۲۱ مرداد ۱۳۹۶ - ۱۷:۱۳
کد خبر: ۵۱۷۶۷۷

دیدار نماینده امور سازمان ملل با معاون عربی-آفریقایی وزارت خارجه

در حالی که مردم بی گناه یمن از جنایات عربستان سعودی و هم پیمانان آن رنج می برند، سازمان ملل تنها برگزاری گفت‎‎وگوها و نشست ها و نیز محکوم کردن برخی از این اقدامات ائتلاف عربستان بسنده می کند.
جنایات عربستان سعودی در یمن

به گزارش خبرگزاری رسا، معاون عربی و آفریقای وزارت خارجه پس از دیدار با نماینده دبیرکل سازمان ملل در امور یمن با بیان اینکه ایران از تلاش‌های سازمان ملل برای حل هر چه سریعتر بحران در یمن حمایت می‌کند، موفقیت این تلاش‌ها را منوط به بیطرفی کامل سازمان ملل و تلاش برای اعتمادسازی بین طرف های درگیر برشمرد.

حسین جابری انصاری معاون عربی و آفریقای وزارت خارجه ظهر امروز پس از دیدار و گفت‌وگو با اسماعیل ولدالشیخ احمد نماینده ویژه دبیرکل سازمان ملل در امور یمن، گفت‌‌و گوهای انجام شده را خوب و سازنده خواند و افزود ایشان در تلاش است که در شرایط فعلی مجددا حل سیاسی و تحرک سیاسی را در صحنه یمن به صورت فعال پیگیری کند.

وی افزود دیدار ایشان از ایران در چارچوب دیدار از کشورها برای جلب کمک در موفقیت این مسؤولیت و این کاری است که در مقطع فعلی دنبال می‌کند. 

معاون وزیر خارجه با بیان اینکه ما از تلاش‌های سازمان ملل برای حل هر چه سریعتر بحران یمن و خروج از وضعیت فعلی به صورت کلی حمایت می‌کنیم حاطرنشان کرد معتقدیم که موفقیت‌ها و تلاش‌ها منوط به این است که سازمان ملل در چارچوب ماموریت بین‌المللی خود بیطرفی کامل را رعایت کرده وبرای اعتمادسازی بین طرف‌های درگیر تلاش کند. 

 وزیر خارجه خاطرنشان کرد: امیدواریم با طرح‌های عملیاتی و ابتکار عملی که سازمان ملل در پیش خواهد گرفت و مراعات همه جوانب موجود تلاش برای رفع هر چه سریعتر محاصره کامل ملت یمن و پایان جنگ ویرانگر تحمیل شده بر این کشور و امکان موفقیت تلاش‌‌ها برای گفت‌وگوی جدی مستقیم بین طرف‌های درگیری و حرکت به سمت حل سیاسی بحران که رجوع به آرای ملت یمن در نهایت آن خواهد بود، امکان خروج از وضعیت فعلی فراهم شود. 

وی هم‌چنین گفت که ولدالشیخ از جمهوری اسلامی درخواست داشته و دارد که برای موفقیت موفقیت تلا‌ش‌ها در مرحله فعلی کمک کند.

امارات کشته شدن ۴ نظامی خود در یمن را تایید کرد

دولت امارات اعلام کرد که در جریان سقوط بالگرد ائتلاف سعودی علیه یمن، چهار نظامی اماراتی کشته شدند که عبارتند از: سرگرد احمد خلیفه البلوشی، خلبان جاسم صالح الزعابی، محمد سعید الحسانی و سمیر محمد مراد ابوبکر.

خبرگزاری امارات (وام) این خبر را چند ساعت پس از آن منتشر کرد که ائتلاف عربی علیه یمن اعلام کرده بود در جریان سقوط یک فروند بالگرد در داخل یمن چند نفر زخمی شده‌اند.

«ترکی المالکی» سخنگوی رسمی نیروهای ائتلاف سعودی علیه یمن اعلام کرده بود که یکی از بالگردهای متعلق به ائتلاف در حین بازگشت از مأموریت در داخل یمن دچار نقص فنی شده و سرنشینان آن مجبور به فرود اضطراری در یکی از مناطق تحت حاکمیت دولت مستعفی یمن شدند.

رسانه‌های یمنی اعلام کردند که این بالگرد در استان «شبوه» واقع در شرق یمن که شاهد اجرای عملیات نظامی با مشارکت امارات علیه گروه القاعده است، سقوط کرده است.

اصابت موشک «زلزال۲» به مواضع شبه‎نظامیان ائتلاف سعودی در شمال یمن

یگان موشکی ارتش یمن و انصارالله امروز یک فروند موشک «زلزال۲» را به سمت محل استقرار شبه نظامیان وابسته به ائتلاف سعودی در منطقه «خب و الشعف» استان الجوف واقع در شمال یمن شلیک کرد.

