۲۲ شهريور ۱۳۹۶ - ۱۸:۳۰
کد خبر: ۵۲۴۵۲۹

واکنش های جهانی به ادامه جنایت علیه مسلمانان میانمار

یک مقام ارشد سازمان ملل از نهادهای امدادی خواست تا برای مقابله با بحران انسانی ناشی از ورود آوارگان روهینگیا به بنگلادش، فعالیت خود را افزایش دهند.
میانمار

به گزارش خبرگزاری رسا، جورج ویلیام اوکوته اوبو دستیار ارشد کمیساریای عالی آژانس آوارگان سازمان ملل امروز تاکید کرد: نهادهای امدادرسان باید عملیات خود را به طور چشمگیری افزایش دهند تا کمک های لازم را به آوارگان روهینگیایی برسانند که در حال ورود به بنگلادش هستند.

بر اساس برآورد سازمان ملل، حدود 400 هزار آواره روهینگیا طی هفته های اخیر وارد بنگلادش شده اند و مقدار منابع مالی لازم برای تامین نیازهای این آوارگان به طور چشمگیری افزایش یافته است.

وی در ادامه تصریح کرد: ما باید عملیات امدادی مان برای کمک رسانی به آوارگان روهینگیا را به طور فزاینده‌ای افزایش دهیم، از ارسال مواد غذایی گرفته تا تامین سرپناه.

رهبر سنای آمریکا از قطعنامه علیه رهبر میانمار حمایت نمی‌کند

میچ مک کانل رهبر جمهوریخواهان سنای آمریکا روز گذشته تاکید کرد: من از قطعنامه‌ای که آنگ سان سوچی رهبر میانمار را هدف قرار می دهد، حمایت نخواهم کرد، قطعنامه‌ای که علیه رهبر میانمار به خاطر بدرفتاری با مسلمانان روهینگیا بوده است.

وی در سخنانی تصریح کرد: من از قطعنامه‌ای که علیه آنگ سان سوچی باشد، حمایت نمی کنم. تصور می کنم او بزرگترین امیدی است که ما داریم تا میانمار از وضعیتی که داشته است، تغییر کند، از یک دیکتاتوری نظامی به سوی جایی که من امیدوارم به آن برسد.

جان مک کین سناتور جمهوریخواه و ریچارد دوربین سناتور دموکرات هفته گذشته قطعنامه‌ای را منتشر کردند که در آن خشونت های میانمار محکوم شده و از آنگ سان سوچی خواسته بود تا برای پایان دادن به این خشونت ها اقدام کند.

ولی مک کانل از این قطعنامه حمایت نکرده است. وی حاضر به پاسخ دادن به این سؤوال نشده است که آیا ملاحظه مجددی در خصوص تصمیم باراک اوباما رییس جمهور سابق آمریکا برای لغو تحریم های میانمار وجود دارد یا نه.

در حالی که آمریکا ظاهرا قصد ندارد موضع قاطع و محکمی را در قبال کشتار مسلمانان روهینگیا در میانمار اتخاذ کند، فشارهای بین المللی بر دولت آنگ سان سوچی به شدت افزایش یافته است.

بر اساس برآورد سازمان ملل حدود 400 هزار آواره روهینگیا طی هفته های اخیر وارد بنگلادش شده اند و مقدار منابع مالی لازم برای تامین نیازهای این آوارگان به طور چشمگیری افزایش یافته است.

نامه سرگشاده جمعی از روزنامه‌نگاران درباره نسل‌کشی مسلمانان میانمار

گروهی از روزنامه‌نگاران و اهالی رسانه ایرانی در نامه‌ای به شورای حقوق بشر سازمان ملل متحد، خواستار برگزاری جلسه اضطراری شورای مزبور برای بررسی نشل‌کشی مسلمانان میانمار شدند.

