۰۶ شهريور ۱۳۹۶ - ۱۹:۲۷
کد خبر: ۵۲۱۲۶۵
اخبار کوتاه ازدنیای نشر؛

از رقابت کتابخوان‌ها تا برگزاری اختتامیه جایزه کتاب سال عاشورا

رقابت کتابخوان‌ها در جشنواره‌های کتابخوانی، رونمایی از رونمایی «هزار و یک شب در هزار و یک نقش» و برگزاری اختتامیه دومین دوره جایزه کتاب سال عاشورا از مهمترین اخبار کوتاه دنیای نشر هستند.
کتاب

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، تمدید فراخوان مسابقه مقاله‌نویسی بیستمین جشنواره قصه‌گویی، رقابت کتابخوان‌ها در جشنواره‌های کتابخوانی، انتشار مقالات «همایش ملی حاکمیت قانون و حقوق شهروندی»، رونمایی از رونمایی «هزار و یک شب در هزار و یک نقش» در همدان و برگزاری اختتامیه دومین دوره جایزه کتاب سال عاشورا  با حضور وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی  از عناوین اخبار کوتاه دنیای نشر هستند.

تمدید فراخوان مسابقه مقاله‌نویسی بیستمین جشنواره قصه‌گویی

مهلت ارسال مقاله‌ به بیستمین جشنواره بین‌المللی قصه‌گویی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان تا 10 شهریور تمدید شد.

بیستمین جشنواره بین‌المللی قصه‌گویی در حالی برگزار خواهد شد که امسال در بخش قصه‌گویی علاقه‌مندان در موضوع‌های «آزاد» با درون‌مایه آموزشی و تربیتی، «ادبیات عامه و فولکلور - شاهنامه و...» و «رضوی» به رقابت خواهند پرداخت. در عین حال، از چندی پیش دبیرخانه‌ این جشنواره فراخوان مسابقه‌ مقاله‌نویسی با موضوع قصه‌گویی را نیز منتشر کرده است.

«استفاده از زبان وجودی در قصه‌گویی»، «قصه‌گویی و رشد مهارت‌های اجتماعی در کودکان و نوجوانان»، «قصه‌گویی و تربیت دینی در کودکان و نوجوانان»، «کارکردهای روان‌شناختی قصه‌گویی در دنیای کودکان»، «قصه‌گویی در دنیای دیجیتال» و «چگونگی بازنویسی داستان‌های دینی برای قصه‌گویی» موضوع‌های این مسابقه هستند.

تمامی علاقه‌مندان شامل نویسندگان، پژوهش‌گران، مربیان، معلمان، استادان، دانشجویان، اولیای تربیتی و... می‌توانند با ارسال چکیده مقاله خود تا 500 کلمه در بردارنده بیان مسئله، روش پژوهش و یافته‌های تحقیق، نتیجه‌گیری‌ به همراه کلید واژه‌ها به دبیرخانه‌ مرکزی در این مسابقه شرکت کنند.بر اساس خبر اداره کل روابط‌ عمومی و امور ‌بین‌الملل کانون،  هیات داوران این بخش تنها آثاری را بررسی می‌کنند که علمی پژوهشی، علمی ترویجی و تحقیقی پژوهشی باشند.

پیش از این زمان ارسال چکیده‌ مقاله‌ها 31 مرداد اعلام شده بود اما با تمدید این مهلت، نویسندگان مقاله‌ها تا 20 شهریور امکان ارسال آثار خود را دارند. نتایج بررسی این چکیده مقاله‌ها تا 20 مهر 1396 اعلام خواهد شد.

بر اساس این خبر، دبیرخانه پذیرای اصل مقاله‌هایی خواهد شد که حداکثر در 15 صفحهA4  در قالبword  و pdf  با قلم BMitra اندازه 14 نوشته شده است.

گفتنی است مقاله‌های برگزیده هم‌زمان با اجرای جشنواره بین‌المللی قصه‌گویی در دی 1396 از سوی ارایه‌دهندگان خوانده می‌شود.

دبیرخانه بیستمین جشنواره بین‌المللی قصه‌گویی در تهران، خیابان دکتر فاطمی، خیابان حجاب، اداره کل آفرینش‌های فرهنگی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان واقع شده است.

علاقه‌مندان می‌توانند از طریق نشانی الکترونیکی  ccf.kanoon@gmail.com و یا شماره تلفن 02188971353 با دبیرخانه این جشنواره در ارتباط باشند.

رقابت کتابخوان‌ها در جشنواره‌های کتابخوانی

 دبیر دومین پویش کتابخوانی تابستانی، چهارمین جشنواره تولید کتاب‌های صوتی و ششمین جشنواره مجازی کتابخوانی از استقبال بیش از ۷ هزار نفر از این جشنواره‌ها خبر داد.

حسن آذری رییس کتابخانه فردوس و دبیر دومین پویش کتابخوانی تابستانی، چهارمین جشنواره تولید کتاب‌های صوتی و ششمین جشنواره مجازی کتابخوانی به تشریح روند برگزاری این جشنواره‌ها پرداخت.

