۲۱ مرداد ۱۳۹۶ - ۱۷:۱۰
کد خبر: ۵۱۷۶۳۵

گزارش پایگاه عربی از نقش سازنده ایران در عراق

یک پایگاه خبری عربی در گزارشی تاکید کرد که ایران نقش بسیار سازنده ای در عراق داشته و در مبارزه با تروریسم، به همه مردم این کشور صرف نظر از نژاد یا مذهبشان کمک کرده است.
ایران عراق

به گزارش خبرگزاری رسا، پایگاه خبری «رأی تونسیه» در گزارشی درخصوص نقش ایران در منطقه و کمک به عراق برای بیرون راندن داعش نوشت: ایران نقش بسیار سازنده ای در عراق داشته و در مبارزه با تروریسم، به همه مردم این کشور صرف نظر از نژاد یا مذهبشان کمک کرده است.

این پایگاه خبری نوشت: تشکیل کمیته های دوجانبه و امضای تفاهم نامه میان کشورها درجهت گسترش روابط سیاسی، اقتصادی و نظامی است و این می تواند عامل مهمی برای تقویت روابط دو کشور و ارتقای آن به سطح روابط راهبردی باشد.

رای تونسیه در ادامه نوشت: دیدارهای دیپلماتیک و نظامی میان تهران و بغداد پس از آزادسازی موصل و سخنان «ابراهیم الجعفری» وزیر خارجه عراق مبنی بر اینکه اگر جمهوری اسلامی ایران نبود، عراق سقوط می کرد، ثابت می کند که عراقی ها قدردان موضع گیری های ایران اند و این سخنان نشان می دهد روابط راهبردی دو کشور بسیار مستحکم است.

با اینکه دشمنان منطقه ای و بین المللی ایران سعی می کنند طرح ایران هراسی را پیش ببرند و پیوسته توهمات هلال شیعی را مطرح می کنند و می خواهند روابط ایران و عراق را مذهبی و دینی جلوه دهند اما این تحلیل ها برای ایجاد آشوب و بحران است زیرا رقیبان ایران در عراق می خواهند مردم عراق را ضد ایران تحریک کنند و از سوی دیگر می خواهند ائتلافی منطقه ای ضد ایران تشکیل دهند.

رای تونسیه در ادامه نوشت: همه نقش مثبت ایران در عراق و مبارزه با تروریسم و ایستادن کنار مردم عراق در دردها و رنج هایشان را درک می کنند و از آن اطلاع دارند و این در حالی بود بیشتر کشورهای بزرگ خاورمیانه به داعش کمک می کردند و در سقوط شهر موصل نقش داشتند. با نگاهی گذرا به ایران شیعه می بینیم این کشور نجات دهنده شهر موصل بود که ساکنان آن سنی مذهب بودند و این درحالی است که کشورهای منطقه علاوه بر شیعیان، به اهل سنت عراق نیز بیشترین آسیب ممکن را وارد کردند.

این پایگاه خبری تونسی با تاکید بر اینکه نقش ایران در عراق باید پررنگ تر شود و همه باید بدانند چگونه در کنار مردم عراق ایستادند، افزود: سیاست ایران در منطقه سیاست فرامذهبی است و کمک به فلسطین نیز گواه این موضوع است؛ در مورد عراق نیز این مطلب مصداق دارد زیرا ایران با همه گروه های عراقی از کرد گرفته تا شیعه و سنی رابطه خوبی دارد. ایران پیوسته سعی در حفظ یکپارچگی عراق داشته است و ایرانی ها به عراق به دید قومی یا مذهبی نگاه نمی کنند، اگر کشورهای دیگر نیز چنین دیدگاهی در خصوص عراق داشته باشند، بسیاری از مشکلات و بحران های عراق حل می شود. با توجه به همکاری نظامی ایران و عراق و آسیب هایی که به زیرساخت های عراق وارد شده،همکاری اقتصادی دو کشور نیز می تواند برای عراق بسیار موثر باشد.

رای تونسیه در پایان نوشت: ایران آغوش خود را برای عراق و همه کشورهای منطقه باز کرده است و دیدگاه حسن روحانی رییس جمهوری ایران درخصوص منطقه بسیار عالی است، ویگفته است به جای بودن یک کشور قوی در منطقه، باید یک منطقه قوی بسازیم، این نگرش باعث حل بسیاری از مشکلات و بحران ها در منطقه و از جمله عراق می شود و البته عراق می تواند نقطه آغاز این طرح باشد.خاورمیانه راهی دیگر جز این ندارد و کشورهای منطقه باید با هم متحد شوند./۸۴۷/ب۱۰۲/ف

منبع: ایرنا

ارسال نظرات