۱۷ شهريور ۱۳۹۶ - ۱۴:۱۵
کد خبر: ۵۲۳۶۰۳

مسلمانان انگلیس در محیط کار به‌شدت مورد تبعیض قرار می‌گیرند

تازه‌ترین گزارش یک‌نهاد نظارتی انگلیس نشان می‌دهد که مسلمانان این کشور به‌طور گسترده‌ در محیط کار مورد تبعیض قرار می‌گیرد.
حجاب زنان مسلمان اروپا حجاب زنان مسلمان  آمریکا

به گزارش خبرگزاری رسا، تازه‌ترین گزارش یک‌نهاد نظارتی انگلیس که روز گذشته منتشر شد نشان می‌دهد که مسلمانان این کشور به‌طور گسترده‌ در محیط کار مورد تبعیض و تنفر مذهبی قرار می‌گیرد.

کمیسیون موسوم به «پویایی اجتماعی» که در زمینه وظیفه نظارتی و مشورتی برای پارلمان را برعهده دارد در گزارش خود مدعی شد که مسلمانان زن و مرد از شانس کمتری برای کاریابی در انگلیس برخوردار هستند.

این گزارش می‌افزاید که تنها 6 درصد مسلمانان قادر به تصدی مشاغل حرفه‌ای بوده و این درحالی‌که است که 10 درصد کل جمعیت انگلیس در مشاغل حرفه‌ای مشغول به کار هستند.

گزارش یادشده عنوان کرد که 19.8 درصد مسلمانان در سنین 16 تا 74 سال به‌صورت تمام‌وقت مشغول به کار هستند و این در حالی است که 34.9 درصد کل جمعیت انگلیس به‌صورت تمام‌وقت شاغل هستند.

کمیسیون پویایی اجتماعی در این گزارش همچنین تائید کرد که افراد با اسامی اسلامی، از شانس کمتری برای اشتغال و گرفتن وقت مصاحبه در فرایند شغل یابی، برخوردار هستند.

بر اساس این گزارش، مسلمانان به‌طورکلی احساس می‌کنند که برای اثبات خود در محیط کار بایستی 10 برابر بیشتر از همتایان سفیدپوست خودکار کنند تا به حیات کاری‌شان ادامه دهند.

این گزارش همچنین تائید کرد که زنان مسلمان نیز به دلیل پوشش حجاب مورد تبعیض و تنفر مذهبی در محیط کار قرار می‌گیرند.

در همین رابطه «الن میلبرن» رییس کمیسیون پویایی اجتماعی در گفت‌وگو با روزنامه گاردین که روز گذشته منتشر شد، نسبت به یافته‌های این گزارش به‌شدت ابراز نگرانی کرد و گفت: متأسفانه دولت به وعده خود در قبال مسلمانان جوان عمل نکرده است. این در حالی است که زنان مسلمان نیز با چالش بیشتری برای حفظ هویت اسلامی خود و پیشرفت در محیط کار مواجه هستند.

پروفسور ژاکلین استفنسون از دانشگاه شفیلد که رهبری این گزارش تحقیقاتی را بر عهده داشت نیز در گفت‌وگو با گاردین بیان داشت: مسلمانان انگلیس در فرایند انتقال از فضای تحصیلی به محیط کار ناکام مانده که این مساله در شاخص‌های پویایی اجتماعی تأثیر به سزایی داشته است.

پیش از این، کمیسیون حقوق بشر اسلامی انگلیس نیز در آخرین گزارش خود نسبت به روند افزایشی «فضای تنفر علیه مسلمانان» در انگلیس ابراز نگرانی کرده بود.

این گزارش که برگرفته‌شده از تجربه زندگی مسلمانان ساکن انگلیس است، بیانگر تصویر مأیوس‌کننده‌ای از اقلیتی است که دائماً تحت‌فشار افکار کوته فکرانه و تبعیض‌آمیز قرارگرفته است.

در گزارش کمیسیون حقوق بشر اسلامی انگلیس عنوان‌شده است: در سال‌های 2010 تا 2014 میلادی، شمار افرادی که در معرض جرائم ناشی اسلام هراسی بوده‌اند از 50 درصد به 82 درصد افزایش داشته و همچنین در این بازه زمانی افرادی که مدعی شدند شاهد توهین‌های کلیشه‌ای درباره اسلام و مسلمانان بوده‌اند از 69درصد به 93.3درصد رسیده است.

گزارش یادشده می‌افزاید: 58 درصد از شرکت‌کنندگان در نظرسنجی صورت گرفته مدعی شده‌اند که بدون هیچ دلیلی مورد ظن دستگاه‌های امنیتی انگلیسی قرار دارند و همچنین 87درصد دیگر بر این باور هستند که آن‌هایی که علیه مسلمانان رفتارهای تبعیض‌آمیز دارند از رسانه‌ها خط می‌گیرند.

نویسندگان این گزارش بر این باور هستند که اسلام هراسی در انگلیس از مرحله «تبعیض نژادی سازمان‌یافته» اکنون به مرحله «پسا تبعیض» رسیده به‌گونه‌ای که مسلمانان اقلیتی خوانده می‌شوند که در جریان وحدت ملی مانع‌تراشی می‌کنند.

آن‌ها همچنین قوانین مبارزه با افراط‌گرایی در انگلیس را به‌منظور تحت‌فشار قرار دادن مسلمانان این کشور می‌دانند، و بر این باور هستند که این قوانین سبب ایجاد فضای تنفر علیه مسلمانان و به‌موجب آن افزایش جرائم اجتماعی علیه آنان شده است./۸۴۷/ب۱۰۲/ف

منبع: ایرنا

ارسال نظرات