۱۸ شهريور ۱۳۹۶ - ۱۵:۱۰
کد خبر: ۵۲۳۶۸۳
آیت الله مظاهری در مراسم عمامه گذاری طلاب مطرح کرد؛

خاطره علامه طباطبایی از عنایت ویژه امام زمان به لباس روحانیت/ علم و تقوا دو بال پرواز طلاب

رییس حوزه علمیه اصفهان علم و تقوا را دو بال پرواز طلاب دانست که حرکت طلبه بدون هر کدان از آنها مختل می شود و گفت:خاطره ای از زندگی علامه طباطبایی نشان می دهد که حضرت ولی عصر(عج) توجه ویژه ای به طلاب معمم دارند.
عمامه گذاری

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در اصفهان، حضرت آیت الله حسین مظاهری، رییس حوزه علمیه اصفهان، در مراسم عمامه گذاری 300 نفر از طلاب حوزه علمیه اصفهان که در مدرسه علمیه صدر بازار اصفهان برگزار شد، گفت: طلاب و روحانیان رسولان تبلیغی برای تبلیغ دین اسلام هستند که با تلاش و کوشش و به صورت اکتسابی به این درجه نائل ‏شده‌اند و در مسیر هدایت جامعه در واقع در امتداد مسیر حرکت انبیای الهی گام بر می دارند.‏

وی لقب مبلغ دین را بهترین عنوان برای طلاب حوزه های علمیه دانست و ادامه داد: ملبس شدن طلاب به لباس طلبگی افتخار بزرگی برای آنان و خانواده‌های آنان است و امشب در این جلسه مقدس شماری از ‏طلاب به درجه سربازی امام عصر(عج) مفتخر می‌شوند و از این جهت باید قدردان جایگاه خود باشند.‏

حضرت آیت الله مظاهری با اشاره به نقش بی بدیل حوزه های علمیه در انتقال معارف دین مبین اسلام از نسلی به نسل دیگر در طول تاریخ، افزود: بحمدالله این نقش روحانیان تاکنون به خوبی ایفا شده و امید است در آینده بهتر از گذشته در این خصوص عمل شود. 

رییس حوزه علمیه اصفهان با تأکید بر لزوم تقویت تقوا و پارسایی در طلاب معمم نسبت به دوران گذشته،‏ اظهار داشت: لازم است تا طلاب معمم توجه و اهتمام بیشتری به رعایت تقوا داشته باشند و این خصوصیت باید پر رنگ تر و قوی تر از دوران قبل از معمم شدن طلاب باشد.

وی ابراز داشت: تسلط علمی طلاب در سه حوزه علوم احکام، اعتقادات و اخلاق باید فراگیر باشد، افزون بر تسلط علمی، تهذیب نفس و رعایت تقوا بسیار مهم است، در واقع یک طلبه باید با کمک دو بال علم و تقوا حرکت کند و اگر هر کدام از این دو بال دچار مشکل شود پرواز طلبه و پیشرفت او در مسیر انجام رسالتش دچار مشکل اساسی می شود و نمی تواند به درستی حرکت کند.

حضرت آیت الله مظاهری با اشاره به سختی های مسیر طلبگی و سربازی امام زمان(عج)، تصریح کرد: البته شیرینی های معنوی طلبگی بسیار ارزشمند است و تلخی های ظاهری را خنثی می کند، طلاب باید همواره و در همه مراحل، ساده زیستی و ذی طلبگی خود را حفظ کنند.

این مرجع تقلید با ذکر خاطره ای از علامه طباطبایی‏ صاحب تفسیر المیزان، بیان داشت: حضرت علامه(ره) در دوره ای از زندگی خود با سختی ها و تنگی زیادی در معیشت خود مواجه بود و همواره در این مسیر صبر زیادی از خود نشان می داد و زندگی بسیار ساده ای داشت.

وی ادامه داد: زمانی واقعاً عرصه بر علامه طباطبایی(ره) تنگ می شود و ایشان استغاثه ای به حضور امام زمان(عج) می کنند و از حضرت صاحب الامر(عج) کمک می طلبند، ناگهان الهامی به علامه(ره) می شود و ولی عصر(عج) به ایشان می فرمایند که نگران نباشید ما الان 18 سال است که مراقب شما هستیم و از شما محافظت می کنیم و در آینده هم این چنین خواهد بود.

حضرت آیت الله مظاهری افزود: این سؤال در ذهن علامه طباطبایی(ره) ایجاد شد که خودش سال هاست در حوزه علمیه درس می خواند و تدریس می کند اما چرا امام زمان(عج) فرمودند تنها 18 سال از او حمایت کرده اند، بعد از مدتی تفکر فهمیدند که در آن زمان 18 سال از زمان معمم شدن علامه(ره) می گذشته و امام زمان(عج) مدت زمان معمم بودن علامه را محاسبه کرده اند.

رییس حوزه علمیه اصفهان‏ بیان داشت: این حکایت از زندگی علامه طباطبایی نشان می دهد که حضرت ولی عصر(عج) توجه ویژه ای به طلاب معمم دارند و لازم است تا روحانیان معمم هم توجه ویژه ای به جایگاه جدید خود داشته باشند و قدر و منزلت والای آن را بشناسند و حرمت آن را حفظ کنند.

وی با تأکید بر لزوم درک جایگاه ویژه معممین، گفت: تقوای طلاب معمم هم باید ویژه باشد، به این معنا که بصورت ناخودآگاه از گناهان و مکروهات اجتناب کنند و به انجام واجبات و مستحبات نیز اهمیت فراوانی دهند.

حضرت آیت الله مظاهری با تشکر از زحمات مدیر حوزه های علمیه اصفهان، اظهار داشت: اجرای طرح ادیب و عمامه‌گذاری سالیانه طلاب حوزه‌های علمیه استان اصفهان در شب عید غدیر خم سنت حسنه ای است که از ابتکارات حوزه علمیه اصفهان است و لازم است در این خصوص از آیت الله طباطبایی و همکاران شان در مرکز مدیریت حوزه علمیه اصفهان تشکر و قدردانی کنم. /869/‏پ۲۰۲/ج

 

 

 

 

 

ارسال نظرات