در این نامه که با آیاتی از کتب آسمانی ادیان توحیدی آغاز شده، ضمن اشاره به آنچه برای مسلمانان روهینگیا رخ داده است، تصریح شده: «تمام این جنایات و نسل‌کشی‌ در حالی روی می‌دهد که خانم «آنگ سان سوچی» که موفق به دریافت جایزه صلح نوبل شده است، نه تنها این جنایت علیه بشریت را محکوم نمی کند، بلکه آن را غیر واقعی می‌داند.»

در نامه مزبور همچنین بر نقش رژیم صهیونیستی در حمایت از دولت میانمار در نسل‌کشی مسلمانان تاکید شده است: «رژیم صهیونیستی که به دلیل اقدامات و رویکردهای ضدانسانی و ناقض حقوق بشری خود، همواره با انتقاد افکار عمومی جهان و گروه‌های بین‌المللی نظیر عفو بین‌الملل و دیده‌بان حقوق بشر قرار داشته، اصلی‌ترین تامین‌کننده سلاح برای ارتش میانمار است تا بیشتر و گسترده‌تر از قبل اقدام به نسل‌کشی مسلمانان در این کشور کند.»

در پایان این نامه می‌خوانیم: «ما به عنوان جمعی از خبرنگاران بین‌المللی، ضمن محکویت نسل‌کشی مسلمانان در میانمار، خواستار تشکیل جلسه اضطراری از سوی شورای حقوق بشر سازمان ملل متحد جهت رسیدگی به این موضوع هستیم؛ پیش از آنکه جهان شاهد فاجعه‌بارترین خونریزی پس از جنگ جهانی دوم باشد.»

نهادهای حقوق بشری انفعال شورای امنیت در وقایع میانمار را محکوم کردند

«لوئیس شاربونو» مدیر سازمان دیده‌بان حقوق بشر ضمن محکومیت جنایات علیه مسلمانان میانمار اعلام کرد: این یک پاکسازی قومی در مقیاسی وسیع است؛ با این حال آیا شورای امنیت نمی‌تواند درهای خود را باز کرده و دربرابر دوربین‌ها قرار بگیرد (و موضع گیری کند)؟

دیده‌بان حقوق بشر به تازگی با صدور یک بیانیه، تصویب قعطنامه تحریمی علیه افراد مسؤول وضعیت میانمار را خواستار شده بود.

شرین تدروس، رییس دفتر عفو بین‌الملل در سازمان ملل متحد در همین رابطه می‌گوید: بدون یک اعلامیه عمومی از جانب شورای امنیت، پیامی که می‌فرستید بی‌فایده است و آن‌ها به کار خود ادامه خواهند داد.

آشایا کومار، نایب رییس دیده‌بان حقوق بشر می‌گوید از آخرین نشست شورای امنیت در خصوص میانمار در ماه گذشته میلادی تاکنون، بیش از 310 هزار مسلمان روهینگیا به واسطه تشدید خشونت‌ها از این کشور گریخته‌اند.

آنتونیو گوترش دبیر کل سازمان ملل متحد هم هفته گذشته در اقدامی کم‌سابقه و با نوشتن یک نامه به شورای امنیت این سازمان، خواستار ارسال پیام به مقام‌های میانماری برای پایان اینگونه اقدامات شده بود.

سازمان ملل می‌گوید که در هفته‌های اخیر براثر حمله ارتش و بودایی‌های تندرو، دستکم یک هزار تن از اقلیت مسلمان ایالت راخین کشته شده‌اند.

تعطیلی دانشگاه کابل در اعتراض به کشتار مسلمانان میانمار

دانشجویان دانشگاه کابل در حمایت از مسلمانان میانمار درب‌های دانشگاه را بسته و تظاهراتی را علیه کشتار مسلمانان در میانمار برگزار کردند.

پیش از این نیز وزارت خارجه و پارلمان افغانستان نیز نسبت به کشتار مسلمانان روهینگیا واکنش نشان داده و آن را محکوم کرده بودند.

«صبغت‌الله احمد» معاون سخنگوی وزارت امور خارجه افغانستان ضمن محکوم کردن حمله نظامیان میانمار به مسلمانان روهینگیا، آن را جنایت علیه بشریت خواند و تصریح کرد که این اقدامات بی‌پاسخ نخواهد ماند.

