۲۹ شهريور ۱۳۹۶ - ۱۵:۱۶
کد خبر: ۵۲۶۸۰۵
چند خبر از میانمار؛

موضع‌گیری دیرهنگام عربستان در قبال فجایع میانمار

عربستان سعودی ضمن محکومیت کشتار مردم مسلمانان روهینگا در میانمار، آن را «قتل عام تروریستی و کشتار جمعی» توصیف کرد.
میانمار

به گزارش خبرگزاری رسا، شورای وزیران عربستان در جلسه هفتگی خود به ریاست ملک سلمان بن عبد العزیز حملات ارتش میانمار علیه مسلمانان روهینگا را «قتل عام تروریستی، اقدامات وحشیانه و کشتار دسته جمعی» خواند و آن را محکوم کرد.

شورای وزیران عربستان همچنین از جامعه جهانی خواست که هر چه سریعتر برای توقف این اعمال خشونت آمیز وارد عمل شود و حق و حقوق اقلیت مسلمان در این کشور را بدون هیچ گونه تبعیض یا طائفه گری باز ستاند.

این شورا تاکید کرد که ریاض کمک هایی به ارزش 50 میلیون دولار در اختیار مسلمانان روهینگا قرار داده و از سال 1948 پذیرای آنها در خاک خود بوده است.

طبق این گزارش، حدود 410 هزار تن از مسلمانان روهینگا در اثر حملات نظامی گسترده ارتش میانمار به بنگلادش گریخته اند.

موضع میانمار در مورد مسلمانان روهینگیا و پیچیده تر شدن مسائل منطقه ای

در حالی که گروه های حقوق بشر از رهبران جهان خواسته اند تحریم های بیشتری علیه ارتش میانمار که متهم به فشار برای خروج بیش از 410 هزار مسلمان روهینیگایی از استان راخین است، اعمال کنند، دولت میانمار تحت فشار بیشتری قرار گرفته است.

درخواست ناظران حقوق بشر در حالی مطرح شده که نشست مجمع عمومی سازمان ملل در نیویورک آغاز شده است و بحران مسلمانان میانمار در این نشست مطرح می شود.

اگرچه این موضوع از سوی کشورهای مختلف جهان مطرح شده، اما کشورهای حوزه جنوب شرق آسیا بیشتر نگران پیامدهای منفی این بحران هستند و قصد دارند هر چه زودتر به این شرایط پایان داده شود.

فشار بر دولت میانمار همزمان با سخنرانی تلویزیونی آنگ سان سوچی است که روز گذشته در سخنانی به سکوت طولانی مدت خود در خصوص نسل کشی روهینگیا پایان داد.

این سخنان وی البته روزنه امیدی برای حل مساله 400 هزار روهینگیایی که از استان راخین به بنگلادش فرار کرده اند، ایجاد نکرد و حتی می توان گفت که عاملان حمله به این گروه را نیز در اقدامات وحشیانه خود مصمم تر کرد.

گروه های امدادی در تلاش برای آماده کردن کمک ها به صورت روزانه به افرادی هستند که وارد بنگلادش می شوند و بیش از نیمی از آنها را زنان و کودکان تشکیل می دهند.

70 هزار زن باردار و یا زنانی نیز در این بین وجود دارند که دارای نوزادان کوچک هستند.

میانمار اعلام کرد کسانی که از مرزهای این کشور خارج شده را به کشور بازنمی گرداند و آنها را متهم به ارتباط با شبه نظامیان روهینگیا کرده که با حملات خود به پلیس این کشور آغازگر شرایط فعلی بوده اند.

این نوع رفتار میانمار در مورد عدم امکان بازگشت مهاجرانی که از مرزهای این کشور گذشته و خود را به بنگلادش رسانده اند، می تواند در نوع مواجهه دولت بنگلادش به حضور روهینگیایی ها که اکنون به معضل منطقه ای و جهانی تبدیل شده است، تاثیرگذار باشد.

با توجه به این موضع میانمار، دیده بان حقوق بشر همچنین خواستار بازگشت داوطلبانه و ایمن آوارگان شد و از دولت های سراسر جهان خواست با اعمال فشار بر میانمار زمینه پایان دادن به این خشونت ها را فراهم سازند.

این گروه در بیانیه ای اعلام کرد که شورای امنیت سازمان ملل و کشورهای نگران در مورد این مساله باید تحریم های هدفمندی بر ارتش میانمار اعمال نمایند.

