۰۸ مهر ۱۳۹۶ - ۱۶:۳۱
کد خبر: ۵۲۹۰۸۰

اولین نشست مخالفان حکومت سعودی در ایرلند برگزار شد

اولین نشست مخالفان رژیم سعودی با حضور گروه‌ها و جریان‌های مختلف مخالف حکومت سعودی در شهر دوبلین پایتخت ایرلند برگزار شد.
پرچم عربستان سعودی

به گزارش خبرگزاری رسا، گروه‌ها و جریان‌های مختلف مخالف حکومت سعودی اولین نشست خود را در شهر دوبلین ایرلند برای اتحاد و درخواست جهت اصلاحات در عربستان، برگزار کردند.

روزنامه الشرق به نقل از منابع مخالفان نوشت: این نشست که شب گذشته در شهر دوبلین برگزار شد، با تاسیس و آغاز به‌کار جنبش «شهروندان بدون محدودیت» همراه بود.

این جنبش در پاسخ به موج بازداشت های مسؤولان سعودی و سیاست های آنها علیه آزادی و حقوق بشر در داخل عربستان آغاز بکار کرد.

مضاوی الرشید، یحیی العسیری و عبدالعزیز الموید از چهره های سرشناس مخالف حکومت سعودی و شماری از نمایندگان ایرلندی مدافع آزادیها در این نشست که اولین تلاش برای تجمیع تلاش گروها و جریان های حقوقی مدافع آزادیها درعربستان به شمار می رود، شرکت داشتند.

دکتر مضاوی الرشید استاد جامعه شناسی سیاسی دانشکده لندن در سخنان خود در این نشست تاسیس جنبش شهروندان بدون محدودیت را به فال نیک گرفت و از جوانان سعودی در داخل و خارج خواست تا به این جنبش ملحق شوند.

وی این جنبش را گامی در راستای مقابله با سرکوب در عربستان و بالابردن سقف خواست های حقوق بشری در این کشور دانست.

مضاوی گفت: حکومت سعودی نقش مهمی در تلاش برای خنثی سازی انقلاب های عربی داشته است. مسؤولان سعودی این کار را از طریق پرداخت پول های هنگفت برای بازگردان اوضاع و شرایط به قبل انجام دادند.

وی خاطرنشان کرد: شمار زیادی از شهروندان عربستان قادر به بازگشت به کشور نیستند.

دکتر عبدالعزیز الموید هماهنگ کننده جنبش شهروندان بدون محدودیت نیز در سخنرانی خود در این نشست گفت: این نشست برای حمایت از شهروندان عربستان جهت دستیابی به حقوق خودشان است. جنبش شهروندان بدون محدودیت حمایت حقوقی را از هر کسی که در معرض بازداشت و پیگرد در داخل عربستان قرار بگیرد، ارایه خواهد کرد.

وی از بازداشت عصام الزامل کارشناس اقتصادی عربستانی به جای بهره گیری از تجربه و توان اقتصادی وی ابراز تعجب کرد و از ملت ها و سازمان های حقوق بشری و بین المللی خواست تا با بازداشت شدگان در زندان های عربستان همبستگی کنند.

الموید تاکید کرد: جنبش شهروندان بدون محدودیت به خشونت معتقد نیست و گزینه مسالمت آمیز را دنبال می کند و کمپین های گسترده ای را در شبکه های اجتماعی برای متوقف کردن بازداشت ها و پیگرد مبلغان و شخصیت های عمومی در عربستان آغاز خواهد کرد.

وی افزود: هدف جنبش رسیدن به سقف معقولی از آزادی اندیشه و بیان برای شهروندان عربستان است.

برپایه این گزارش، الموید خواهان آزادی سلمان العوده مبلغ زندانی عربستانی شد و وی را فردی تاثیر گذار توصیف کرد که از اعتبار بیشتری نسبت به حاکمان سعودی برخوردار است./۸۴۷/ب۱۰۲/ف

منبع: تسنیم

ارسال نظرات