وی همچنین از نهادهای حامی حقوق بشری و سازمان ملل خواست تا در این زمینه اقدام کنند.

در روزهای گذشته «فضل الهادی مسلمیار» رییس سنای افغانستان نیز از سکوت سازمان ملل، جامعه جهانی، نهادهای حامی حقوق بشر و سازمان همکاری‌های اسلامی در برابر کشتار مسلمانان روهینگیا انتقاد کرد.

وی از سازمان همکاری‌ اسلامی و نهادهای بین‌المللی خواست تا برای جلوگیری از کشتار مسلمانان میانمار به‌طور جدی اقدام کنند.

سنای افغانستان اعلام کرد که جامعه جهانی در این موضوع باید موضع خود را مشخص کند و سکوت اختیار نکند، بلکه باید حکومت میانمار به‌خاطر نسل‌کشی مسلمانان در این کشور مورد بازخواست قرار گیرد.

انتقاد جهانی از آنگ سان سوچی او را از شرکت نشست مجمع عمومی سازمان ملل بازداشت

آنگ سان سو چی رهبر ملی میانمار که این روزها به دلیل کشتار و آزار اقلیت مسلمان روهینگیا مورد انتقاد جهان قرار دارد، امسال در مجمع عمومی سازمان ملل شرکت و سخنرانی نمی کند.

پس از موج جدید آزار و کشتار اقلیت روهینگیا در استان راخین میانمار طی سه هفته گذشته بیش از 400 تن از جمعیت این اقلیت قومی کشته و حدود 370 هزار مسلمان روهینگیا به بنگلادش فرار کردند.

یک سخنگوی حزب حاکم میانمار روز چهارشنبه اعلام کرد آنگ سان سو چی رهبر ملی، مشاور ارشد دولت و وزیر خارجه این کشور امسال در مجمع عمومی سازمان ملل شرکت نمی کند.

رسانه های داخلی میانمار هفته جاری احتمال داده بودند که آنگ سان سو چی به دلیل شرایط استان راخین و فشار به وی امسال در مجمع عمومی سازمان ملل شرکت نکند و دولت میانمار نیز اعلام کرده بودند در حال بررسی این موضوع است.

اما به نوشته تارنمای استریت تایمز سنگاپور، منتقدان خواستار پس گرفتن جایزه صلح نوبل از آنگ سو چی شده اند، زیرا وی در پایان نزاع ها در استان راخین ناکام بوده است.

وی سال گذشته در نخستین سخنرانی خود در مجمع عمومی سازمان ملل متحد به عنوان رهبر میانمار از تلاش های دولتش برای حل بحران اقلیت مسلمان دفاع کرد.

اما سخنگوی حزب حاکم مالزی گفت که آنگ سان سوچی امسال در مجمع عمومی سازمان ملل حضور نخواهد داشت، اگر چه او گفت که هنوز در این زمینه مطمئن نیست.

انتظار می رود هنری وان تیائو معاون رییس جمهوری میانمار در این نشست حضور یابد و 20 سپتامبر (29 شهریور) سخنرانی کند.

فشار بین المللی به میانمار پس از آغاز خشونت نظامیان به اقلیت قومی روهینگیا از 25 اوت (سوم شهریور) در حال افزایش است. این فشار از زمانی آغاز شد که گروهی شبه نظامی روهینگیا به تعدادی پست و ایستگاه پلیس و ارتش حمله کردند.

این حملات منجر به مقابله شدید نظامیان میانمار با اقلیت روهینگیا شد.

انتقاد هند از شورای حقوق بشر سازمان ملل در خصوص پناهجویان روهینگیا

نماینده هند در سازمان ملل روز چهارشنبه از سخنان زید رعد حسین کمیسر عالی شورای حقوق بشر سازمان ملل در خصوص پناهجویان روهینگیایی به شدت انتقاد کرد.

