۲۱ مرداد ۱۳۹۶ - ۱۷:۱۱
کد خبر: ۵۱۷۶۶۰

گزارشی از تهدیدهای متقابل و جنگ سرد میان آمریکا و کره شمالی

ایالات متحده آمریکا که سابقه دخالت در اکثر نقاط جهان را دارد، هر از چندی با انجام مانورهای نظامی با هم پیمانان خود در نزدیکی کره شمالی، این کشور را تهدی به جنگ می کند و این اقدام موجب بالا گرفتن درگیری لفظی و حتی تهدید به بمباران از سوی طرفین شده است.
کره شمالی و آمریکا

به گزارش خبرگزاری رسا، خبرگزاری آسوشیتدپرس مدعی شد که کره شمالی و آمریکا علی‌رغم لفاظی‌های هشدارآمیز در روزهای گذشته، در حال پیشبرد مذاکراتی پشت‌پرده هستند.

این خبرگزاری گزارش داد محور این گفت‌وگوها را شهروندان آمریکایی بازداشت‌شده در کره شمالی و روابط دوجانبه واشنگتن-پیونگ‌یانگ تشکیل می‌دهد. 

منابع آگاه به این خبرگزاری گفته‌اند طرفین در این مذاکرات درباره برنامه هسته‌ای و پیشرفت‌های موشکی کره شمالی که مناقشات بر سر آن در روزهای گذشته آمریکا و کره شمالی را تا آستانه جنگ پیش‌برده‌اند، گفت‌وگویی انجام نداده‌اند.

این منابع علی‌رغم این گفته‌اند که این مذاکرات پشت‌پرده می‌توانند زیربنای گفت‌وگوهای جدی‌تری درباره تسلیحات هسته‌ای کره شمالی را نیز فراهم بیاورند، البته به شرطی که «دونالد ترامپ»، رییس‌جمهور آمریکا و «کیم جونگ اون»، رهبر کره شمالی لفاظی‌های خصمانه روزهای اخیر را کنار بگذارند. 

دونالد ترامپ روز گذشته در باشگاه گلف خصوصی‌اش در نیوجرسی در واکنش به این گزارش آسوشیتدپرس گفت: «نمی‌خواهیم درباره پیشرفت (در روابط) گفت‌وگو کنیم، نمی‌خواهیم درباره گفت‌وگوهای پشت‌پرده حرف بزنیم.»

مقام‌های آمریکایی به شرط عدم افشای نام گفته‌اند در این مذاکرات پشت‌پرده، «جوزف یون»، نماینده آمریکا در امور سیاست‌های کره شمالی و «پاک سانگ»، از دیپلمات‌های ارشد کره شمالی حضور دارند.

کره شمالی آمریکا

تماس تلفنی سران چین و آمریکا درباره مساله کره شمالی

شی جین پینگ رییس جمهور چین امروز شنبه در گفت‌وگوی تلفنی با دونالد ترامپ رییس جمهور آمریکا تاکید کرد: مساله هسته ای کره شمالی باید از طریق یک راهکار مسالمت آمیز حل و فصل شود.

بر اساس این گزارش رییس جمهور چین از طرف های مربوط خواسته است تا خویشتنداری خود را حفظ کنند.

ترامپ بار دیگر روز جمعه کره شمالی را تهدید کرد و گفت: اگر کره شمالی عاقلانه رفتار نکند، گزینه‌های نظامی علیه این کشور کاملا آماده است.

ارتش کره شمالی بامداد چهارشنبه اعلام کرد در حال بررسی طرح عملیاتی برای حمله به مناطق اطراف جزیره گوام با موشک‌های بالستیک استراتژیک میان‌ برد است.

رییس جمهور چین در ادامه افزود: این به نفع آمریکا و چین است تا به خلع سلاح اتمی شبه جزیره کره دست یابند و از صلح و ثبات در منطقه حفاظت کند.

وی تصریح کرد: طرف های مربوط باید خویشتنداری نشان دهند و از گفتارها و اقداماتی که موجب تشدید تنش در شبه جزیره کره شود خودداری کنند.

جین پینگ اظهار داشت: حل و فصل مساله هسته ای کره شمالی باید از طریق سیاسی و مذاکره حل و فصل شود و چین امیدوار است تا رابطه با آمریکا را بر اساس احترام متقابل برای دستیابی به یک راهکار مناسب حفظ کنند.

ترامپ نیز در این گفت‌وگوی تلفنی گفته است که واشنگتن به طور کامل نقش چین را در مساله هسته ای کره شمالی درک می کند.

