۰۹ مهر ۱۳۹۶ - ۱۷:۵۶
کد خبر: ۵۲۹۱۹۷
حاشیه نویسی؛

عاشورا یادآور ذلت ناپذیری در برابر مستکبران است

عاشورا پر از راز و رمزهایس است که به مرور زمان برای مردمان عصرهای مختلف مکشوف خواهد شد اما ذلت ناپذیری و ایستادگی در برابر استکبار و مقابله با پلیدی ها و بدی ها نخستین درس های برگرفته شده از چنین قیامی است که آن را الگو و سرمشقی برای سایر قیام ها قرار داده است.
عاشورا

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در اهواز، عاشورا صحنه دفاع از دین و مکتب اهل بیت(ع) است و انحراف از ولایت مولای متقیان و دنیازدگی برخی صحابه در نهایت منجربه واقعه کربلایی شد که شیعیان همه ساله به نشانه همدری با اهل بیت(ع) با اقامه خیمه ها و مجالس عزا، بر تن کردن پیراهن های سیاه، تأکید بر استمرار راه سیدالشهدا(ع)، رشادت های حسین(ع) و یارانش را گرامی می دارند.

عاشورا روزی است که در آن صدای ذلت ناپذیری حسین و یارانش بر برق شمشیرهای کوفیان فائق آمد و کوفیان مورد نفرت جهانیان قرار گرفتند و حسین چراغ هدایت و سرمشق انسان های آزادی خواهی که در نبرد با استکبار، مرگ عزتمند را بر زندگی ننگین ترجیح دادند.

در این میان مردم خوزستان برای پاسداشت رشادت های امامشان و کاشتن بذر عزت و ذلت ناپذیری در فرزندانشان، همه ساله در روز عاشورا با در دست گرفتن بیرق های سیاه، شعار «هیهات منا الذله» و «لبیک یا حسین» را سر داده و در مجالس مقتل خوانی و شبیه خوانی حضور پیدا می کنند و در مصیبت سالار شهیدان اشک ریخته و فریاد «یا لیت کنا معکم» را سر می دهند.

مقتل خوانی همه ساله آیت الله موسوی جزایری در مسجد جزایری، سخنرانی محرم و صفر آیت الله شفیعی در مسجد آیت الله، تبیین اهداف قیام کربلا از سوی آیت الله حیدری و حجت الاسلام والمسلمین فرحانی در میان عزاداران در مجموعه فرهنگی جهان آرا و برپایی ماتم در حسینیه فرهنگی امام حسین(ع) لشکرآباد اهواز به اهتمام آیت الله کعبی از جمله فعالیت های علما و فضلا است.

در خوزستان آنچه که در روز عاشورا بیشتر مورد توجه قرار می گیرد؛ شبیه خوانی واقعه عاشورا و مقتل خوانی است که خیل کثیری از داغداران و سوگواران در این مراسمات حضور پیدا می کنند در این میان حضور کودکان، نونهالان، جوانان، بزرگسالان و پیران گویای حرارت خاموشی نشدنی عشق به اباعبدالله الحسین(ع) و انتقام از قاتلانی است که هر بار مقتل خوان نامی از کوفیان می برد، لعنت و نفرین سوگواران به آسمان می رسد.

نصب تصاویر شهدای مدافع حرم در مسیر حرکت هیأت های عزاداری اقدامی قابل توجه و شایسته است که به واقع یادآور حرم اهل بیتی است که در روز عاشورا بی یار و یاور بود و این شهیدان اجازه تعدی دوباره به آن را در زمان کنونی ندادند.

مشاهده پرچم های کوچک یا حسین در دستان کودکان و پیران در نوع خود قابل توجه و گویای زنده بودن حسین(ع) و مسیرش در میان شیعیانی است که امروزه در برابر طواغیت و یزیدهای زمان ایستادگی کرده اند.

محرم برای بسیاری از عزاداران از امروز آغاز می شود و امشب شمع به دست شام غریبان اهل بیت(ع) را گرامی خواهند داشت در این میان مجالس زنانه در خوزستان بسیار قابل توجه است، برگزاری مقتل خوانی در حسینیه ها و نوحه سرایی برای زهرا(س) در غم از دست دادن پسرش در نوع خود قابل توجه است.

حضور در مراسم شبیه خوانی و مقتل خوانی برای بسیاری عهد و پیمانی است که از خود گرفته اند و عدم حضور را کوتاهی و بی احترامی به سیدالشهدا تلقی می کنند.

فریادهای «آه یا مظلوم حسین»، یزله در وصف رشادت های ابوالفضل العباس(ع)، برافراشتن پرچم های سیاه و قرمز رنگ یا حسین، گل مالی، توسل به حسین و سردادن شعار لبیک یا حسین گوشه ای از عشق و ارادت خوزستانی ها به سالار شهیدان در روز عاشورا است.

بقاع متبرکه شهرستان دشت آزادگان در روز عاشورا مملو از عزادارانی است که سینه زنان و زنجیرزنان خود را می رسانند و در این میان هیأت های عزاداری هم با حضور در بقاع و نوحه سرایی ۱۵ دقیقه ای فرصت را در اختیار سایر هیأت ها قرار می دهند تا سایر هیأت ها به نوعی در عزاداری ها سهیم باشند

قدمگاه حضرت ابوالفضل العباس(ع) در هویزه از جمله اماکن زیارتی مردم دشت آزادگان است که همه ساله در روز عاشورا پذیرای عزاداران و سوگواران حسینی است.

مردان در کنار قدمگاه به سینه زنی و زنجیززنی می پردازند حال آنکه زنان در داخل قدمگاه نوحه های عربی سر داده و همنوا با بی بی دو عالم برای مظلومیت حسین(ع) بر سر و صورت می زنند.

مواکب در مسیر حرکت عزاداران چای، قهوه، آب و غذاهای نذری را پخش می کنند و خادمان با در دست گرفتن کیسه های پلاستیکی همیار پارکبانان در نظافت خیابان ها و معابر شهری هستند.

در خوزستان عزاداری های اباعبدالله الحسین(ع) و مراسم شبیه خوانی به گونه ای برگزار می شود تا به ظهر ختم و به یاد نماز ظهر سیدالشهدا، نماز ظهر در مساجد و محل های عزاداری اقامه شود.

به هر حال عاشورا همه ساله در ایران اسلامی با شکوه و جلال بیشتری در یادآوری رشادت های اصحاب کربلا و مظلومیت سیدالشهدا برگزار می شود و به واقع فرصتی است برای شیعیان تا وفا، ایستادگی، شهادت، ذلت ناپذیری، آزادی، مقابله با استکبار را که درس های برگرفته شده از نهضت حسینی هستند به جهانیان نشان دهند./۹۴۵۶/پ۲۰۱/ب۱

ارسال نظرات