زید رعد حسین کمیسر عالی شورای حقوق بشر سازمان ملل روز گذشته در سخنانی در سازمان ملل با انتقاد از تصمیم هند برای اخراج 40 هزار پناهجوی مسلمان روهینگیایی از این کشور اعلام کرد این اقدام هند در زمانی که مسلمانان روهینگیا در میانمار با خشونت و کشتار مواجه هستند کار درستی نیست.

وی با بیان اینکه حدود 16 هزار نفر از مهاجران روهینگیایی در هند دارای مدرک رسمی مهاجرتی هستند افزود:دهلی نو نمی تواند این افراد که در معرض خطر جدی قراردارند را اخراج کند.

به گزارش خبرگزاری پی تی آی راجیو چاندر نماینده هند در سازمان ملل در واکنش به سخنان کمیسر شورای حقوق بشر سازمان ملل اظهار کرد قضاوت براساس گزارش های انتخابی و نادرست نمی تواند درک درستی از حقوق بشر را در هیچ جامعه ای ارائه دهد.

وی اظهار کرد هند به داشتن قوه قضائیه مستقل،آزادی مطبوعات،جامعه مدنی پر جنب و جوش و احترام به حاکمیت قانون افتخار می کند.

زید رعد حسین کمیسر عالی شورای حقوق بشر سازمان ملل سال گذشته نیز از هند به دلیل مخالفت با دیدار کمیته این شورا از ایالت جامو و کشمیر انتقاد کرده بود.

هند نیز از کمیسر عالی شورای حقوق بشر سازمان ملل به دلیل سکوت در برابر حمایت پاکستان از تروریسم انتقاد کرده است.

اجیت کومار نماینده اسبق هند در سازمان ملل در اوایل سالجاری در سازمان ملل با بیان اینکه مشکل اصلی در جامو و کشمیر فرامرزی است خاطرنشان کرد سکوت کمیسر عالی شورای حقوق بشر در خصوص پاکستان که از تروریسم به عنوان ابزار سیاست دولتی استفاده می کند، شگفت آور است.

سازمان حقوق بشر پیش از این از نارندرا مودی خواسته بود با پایبندی به تعهدات بین المللی در حفاظت از مهاجران، تهدید به اخراج پناهجویان را متوقف کند.

بر اساس آمار منتشر شده از 40 هزار پناهجوی روهینگیایی به هند، 10 هزار نفر از آنان در جامو و کشمیر زندگی می کنند.

بنگلادش:بی رحمی دولت میانمار علیه مسلمانان روهینگیا بی سابقه است

شیخ حسینه نخست وزیر بنگلادش با ابراز تاسف از وضعیت آوارگان روهینگیا اظهار کرد جنایت و بی رحمی دولت میانمار علیه مسلمانان روهینگیابی بی سابقه و به حدی رسیده که قابل توضیح نیست.

وی  روز گذشته در بازدید از یک اردوگاه پناهجویان روهینگیایی در نزدیکی شهر مرزی اوخیا در منطقه کاگس بازار به شدت از کشتار مسلمانان روهینگیا میانمار انتقاد کرد.

حسینه با بیان اینکه زبانش از بیان محکومیت جنایت های میانمار قاصر است افزود:آنها با تجاوز و شکنجه به زنان، اقدام به کشتار مسلمانان و آتش زدن خانه هایشان می کنند.

نخست وزیر بنگلادش با حمایت از مسلمانان روهینگیا اظهار کرد دولت بنگلادش از همه توان و امکانات خود برای کمک به پناهجویان استفاده می کند

وی اظهار کرد تا زمانی که پناهجویان روهینگیا به کشورشان باز نگردند، بنگلادش اقدام به کمک به آنها می کند.

سازمان ملل روز گذشته در گزارشی شمار مسلمانانی که به دلیل خشونت درمیانمار از25 آگوست (سوم شهریور) مجبور به فرار به بنگلادش شده اند،370 نفر اعلام کرد.

خشونت در میانمار از سوم شهریور پس از حمله گروهی مسلح به پایگاههای ارتش و مراکز پلیس میانمار در راخین آغاز و منجر به حمله گسترده نیروهای دولتی به مسلمانان شد.