دومین پویش کتابخوانی تابستانی

آذری درباره جرقه اولیه آغاز پویش کتابخوانی تابستانی گفت: هر سال در آمریکا و اروپا برنامه‌ای با عنوان چالش کتابخوانی تابستانی کودکان و نوجوانان برگزار می‌شود به همین دلیل به ذهنم رسید می‌توانیم در ایران نیز چنین طرحی را اجرا کنیم و به تازگی در کشورهای حاشیه خلیج فارس نیز این پویش دیده شده است.

وی اضافه کرد: پویش کتابخوانی تابستانی با اینکه برنامه بسیار خوبی است، ولی معتقدم با چیزی که باید فاصله دارد و هنوز جای پیشرفت هست. سال گذشته اولین دوره از پویش کتابخوانی تابستانی با حضور رییس سازمان فرهنگی هنری در فرهنگ‌سرای رسانه برگزار شد و همکاران سازمان فرهنگی هنری حضور فعالی داشتند.

رییس کتابخانه فردوس با بیان اینکه بخش اصلی پویش کتابخوانی تابستانی بخش مسابقه است، گفت: در این بخش، کودکان و نوجوانان عضو کتابخانه‌های سازمان فرهنگی هنری باید ۶ کتاب امانت بگیرند، بخوانند و خلاصه آن را بنویسند و به صورت اینترنتی به دبیرخانه جشنواره بفرستند. از ۴ تا ۱۵ سال در این مسابقه شرکت می‌کنند و روال کار برای کودکانی که سواد خواندن و نوشتن ندارند به این شکل است که والدین کتاب را می‌خوانند و کودک برداشتش از کتاب را نقاشی می‌کند و آن نقاشی را برای ما می‌فرستند.

وی ادامه داد: بچه‌ها در انتخاب کتاب‌ها محدودیتی ندارند و می‌توانند از همه ظرفیت کتابخانه‌های سازمان فرهنگی هنری بهره ببرند. تا کنون ۳ هزار و ۴۰۰کودک و نوجوان ثبت نام کرده‌اند و هزار و ۱۲۹ کتاب خلاصه‌نویسی شده است.

این جشنواره تا پایان تابستان ادامه دارد و برای دریافت اطلاعات بیشتر می‌توانید به نشانی http://ketabkhanimajazi.ir/pooyesh/2th مراجعه کنید.

مقالات «همایش ملی حاکمیت قانون و حقوق شهروندی» کتاب می‌شود

دانشگاه پیام نور مرکز تهران جنوب با همکاری «موسسه مطالعات حقوقی لویی فاورو دانشگاه اکس مارسی فرانسه» معتبرترین مرکز مطالعات حقوق اساسی اتحادیه اروپا نخستین «همایش ملی حاکمیت قانون و حقوق شهروندی» را برگزار می‌کند.

حاکمیت قانون در نظام پنجگانه، حقوق شهروندی و آموزش، حقوق شهروندی در حوزه سلامت ، حقوق شهروندی و فرهنگ، حقوق شهروندی و محیط زیست، حقوق شهروندی و شهر، حقوق شهروندی و افراد توان خواه و حقوق شهروندی و اتباع بیگانه محورهای اصلی این همایش را تشکیل می‌دهند.

مهلت ارسال چکیده مقاله  (۳۰۰ کاراکتر ) تا ۲۴ شهریور ۱۳۹۶خواهد بود. صدور گواهی در همایش از سوی دانشگاه پیام نور مرکز تهران جنوب و موسسه مطالعات حقوقی لوییس فاورو دانشگاه اکس مارسی فرانسه برای شرکت‌کنندگان صورت می‌گیرد.

نخستین «همایش ملی حاکمیت قانون و حقوق شهروندی» ۱۵ و ۱۶ مهرماه سال جاری در دانشگاه پیام نور مرکز تهران جنوب برگزار می‌شود. همچنین مقالات واصله به دبیرخانه جشنواره پس از داوری و ارزیابی در قالب کتابی به چاپ خواهند رسید.

علاقه‌مندان برای اطلاعات بیشتر می‌توانند به نشانی وب سایت همایش Www.conference.pnu.ac.ir/Tehran-Law مراجعه کنند.

بررسی آثار منثور خواجوی کرمانی

فاطمه کهن در بیست‌وهشتمین نشست از مجموعه درس‌گفتار خواجوی کرمانی به بررسی آثار منثور این شاعرمی پردازد. این نشست در  مرکز فرهنگی شهر کتاب برگزار می‌شود.

«رسایل منثور خواجوی کرمانی» از قویترین نمونه‌های نثر آمیخته به نظم ادب پارسی است که در سال ۷۴۸ ه. ق. پس از بازگشت خواجو از سفرهای بیست ساله، در کرمان تدوین شده است.

خواجو در رسایل مذکور با استفاده از دو آرایه‌ی «مناظره» و « تشخیص» بدیع‌ترین گفتگوها را بین قهرمان‌های اصلی آثارش ترتیب داده است و طی آن با بیانی فصیح و فاخر، افکار اجتماعی، انسانی و اخلاقی خویش را بیان کرده است.

