۳۰ مهر ۱۳۹۶ - ۱۷:۴۵
کد خبر: ۵۳۳۱۷۵
استاد کورانی در گفت‌وگو با رسا:

نقد شعائر حسینی باید مبتنی بر ادله فقهی باشد/ ظرفیت عظیم اربعین حسینی در بصیرت‌افزایی

عالم برجسته لبنان با اشاره به ظرفیت عظیم نهضت حسینی در آگاهی بخشی به مخاطبان بر لزوم بهره‌وری از حرکت اربعین حسینی در شناساندن امام حسین(ع) به جهانیان تاکید کرد.
شیخ علی کورانی

 حجت الاسلام شیخ علی کورانی از علما و پژوهشگران اسلامی لبنان در گفت‌وگو با خبرنگار بین‌الملل خبرگزاری رسا با اشاره به استمرار نهضت امام حسین(ع) پس از هزاران سال گفت: نهضت امام حسین(ع) دارای عناصر زنده و سازنده‌ای است که نمونه آن را در هیچ یک از انقلاب‌ها و نهضت‌ها مشاهده نمی‌کنیم. اینکه انسانی برای ارزش‌ها و اهداف اسلامی و انسانی از جان و مال و ناموس خود بگذرد برای بسیاری قابل درک نیست. امام حسين(ع) اين از خودگذشتگی را برای رسوا ساختن طاغوت زمانش انجام داد.

وی با اشاره به تئوریزه کردن نهضت عاشورا از سوی نخبگان اجتماعی و مردم افزود: تئوریزه ساختن نهضت عاشورایی از زمان آغاز این نهضت تا به امروز در میان مردم و گروه‌های مختلف بوده است اما استخراج آن و تدوین آن به دست علما صورت گرفته است مانند علم منطق که در میان مردم موجود بوده اما ارسطو آن را به صورت یک علم درآورده است. تئوریزه ساختن نهضت امام حسین به معنای ارائه تحلیلی دقیق از این قیام مبارک است و این امر اختصاص به نخبگان دینی دارد.

عالم اهل تشیّع لبنان در بخش دیگری از سخنان خود با بیان انتقادات برخی شخصیت‌ها از نمادهای عاشورایی و استناد این انتقادها به دلایل دینی خاطر نشان کرد: آن علمی که در مورد شعایر حسینی حق اظهار نظر را دارد تنها فقه است. بنابراین موضوع به شریعت مقدس اسلامی باز می‌گردد. برخی از شعائر مبتنی بر ذوق عموم مردم است. بنابراین شعائر حسینی دارای بعد فقهی و بعد فرهنگی و احساسی است. ذوق و سلیقه مردم در مسائل شعائر جدا با اهمیت است نمونه آن هم تابلو فرش‌هایی که پیرامون حادثه کربلا ترسیم شده و شاهکار آن اثر استاد فرشچیان است. لذا ذوق و احساس مردم نیز باید در مساله شعائر حسینی مورد نظر باشد.

شیخ کورانی با تاکید بر لزوم ترویج فرهنگ دینی و تقویت احساس و عواطف مذهبی در میان مردم ادامه داد: برخی از شعائر تنها گروه خاصی را مخاطب قرار می‌دهد درحالیکه برخی دیگر از شعائر تمام جهانیان را مورد خطاب قرار می‌دهد. نهضت حسینی و شعائر عاشورایی تمام مردم دنیا را مورد خطاب خود قرار می‌دهد بنابر این باید در مقابل سنت‌های غربی به فرهنگ عظیم و غنیّ دینی خود افتخار کنیم.

پژوهشگر و استاد حوزه علمیه با توصیف عاشقان حسینی به قلب تپنده فرهنگ عاشورایی و بیان اهمیت آگاهی بخشی به محبان امام حسین(ع) نسبت به سبک و الگوی معرفتی حسینی اظهار داشت: عاشقان حسینی از طریق عقلانیت فرهنگی می‌توانند به ابعاد مختلف فرهنگ عاشورایی علم پیدا کنند. پیاده‌روی اربعین به عنوان یک حرکت میلیونی عظیم نمونه بارز عقلانیت فرهنگی است. اگر این حادثه عظیم در هر کشوری رخ می‌داد، نیاز به هماهنگی‌های مختلف در جهت امنیتی، سیاسی و ... بود اما در اربعین کربلا می‌بینید که به سهولت یک حادثه چند میلیونی به وقوع می‌پیوندد که این حرکت عظیم نیاز به تحلیل، تدقیق، تبیین، بحث و پژوهش دارد.

شیخ کورانی در پایان تصریح کرد: امروز نیازمند تحقیق و پژوهش‌ جدّی پیرامون جنبش عظیم مردمی و روی آوردن آنها به امام حسین(ع) هستیم تا بتوانیم از این رهگذر آگاهی و معرفت نسبت به فرهنگ حسینی و عاشورایی را در میان مردم ارتقا داده و نخبگان جامعه را به سلاح هوشیاری و بصیرت مجهز سازیم./981/ب914/ر

ارسال نظرات