اقلیت مسلمان میانمار از گذشته در وضعیت تبعیض آمیزی در این کشور که بیشتر آنان را بودایی ها تشکیل می دهند، بسر برده اند و از حق شهروندی محروم هستند.

اردوگاههای آوارگان و محل اقامت موقت در مناطق مرزی بنگلادش و میانمار تا قبل از تشدید خشونت ها میزبان دستکم 300 هزار مسلمان روهینگیایی بوده اند و اکنون دیگر ظرفیت آنها کامل است. این موضوع باعث شده که دهها هزار نفر از افراد تازه وارد جایی برای اقامت نداشته باشند.

مرحله حساس بحران روهینگیا/ هشدار القاعده به میانمار و فراخوان تروریست ها

گروه تروریستی القاعده ضمن حمایت از اقلیت مسلمان و قومی روهینگیا، به دولت میانمار هشدار داد به دلیل این جنایات مجازات می شود و با این هشدار بحران اقلیت مسلمان روهینگیا وارد مرحله حساسی شد که می تواند مورد سوء استفاده تروریست ها قرار گیرد.

با سرکوب اقلیت مسلمان روهینگیا از سوم شهریور تاکنون 400 نفر از این اقلیت قومی در میانمار از سوی نظامیان کشته و حدود 400 هزار نفر مجبور به ترک خانه و کاشانه خود در استان راخین شده و به بنگلادش فرار کرده اند.

به نوشته روز چهارشنبه تارنمای استریت تایمز سنگاپور، گروه القاعده که عامل حملات 11 سپتامبر 2001 به آمریکا است با صدور بیانیه ای از مسلمانان سراسر جهان خواست به مسلمانان میانمار از طریق ارائه سلاح و حمایت های نظامی کمک کنند.

پیش از این کارشناسان در مورد ورود تروریست های به مساله راخین و اقلیت روهینگیا و پیوستن مردم فقیر منطقه به گروه های افراطی هشدار داده بودند و برخی این سؤال را مطرح کردند که آیا میانمار خاورمیانه جنوب شرق آسیا خواهد بود؟

در بیانیه القاعده آمده است: آیا نباید شکنجه های اعمال شده علیه برادران مسلمان ما، با مجازات پاسخ داده شود. دولت میانمار باید آنچه که برادران مسلمان ما متحمل شده اند را تجربه کنند.

براساس این گزارش، میانمار ادعا کرد نیروهای امنیتی این کشور به دفاع مشروع مقابل تروریست هایی پرداخته اند که به ارتش، پلیس و شهروندان این کشور حمله کرده اند.

شبه نظامیان ارتش رستگاری آراکان روهینگیا (آرسا) سوم شهریور به برخی ایستگاه های نظامی در ایالت راخین حمله کردند و نظامیان این را دستاویزی برای دور جدیدی سرکوب های خشونت آمیز علیه اقلیت مسلمان روهینگیا قرار دادند.

دولت میانمار همچنین نسبت به حملات از طریق بمب گذاری در شهرها هشدار داده و درخواست القاعده برای مسلح کردن آنها را باعث پیچیده تر شدن شرایط عنوان کرده است.

القاعده در بیانیه خود از تروریست های بنگلادش، هند، پاکستان و فیلیپین خواست عازم میانمار شوند و به مسلمانان روهینگیا کمک کنند و با انجام اقدامات و آموزش های لازم در مقابل این سرکوب مقاومت نمایند.

یک مقام بلندپایه مبارزه با تروریسم مالزی نیز چندی پیش اعلام کرد میانمار با خطر رو به رشد حملات حامیان خارجی گروه تروریستی داعش که در شبکه این گروه در جنوب شرق آسیا فعالند به بهانه حمایت از مسلمانان روهینگیا مواجه است.

گروه بین المللی بحران که یک سازمان غیردولتی مستقر در بروکسل است افرادی را که در میانمار به نگهبانان مرزی حمله کردند و بحران اخیر مسلمانان روهینگیا را ایجاد کردند، در ارتباط با عربستان و پاکستان دانست.

