۲۸ مهر ۱۳۹۶ - ۱۲:۱۴
کد خبر: ۵۳۲۷۵۶

پاسخ آیت الله غریفی به شبهه‎ای درباره بستن پرونده عاشورا

یکی از علمای بحرین به درخواست برخی افراد و جریان ها برای بستن پرونده عاشورا به بهانه ترویج نزاع های تاریخی پاسخ داد.
آیت الله سید عبدالله الغریفی از علمای بحرین

به گزارش خبرگزاری رسا، آیت الله سید عبدالله الغریفی از علمای ارشد شیعه بحرین در جمع نمازگزاران مسجد امام صادق(ع) منطقه قفول به بیان نقش امام سجاد(ع) پس از عاشورا پرداخت و گفت: اگر امام حسین(ع) و یاران ایشان در روز عاشورا حماسه جاویدان عزت، قهرمانی، فداکاری، بخشش و رشادت را به نمایش گذاشتند، امام سجاد(ع) و حضرت زینب(س) جاودانگی و استمرار را به این حماسه تقدیم کرده اند. این مساله نشان می دهد حماسه بزرگ بدون گسترش و بیان اهداف آن از سوی بزرگان امکان پذیر نیست.

وی با اشاره به فراموش شدن بسیاری از مواضع بزرگ به دلیل عدم استمرار آن افزود: امام سجاد(ع) و حضرت زینب(س) خواستند عاشورا از یاد و خاطره تاریخ فراموش نشود، به یک حادثه معمولی در پرونده های تاریخی تبدیل نیابد و همیشه در یاد و خاطره همه نسل ها باقی بماند.

این عالم بحرینی از تاریخ به عنوان مدارکی برای نسل ها یاد کرد و اظهار داشت: درباره نسل های پس از ده ها سال بعد از عاشورا سخن نمی گوییم بلکه نسل های مورد نظر ما قرن ها و تا آخر دنیا را شامل می شود. برخی با بیان اینکه خاطره عاشورا سبب یادآوری جنگ های تاریخی و فتنه و دشمنی می شود خواستار بستن پرونده عاشورا هستند و می گویند که مسلمانان در عصر حاضر درگیر مصائب فراوانی بوده و به جای اینکه جنگ ها را یادآور شویم باید به درمان این مشکلات بپردازیم.

جنگ حق و باطل سند تاریخی برای نسل هاست

وی با اشاره به اینکه سخن این افراد منطقی به نظر می رسد، تصریح کرد: این سخنان در ظاهر منطقی بوده اما هیچگاه با واقعیت منطبق نیست چرا که جنگ حق و باطل در همه تاریخ بشریت به عنوان سند و مدرکی در ذهن نسل ها باقی می ماند تا به وسیله آنها معیارهای نزاع را فراگرفته و از تکرار آنها جلوگیری کنیم. بر همین اساس است که قرآن به بیان فراوان نزاع حق و باطل و خیر و شر و انسان و شیطان و انبیا و دشمنان آنان می پردازد و حتی اولین نزاع بشری میان هابیل و قابیل را بیان می کند.

آیت الله غریفی به بیان آیه های قرآنی نزاع هابیل و قابیل و دلالت های آن پرداخت و گفت: بیان داستان این نزاع با هدف برحذر داشتن مردم از نزاع مبتنی بر ظلم و دشمنی و خشونت و تندروی و تروریسم است. گفت وگوی سخت و همراه با تهدید به قتل از مطالبی است که قرآن درباره این نزاع بیان کرده و آغازگر خشونت و خونریزی انسانی به شمار می آید.

وی ادامه داد: پاسخ هابیل به تهدیدهای قابیل بر این مساله دلالت دارد که هیچگاه نباید به فکر قتل و تجاوز به دیگران بود چرا که خون در اسلام دارای حرمت است. قتل از گناهان کبیره به شمار می آید و عدم اقدام هابیل به قتل قابیل از روحیه صلح طلبی نشأت می گیرد نه سرسپردگی. کسانی که به تندروی و خشونت و تروریسم می پردازند چیزی از دین و وجدان و ارزش نمی دانند.

این عالم بحرینی با اشاره به اینکه قابیل اولین جنایت تاریخ بشریت را مرتکب شد تا به قاتل و خونریزی مبدل شود، خاطرنشان ساخت: خداوند متعال با بیان این مساله درصدد این است که از شیوه های مختلف جنایت و تجاوز به حرمت خون و نفس و جان جلوگیری کند.

اهداف اهل بیت(ع) از جاودانگی نهضت عاشورا

وی به بیان اهداف اهل بیت(ع) در جاودانگی نهضت حسینی پرداخت و تأکید کرد: معرفی هویت نهضت حسینی، معرفی شخصیت های عاشورا و جهاد و قهرمانی و جانفشانی های آنان، ارتباط وجدانی امت با فاجعه عاشورا و جنایت عظیمی که رخ داد و مقابله با رسانه های مخالفی که جنبش امام حسین(ع) را تمرد علیه نظام مشروع قلمداد می کنند از مهمترین اهداف به شمار می آیند.

آیت الله غریفی به جشن های گسترده پس از رسیدن قافله اسیران اهل بیت(ص) گفت: همه این مسائل بر نیاز به رسانه پاک سازنده و وحدت ساز و تحکیم کننده تسامح و اعتدال و صلح و امنیت نیاز داریم. برخی از رسانه ها به شدت در راستای تخریب و دوری و پدید آمدن تروریسم و تندروی و رعب و هراس تلاش می کنند.

وی اصلاح رسانه را اصلاح جوامع عنوان کرد و بیان داشت: اصلاح رسانه از مهمترین گام های درمان بحران جوامع محسوب می شود و مقدمات آغاز جنبش جدی برای تصحیح اوضاع را فراهم می کند. منابر دینی، فرهنگی، اجتماعی، سیاسی و حقوقی نیز رسانه به شمار می آیند. همه این رسانه ها در صورتی که بر خلاف  اهداف خود گام برمی دارند، خطر بزرگی برای وطن ها و ملت ها هستند.

آیت الله قبلان در بخش پایانی سخنان خود تأکید کرد: همه منابر رسانه ای باید در راستای تولید زمینه های صالح برای اصلاح اوضاع مبدل شده و به گزینه هایی متمسک شوند که بتواند همه بحران های جوامع و انسان ها را درمان کند./۹۸۰/ب۹۱۵/د

ارسال نظرات