۱۲ شهريور ۱۳۹۶ - ۱۴:۵۹
کد خبر: ۵۲۲۵۰۶
نسل‌کشی مسلمانان همچنان ادامه دارد؛

گسترش اعتراضات جهانی به کشتار کودکان روهینگیا

نیروهای نظامی و پلیس میانمار در ایالت راخین این کشور به کودکان مسلمانان روهینگیا هم رحم نکرده و آن‌ها را سر می‌زنند و زنده می‌سوزانند که این موضوع مورد اعتراض شدید برخی محافل و گروه ها قرار گرفته است.
میانمار

به گزارش خبرگزاری رسا، تعداد زیادی از مسلمانان روهینگیا به خاطر خشونت و کشتاری که در روزهای اخیر تشدید شده، به سمت بنگلادش در حال فرار هستند، گرچه می‌دانند که پایان این سفر نیز نامعلوم است.

بنابر شهادت‌های شاهدان عینی، در سرکوب‌های اخیر، نیروهای نظامی و شبه‌نظامیان بودایی، کودکان را سر بریده و غیرنظامیان را زنده سوزانده‌اند و نسل‌کشی و قتل عام اقلیت مسلمان روهینگیا در این کشور همچنان ادامه دارد.

گفته می‌شود تنها در یک هفته گذشته در پی شدت گرفتن خشونت‌ها علیه مسلمانان روهینگیا حدود 60 هزار نفر به بنگلادش در آنسوی مرز غربی میانمار پناه برده‌اند.

تظاهرات در برلین

در همین حال صدها نفر از مردم برلین، پایتخت آلمان، در اعتراض به قتل عام مسلمانان روهینگیا در میانمار دیروز مقابل سفارت این کشور در برلین، تظاهرات کردند.

تظاهرات‌کنندگان توقف نسل‌کشی در میانمار را خواستار شدند و با قرائت بیانیه‌ای مصادیق جنایت در حق مسلمانان روهینگیا را برشمرده و آن را محکوم کردند.

نداشتن حق شهروندی، استفاده از مسلمانان به عنوان کارگر اجباری، حبس و شکنجه در صورت اعتراض، ممنوعیت ساخت خانه با بتن و تنها حق داشتن خانه‌های چوبی که مالکیت آن نیز از آن دولت است، عدم امکان فعالیت مستقل اقتصادی بدون شراکت بودایی‌ها، امکان تحصیل تا پایان دوره ابتدایی، ممنوعیت کار دولتی، ممنوعیت مالکیت تلفن، رایانه یا خوردو، پرداخت غرامت به دولت در صورت تصمیم به ازدواج و لزوم گرفتن مجوز برای خروج از شهر از جمله مشکلات مسلمانان روهینگیا برشمرده شده است.

در این بیانیه همچنین تأکید شده که مسلمانان روهینگیا تنها چند راه دارند: یکی اینکه در روستای خود بمانند و منتظر سرنوشت باشند یا به سمت بنگلادش روانه شوند که در آن صورت به دلیل حجم بالای مهاجران و عدم پذیرش کشور بنگلادش یا مجبورند به شهر خود برگردند و با اعدام مواجه شوند، یا در روزدخانه ناف در مرز بنگلادش غرق می‌شوند یا به امید زنده ماندن روانه جنگل‌های بنگلادش می‌شوند.

تظاهرات در اندونزی

مردم اندونزی نیز دیروز در اعتراض به نسل‌کشی و کشتار مسلمانان در میانمار تظاهرات کردند. تظاهرات‌کنندگان با تجمع در مقابل سفارت میانمار در جاکارتا، شعارهایی در حمایت از مسلمانان روهینگیا سر دادند.

در دیگر کشورها نیز اعتراضات علیه جنایت نیروهای میانماری علیه اقلیت مسلمان ادامه دارد/.

سخنان رقت‌انگیز روهینگیایی‌های نجات‌یافته از مرگ

عبدالرحمن، مسلمان 41 ساله روهینگیایی پس از آنکه توانست از حمله 5 ساعته به دهکده «چات پین»، از دهکده‌های مسلمان‌نشین ایالت راخین میانمار نجات پیدا کند، از وضعیت وحشتناک مسلمانان در این مناطق گفت.

