۱۲ مرداد ۱۳۹۶ - ۱۸:۲۶
کد خبر: ۵۱۵۹۰۷

آمادگی حماس برای انحلال «کمیته دولتی» اداره نوار غزه

جنبش حماس در غزه، با ارائه طرحی هفت بندی از آمادگی خود برای آشتی ملی و انحلال «کمیته دولتی» اداره نوار غزه خبر داد، اما فتح آن را شروطی غیرقابل اجرا خواند.
جنبش مقاومت فلسطین حماس

به گزارش خبرگزاری رسا، جنبش مقاومت اسلامی فلسطین (حماس) امروز از موافقت با انحلال «کمیته دولتی اداره غزه» در مقابل تحقق برخی شروط خبر داد اما این موضوع با واکنش منفی جنبش فتح روبه‌رو شد.

حماس با ابراز تمایل شدید خود برای تحقق آشتی ملی و شروع به کار دولت وحدت ملی، طرحی هفت بندی مطرح کرد که اگر تشکیلات خودگردان فلسطین آن را بپذیرد، حماس حاضر است کمیته دولتی اداره غزه را که در ماه مارس گذشته تشکیل داد، منحل کند. 

به گزارش خبرگزاری فرانسه، «صلاح الردویل» عضو دفتر سیاسی حماس در بیانیه‌ای اعلام کرد که «حماس دست خود را برای آشتی ملی دراز می‌کند و در مقابل همه اقداماتی که اخیرا به بهانه تشکیل کمیته دولتی بر غزه تحمیل شده، باید لغو شود». این عضو حماس گفت، جنبش حماس آماده انحلال کمیته دولتی است اگر دولت وحدت ملی مسؤولیت‌های خود در نوار غزه را بر عهده بگیرد. 

دولت وحدت ملی فلسطین به نخست‌وزیری رام الحمد الله اوایل ژوئن گذشته اعلام کرد که شش هزار کارمند در نوار غزه را بازخرید می‌کند تا پیش از موعد بازنشسته شوند. اخیرا نیز بهای برقی که رژیم صهیونیستی به غزه می‌فروشد، پرداخت نشده و همین امر سبب شد تا برق ارسالی برای غزه کاهش پیدا کند. دولت وحدت ملی همچنین در آوریل گذشته حقوق کارمندان غزه را کاهش داد.

غزه تحت کنترل جنبش حماس اداره می‌شود و همه این اقدامات برای فشار بر حماس است. در مقابل، حماس کمیته‌ای دولتی برای سامان دادن به امور نوار غزه تشکیل داد که هفت عضو دارد. 

اکنون البردویل تأکید کرده که «گفت‌وگوی ملی (1) و رایزنی برای تشکل دولت وحدت ملی (2)  و فعال کردن پارلمان باید سریعتر آغاز شود (3)». 

این طرح حماس همچنین شامل «آمادگی برای انتخابات پارلمانی (4)، ریاستی (5) و انتخابات شورای ملی (6) و همچنین نشست فوری در سطح سران موقت سازمان آزادی‌بخش برای اتخاذ تصمیم‌های ملی لازم (7)» می‌شود. 

مخالفت فتح

در مقابل این پیشنهاد و طرح هفت بندی، «اسامه القواسمی» سخنگوی جنبش فتح به خبرگزاری «آناتولی»‌ اعلام کرد که «این طرح نیست. بلکه شروطی غیرقابل اجراست برای تعویق آشتی ملی فلسطین و تعمیق دو دستگی و جدانگاه داشتن نوار غزه و حرکت به سوی ائتلاف با محمد دحلان».

سخنگوی فتح توضیح داد که حماس طرح رییس تشکیلات خودگردان فلسطین را که سه بند دارد رد کرده است؛ 1- انحلال کمیته دولتی بدون پیش شرط. 2- اجازه به دولت وحدت ملی برای کار در غزه 3- برگزاری انتخابات. 

القواسمی گفت «آنچه حماس ارائه کرده طرح ابتکاری نیست و چوب گذاشتن لای چرخ آشتی ملی است. بهترین گواه این ادعا این است که حماس تغییری نکرده و همچنان پروژه اختلاف‌افکنی‌اش را ادامه می‌دهد». 

او گفت که انحلال کمیته دولتی نباید مشروط باشد. حماس شروطی گذاشته که در خصوص استخدام کارمندان (50 هزار کارمند) مورد توافق نیست. انحلال کمیته باید بدون پیش‌شرط باشد. 

هفته گذشته در ارتباط با همین موضوع، یک هیأت از جنبش حماس به ریاست ناصرالدین الشاعر به رام الله مقر دولت تشکیلات خودگردان رفت و با محمود عباس رییس تشکلات خودگردان دیدار کرد. 

پارلمان فلسطین از سال 2007 که حماس پیروز آن بود تشکیل جلسه نداده است. انتخابات ریاستی نیز از سال 2005 برگزار نشده و دوره محمود عباس به پایان رسیده است. 

حماس و فتح در اوریل 2014 توافق آشتی ملی را امضا کردند و در پی آن دولت وفاق ملی تشکیل دادند اما دو جنبش در حل و فصل اختلافات باقی‌مانده درماندند و عملا دولت خالی از وزرای حماس تشکیل شد./۸۴۷/ب۱۰۱/ف

منبع: فارس

ارسال نظرات