۱۲ مرداد ۱۳۹۶ - ۱۸:۳۶
کد خبر: ۵۱۵۹۱۱

مالزی خواستار استفاده از مجاری بین المللی برای حل مساله مسلمانان روهینگیا شد

مالزی بار دیگر خواستار استفاده از مجاری بین المللی برای فشار به میانمار به منظور حل سریع تر بحران مسلمانان روهینگیا و توقف خشونت علیه این اقلیت قومی شد.
تظاهرات علیه خشونت های دولت میانمار بر ضد مسلمانان روهینگیا

به گزارش خبرگزاری رسا، مالزی در حالی فشارهای بین المللی را برای حل موضوع روهینگیایی های مسلمان میانمار ادامه می دهد که هم اکنون 133 هزار و 725 پناهجوی روهینگیایی در کمیسیاریای عالی پناهندگان در این کشور ثبت نام کرده و گروه زیادی روهینگیایی نیز به صورت غیرقانونی در این کشور بسر می برند.

مالزی یکی از مقاصد روهینگیایی های مسلمان میانمار پس از افزایش فشار بودایی های تندرو و یا دولت این کشور است و این روهینگیایی ها با به جان خریدن خطر عبور از جنگل ها و قاچاقچیان انسان و یا غرق شدن در دریا، خود را به این کشور جنوب شرق آسیا می رسانند.

ریزال مریکان ناینا مریکان معاون وزیر خارجه مالزی روز پنجشنبه گفت که کشورش از برنامه ها و سازمان های بین المللی مانند سازمان همکاری اسلامی برای افزایش فشار به میانمار به منظور حل مساله روهینگیایی ها و توقف خشونت علیه این اقلیت قومی بهره می برد.

به نوشته تارنمای روزنامه استار، وی که در پارلمان مالزی سخن می گفت، در عین حال، حل مساله روهینگیایی ها را نیازمند تقویت تعامل میانمار با جامعه بین المللی برای یافتن راه حل درازمدت به منظور دست یافتن به صلح و ثبات در این کشور آسیب دیده دانست.

این دیپلمات مالزیایی با تاکید بر اینکه کشورش با قطع روابط با میانمار موافق نیست، گفت قطع روابط تنها این کشور را از اتحادیه کشورهای جنوب شرق آسیا (آ.سه.آن) جدا می کند.

وی گفت: مالزی به مشارکت سازنده با میانمار، خواه در مذاکرات دو طرفه یا چند جانبه، برای یافتن دلایل ریشه ای این مساله و راه حل های درازمدت ادامه خواهد داد.

معاون وزیر خارجه مالزی در ادامه در مورد ممانعت میانمار از ورود تیم سازمان ملل متحد برای تحقیق در خصوص شکنجه و آزار روهینگیایی ها، گفت که تحقیق در مورد ادعاهای نقض حقوق بشر و شکنجه اقلیت روهینگیا به دست ارتش میانمار باید از سوی یک سازوکار بین المللی صورت گیرد که می تواند این کار را به صورت مستقل انجام دهد.

یانقی لی نماینده حقوق بشر سازمان ملل هفته گذشته از دولت میانمار خواست به این سازمان اجازه دهد تحقیقات پیرامون اتهامات پاکسازی نژادی مسلمانان روهینگیا را انجام دهد.

مشاور امنیتی «آن سان سوچی» وزیر امور خارجه و مشاور عالی دولت میانمار ادعا می کند ماموریت سازمان ملل در مورد بررسی اتهامات تجاوز و کشتار مسلمانان روهینگیا، تنها مشکلات در استان راخین را تشدید می کند.

بیش از 70 هزار نفر از مسلمانان روهینگیا از اکتبر سال گذشته با هدف فرار از سرکوب خونین نیروهای امنیتی از استان راخین به بنگلادش فرار کرده اند.

کشتار جمعی، تجاوز گروهی و به آتش کشیدن خانه ها از سوی نیروهای امنیتی میانمار بخشی از داستان مسلمانان روهینگیا است و این مسلمانان برای نجات جانشان دست از خانه و کاشانه خود کشیده اند./۸۴۷/ب۱۰۲/ف

منبع: ایرنا

ارسال نظرات