تحلیلگران امنیتی معتقدند این خطر وجود دارد که درگیری در ایالت راخین میانمار به بهانه ای برای شبکه تروریستی جنوب شرق آسیا در مالزی، اندونزی و فیلیپین که با داعش ارتباط دارد، تبدیل شود.
 

ایوب خان مایدین رییس پلیس مبارزه با تروریسم مالزی نیز اخیرا گفت این احتمال زیاد است که گروهی از مسلمانان و تروریست های داعش و یا گروه های دیگر راهی بیابند تا به میانمار رفته تا به روهینگیایی ها کمک کنند.

انگلیس همکاری‌های خود را با ارتش میانمار متوقف نمی کند

مایکل فالون، وزیر دفاع انگلیس روز دوشنبه به ‌رغم محکوم کردن خشونت‌های صورت گرفته علیه اقلیت مسلمان روهینگیا، توقف همکاری‌های نظامی کشورش را با ارتش میانمار تائید نکرد.

فالون در دیدار از نمایشگاه بین‌المللی دفاعی و تجهیزات امنیتی لندن، در گفت‌وگو با خبرنگاران بیان داشت: خشونت‌های صورت گرفته علیه اقلیت مسلمان روهینگیا غیرقابل ‌قبول است؛ به همین خاطر سفیر ما در این رابطه موضع لندن را به دولت میانمار منتقل کرده است.

وی با این‌ حال در پاسخ به این سؤال که آیا وزارت دفاع انگلیس حاضر به توقف همکاری‌های نظامی با ارتش میانمار است، اظهار داشت: ما همکاری‌های نظامی خود را با ارتش میانمار، همانند فروش تسلیحات به دیگر کشورها، بررسی قرار می کنیم.

اظهارات دو پهلوی این مقام انگلیسی در حالی بیان می شود که هفته گذشته، نمایندگان پارلمان این کشور در نامه ای خطاب به بوریس جانسون، وزیر امور خارجه انگلیس، خواستار تعلیق هرچه سریع تر همکاری های نظامی میان دو کشور شده بودند.

دولت انگلیس ادعا می‌کند که به نظامیان میانماری دمکراسی، فرماندهی و زبان انگلیسی آموزش می‌دهد.

مایک پنینگ معاون پیشین وزیر دفاع انگلیس نوامبر پارسال گفته بود که لندن از کیفیت همکاری‌های نظامی خود با ارتش میانمار اطلاعی ندارد و باید درباره بهبود وضع حقوق بشر در میانمار اطمینان حاصل کند.

در همین حال، هزاران تن از مسلمانان انگلیس عصر یکشنبه در اعتراض به خشونت های اعمال شده علیه اقلیت مسلمان روهینگیا در خیابان های لندن پایتخت انگلیس تظاهرات کردند.

در جریان این حرکت اعتراضی که از مقابل سفارت میانمار در لندن شروع و تا مقابل دفتر نخست وزیری ادامه داشت، شرکت‌کنندگان شعارنوشته‌هایی را که بر روی آن عبارت هایی همچون به پاکسازی مسلمانان روهینگیا پایان دهید، به مسلمانان روهینگیا کمک کنید، کشتار مسلمانان روهینگیا را محکوم می کنیم نوشته شده بود، در دست داشتند.

آنها همچنین شعارهایی همچون الله اکبر، آنگ سان سوچی شرمت باد، کشورهای عربی شرمتان باد، سازمان ملل شرمت باد، بی.بی.سی، سی ان ان شرمت باد سرداده و سکوت جامعه جهانی را نسبت به جنایت های صورت گرفته علیه مسلمانان روهینگیا در کشور میانمار محکوم کردند.

معترضین با سر دادن شعارهایی علیه ترزا می نخست وزیر انگلیس، خواستار توقف سریع همکاری های نظامی این کشور با ارتش میانمار شدند.

بر اساس گزارش سازمان ملل متحد، حدود 270 هزار مسلمان روهینگیا طی دو هفته اخیر از کشورشان میانمار به بنگلادش پناه برده‌اند.

