۲۸ مرداد ۱۳۹۶ - ۱۳:۰۵
کد خبر: ۵۱۹۱۴۵
سخنگوی بسیج مردمی عراق:

عربستان سعودی برای خروج از محاصره روانی به عراق روی آورده است

سخنگوی بسیج مردمی، با اعلام اینکه «دولت سعودی برای خروج از محاصره روانی در منطقه به عراق روی آورده است»؛ اعلام کرد که بسیج مردمی با ۲۰ هزار نیرو در عملیات آتی تلعفر شرکت خواهد کرد.
احمد الاسدی سخنگوی بسیج مردمی

به گزارش خبرگزاری رسا، احمد الاسدی سخنگوی بسیج مردمی عراق، در گفت‌وگو با شبکه المیادین لبنان، تاکید کرد که تلاش سعودی ها برای برقراری روابط بیشتر با عراق، با هدف شکستن محاصره روانی این کشور است

وی افزود: سعودی ها برای مقابله با معضل های بزرگی از جمله شکست در یمن ، تلاش دارند به عراق نزدیک شوند تا این محاصره روانی را از روی خود بردارند.

وی همچنین از مقتدا صدر، رهبر جریان صدر خواست تا توضیحات بیشتری در باره دلایل سفرش به ریاض ارائه کند.

سخنگوی الحشدالشعبی درخصوص اظهارات اخیر مقتدا صدر که خواستار انحلال الحشدالشعبی و انحصار سلاح در دست دولت شده بود نیز گفت: ما هم با نظر آقای مقتدا صدر درباره انحصار سلاح در دست دولت موافق هستیم، اما الحشدالشعبی هم جزئی از دولت است.

مقتدا صدر ماه گذشته به عربستان سعودی رفت و با محمد بن سلمان ولی عهد سعودی و مقام های این کشور دیدار و گفت‌وگو کرد. وی در بازگشت از این سفر خواستار انحلال الحشدالشعبی و انحصار سلاح در دست دولت شد.

همچنین هفته گذشته رهبر جریان صدر با هواپیمای اختصاصی امارات به این کشور سفر کرده و با رهبران آن دیدار و گفت‌وگو کرد

هرچند سفرهای اخیر مقتدا صدر به عنوان یکی از جریان های حاضر در الحشدالشعبی، با واکنش های اندکی روبه رو شد، اما عراقی ها هنوز نقش عربستان، قطر و امارات را در تسلیح و حمایت مالی گروه های تروریستی القاعده و داعش از سال 2003 میلادی، فراموش نکرده اند. همچنین همزمان با سفر صدر به ریاض و دیدار وی با محمد بن سلمان، اخبار و گزارش های مربوط به سرکوب شدید منطقه شیعه نشین قطیف عربستان نیز در سطح رسانه ها بازتاب گسترده ای یافت.

برغم مواضع بسیار تند و منفی ریاض علیه بغداد طی جنگ علیه داعش، روابط سعودی و عراق در حالی در سال پایانی دولت العبادی شتاب گرفته است که بسیاری از عراقی ها همچنان به نیات سعودی ها در نزدیک شدن به بغداد تردیدهای جدی دارند.

براساس این گزارش احمد الاسدی در بخش دیگری از گفت‌وگوی خبری خود با المیادین اعلام کرد: الحشدالشعبی با 20 هزار تن از نیروهای خود در عملیات آزادسازی تلعفر شرکت خواهد کرد.

وی گفت: فرمانده کل نیروهای مسلح، تنها کسی است که ساعت صفر عملیات را تعیین می کند.

سخنگوی الحشدالشعبی در خصوص حضور نیروهای عراقی در خاک سوریه نیز گفت، الحشدالشعبی بطور رسمی نیرو در خاک سوریه ندارد و قرار هم نیست که گروه تروریستی داعش را در خارج از اراضی عراق تعقیب کند، اما در عین حال تایید کرد که گروه های عراقی وجود دارند که به نام خود در سوریه می جنگند.

الاسدی با این حال تاکید کرد که الحشدالشعبی قطعا بخشی از محور مقاومت است./۸۴۷/ب۱۰۲/ف

منبع: ایرنا

ارسال نظرات