ارتش میانمار حدود 50 سال هدف تحریم کشورهای غربی بود، اما اغلب این تحریم ها در سال های اخیر با توجه به انتقال نسبی قدرت از نظامیان به کسانی که گفته می شود به دنبال ایجاد نظامی دموکراتیک در میانمار هستند، لغو شده بود.

سردمدار این نوع دموکراسی آنگ سان سوچی است که اکنون اصلی ترین نقش را در دولت میانمار ایفا می کند، اما تاکنون با سکوت طولانی مدت خود در خصوص معضل مسلمانان روهینگیا که باعث شگفت زدگی جامعه بین الملل نیز شد، وضعیت ناامید کننده برای روهینگیا ایجاد کرده است.

اگرچه برخی معتقدند آنگ سان سوچی به دلیل شرایط داخلی این کشور به ویژه میزان قدرتی که نظامیان در اختیار دارند، قادر به انجام اقدام خاصی برای پایان دادن به این خشونت ها نیست، اما برخی دیگر بر این باورند که جایگاه آنگ سان سوچی به عنوان دارنده جایزه صلح نوبل می تواند در حل این مساله کارساز باشد.

به رغم این انتظار، تاکنون هیچ اقدام عملی برای کمک به نسل کشی روهینگیا در میانمار از سوی آنگ سان سوچی انجام نشده و وی حتی به دلیل انتقاد جهانی از وی در نشست مجمع عمومی سازمان ملل که اکنون در نیویورک در حال برگزاری است، شرکت نکرد.

رهبر میانمار هرگونه نرمش در برابر فرماندهان ارتش را رد کرد

در حالی که سازمان ملل رسما ارتش میانمار را به پاکسازی قومی در استان راخین متهم کرده است، آنگ سان سوچی رهبر میانمار امروز چهارشنبه هرگونه نرمش در برابر ارتش را رد کرد و گفت: روابط من با ژنرال ها عادی است و هدف من دستیابی به آشتی ملی بوده است.

سوچی روز سه شنبه در اظهاراتی نقض حقوق بشر در استان راخین را محکوم کرده است. وی گفته است که ناقضان حقوق بشر مجازات خواهند شد.

ولی رهبر میانمار در نخستین سخنرانی خود درباره بحران مسلمانان روهینگیا حاضر نشد به اتهامات مربوط به پاکسازی قومی از سوی نیروهای امنیتی اشاره کند و این مساله با واکنش سرد بین المللی روبرو شده است.

وی در مصاحبه با رادیو آسیای آزاد در پاسخ به این سؤال که آیا موضعش را در قبال ارتش ملایم و نرم کرده است، گفت: ما موضع خود را تغییر نداده ایم. هدف ما از همان ابتدا دستیابی به آشتی ملی بوده است. ما هرگز خود ارتش را مورد انتقاد قرار نداده ایم ولی از اقدامات آن انتقاد کرده ایم. شاید با این نوع اقدامات ارتش مخالف باشیم.

سوچی در سخنان روز سه شنبه خود، اشاره‌ای به اتهامات مربوط به دخالت ارتش در پاکسازی قومی نکرده است.

بریتانیا آموزش ارتش میانمار را به حالت تعلیق درآورد

بریتانیا روز گذشته اعلام کرد که دوره های آموزش نظامی برای ارتش میانمار را به خاطر ادامه خشونت های خونین در استان راخین متوقف کرده است.

لندن نگرانی عمیق خود را نسبت به موارد نقض حقوق بشر اعلام کرده و دوره های آموزشی برای ارتش میانمار را از سر نخواهد گرفت مگر آنکه یک راهکار قابل قبول برای حل و فصل بحران مسلمانان روهینگیا وجود داشته باشد.

ترزا می نخست وزیر بریتانیا در مصاحبه با شبکه اسکای نیوز در نیویورک تاکید کرد: اقدام ارتش میانمار علیه مردم روهینگیا باید متوقف شود. هیچ تعامل نظامی بیشتر یا آموزش ارتش میانمار از سوی وزارت دفاع بریتانیا وجود نخواهد داشت تا زمانی که این مساله حل و فصل شود.

سخنگوی دولت بریتانیا نیز با انتشار بیانیه‌ای اعلام کرد: با توجه به ادامه خشونت ها در استان راخین، تشدید بحران انسانی که این خشونت ها به وجود آورده، و نگرانی عمیق ما درباره نقض حقوق بشر که در حال وقوع است، ما تصمیم گرفته ایم تا دوره های آموزشی برای ارتش میانمار را تا زمانی که یک راهکار قابل قبول برای اوضاع کنونی پیدا شود، متوقف کنیم.