کمیسیونر عالی سازمان ملل متحد در امور پناهجویان دراین ‌باره گفت: تعداد (روهینگیا‍‌هایی که از میانمار به بنگلادش پناه برده‌اند)، بسیار هشداردهنده و نگران‌کننده است و باید سریعاً به وضع میانمار رسیدگی شود.

تظاهرات مردم هند در اعتراض به کشتار مسلمانان میانمار

صدها نفر از مسلمانان هند عصر امروز در اعتراض به خشونت و کشتار اقلیت مسلمان میانمار در دهلی نو پایتخت هند تظاهرات کردند.

در این راهپیمایی اعتراضی که از خیابان تین مورتی تا نزدیکی سفارت میانمار در دهلی نو ادامه داشت، راهپیمایان در شعارهایی قتل عام مسلمانان در میانمار را محکوم کردند.

معترضان با شعارهای مرگ بر دولت برمه و شرم بر آنگ سان سوچی، خشم و انزجار خود را از نسل کشی مسلمانان میانمار نشان دادند.

پلیس و نیروهای امنیتی هند با بستن خیابان مانع ادامه حرکت تظاهرکنندگان به سوی سفارت میانمار در دهلی نو شدند.

راهپیمایان همچنین با اعتراض به سفر نخست وزیر هند به میانمار از دولت خواستند از تمام ابزار خود برای فشار بر دولت میانمار استفاده کند.

محمد رفیق امام جماعت مسجد دهلی در سخنانی با اشاره به کشتار مردم بی گناه مسلمان روهینگیا اظهار کرد سکوت سازمان ملل و مدعیان حقوق بشری ماهیت دروغین این سازمان ها را آشکار کرد.

وی افزود حدود سه هفته است که بودایی های افراطی و نظامیان از هیچ جنایتی علیه اقلیت مسلمان میانمار خودداری نمی کنند ولی سکوتی مرگبار مجامع بین المللی را فرا گرفته است.

وی از دولت هند خواست با فشار بر میانمار از ادامه نسل کشی و قتل عام اقلیت مسلمان این کشور پایان دهد.

نوید حمید مشاور جماعت اسلامی و یکی از برگزار کنندگان راهپیمایی اظهار کرد برخورد دوگانه کشورهای غربی و آمریکا نسبت به مسلمانان باعث تاسف است.

وی تصریح کرد بیش از سه هزار مسلمان روهینگیایی در جلوی چشم جامعه بین المللی قتل عام می شود ولی هیچ صدایی از مدعیان حقوق بشر بلند نمی شود.

مشاور جماعت اسلامی هند در ادامه با اشاره به برنامه دولت هند برای اخراج 40 هزار مسلمان روهینگیایی ازاین کشور گفت:دولت باید به این اقدام غیر انسانی پایان دهد.

حمله ارتش و بودائیان افراطی از سوم شهریور پس از حمله گروهی مسلح به پایگاههای ارتش و مراکز پلیس میانمار در راخین آغاز شد.

گفته می ‌شود در این مدت بیش از 60 هزار خانه متعلق به مسلمانان روهینگیا از سوی نیروهای دولتی میانمار و بودایی های تندرو به آتش کشیده شده است.

به گفته دولت بنگلادش، میانمار از سه روز پیش بخشی از مرزهای خود با این کشور را برای جلوگیری از بازگشت مسلمانان روهینگیاییکه از خشونت های اخیر در میانمار به بنگلادش گریخته اند، مین گذاری کرده است.

دولت میانمار پیش از این با رد گزارش بازرسان سازمان ملل در خصوص اتهامات تجاوز گروهی، شکنجه، آتش سوزی و کشتار از سوی نیروهای امنیتی علیه مسلمانان روهینگیا،مانع ورود بازرسان سازمان ملل و انجام گروه حقیقت یاب سازمان ملل شده است.

سازمان ملل شمار مسلمانانی که به دلیل خشونت در میانمار مجبور به فرار به بنگلادش شده اند را 370 هزار نفر اعلام کرد.

