۲۵ مرداد ۱۳۹۶ - ۱۱:۵۱
کد خبر: ۵۱۸۶۱۴
با وجود تکذیبیه ریاض؛

عراق بار دیگر بر درخواست عربستان از بغداد جهت میانجیگری میان دولت سعودی و ایران تاکید کرد

همزمان که ریاض خبر درخواست از بغداد برای وساطت با ایران را رد ساخت، مشاور وزیر کشور عراق، بار دیگر صحت خبر درخواست را تأیید کرد.
پرچم عراق

به گزارش خبرگزاری رسا، مشاور «قاسم الأعرجی» وزیر کشور عراق بر صحت درخواست عربستان از مقامات عراق برای میانجی‌گری بین تهران و ریاض تأکید کرد.

«وهاب الطائی» در گفت‌وگو با تلویزیون عراق اعلام کرد که وزارت کشور عراق هرگز سخنان الأعرجی را تکذیب نکرده است.

ساعاتی پیش یک مقام مسؤول در عربستان اعلام کرد که کشورش هیچ گاه در سفر وزیر کشور عراق به ریاض از بغداد نخواسته که میان ایران و عربستان میانجیگری کند. خبرگزاری رسمی عربستان (واس) به نقل از این منبع گزارش کرد که «موضع عربستان ثابت است و هرگونه نزدیک شدن به نظام ایران را رد می‌کند» و نمی‌تواند با نظام کنونی ایران مذاکره کند. 

معاون وزیر کشور عراق با رد این موضع عربستان ادامه داد: «ریاض به صورت رسمی از عراق خواسته بین تهران و ریاض وساطت کند؛ حتی در سفری که به همراه جناب وزیر کشور به عربستان داشتیم محمد بن‌ سلمان، ولی‌عهد سعودی در بدو دیدار با ما، درخواست وساطت را مطرح کرد».

الطائی تأکید کرد: «پادشاه عربستان پیش از این نیز به هنگام سفر [حیدر العبادی] نخست وزیر عراق به عربستان از وی درخواست وساطت کرده بود».

شبکه سومریه روز دوشنبه به نقل از الأعرجی (وزیر کشور) گزارش داد که وی در بیانیه‌ای کوتاه خبر درخواست رسمی عربستان از حیدر العبادی، نخست وزیر عراق جهت وساطت را تکذیب کرده است.

وزیر کشور عراق شنبه این هفته در سفری که به ایران داشت، گفته بود، عربستان سعودی از العبادی خواسته بین ایران و عربستان وساطت کند.

بهرام قاسمی، سخنگوی وزارت خارجه ایران روز سه‌شنبه در گفت‌وگو با شبکه الجزیره با اشاره به اینکه درخواست عربستان از عراق «اقدامی مثبت» است، تأکید داشت که «ایران نشانه‌های واضحی از تمایل سعودی‌ها برای بهبود روابط دریافت نکرده است»/۸۴۷/ب۱۰۲/ف

منبع: فارس

ارسال نظرات