ترامپ و رئیس جمهور چین

نمایندگان کنگره آمریکا در نامه ای به وزیر امورخارجه این کشور، تهدیدهای ترامپ درباره کره شمالی را خطرناک دانستند

بیش از 60 نفر از نمایندگان کنگره آمریکا در نامه‌ای به «رکس تیلرسون»، وزیر خارجه این کشور از تهدیدهای اخیر رییس‌جمهور «دونالد ترامپ» علیه کره شمالی ابراز نگرانی کرده و آن را «خطرناک و غیرمسؤولانه» توصیف کرده‌اند. 

قانونگذاران آمریکایی در این نامه نوشته‌اند: «این نامه را به منظور ابراز نگرانی از بیانات اخیر رییس‌جمهور ترامپ که تنش‌ها با کره شمالی را به نحو محسوس بالا برده و خطر جنگ هسته‌ای را افزایش داده می‌نویسیم. این بیانات خطرناک و غیرمسؤولانه هستند.»

نمایندگان کنگره آمریکا در بخش دیگر از این نامه قاطعانه از تیلرسون خواسته‌اند از تمامی اختیارات خود برای اطمینان یافتن از خویشتنداری مقام‌های دولت ترامپ استفاده کنند. آنها نوشته‌اند: «چنانچه یک خطای محاسباتی بدون دقت یا ناشیانه به درگیری ختم شود و نیروهای نظامی و متحدان منطقه‌ایمان را به خطر بیندازد، کنگره و مردم آمریکا رییس‌جمهور ترامپ را مسؤول خواهند شناخت.»

این نمایندگان خاطرنشان کرده‌اند که اقدام نظامی علیه کره شمالی در دولت‌های قبلی آمریکا بررسی شده و سرانجام این نتیجه حاصل شده که گزینه نظامی امکان‌پذیر نیست. آنها خاطرنشان کرده‌اند که چنین گزینه‌ای یک سوم جمعیت کره جنوبی را تهدید می‌کند، ضمن اینکه جان 30 هزار نیروی نظامی آمریکا و بیش از 100 هزار شهروند آمریکا که ساکن کره جنوبی هستند را در معرض خطر قرار می‌دهد. 

قانونگذاران آمریکایی حمایت خود را از گفت‌وگوهای مستقیم با کره شمالی اعلام کرده‌اند.

موشک کره شمالی

موشک کره شمالی در حال آزمایش

آمادگی ۳.۵ میلیون نیروی داوطلب در کره شمالی برای جنگ با آمریکا

خبرگزاری یونهاپ کره جنوبی به نقل از روزنامه رودونگ سینمون کره شمالی گزارش داده است که حدود 3.5 میلیون نیروی داوطلب آماده هستند تا علیه آمریکا وارد جنگ شوند.

بر اساس این گزارش، شهروندان کره شمالی شامل دانشجویان، کارگران، سربازان بازنشسته خواستار پیوستن مجدد به ارتش شده اند تا در صورت نیاز، علیه آمریکا بجنگند.

کره شمالی اخیرا تهدید کرده است که طرح حمله موشکی به جزیره گوام را تا اواسط اوت نهایی خواهد کرد. دونالد ترامپ رییس جمهور آمریکا نیز تهدیدات بی سابقه‌ای را علیه کره شمالی مطرح کرده است.

تنش در شبه جزیره کره پس از 2 آزمایش موفقیت آمیز موشک های بالستیک قاره پیمای کره شمالی تشدید شده است. شورای امنیت سازمان ملل نیز به تازگی قطعنامه جدیدی را برای تشدید تحریم های اقتصادی و تجاری علیه کره شمالی تصویب کرده است.

دونالد ترامپ بامداد شنبه یک بار دیگر کره شمالی را تهدید کرد و خط قرمزهای جدیدی برای این کشور ترسیم کرد.

وی در پاسخ به سوالی درباره منظورش از تهدید چند ساعت قبلش که گفته بود واشنگتن دستش را برای حمله به کره شمالی روی ماشه سلاح‌هایش قرار داده، اینطور گفت: این مرد (رهبر کره شمالی) نمی‌تواند از کارهایی که انجام می‌دهد شانه خاکی کند. اگر او یک تهدید آشکار دیگر انجام بدهد یا اگر اقدامی درباره گوام یا هر نقطه دیگر از خاک آمریکا یا متحدان آمریکا انجام دهد، کاملاً پشیمان خواهد شد و به سرعت هم پشیمان می‌شود.

ترامپ همچنین گفت: امیدوارم که آنها جدی بودن آنچه گفته‌ام را درک کرده باشند و به حرفی که زده‌ام، اعتقاد دارم.

جشن کره شمالی

نیروهای داوطلب کره شمالی

پیام سفیهانه ترامپ به فرماندار گوام: نگران حمله کره شمالی نباش، معروف می‌شوی

«دونالد ترامپ»، رییس‌جمهور آمریکا روز جمعه، در واکنش به تهدیدهای کره شمالی برای حمله موشکی به «گوام»، با فرماندار این جزیره به صورت تلفنی گفت‌وگو کرد.

