۲۳ شهريور ۱۳۹۶ - ۰۸:۵۶
کد خبر: ۵۲۴۷۳۰

پرشدن رودخانه مرزی بنگلادش با اجساد مسلمانان روهینگیا

نخست‌وزیر بنگلادش در بازدید از اردوگاه آوارگان مسلمان روهینگیا در مرز میانمار گفت: رودخانه ناف با اجساد مردان، زنان و کودکان آراکانی پر شده است.
میانمار

 

شیخه حسینه واجد، نخست‌وزیر بنگلادش با اشاره به جنایات ارتش میانمار علیه مسلمانان گفت: بدون تردید این چنین حملات و اعمال غیرانسانی، نقض حقوق بشر است.

وی در جریان بازدید از اردوگاه‌های آوارگان روهینگیا در منطقه کاکس بازار در مرز بنگلادش و میانمار، گفت: این مردم از حقوق شهروندی خود محروم شده‌اند. این مردم شهروندان میانمار هستند و شرایط بازگشت آنان باید فراهم شود.

شیخ حسینه واجد افزود: جامعه بین‌الملل باید به دولت میانمار فشار آورد تا ظلم‌ و جنایت علیه مسلمانان را متوقف کند.

رودخانه ناف در مرز بنگلادش و میانمار قرار دارد و تاکنون بسیاری از مسلمانان روهینگیا که در این رودخانه غرق شده‌اند.

دروغ‌های میانمار را افشا کنید

دیده‌بان اسلام‌هراسی وابسته به دارالفتوای مصر با صدور بیانیه‌ای، اقدام سازمان ملل متحد در توصیف کشتار مسلمانان روهینگیا به پاکسازی‌ نژادی و دعوت این سازمان برای ارائه کمک‌های سریع به پناهندگان روهینگیایی در بنگلادش را گامی در مسیر صحیح دانست.

دیده‌بان اسلام‌هراسی در این بیانیه، بر ضرورت تحرک بین‌المللی با همکاری تمامی نهادها و مؤسسات مختلف برای توقف سریع نسل‌کشی و پاکسازی نژادی علیه اقلیت مسلمان روهینگیا تأکید کرد.

در ادامه این بیانیه از همه سازمان‌ها و نهادهای اسلامی در سطح جهان درخواست شده است تا با اقدام جمعی و هماهنگی کامل برای افشای دروغ‌های مقامات میانمار و افشای حقایق و همچنین، تسریع در ارائه کمک‌های پزشکی و بشردوستانه به مسلمانان روهینگیا تلاش کنند.

این نهاد مصری در ادامه تشکیل کمیته حقیقت‌یاب بین‌المللی برای تحقیق و تفحص درباره کشتار و شکنجه مسلمانان روهینگیا توسط نیروهای امنیتی میانمار در ایالت راخین را خواستار شد.

درخواست مصر از سازمان ملل برای توقف نسل‌کشی روهینگیایی‌ها

وزارت امور خارجه مصر، روز گذشته در بیانیه‌ای اعلام کرد: این درخواست از شورای امنیت سازمان ملل در پی وخیم‌شدن اوضاع انسانی و امنیتی مسلمانان میانمار ارائه شده است.

در این بیانیه آمده است: سوئد و انگلیس و هیئت‌های قزاقستان و سنگال نیز به عنوان اعضای غیر دائم شورای امنیت، از درخواست مصر برای برگزاری این نشست اضطراری حمایت کرده‌اند.

در بیانیه وزارت خارجه مصر اعلام شد: مصر در جلسه شورای امنیت با دبیرکل سازمان ملل متحد که دیروز (21 شهریورماه) صورت پذیرفت، بر ضرورت برگزاری نشست فوری این شورا به منظور متوقف‌کردن خونریزی و کاهش خشونت و کوچ اجباری مسلمانان در ایالت راخین تأکید کرد.

وزارت خارجه مصر در این بیانیه تأکید کرد: یافتن راه حل عادلانه به منظور اعطای حقوق مشروع و قانونی به اقلیت مسمان روهینگیا، تأمین امنیت و سلامت و بازگشت به آن‌ها به خانه و دسترسی به کمک‌های بشردوستانه از دیگر خواسته‌های مصر در جلسه دیروز بود.

اعتراض به نسل‌کشی مسلمانان میانمار در گرجستان

تعدادی از مسلمانان گرجستان با برگزاری تظاهراتی در «تفلیس» پایتخت این کشور به قتل‌عام مسلمانان میانمار اعتراض کردند.

‌صدها نفر از مسلمانان گرجستان با تجمع در مقابل پارلمان این کشور در تفلیس انزجار خود را از کشتار ددمنشانه مسلمانان میانمار اعلام کردند.

تظاهرات‌کنندگان که بیشتر آنان را مسلمانان آذری‌تبار تشکیل می‌دادند، با سردادن شعار‌هایی علیه جنایات دولت میانمار خواستار پایان سریع این تراژدی انسانی شدند.

تعدادی از شخصیت‌های دینی نیز که در این تظاهرات حضور داشتند، طی سخنرانی‌هایی از سکوت دولت‌های غربی در برابر قتل‌عام مسلمانان انتقاد کردند.

در پایان این تظاهرات بیانیه‌ای در محکومیت کشتار مسلمانان روهینگیایی صادر شد.

یادآور می‌شود، طی روزهای گذشته در پی حملات ارتش و نیروهای امنیتی میانمار به محل سکونت مسلمانان در ایالت «راخین» هزاران تن از آنان جان خود را از دست داده و صد‌ها هزار نفر دیگر نیز در شرایط بسیار دشواری به بنگلادش پناهنده شد‌ه‌اند./994/ب902/ف

ارسال نظرات