۰۴ شهريور ۱۳۹۶ - ۰۷:۴۳
کد خبر: ۵۲۰۶۰۹
روزنامه اسپانیایی:

افراطی‌گری اسلامی محصول سیاست‌های اشتباه غرب است

روزنامه اسپانیایی با اشاره به حملات تروریستی بارسلون مدعی شد: رادیکال های مسلمان از اشتباهات غرب تغذیه می شوند.
تروریست های داعشی

به گزارش خبرگزاری رسا، روزنامه اسپانیایی «لا وانگواردیا» در مقاله ای به قلم «ائوسه بیو وال» با اشاره به حملات تروریستی بارسلون مدعی شد: رادیکال های مسلمان از اشتباهات غرب و نقاط قوت تاریخی نظیر انقلاب 1979 ایران تغذیه می‌ شود.

بیو وال درادامه نوشته است: هرگز نخواهیم دانست که عوامل روانی،‌ فردی و تلقین دریافت شده از سوی امام جماعت یا از راه اینترنت چقدر برافراطگرایان اسلامی خیابان لا رامبلا در بارسلون اثر گذاشته است.

وی می گوید: بسیار بعید است که این جوانان شناخت مستحکمی در مورد بستر تاریخی که در آن ایدئولوژی اسلامی افراطی معاصر تثبیت شده، اطلاعی داشته باشند. با این حال، آنها همانند آخرین حلقه یک زنجیر پیچیده پدیده ها، با ریشه های عمیق و جهش های متنوع که مربوط به رویکرد های مذهبی‌ و همچنین اثر یک لیست بلند بالا ازنارضایتی‌ ها و اشتباهات آشکار غرب در 50 سال اخیر است، عمل می کنند.

وی در ادامه می نویسد: داعش که امروزه افراطگرایی اسلامی جهانی‌ را در بر می‌ گیرد، فرزند جنگ عراق و اشغال فاجعه بار کشور عراق است.

در این مقاله آمده است: «ابوبکر البغدادی» خلیفه خودخوانده داعش، پیش از این در القاعده فعال بود و به مدت 10 ماه در اردوگاه «بوکا» در نزدیکی‌ بصره زندانی بود. آمریکایی ها در آن زمان تصمیم گرفتند که وی را آزاد کنند زیرا او را یک «بازداشتی سطح پایین» قلمداد می‌ کردند.

نشریه اسپانیایی نوشت : داعش در بین نارضایتی‌ سنی‌ های عراق - که هژمونی در کشور را به نفع شیعیان باختند - و پیوستن اعضای سابق ارتش منحل شده «صدام حسین» به این گروه، رشد کرد. این یک عامل ابزاری در درگیری های داخلی‌ عراق بود اما به تدریج با گسترش جنگ به سوریه و فتح سرزمین های این کشور، به مرجع اصلی‌ افراطگرایی اسلامی بین المللی تبدیل شد.

رسانه مذکور تصریح کرد: همه مظاهر اسلام رادیکال و خشونت آمیز، هرچند که برخی‌ وقت ها به دلیل چشم اندازهای متناقض تا حد مرگ ایجاد می شوند، به نحوی به هم پیوسته هستند.

به نوشته این روزنامه، اگر اشغال نافرجام عراق، باعث تولد داعش شد، القاعده نتیجه جنگ دیگری بود که در افغانستان علیه اشغال شوروی از سال 1979 آغاز شد. کمک آمریکا- از طریق سازمان سیا در عملیات طوفان- و متحدان نظیر عربستان سعودی به مجاهدین افغان، هیولای «بن لادن» را به وجود آورد که از یک متحد فرصت طلب واشنگتن به دشمن کشنده او تبدیل گشت.

روزنامه ادامه داد: بن لادن سعودی، هرگز نبخشید که پس از اشغال کویت از سوی عراق در سال 1990، نیروهای آمریکایی در کشورش مستقر شوند وبه همین خاطر در 11 سپتامبر سال 2001 با حملات به برج های دوقلو و پنتاگون و حملات بعدی در مادرید و لندن انرا پاسخ داد.

نشریه افزود: اسلام رادیکال به عنوان نیروی سیاسی قدرتمند مدرن - نه همیشه خشونت آمیز-، شاهد رویداد های بسیار مهم در دهه های اخیر بود. در بخش سنی‌، تولد اخوان المسلمین در مصر در سال 1928 به دست «حسن البنا» صورت گرفت و رویداد کلیدی دیگر، انقلاب اسلامی ایران در سال 1979 بود. سرنگونی شاه - نوکر آمریکا- و رسیدن به قدرت روحانیون شیعه، دیدگاه اسلام در جهان غرب را تغییر داد. تاثیر بسیار زیادی داشت. برقراری یک رژیم مذهبی‌ به عنوان جایگزین ارزش های غربی در یک کشور با وسعت، وزن اقتصادی و جمعیتی و سنت فرهنگی‌ ایران، تا حدی بود که آن را با انقلاب فرانسه مقایسه کردند و موجب ترس از تغییرات چشمگیر در توازن قدرت در منطقه شد.

در مقاله آمده است: افراطگرایی مسلمان از توهین ها و تحقیرهای متعدد زمان استعمار و پس از استعمار تغذیه شده است. به طور مثال، جنگ الجزایر (1954-1962)، یک نبرد بیرحمانه بود و فرانسه هنوز به دلیل سرکوب سرسختانه مردم در آن کشور، خود را سرزنش نمی کند و عذرخواهی نکرده، و در این خصوص صحبت زیادی نمی‌ شود.

لا وانگواردیا خاطرنشان کرد: الجزایر، سالها بعد در 1991 میلادی، صحنه یک پیروزی انتخاباتی اسلامگرایان بود که با یک کودتای مورد رضایت از سوی غرب، باطل شد. از این زخم ها هنوز خون می‌ چکد و در عمق روح و روان، بیانگر برخی‌ از چیزهایی‌ که در حال رخ دادن است، می‌ باشد.

در همین رابطه، لا وانگواردیا ادامه داد: همچنین در مصر، اخوان المسلمین که در سال 2012 میلادی پیروز انتخابات ریاست جمهوری شدند، یک سال بعد با کودتای ژنرال السیسی از قدرت برکنار شدند.

روزنامه افزود: احساس تحقیر و نا امیدی در توده مسلمانان جهان با جنگ اسراییل و فلسطین، شکست های اعراب در 1967 و 1973 و بازی های دوگانه و ریاکاری دیکتاتوری های کشورهای عربی‌ تغذیه شد. البته این تکامل تاریخی یکسان نیست و تناقضات بسیای دارد، وحشیگری افراطگرایان اسلامی را توجیه نمی‌ کند اما کمک می‌ کند که پویایی غیر منطقی، چرایی موفقیت یک تبلیغ و یک تلقین که از سوی رژیم هایی‌ که بدون هیچ شرمی در یک منطقه متشنج به دنبال منافع خود هستند ترویج و تامین مالی‌ می‌ شود را بهتر فهمید./۸۴۷/ب۱۰۲/ف

منبع: ایرنا

ارسال نظرات