۲۹ شهريور ۱۳۹۶ - ۱۲:۵۷
کد خبر: ۵۲۶۸۰۸

گام‌ بعدی معترضان؛ جنبش اعتراضی در سالروز اشغال کامل عربستان از سوی آل سعود

دست‌اندرکاران جنبش موسوم به ۱۵ سپتامبر در عربستان تاکید کرده‌اند بخش اول اهداف جنبش محقق شد و گام بعدی در خلال روز موسوم به روز ملی ۲۳ سپتامبر برداشته خواهد شد.
تظاهرات ضد آل سعود

به گزارش خبرگزاری رسا، دستگاه‌های امنیتی آل سعود همچنان به موج بازداشت معترضان و منتقدان رژیم که از نهم سپتامبر آغاز شده، ادامه می‌دهند، طی این مدت مشهورترین مبلغان سعودی همچون سلمان العوده، عوض القرنی و بن حمزه العمری بازداشت شده‌اند.

طی ساعات گذشته هم شش قاضی دادگاه کیفری سعودی به نام‌های «محمد الدوسری،عمر الحصین،محمد الزهرانی،خالد الرشودی، یوسف الفراج وأحمد العمیرة» بازداشت شده‌اند.

منابع عربی در حاشیه خلیج فارس همچنین از بازداشت عبدالله السویلیم عضو کمیته موسوم به المناصحه(که کارش ارائه نصحیت و ارشاد دینی زندانیان است) در زندان الحایر خبر داده است.

یک پژوهشگر سعودی که خواست نامش فاش نشود، گفته است ماهیت بازداشت‌های اخیر، حیرت‌آور است، زیرا کسانی را هدف قرار داده که آنها را معارضان احتمالی توصیف می‌کنند و شخصیت‌هایی که غالبا مواضعشان با مواضع رسمی حکومت یکی است و از حکومت دفاع می‌کنند، هم بازداشت شده‌اند.

این پژوهشگر سعودی به پایگاه عربی 21 گفته است هدف مقامات سعودی، مهار نهادهای دینی رسمی(وهابیت) و گرفتن اختیارات آنها و نیز فشار بر علما و مبلغان مستقل است تا همه به طور کامل خود را با مواضع سیاسی رسمی حکومت سعودی هماهنگ و همراه کنند.

حسن ابوهنیه پژوهشگر امور جنبش‌های اسلامی هم گفته است بازداشت‌های اخیر در عربستان در چارچوب تلاش رژیم سعودی برای سیطره کامل بر مسأله دینی و محدود کردن اختیارات و قدرت موسسات سنتی دینی همچون تشکل موسوم به هیأت کبارالعلماء، هیأت امر به معروف و در عین حال تسلیم کردن علما و مبلغان در برابر حکومت و همراه کردن کامل آنها با سیاست‌های خود است.

ابوهنیه به طرحی اشاره کرد که به مجلس مشورتی سعودی موسوم به مجلس شورا ارائه شده که هدف از آن ادغام شورای امر به معروف(که آن را پلیس مذهبی آل سعود می‌خوانند) در وزارت امور اسلامی عربستان است و معنای آن مهار شورا و عاری کردن آن از اختیاراتش است، حکومت سعودی سال گذشته این شورا را از پیگرد افراد مظنون یا بازداشت آنها منع کرده بود.

تحولات آشکار در زیرساخت‌های جامعه عربستان

«مصطفی زهران» کارشناس مصری امور جنبش‌های اسلامی گفته است تحولات و تغییرات آشکاری در زیرساخت‌های جامعه عربستان به وجود آمده است که به نوعی با تحولات صحنه سیاسی مرتبط است که از دوران ملک عبدالله آغاز شده است.

وی افزود هزاران دانشجو و شخصیت دانشگاهی سعودی برای تحصیل به خارج اعزام شدند و دیدگاه‌های آنها پس از بازگشت کاملا با دیدگاه‌های سنتی رایج در جامعه عربستان مغایرت داشته است که این مسؤله تاثیر عمیقی بر تحولات و تغییرات جامعه این کشور داشته است.

زهران به عربی 21 گفت رهبری جدیدی عربستان برای رساندن پیام‌های واضحی به خارج به ویژه آمریکا تلاش می‌کند مبنی بر اینکه کاملا آماده است در تلاش‌های هدفمند برای خشکاندن منابع فکر افراطی مشارکت کند.

زهران خاطر نشان کرد عربستان در آستانه مرحله جدیدی است که از مهمترین نشانه‌های آن، مهار نقش موسسات دینی رسمی و گرفتن تمام اختیارات آنها به ویژه اختیارات شورای امر به معروف و در عین حال مهار نقش مبلغان میانه‌رو وابسته به جنبش اصلاحی است که اخیرا شمار زیادی از آنها بازداشت شده‌اند.