همه‌ آثار منثور خواجوی کرمانی به طور عام و «رساله‌ی سراجیه» به طور خاص در واقع نوعی حدیث نفس او محسوب می‌شود. در این رساله‌ها می‌توان خواجو را در مقام یک ایدئولوگ اجتماعی و فرهنگی و نیز در مقام یک ادیب اندیشمند کشف کرد و غبار ابهام از چهره‌اش زدود.آثار منثور او در همه‌ی ابعاد معنایی، پیام‌های رستاخیزی ارزشمندی برای مخاطبان امروز دارد که درک و شناخت آن‌ها می‌تواند الهام بخش ایده‌های نوین در تدوین جهان‌بینی‌های ارزشمند فلسفی، اخلاقی و فکری نیز باشد.

​مرکز فرهنگی شهر کتاب در خیابان شهید بهشتی، خیابان شهید احمد قصیر (بخارست)، نبش کوچه سوم  قرار دارد.

رونمایی از «هزار و یک شب در هزار و یک نقش» در همدان

کتاب «هزار و یک شب در هزار و یک نقش»توسط کاخ گلستان برای نخستین بار در دانشگاه بوعلی سینا هفتم شهریور رونمایی می‌شود.

 مسعود نصرتی، مدیر کاخ گلستان گفت: این کتاب پژوهشی که به تازگی توسط کاخ منتشر شده است نخستین کتاب بوده که به معرفی نسخه خطی «هزار و یک شب» یا «الف لیلة و لیله» می‌پردازد.

همچنین در این کتاب گزیده‌ای از نگاره‌های نسخه اصلی به چاپ رسیده و قرار است هفتم شهریور در همایش ملی «هزار و یک شب و ادبیات ایران و جهان» برای نخستین بار با حضور استادان زبان و ادبات فارسی، عربی، انگلیسی و فرانسه در دانشگاه بوعلی سینا همدان رونمایی شود.

مدیر کاخ گلستان از برپایی نمایشگاه نگاره‌های کتاب هزار و یک شب خبر داد و اظهار کرد: 40 تابلو از نگاره‌های برگزیده این کتاب که توسط ابوالحسن غفاری(صنیع الملک) با همکاری 34 نفر از شاگردانش انجام شده است در این همایش 2 روزه به نمایش گذاشته می‌شود.

وی افزود: تا کنون پژوهشی درباره نسخه اصلی هزار و یک شب انجام نشده بود به همین دلیل کاخ گلستان برای معرفی این اثر فاخر، اقدام به چاپ کتابی با عنوان «هزار و یک شب در هزار و یک نقش» کرده است. در سراسر دنیا تنها 21 جلد نسخه خطی اصلی از کتاب هزار و یک شب موجود است که یک نسخه آن در 6 جلد در پایگاه میراث جهانی نگهداری می‌شود.

نصرتی افزود: کتاب «هزار و یک شب» مجموعه داستان‌هایی از افسانه‌های قدیمی و عامیانه را روایت می‌کند. این کتاب که شهرت جهانی دارد توسط ملا عبداللطیف طسوجی در سال یک هزار و 259 هجری قمری، 179 سال پیش، در زمان محمدشاه قاجار به فارسی ترجمه شد و سپس میرزا محمد علی سروش اصفهانی اشعار شعرای فارسی را به این کتاب اضافه کرد.

نسخه اصلی کتاب در در 2 هزار و 280 صفحه کتابت شده که یک هزار و 142 صفحه آن متن فارسی و یک هزار و 134 صفحه تصویر دارد، همچنین هر صفحه مصور بین 3 تا 6 مجلس نقاشی شده است.

نسخه اصلی کتاب هزا رو یک شب، اردیبهشت امسال در کاخ گلستان برای نخستین بار به نمایش گذاشته شد.

اختتامیه دومین دوره جایزه کتاب سال عاشورا برگزار می‌شود

آیین اختتامیه دومین دوره جایزه کتاب سال عاشورا 14 شهریورماه با حضور وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی برگزار می‌شود.

آیین اختتامیه دومین دوره جایزه کتاب سال عاشورا (جایزه دعبل) ساعت 17 تا 19 سه‌شنبه 14 شهریورماه با حضور سید عباس صالحی، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در مجموعه فرهنگی شهدای سرچشمه برگزار خواهد شد.

در این دوره از جایزه دعبل، در مجموع 340 اثر مربوط به سال‌های 94 و 95 در 19 رشته در 2 مرحله داوری شده و در آیین اختتامیه از صاحبان هفت اثر برگزیده و 11 اثر شایسته تقدیر تجلیل می‌شود.

در دوره نخست این جایزه نیز آثار سال‌های 90 تا 94 مورد بررسی قرار گرفت که در مجموع 537 اثر در 18 رشته ساماندهی شده و در نهایت نیز 20 اثر انتخاب و صاحبان آن‌ها تجلیل شدند./۹۹۸/ن۶۰۳/ش

ارسال نظرات