به گزارش هیل، «ادی بازا کالو»، فرماندار «گوام» گفت که در این گفت‌وگوی تلفنی این اظهارات را با ترامپ مطرح کرده است: «آقای رییس‌جمهور، به عنوان فرماندار گوام و یک شهروند آمریکایی، با بودن شما در رأس امور، هیچگاه ایمن‌تر و مطمئن‌تر از این نبوده‌ام.»

ترامپ در پاسخ گفت: «ذره‌ای نگران چیزی نباش. باید هشت سال پیش من اینجا می‌بودم. باید بگویم، ادی، تو خیلی معروف خواهی شد. همه دنیا دارند درباره گوام و درباره تو صحبت می‌کنند.»

ترامپ

رییس‌جمهور آمریکا اضافه کرد: «و می‌توانم بگویم که توریسم در اینجا بدون صرف هیچ پولی نزدیک ده برابر خواهد شد، بنابراین، به تو تبریک می‌گویم.»

 ارتش کره شمالی چهارشنبه هفته گذشته، بعد از تهدیدهای نظامی ترامپ اعلام کرد در حال «بررسی طرح عملیاتی» برای حمله به مناطق اطراف «گوام» با موشک‌های بالستیک استراتژیک دارای برد متوسط و دوربرد است.

«گوام» از پایگاه‌های استراتژیک آمریکا و محل استقرار بمب‌افکن‌های این کشور است. همچنین هزاران نفر از نظامیان آمریکا و خانواده‌هایشان در این منطقه مستقر هستند.

روسیه خود را برای جنگ در شبه جزیره کره آماده می‌کند

با توجه به تشدید وخامت اوضاع پیرامون کره شمالی و اظهارات تهدیدآمیز متقابل واشنگتن و پیونگ یانگ، روسیه سامانه دفاع ضدهوایی خود در مناطق شرق دور را تقویت کرده است.

روزنامه روسی «گازیتا.رو» در این رابطه نوشت: نیروهای دفاع ضدهوایی و نیروی هوایی-فضایی روسیه در مناطق شرق دور تقویت شده و به حالت آماده باش رزمی کامل درآمده اند تا در صورت پرتاب غیرمنتظره موشک از جانب کره شمالی، امنیت مرزهای شرقی روسیه بطور کامل تامین شوند. این اقدامات بعد از آن صورت گرفته که اظهارات تند مقامات آمریکایی و کره شمالی علیه یکدیگر، بیش از پیش جنگ افروزانه شده است.

سناتور ویکتور اوزروف رییس کمیته امور دفاعی و امنیتی شورای فدراسیون (سنای) روسیه روز جمعه اعلام  کرد که سامانه های دفاع ضد هوایی کشور در شرق دور در رابطه با تشدید مناقشه بین کره شمالی و آمریکا، در بالاترین سطح آمادگی رزمی قرار گرفته اند. وی افزود: «روند اوضاع در منطقه کره نمی تواند موجب نگرانی ما نباشد و قطعا اقدامات لازم و مضاعفی برای تامین امنیت کشور، از هم اکنون در نظر گرفته شده است. در همین رابطه نیروهای دفاع ضد هوایی و هوایی-فضایی روسیه در مناطق شرق دور تقویت شده اند.»

به گفته این سناتور بلندپایه، سامانه های دفاع ضدهوایی روسیه در شرق دور در حالت آمادگی کامل رزمی قرار دارد و مناطق پرتاب احتمالی موشک در کره شمالی، با دقت بسیار زیاد تحت کنترل قرار دارد تا در صورت پرتاب موشک توسط مقامات کره شمالی، اگر اشتباهی در این زمینه رخ دهد که احتمال آن همیشه وجود دارد، تامین امنیت خاک روسیه، تضمین شده باشد.

تجهیزات نظامی روسیه

سامانه ضد موشکی روسیه

افزایش تهدیدات متقابل بین کره شمالی و آمریکا  

وخامت اوضاع در شبه جزیره کره تنها در روسیه احساس نشده است. وزارت امور خارجه چین هم از همه طرفین این مناقشه خواسته تا در شرایطی که اوضاع در منطقه بسیار حساس شده و وخامت اوضاع در حال افزایش است، با احتیاط بسیار زیاد عمل نموده و از اقدامات تحریک آمیز و قدرت نمایی، بطور جدی خودداری کنند تا تنش کنونی فروکش نموده و اعتماد متقابل افزایش یابد.  