زهران از تلاش حکومت سعودی به رهبری سلمان و فرزندش برای بازنگری در حالت دینی به گونه‌ای که هماهنگ و منسجم با سیاست و رویکرد این رژیم باشد.

رسانه‌های رسمی آل سعود هجمه شدیدی را علیه جمال خاشقجی تحلیلگر سعودی که به آمریکا رفته است، آغاز کرده‌اند، خاشقجی در مقاله‌ای در روزنامه واشنگتن به انتقاد از روند بازداشت‌های اخیر پرداخته و به نوعی رویکرد حکومت آل سعود را زیر سؤال برده بود، این در حالی است که خاشقجی از جمله تحلیلگران بوده که همواره به حمایت تمام قد از سیاست‌های آل سعود در رسانه‌ها می‌پرداخته است. رسانه‌های رسمی سعودی در پی مقاله انتقادی خاشقجی، وی را خائن و فردی توصیف کرده‌اند که تاریخی سیاهی در کارنامه خود دارد. آنها گفته‌اند خاشقجی با اهانت به محمد بن سلمان ولیعهد سعودی به زعم آنها به 30 میلیون سعودی اهانت کرده است.

اما خاشقجی در پی موج هجمه فعالان و رسانه‌های رسمی آل سعود به وی در فضای مجازی خطاب به آنها گفته است که پس از ترک عربستان و اقامت در واشنگتن اکنون به راحتی می‌تواند حرف بزند بر خلاف بسیاری از کسانی که نمی‌توانند حرف بزنند(اشاره وی به مردم داخل عربستان است که نمی‌توانند حرفی در انتقاد یا اعتراض به آل سعود بزنند)

خاشقجی مطمئن است در صورتی که به عربستان برگردد، فورا بازداشت خواهد شد، وی بازداشت‌های اخیر در عربستان را تاسف‌بار خوانده بود.

بخش نخست اهداف جنبش 15 سپتامبر محقق شد؛ گام بعدی معترضان در عربستان

دست‌اندرکاران جنبش موسوم به 15 سپتامبر در عربستان تاکید کرده‌اند بخش اول اهداف جنبش محقق شد و گام بعدی در خلال روز موسوم به روز ملی 23 سپتامبر برداشته خواهد شد.

به گزارش تسنیم، روز بیست و سه سپتامبر 1932 عبدالعزیز پس از اشغال مناطق عربستان یکی پس از دیگری، نام آن را از پادشاهی حجاز و نجد به پادشاهی عربستان سعودی تغییر داد، این روز در حقیقت روز اشغال تمام عربستان از سوی آل سعود است، البته آل سعود به زعم خود ادعا می‌کند در این روز عبدالعزیز، موسس حکومت آل سعود تمام عربستان را یکپارچه و متحد کرده است

همانطور که در بیانیه‌های قبلی اعلام شد، روز پانزده سپتامبر، فقط آغاز جنبش و تحرکات بود، و بخش نخست برنامه که تبدیل فکر و ایده به یک مسؤله ملی داغ بود، محقق شد.

اگر چه آمادگی‌ها و تدابیر امنیتی بسیار گسترده، تحرکات روز پانزده سپتامبر را دشوار کرده بود، اما تلاش‌کنندگان جنبش بر ادامه راه خود اصرار دارند که یا دستگاه امنیتی را خسته کنند یا آن را با خود همراه کنند.

حکومت آل سعود به ما در نشر فرهنگ جنبش مردمی از طریق آماده‌باش امنیتی، رسانه‌ای و اطلاعاتی و به خدمت گرفتن شیوخ و توئیتر که نشان داد حاکمیت در حال جنگ با مردم عربستان است، کمک کرد.

تحرکات روز پانزده سپتامبر همچنین تناقض نظامی را نشان داد که این همه نیرو و امکانات خود را برای سرکوب جنبش مردمی پس از توئیت «قذافی خلیج فارس»(در اشاره به سلمان و پسرش) به خدمت گرفته است.

این جنبش چه از طریق دعوت به تجمع یا بسیج روانی و تشویق و به پاخاستن مردم برای گرفتن حقوقش ادامه خواهد یافت.

پس از رصد کردن دیدگاه‌ها و گرایش‌های مردمی پس از تحرکات روز پانزده سپتامبر، اکثریت به این نتیجه رسیدند که جنبش دیگری در روز موسوم به روز ملی در 23 سپتامبر(همان روز تشکیل حکومت آل سعود) شکل گیرد.

این در حالی است که افشاگر معروف اخبار پنهانی مربوط به آل سعود از طرح بن سلمان با همکاری ترامپ و رژیم صهیونیستی برای غربی‌سازی عربستان و دیگر کشورهای عربی حاشیه خلیج فارس پرده برداشته بود./۸۴۷/ب۱۰۱/ف

منبع: تسنیم

ارسال نظرات