براساس آمارهای اعلام شده بیش از سه هزار نفر از مسلمانان روهینگیا از سوم شهریور تاکنون از سوی افراطی های بودایی و نظامیان میانمار کشته شده اند.

محکومیت جنایات میانمار از سوی جامعه ارامنه

پیام صلح جامعه ارامنه در مراسم افتتاحیه چهل و نهمین دوره بازی‌های المپیک ارامنه از سوی نماینده ارامنه تهران و شمال کشور قرائت شد.

پیام کارن خانلری نماینده ارامنه تهران و شمال کشور در مجلس شورای اسلامی همزمان با شروع المپیک ارامنه به شرح ذیل است:

بنام خدا

با درود بیکران به روح پرفروغ امام راحل و با نثار بهترین نیات قلبی به رهبر معظم انقلاب، مقدم کلیه عزیزان را به مراسم افتتاحیه چهل و نهمین دوره بازی‌های المپیک ارامنه خوشامد می‌گویم.

این دوره المپیک ارامنه به بیستمین سال تأسیس مرکز آهسته گامان آگونک تقدیم شده است. این مرکز جلوه‌ای از تلاش جمعی جامعه ارامنه کشور برای خدمت به ایران عزیز در راستای صیانت از استقلال و ارزش‌های بنیادین انقلاب و نظام جمهوری اسلامی و منافع ملی و مصالح راهبردی آن است. امروز شاهد جنایات فجیع علیه بشر در اقصی نقاط جهان هستیم. تروریسمی مهار نشده که تحت حمایت‌های سیاسی و مالی دولت ترکیه، حکومت سعودی و سایر دول جبار و مرتجع منطقه علیه ملل مظلوم منطقه اعم از شیعه و سنی، آشوری و ارمنی، ایزدی و علوی بیداد می‌کند.

جنایتی که در همین روزهای اخیر نسبت به مسلمانان میانمار روا می‌شود، اذهان عمومی انسان‌های آزاده جهان را آزرده ساخته و نسل‌کشی‌هایی را به ذهن متبادر می‌کند که به‌صورت سیستماتیک از حدود صدسال پیش در مورد ارمنیان، آشوریان، یونانیان، علویان و کردهای امپراتوری عثمانی آغاز شده و طی دهه‌های اخیر در قبال فلسطینیان نوار غزه و توتسیان روآندا ادامه یافته‌اند. اگر مسببین این نسل‌کشی‌ها مجازات می‌شدند قطعاً وضعیت مسلمانان میانمار امروز به‌گونه‌ای کاملاً متفاوت رقم می‌خورد.

ایران کشوری است که در طول تاریخ پرافتخارش، هیچ‌گاه نیست به هیچ گروه قومی، دینی و مذهبی تعدی، فشار یا کشتار سازمان‌دهی شده با قصد قلبی اتفاق نیفتاده است. حقوق پیش‌بینی‌شده در قانون اساسی جمهوری اسلامی برای آزادی‌های انجام مناسک دینی، آزادی‌های اجتماعی فرهنگی و حتی سیاسی پیامدهای تاریخی از همین واقعیت است.

جامعه ارامنه کشور با برپایی مراسم‌هایی همچون المپیک ارامنه تحت الطاف خالصانه مسؤولان جمهوری اسلامی، این پیام را برای جهانیان دارد که روند صلح پایدار، روابط دوستانه بین دول و همزیستی ملل جز از طریق فراهم آورد بستر فرهنگی مناسب میسر نیست و در این‌ بین ورزش یکی از زیباترین نمادهای فرهنگی است که به این مهم غنائی ژرف و پرمعنا می‌بخشد.

ضمن تشکر فراوان بابت مساعدت‌های مسؤولان وزارت ورزش، کشور، نیروهای خدام و جان‌برکف انتظامی و با قدردانی از زحمات باشگاه آرارات، آرزوی پیروزی جوانمردانه برای کلیه ورزشکاران عزیزمان در این دوره مسابقات را از خداوند منان دارد./۸۴۷/ب۹۰۲/د

ارسال نظرات