عبدالرحمن گفت: نیروهای میانماری گروهی از مردان روهینگیا را در کلبه‌ای ساخته شده با بامبو جمع کردند و کلبه را آتش زدند.

وی افزود: سربازان میانماری برادرم را هم کشتند؛ او هم درون کلبه با بقیه مردان سوزانده شد.

عبدالرحمن گفت: اجساد سایر اعضای خانواده‌ام را نیز در جاهای دیگر پیدا کردیم که برخی جای گلوله بر تن داشتند و بعضی با چاقو و وسیله‌ای تیز هدف قرار گرفته بودند.

وی افزود: دو نفر از برادرزاده‌هایم نیز سرشان جدا شده بود. یکی شش ساله و دیگری نه سال داشت. همسر برادرم نیز با گلوله کشته شده بود.

سلطان احمد، دیگر مرد مسلمان روهینگیایی که 27 سال دارد، گفت: بعضی از مردم را سر می‌زدند و اعضای بدن بعضی دیگر را می‌بریدند. ما درون خانه پنهان شده بودیم که ساکنان بودایی دهکده همسایه به دهکده ما حمله و شروع به سر بریدن کردند.

وی افزود: وقتی این صحنه‌ها را دیدیم فقط توانستیم به خانه برگردیم و پشت خانه پنهان شویم.

نجات‌یافتگان دیگر روستاهای مسلمان‌نشین منطقه نیز از سر بریدن و یا بریدن گلو و دیگر اعضای مسلمانان روهینگیا خبر می‌دهند.

«متیو اسمیت»، رییس بنیاد خیریه «فورتیفای رایتس» که ساکن در ایالت راخین است و اقدام به جمع‌آوری این گزارش‌ها کرده، می‌گوید: رسیدگی به بحران در این منطقه بسیار فوری و ضروری است.

وی افزود: مقامات میانماری کاری برای نجات جان مردم نمی‌کنند و وارد‌آوردن فشارهای بین‌المللی به شدت لازم است.

«فیل رابرتسن»، معاون آسیایی دیده‌بان حقوق بشر نیز اعلام کرد: عکس‌های ماهواره‌ای جدید از تخریب کامل برخی دهکده‌های مسلمانان میانمار خبر داده و نشان می‌دهد که خرابی‌ها در این منطقه از آنچه تصور می‌شد، بیشتر است.

اراکان؛ زندانی بزرگ برای مسلمانان

نیروهای امنیتی روستاهای مسلمانان روهینگیا در حومه شهر «سیتوی» در ایالت آراکان واقع در شمال غرب این کشور را به بهانه برقراری امنیت با سیم‌های خاردار محاصره کرده‌اند تا آن را به زندانی بزرگ برای ساکنان این روستاها تبدیل کنند.

اهالی این روستاها هم‌زمان با حملات نظامی نیروهای میانماری نیز مواجه شده و در نتیجه این حملات ده‌ها تن کشته و یا به شکل دسته‌جمعی به بنگلادش گریخته‌اند.

مقامات امنیتی میانمار اجازه خروج ساکنین از این منطقه را که از نبود امنیت و انتشار وبا رنج می‌برند، نمی‌دهند. مسلمانان روهینگیایی به سبب حملات ارتش و بوداییان متعصب در امنیت به سر نمی‌برند.

مسلمانانی که حق شهروندی آنان سلب شده است، با انجام کوچک‌ترین جرمی، به اعدام محکوم می‌شوند؛ اما در مقابل شهروندان بودایی میانمار حتی با به قتل‌رساندن مسلمانان، مورد پیگرد واقع نمی‌شوند.

یادآور می‌شود، حق شهروندی مسلمانان «آراکان» به سبب صدور قانونی از جانب مقامات میانمار در سال 1982 میلادی، سلب شده و از نظر مقامات میانمار، آنها بی‌هویت هستند.

بنابر این قانون، مسلمانان روهینگیایی از خدمات اساسی مانند مراقبت‌های بهداشتی، آموزش و دسترسی به شبکه آب آشامیدنی و برق محروم هستند./994/ب904/ف

منبع: ایکنا

ارسال نظرات