۱۳ شهريور ۱۳۹۶ - ۱۷:۳۵
کد خبر: ۵۲۲۷۷۱
پایگاه عربی تحلیل کرد:

عصبانیت آمریکا از اتحاد محور مقاومت با ایران

بهبود روابط میان ایران و حماس خشم آمریکا را به شدت برانگیخته است به طوری که نماینده آمریکا در سازمان ملل در این رابطه ابراز داشت: ایران چهره واقعی خود را نشان داد.
ایران حماس ایران

به گزارش خبرگزاری رسا، بهبود روابط میان ایران و جنبش مقاومت اسلامی فلسطین حماس خشم آمریکا را به شدت برانگیخت به گونه ای که نیکی هیلی نماینده آمریکا در سازمان ملل درهمین رابطه ابراز داشت که  ایران چهره واقعی خود را نشان داد. وی به همین دلیل از جامعه بین الملل خواست تا ایران را مورد بازخواست قراردهد.

پایگاه اینترنتی روزنامه القدس العربی چاپ لندن در مطلبی نوشت: خشم آمریکا پس از آن بروز کرد که یحیی السنوار رهبر جدید جنبش حماس در نوارغزه گفته بود که تهران بار دیگر به بزرگ ترین حامی مالی و تسلیحاتی حماس تبدیل شده است.

القدس العربی نوشت: روابط تهران و حماس سالها است که دچار تنش شده بود و در نتیجه بحران سوریه رو به فزونی گذاشت.

براساس این گزارش، نیکی هیلی از اظهارات السنوار به عنوان یک اعتراف شگفت انگیز نام برده و اظهار داشت: ایران باید تصمیم بگیرد که آیا می خواهد عضو جامعه ای از کشورها باشد که از آن انتظار می رود به تعهدات بین المللی اش احترام بگذارد و یا می خواهد رهبر یک جنبش جهادی تروریست باشد زیرا به طور همزمان نمی تواند هر دوی آنها باشد.

این روزنامه فرامنطقه ای در ادامه با ابراز شگفتی از اظهارات نیکی هیلی نوشت: معلوم نیست آیا این اظهارنظر نیکی هیلی بیانگر ناآگاهی وی از تاریخ معاصر است و یا هدف او گمراه کردن افکارعمومی است زیرا السنوار مطلب جدیدی را ابراز نکرده است چرا که حمایت ایران از جنبش های مقاوم در برابر نیروهای اشغالگر صهیونیست بر کسی پوشیده نیست.

القدس العربی از تسلیحات ایران به عنوان یکی ازعوامل ایستادگی جنبش های مقاومت در سه جنگ روی داده ظرف هشت سال گذشته در برابر اشغالگران قدس نام برده و توضیح داد: در اولین جنگ در ماه ژوئن 2006 حزب الله با استفاده از تسلیحات ایران توانست در برابر صهیونیست های متجاوز مقاومت و ایستادگی کند. دومین جنگ صهیونیست ها علیه غزه در اواخر سال 2008 و اوایل 2009 موشک های ایران به وفور به منصه ظهور رسیدند به گونه ای که هیچیک از دو طرف یعنی ایران و حماس نتوانستند این واقعیت را مخفی نگه دارند. در سومین تجاوز نظامی رژیم صهیونیستی در سال 2014،اسامی موشک های شلیک شده از سوی حماس همان نام های موشک های ایرانی بودند که درجنگ قبلی بکار گرفته شده بودند.

بحران در سیاست بین الملل نشات گرفته از نبود اصطلاحات مورد توافق میان کشورها به ویژه درخصوص تروریسم است. به عنوان مثال آنچه که یک طرف درگیری او را یک تروریست می داند، طرف مقابل او را یک مبارز در راه آزادی می داند.

نبود اتفاق نظر در مورد اصطلاح تروریسم به دلایل متعددی باعث اختلافات سیاسی میان کشورهای جهان شده است که عبارتند از:

اول: سلطه رژیم صهیونیستی بر فلسطین از نظر فلسطینیان و اعراب و تمامی مسلمانان اشغال محسوب می شود.

دوم: سازمان ملل سلطه رژیم صهیونیستی بر کرانه باختری و نوار غزه را اشغالگری می داند.

سوم: یک اصل قابل قبول بین المللی وجود دارد دال بر اینکه مقاومت در برابر اشغالگر یک حق مشروع شمرده شده است.

چهارم: سازمان های فلسطینی که برمقابله با اشغالگران صهیونیست تمرکز یافته اند، معمولا براساس معیارهای بین المللی جزو سازمان های تروریستی به شمار نمی روند مگر انکه در خارج از مرزها اقدامی انجام دهند و یا بی هدف غیرنظامیان را مورد هدف قرار دهند.

پنجم: مقاومت فلسطینی و لبنانی در کشورهای خود نقش سیاسی ایفا می کنند و دارای وزیران و اعضای پارلمانی هستند. این سازمان ها از تروریسم کور که تر و خشک را با هم می سوزاند و تفاوتی میان گناهکار و بیگناه قائل نیست، استفاده نمی کنند.

بر اساس این گزارش دوران جنبش های آزادیبخش در دهه 50 و60 به عنوان اصل مبارزه مسلحانه جهت آزادسازی سرزمین ها از اشغال بیگانه و یا استبداد با مقبولیت بین الملل مواجه شد. افرادی همانند چه گوارا و نلسون ماندلا نه تنها تروریست محسوب نمی شوند بلکه درسطح بین الملل از مقبولیت خاصی برخوردار هستند.

القدس العربی تاکید کرد: ایران و مقاومت دو روی یک سکه هستند و جمهوری اسلامی ایران طرح آزادسازی فلسطین را به عنوان یک استراتژی و نه تاکتیک برگزیده است. ایران هیچگاه بر این طرح خود سرپوش نگذاشته است و با گروه های فلسطینی حتی در صورت داشتن اختلاف با آنها خصمانه برخورد نکرده است زیرا این موضوع با طرحش همخوانی ندارد./۸۴۷/ب۱۰۲/ف

منبع: ایرنا

ارسال نظرات