وی در ادامه افزود: از نیروهای مسلح میانمار می خواهیم تا اقدامات فوری را برای توقف خشونت در استان راخین اتخاذ کرده و نسبت به حفاظت از جان غیرنظامیان تضمین دهند.

حدود 150 نماینده پارلمان 6 سپتامبر در نامه‌ای خطاب به بوریس جانسون وزیر خارحه بریتانیا خواستار متوقف شدن برنامه آموزش نظامی ارتش میانمار شده بودند.

قدردانی کمیته منطقه‌ای حزب کنگره بمبئی از مواضع ایران در قبال مسلمانان روهینگیا

اعضای کمیته اقلیت‌های منطقه‌ای حزب کنگره، در شهر بمبئی با حضور در محل سرکنسولگری و دیدار با مسعود خالقی، سرکنسول جمهوری اسلامی ایران از پشتیبانی ایران از مسلمانان مظلوم روهینگیایی و نیز محکوم کردن کشتار مسلمان از سوی دولت بی رحم میانمار قدردانی کردند.

در این نشست سید فرحت اله، رییس هماهنگی کمیته اقلیت‌های حزب کنگره در بمبئی، اسلم خان، رییس کمیته اقلیت‌ها در جنوب بمبئی، شهاب الدین خان، رییس کمیته اقلیت‌ها در شمال بمبئی و ارشاد احمد خان، هماهنگ کننده رسانه‌های اجتماعی با مسعود خالقی، سرکنسول جمهوری اسلامی ایران دیدار و گفت‌وگو کردند.

کمیته منطقه‌ای حزب کنگره ضمن تشکر از حمایت و پشتیبانی دولت جمهوری اسلامی ایران از مسلمانان مظلوم میانمار، همبستگی و آمادگی خود را با دولت ایران برای سرکوب کردن هرگونه همکاری و فعالیت‌های سیاسی ضد بشری و اسلامی اعلام کردند. اعضای شرکت کننده در این جلسه همچنین عدم تلاش دولت میانمار را در راستای کنترل فعالیت‌هایی علیه مسلمانان محکوم کردند.

سرکنسول جمهوری اسلامی ایران در بمبئی در ابتدا ضمن خیرمقدم به شرکت کنندگان در این جلسه، گفت: این وظیفه انسانی ما است، حتی اگر آنان مسلمان نبودند، نیز دولت ایران چنین قدمی را در راه کمک به آنان برمی‌داشت.

وی به سخن اخیر دالایی لاما در این باره اشاره کرد که گفته بود «حتی اگر بودا زنده بود، به مسلمانان مظلوم روهینگیا کمک می کرد».

خالقی اقدام دولت میانمار را کاملاً غیرانسانی خوانده و گفت: اقدام نظامیان میانمار علیه مسلمانان روهینگیا و وحشیگری و جنایتی که علیه آنها اعمال شده مصداق بارز پاکسازی قومی و نسل کشی است.

وی در ادامه افزود: همانطور که می‌دانید امروز صبح در پی فشار جوامع بین‌المللی و از جمله جمهوری اسلامی ایران، آنگ سان سوچی، سکوت خود را شکست و در این خصوص توضیحاتی داد که البته بسیار دیر و بسیار کم بود که گفت، آماده پذیرش و مذاکره با هیات‌هایی است که خواهان رسیدگی به این موضوع و بازدید از منطقه هستند.

سرکنسول جمهوری اسلامی ایران در بمبئی به موضوع سوء استفاده از موضوع تروریسم که امروزه به این مردم مظلوم اطلاق می‌شود، گفت: چگونه یک زن 50 تا 60 ساله و یا یک کودک می‌تواند تروریست باشد. اکنون زمان آن فرا رسیده است که جامعه بین‌المللی به این موضوع رسیدگی کند و به ویژه کشورهایی نظیر هند که همواره در گذشته در صف اول دفاع از مظلومان بوده‌اند نسبت به این وضعیت اعتراض کنند.

اسلم خان، رییس کمیته منطقه‌ای شعبه جنوبی گفت: ما بسیار خوشحال هستیم و احساس می‌کنیم کسی از ما حمایت می‌کند.