این در حالی است که نخست وزیر استرالیا اعلام کرده است که کانبرا در صورت حمله موشکی کره شمالی به آمریکا، به واشنگتن کمک خواهد کرد تا این حملات را دفع کند.

روز گذشته جیمز ماتیس وزیر دفاع آمریکا اعلام کرد که واشنگتن آماده استفاده از توان نظامی علیه کره شمالی است، البته تلاش می کند راههای دیپلماتیک برای حل و فصل اوضاع نتیجه بخش شوند.

دونالد ترامپ رییس جمهوری آمریکا نیز نسبت به گذشته خویشتن داری کمتری در رابطه با کره شمالی از خود نشان داده و برغم آنکه بسیاری تهدیدات وی علیه پیونگ یانگ را محکوم می کنند،  باردیگر با سخنانی بسیار شدیدالحن، در خصوص پاسخگویی جدی به هر نوع تهدیدی از سوی کره شمالی هشدار داده است.

با شدت گرفتن تهدیدها بین کره شمالی و آمریکا رسانه آمریکایی از عدم کارایی دقیق سیستم دفاع موشکی ایالت متحده خبر داد

رویترز، کارشناسان نظامی هشدار داده‌اند که سیستم‌های دفاع موشکی آمریکا که بالغ بر میلیاردها دلار هزینه داشته است ممکن است نتوانند از آمریکا در برابر حملات موشکی احتمالی دفاع کنند.

رویترز در گزارش خود به سخنان برخی کارشناسان نظامی استناد کرد که براساس آن، علیرغم صرف 40 میلیارد دلار بودجه برای تحقیق و توسعه این موشک‌های طی 18 سال گذشته، آزمایش‌های موفقیت‌های آمیزی که پنتاگون پیشتر انجام داده است، به طور دقیق بازتابی از شرایط واقعی جنگی نبوده است.

براساس این گزارش، آژانش موشک‌های دفاعی ایالات متحده در 30 مِی گذشته، 18 مرتبه سیستم‌های دفاع موشکی GMD را آزمایش کرد که در 10 مورد نتیجه موفقیت‌آمیز بوده است. سیستم‌های دفاعی موشکی GMD شبکه‌ای از رادارها، موشک‌های ضدپرتابه‌های بالستیک و دیگر تجهزاتی است که به منظور دفاع از ایالات متحده در برابر موشک‌های بالستیک بین‌قاره‌ای توسعه یافته‌اند.

سامانه تاد آمریکا

سامانه ضد موشکی آمریکا

در حالی که آزمایش‌های GMD در ساعات روشن روز و با رهگیری یک موشک مهاجم یکتا انجام شده است، اما کارشناسان می‌گویند این شرایط با سناریوی حملات موشکی کره شمالی همخوان نیست.

ریکی الیسون، رییس «ائتلاف حامیان دفاع موشکی» در گفت‌گو با رویترز تأکید کرد که سیستم‌های دفاع موشکی GMD باید تست‌های سخت‌تری را در برابر تهدیدهایی همچون کلاهک‌های چندگانه‌ای که برای سردرگرم کردن سیستم‌های دفاع موشکی استفاده می‌شوند، از سر بگذرانند.

هشدار رییس جمهور فرانسه در مورد تنشها بین کره شمالی و آمریکا

«امانوئل ماکرون» رییس‌جمهور فرانسه درباره گسترش تنش‌ها در ارتباط با کره شمالی هشدار داد.

پیش از این «آنگلا مرکل» و «زیگمار گابریل» صدراعظم و وزیر خارجه آلمان درباره تنش‌آفرینی و اقدام نظامی علیه کره شمالی هشدار داده‌ بودند.

انگلیس هم اعلام کرده است که در صورت جنگ میان کره و آمریکا، از واشنگتن حمایت نخواهد کرد.

خبرگزاری فارس: ماکرون درباره افزایش تنش در ارتباط با کره شمالی هشدار داد

امانوئل ماکرون رییس جمهور فرانسه

به منظور پرداختن به این موضوع، «فدریکا موگرینی» مسؤول سیاست خارجی اتحادیه اروپا نشستی را خارج از دستور کار و با توجه به مسایل امنیتی برگزار می‌کند. رایزنی درباره اقدامات احتمالی آتی، اتحادیه اروپا با توجه به این وضعیت،در دستور کار قرار دارد.

به دنبال آزمایشهای موشکهای بالستیک کره شمالی طی هفته های اخیر، تنش و لفاظی میان واشنگتن و پیونگ‌یانگ به اوج خود رسیده است.

کره شمالی در پاسخ به تهدیدات آمریکا گفته است که آماده اقدام نظامی علیه پایگاههای نظامی آمریکا در منطقه در صورت ادامه تهدیدات علیه خود است./۸۴۷/ب۹۰۳/ف

ارسال نظرات