «نگرانی حاکم بر همه جامعه اردن» نوشت: اضطراب، همه جامعه اردن را فراگرفته؛ از نخبگان سیاسی تا مردم و حکومت در برهه کنونی از وخامت روز افزون در روابط با رژیم صهیونیستی همسایه متکبر و خودخواه خود نگران هستند.

در این سرمقاله آمده که «جامعه اردن همچنین از نبود کمک‌های مالی و بهتر است بگوییم از سوی همسایه شرقی خود که عربستان سعودی است هم دچار تشویش شده علاوه بر اینکه اوضاع در شمال سوریه هم در سایه حضور گروه‌های تروریستی مسلح در آنجا نامعلوم است و افزایش قیمت‌ها و گرانی و گسترش فساد هم از عوامل عمده نگرانی‌هاست.

اگر بگوییم نبود کمک‌های مالی، مساله‌ای اقتصادی است که می‌توان تا زمانی با آن به سر برد اما تهدید روز افزون رژیم صهیونیستی برای اردن که به بدترین شکل خود ظاهر شده و تحقیر شدیدی که اردنی‌ها در قضیه کشته شدن دو شهروند اردنی به ضرب گلوله یک نیروهای حفاظت سفارتخانه رژیم صهیونیستی در امان متحمل شدند، نمی‌توان نادیده گرفت یا واکنشی به آن نشان نداد که گستاخی رژیم صهیونیستی را در پی داشته باشد، آن هم به خاطر اینکه قاتل صهیونیست به همراه دیگر دیپلمات‌ها و کارکنان سفارتشان از اردن به سرزمین‌های اشغالی فراری داده شده و بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر رژیم صهیونیستی هم از او مثل یک قهرمان استقبال کرد.

شاه اردن که تعطیلات تابستانی خود را نیمه تمام گذاشت و برای مدیریت این بحران و غلبه بر پیامدهای آن به کشورش بازگشت، خود را در بطن این بحران تقریبا تنها دید، چون دولت وی به نقش مطلوب خود در تعامل سریع و قاطعانه با تخلف موهن رژیم صهیونیستی و فرونشاندن خشم مردمی عمل نکرده بود.

این در حالی است که نخبگان سیاسی اردن نیز که پادشاه روی آنها برای همبستگی موثر با حکومت حساب کرده بود تا اردن را در موضعی یکپارچه برای رویارویی با بحران نشان بدهد، جا زده و خود را باخته و از میدان در رفته‌اند.

ما از واقعیت دلایل و انگیزه‌هایی که شاه اردن را به پرواز غیرمنتظره به شهر جده  و دیدار با محمد بن سلمان، ولی‌عهدی سعودی واداشت بی‌خبریم اما مطمئنا این سفر مربوط به بحران اردن و قدس اشغالی و اقدامات تحریک آمیز رژیم صهیونیستی در وضع گیت‌های الکترونیکی و انتفاضه فلسطینیان برای حفظ هویت عربی و اسلامی بیت المقدس و به چالش کشیدن اقدامات تحریک آمیز رژیم صهیونیستی است.

آنهایی که از بطن امور در اردن باخبرند از نارضایتی محافل حکومتی این کشور خبر می‌دهند آن هم از دست شیخ‌نشین‌هایی که نقش اردن در مقام متولی مسجد الاقصی را نادیده گرفتند و بر نقش عربستان بر کنترل بحران در قدس اشغالی تاکید می‌کنند در حالی که نقش اردن را عامدانه انکار می‌کنند.

اما منابع ما ثابت کردند که دیگر عامل نگران کننده اردن که اهمیت آن کم‌تر از اولی نیست، تماس‌های مستقیم عربستان با بنیامین نتانیاهو در خصوص موضوعات متعددی علاوه بر موضوع مسجد الاقصی محسوب می‌شود که این امر تعرضی آشکار و چه بسا عامدانه به نقش اردن است.

درست است که رسانه‌های شیخ نشین‌ها تاکید داشتند که تماس‌های بین عربستان و رژیم صهیونیستی از طریق آمریکا که همپیمان مشترک دو طرف است انجام شده اما روایت دیگری هم ثابت می‌کند که تماس‌هایی مستقیم صورت گرفته و یک خط تماس باز  بین عربستان و شیخ نشین‌ها با رژیم صهیونیستی وجود دارد که روزنامه‌های صهیونیست هم در گزارش‌های متعدد خود بر آن صحه گذاشتند.

ملامت‌های اردن نسبت به برادران شیخ نشین شدت گرفته و به اوج نارضیتی رسیده است اگر این کشورهای ثروتمند کمک‌های مالی خود را برای نجات اردن از بحران شدید اقتصادی متوقف کرده و آن را با کسری بودجه مواجه کرده بودند بهتر بود تا اینکه او را در مقابله با سرکشی‌های رژیم صهیونیستی تنها بگذارند و حتی پا را فراتر نهاده و بنا به تاکید نخست وزیر اسبق اردن در پشت پرده کانال تماس با رژیم صهیونیستی را باز کنند.

اما در خصوص ملامت شاه اردن از نخبگان سیاسی این کشور، مساله قابل توجه این است که بخش زیادی از این نخبگان سیاسی طی همین چند سال گذشته از سوی حکومت به حاشیه رانده شدند و حکومت و تصمیم‌سازان آن از دیدگاه‌های نخبگان سیاسی برایی حل مشکلات متعدد سابق کمک نخواستند.

مساله سفارت رژیم صهیونیستی و مدیریت ناموفق آن ضرورت بازنگری جامع در بسیاری از سیاست‌ها و مواضع داخلی و خارجی اردن را ایجاب می‌کند که مهم‌ترین آن برخورد قاطعانه‌تر با صهیونیست ها است به گونه‌ای که موجب تقویت نقش اردن در مناقشه اعراب و رژیم صهیونیستی شود.

اما باید این قضیه علنی اعلام شود که شیخ نشین‌ها و بخصوص عربستان با اردن تعامل شایسته و قابل انتظار نداشتند با وجود اینکه اردن همیشه در جبهه آنها بوده است.

اما در سطح داخلی نیز حکومت اردن باید برای توسعه دایره مشارکت در تصمیم‌گیری‌ها اقدام کند به گونه‌ای که به نخبگان سیاسی مسؤولیت داده شود و از شایستگی‌های جوانان و بخصوص زیر 30 ساله‌ها که 60 درصد جمعیت اردنی را شامل می‌شوند و از مدارک بالای علمی برخوردارند برای پذیرش مسؤولیت‌های دولتی استفاده کند.

در نهایت باید گفت اردن به یک دولتی قدرتمند نیاز دارد که بتواند با چالش‌های داخلی و منطقه‌ای کنونی که چه بسا در مرحله پیش رو خطر آن بیش‌تر هم بشود مقابله کند حکومتی که شایسته سالار است به مقامات آن قدرت اجرایی بالاتری داده می‌شود./۸۴۷/ب۱۰۱/ف

منبع: فارس

ارسال نظرات