خالقی ضمن تأکید بر سیاست و حمایت جمهوری اسلامی ایران از مسلمانان جهان صرفنظر از شیعه یا سنی بودن آنها ابتدای از انقلاب اسلامی سال 1979 آغاز شده است و به طور مثال می‌توان به کمک دولت ایران به مناطق سنی نشین عراق، سوریه و یمن و همچنین دفاع بی قید و شرط از فلسطینیان که مسلمانان سنی مذهب هستند، به تعطیل کردن سفارت رژیم صهیونیستی در ایران بعد از پیروزی انقلاب اسلامی و واگذاری آن به نمایندگان مردم فلسطین استفاده از کلمه رژیم اشغالگر قدس به جای رژیم صهیونیستی در کشور اشاره کرد.

فرحت اله، رییس هماهنگی منطقه‌ای بمبئی، ضمن تشکر مجدد از حمایت دولت ایران از مظلومان گفت: ما به رهبری در جهان اسلام نیاز داریم که آن فقط به دست ایران می‌تواند باشد.

وی افزود: در آینده نزدیک اگر برنامه‌ای بود به آنان اطلاع داده شود و آنها کاملاً آماده حمایت از دولت ایران هستند.

شایان ذکر است قرار بود 10 نفر از اعضای این کمیته با سرکنسول جمهوری اسلامی ایران در بمبئی دیدار کنند که به دلیل شرکت آنها در تظاهرات به دستور سانجای نیروپام، رییس حزب کنگره در بمبئی اعتراض به افزایش نرخ تورم و گرانی در بمبئی و حومه موفق به این دیدار نشدند.

محکومیت کلامی جنایت‌های ضد انسانی علیه مسلمانان روهینگیا کافی نیست

«صلاح‌الدین ربانی» وزیر خارجه افغانستان در نشست گروه «تماس» از سازمان «همکاری‌ اسلامی» از جامعه جهانی و دولت میانمار خواست تا اقدامات فوری را جهت توقف کشتار مسلمانان روهینگیا انجام دهند.

وی اظهار داشت که ارتکاب چنین جنایاتی نقض جدی اعلامیه جهانی حقوق بشر، منشور سازمان ملل متحد و سایر قوانین بین‌المللی از جمله قوانین حقوق بشر بین‌المللی و بشردوستانه است.

ربانی تصریح کرد: آنچه در منطقه روهینگیا و میانمار شاهد هستیم، نسل‌کشی هدفمند برادران و خواهران روهینگیایی ما است.

وزیر خارجه افغانستان گفت: محکومیت شفاهی جنایت علیه بشریت کافی نیست و ما نباید هیچگاه تجارب کشتار دسته‌جمعی و ویرانی‌های دهه اخیر در بوسنی و رواندا را فراموش کنیم.

پیش از این نیز وزارت خارجه افغانستان در بیانیه‌ای اعلام کرده بود: حمله نظامیان میانمار به مسلمانان در این کشور جنایت علیه بشریت است و بی‌پاسخ نخواهد ماند؛ از سوی دیگر این وزرارتخانه اعلام کرد که سازمان ملل باید در برابر نسل‌کشی مسلمانان در میانمار اقدام کند.

ربانی خاطرنشان کرد: با وجود همه چالش‌های ما در افغانستان، مردم این کشور نگرانی و تأثر عمیق خود را نسبت به وضعیت اسفبار مسلمانان روهینگیا اعلام کرده‌اند.

وی در ادامه گفت: برای پایان یافتن هرچه زودتر این درد و رنج غیر قابل قبول مسلمانان، مردم افغانستان با دیگر مسلمانان جهان و جامعه بین‌المللی از دولت میانمار می‌خواهد تا اقدامات فوری را جهت توقف کشتار مسلمانان روهینگیا انجام دهد.

 وزیر خارجه افغانستان از سازمان همکاری‌ اسلامی خواست تا در سطح بین‌المللی و با همکاری با سازمان ملل متحد رهبری خود را در واکنش به بحران جدی علیه بشریت در میانمار ثابت کند.

ربانی از «آنتونیو گوترس» دبیرکل سازمان ملل نیز خواست تا به همراه رهبران جهان از دولت میانمار بخواهد تا به وظایف بین‌المللی‌اش نسبت به توقف خشونت، هدف قرار دادن کورکورانه غیرنظامیان و اخراج دسته جمعی آنان اقدام کند.