منابع یمنی گزارش دادند که در اثر اصابت این موشک ده‎ها نفر از «مزدوران» کشته و یا زخمی کردند.

یگان موشکی ارتش یمن و انصارالله شب گذشته نیز یک فروند موشک «زلزال۱» را به سمت مواضع شبه‎نظامیان ائتلاف سعودی در صحرای «میدی» استان حجه واقع در غرب یمن شلیک کرد.

یک ناو اماراتی دیگر در سواحل «المخا» یمن هدف قرار گرفت

برخی منابع خبری اعلام کردند که نیروی دریایی ارتش و کمیته‌های مردمی یمن، امروز بار دیگر موفق شد یک ناو اماراتی را در مقابل سواحل غربی یمن هدف قرار دهد. 

بر اساس این گزارش، ناو نظامی متجاوز اماراتی در نزدیکی سواحل المخا، هدف قرار گرفته است.

در هفته نخست مرداد نیز، یک ناو جنگی امارات در همین سواحل هدف قرار گرفت.

از زمان آغاز عملیات نیروهای یمنی در پاسخ به تجاوزهای ائتلاف سعودی، 11 کشتی و ناو و بیش از 10 قایق جنگی هدف قرار گرفته‌اند.

رادیو آلمان به نقل از سخنگوی سازمان ملل: جنگ یمن همه تلاش‌ها برای جلوگیری از شیوع وبا را ناکام می‌گذارد

رادیو آلمان در گزارشی به قلم «یورگن استریاک» به تشریح  بحران انسانی شدید در یمن از زبان افرادی که در نهادهای امدادی در این کشور کار می‌کنند، پرداخته است.

بر اساس این گزارش، همانطور که سازمان بهداشت جهانی اعلام کرده است، اپیدمی وبا در یمن مدت زمان زیادی است که تحت کنترل قرار ندارد و به عبارتی جنگ داخلی در این کشور باعث شده تا کمک‌رسانی به مردم با مشکل مواجه شود. کمبود آب آشامیدنی و قطع برق به همراه نابودی زیرساخت‌ها عاملی برای وخامت اوضاع انسانی شده است.

اواخر ماه آوریل بود که اپیدمی وبا در یمن گسترش یافت و در شرایطی که فقط 3 ماه و نیم از آن زمان می‌گذرد، 90 درصد از یمن به این بیماری آلوده شده است. حدود 400 هزار نفر بیمار شده‌اند و حدود 2 هزار تن هم جان باخته‌اند و اگر چه شمار افرادی که به تازگی مبتلا شده‌اند روند رو به کاهش داشته است اما همچنان بالاست.

هر روز 5 هزار مورد جدید از اسهال و یا وبا  ثبت می‌شوند و اینها در شرایطی است که فصل بارندگی آغاز شده و باران می‌تواند ضمن باریدن بر زباله‌ها، به گسترش باکتری بیماری وبا دامن بزند. البته وبا بیماری است که به خودی خود به راحتی درمان می‌شود اما گروه‌های امدادی از این شکایت دارند که بسیاری از بیماران در نقاطی زندگی می‌کنند که دسترسی به آنها بسیار دشوار است.

«فادلا چایب» از سازمان بهداشت جهانی با اعلام موارد فوق تاکید کرد: «این مسایل قلب مرا می‌شکند. اینکه مردم همچنان در خانه‌های خود می‌میرند و نمی‌توانند به ما دسترسی داشته باشند. آنها یا خیلی از ما دور هستند و یا بیماری آنها شدت گرفته است و یا اینکه کودکان خردسال دارند و به دلیل جنگ، به چیزی دسترسی ندارند.»

فردی دیگر که برای سازمان پزشکان بدون مرز کار می‌کند هم درباره اوضاع حاکم بر یمن می‌گوید که به زنانی که برای کودکانشان آب می‌بردند گفته که آیا می‌دانند که آب به ویروس وبا آلوده است و آنها هم پاسخ داده‌اند که بله اما این تنها آبی است که در اختیار دارند.

پیش از این «پتر ماوئر» رییس سازمان صلیب سرخ در جریان سفر به یمن به اوضاع اسف‌بار این کشور پرداخته بود و جنگ داخلی را مانعی برای کمک رسانی ارزیابی کرده بود.

«روپرت کلویله» سخنگوی سازمان ملل گفته است: «این جنگ همه تلاش‌ها برای جلوگیری از شیوع وبا را ناکام می‌گذارد.» جنگ و نابودی هم زیر ساختها ترکیبی مرگبار را شکل داده‌اند./۸۴۷/ب۹۰۳/ف

ارسال نظرات