وی ضمن استقبال از تشکیل کمیته حقیقت‌یاب برای بررسی جنایات بشری در میانمار، از دولت این کشور خواست تا با این کمیته در فضای روشن و مطمئن همکاری کند.

وزیر خارجه افغانستان از دولت میانمار نیز خواست تا زمینه دسترسی بلامانع سازمان‌ها و نهادهای بشردوستانه را برای تحویل فوری کمک‌های ضروری به قربانیان روهینگیا فراهم سازد.

ربانی ادامه داد که این کشور باید جهت جلوگیری از تفکرات نفرت آمیزی که از سوی جریان‌های متعدد منتشر شده است، تدابیر ویژه‌ای را اتخاذ کند.     

وی همچنین تاکید کرد که در درازمدت، دولت میانمار باید روند مصالحه فراگیر را آغاز کند که بتواند شرایط ایجاد راه حل پایدار را فراهم سازد. چنین راه حلی باید شامل تامین وضعیت حقوقی و ایجاد فرصت‌ها برای مسلمانان روهینگیا جهت ادغام و همزیستی در صلح با دیگران باشد.

وزیر خارجه افغانستان تصریح کرد: افغانستان آماده است تا سهم خویش را به عنوان بخشی از پاسخ جمعی ایفا کند.

مالزی: جنوب شرق آسیا در انتظار بی ثباتی در صورت عدم رسیدگی به بحران روهینگیا

عنیفه امان وزیر امور خارجه مالزی نسبت به پیامدهای حل نشدن بحران اقلیت مسلمان روهینگیا در استان راخین هشدار داد و گفت که جنوب شرق آسیا با این بحران در انتظار بی ثباتی است.

وی که در نیویورک و برای شرکت در مجمع عمومی سازمان ملل به سر می برد، گفت: مالزی و سایر کشورهای منطقه جنوب شرق آسیا که در همسایگی میانمار قرار دارند، در صورتی که به شرایط اسفناک استان راخین رسیدگی نشود، متحمل بی ثباتی حاصل از این منازعات می شوند.

وی ضمن درخواست از میانمار به منظور پایان دادن به مساله روهینگیا، گفت که کشورش متعهد به پایان دادن به قاچاق انسان، نیروی کار اجباری و برده داری نوین تا سال 2030 است.

به نوشته تارنمای روزنامه نیو استریت تایمز، عنیفه امان هنگام ارائه بیانیه مالزی در گروه تماس سازمان همکاری اسلامی در خصوص اقلیت مسلمان روهینگیا در نشستی که در نیویورک برگزار شد به ارائه این نقطه نظرات پرداخت.

وی با این عنوان که شرایط وخیم استان راخین در میانمار بستر مساعدی برای افراط گرایی فراهم ساخته است، تصریح کرد که گروه تروریستی داعش در تلاشی برای یافتن پایگاهی برای خود در جنوب و جنوب شرق آسیا است.

رییس دستگاه دیپلماسی مالزی گفت که کشورش به عنوان یک عضو اتحادیه کشورهای جنوب شرق آسیا موسوم به آ.سه.آن، آماده حمایت و کمک به دولت میانمار به منظور رسیدگی به این چالش های پیچیده است.

وزیر امور خارجه مالزی در بخشی دیگر از سخنان خود همچنین به تلاش های بنگلاش برای رسیدگی به این بحران اشاره کرد و گفت که این اقدامات باعث توجه جامعه بین المللی با هدف درخواست کمک های انسانی شده است.

وی خاطرنشان کرد که این خشونت ها باعث روانه شدن مهاجران به کشورهای همجوار شده و به همین دلیل مالزی از دولت میانمار درخواست کرده به صورت فوری اقدامات نظامی را متوقف کرده و امکان دستیابی به کمک های بشر دوستانه را فراهم سازد.

عنیفه امان در بخش دیگری از سخنان خود از تعهد کشورش به منظور پایان دادن به نیروی کار اجباری، برده داری مدرن و قاچاق انسان تا سال 2030 اشاره کرد.

وی با این عنوان که قانون و مقررات لازم برای دستیابی به این اهداف در نظام قانونی فعلی مالزی وجود دارد، خاطرنشان کرد: مالزی کنوانسیون 2013 آ.سه.آن علیه قاچاق انسان، به ویژه زنان و کودکان را تایید کرده و عضو فعال مقابله با این قبیل جرائم است./۸۴۷/ب۹۰۳/ف

ارسال نظرات