۰۶ آبان ۱۳۹۶ - ۱۲:۱۲
کد خبر: ۵۳۴۱۷۴
گزارش روزنامه عربی:

ایران و روسیه؛ دلیل خصومت آمریکا علیه سوریه

روزنامه القدس العربی چاپ لندن اظهارات اخیر تیلرسون درباره نزدیک شدن به پایان اسد را لفاظی‌های تکراری آمریکا و صرفاً در چارچوب مناقشه با روسیه و ایران توصیف کرد.
نقشه سوریه

به گزارش خبرگزاری رسا، روزنامه فرامنطقه‌ای «القدس العربی» چاپ لندن در یادداشتی با عنوان «اظهارات تیلرسون درباره پایان اسد درگرو تضعیف روسیه و ایران است»، نوشت که آمریکا در برهه اخیر برای مقابله با نفوذ روز افزون روسیه و ایران در سوریه و نه برای پایان دادن واقعی به نظام اسد تلاش می‌کند.

در این یادداشت آمده است: «رکس تیلرسون، وزیر خارجه آمریکا پنجشنبه گذشته اظهارات قابل توجهی درباره نزدیکی پایان عمر حکومت اسد در سوریه بیان کرد و حرف‌های آمریکا و اروپا را که طی شش سال گذشته بیان نمود تکرارکرد که خاندان اسد در آینده سوریه جایگاهی ندارد.

به نوشته القدس العربی تیلرسون این اظهارات را پس از دیدار با استفان دی میستورا، فرستاده ویژه سازمان ملل و در چارچوب واکنش به خبر دی میستورا مبنی بر برگزاری مذاکرات ژنو بین مخالفان و دولت سوریه در 28 نوامبر بیان داشت اما معنای اظهارات وزیر خارجه آمریکا می‌تواند فراتر از اوضاع سوریه را شامل شود و روند اوضاع سیاسی و نظامی در منطقه و جهان هم دربرگیرد.

نویسنده افزود: تیلرسون این اظهارات را به دنبال شکست آمریکا در تصویب پیش نویس قطعنامه ای در شورای امنیت بیان داشت که سه شنبه گذشته برای تمدید ماموریت کمیته تحقیق درباره استفاده از سلاح شیمیایی در سوریه ارائه داده بود اما روسیه آن را وتو کرد.

به موازات این امر آمریکا از طریق پیمان ناتو روسیه را متهم کرده که در خصوص رزمایش‌های جنگی ماه گذشته خود ناتو را فریب داده و این رزمایش روسیه را نقض اصول و قواعد کاهش تنش بین شرق و غرب دانست و اینکه نیروهای روسیه حمله به غرب را آغاز کردند به گفته دبیر کل ناتو شمار نیروهای شرکت کننده در این رزمایش بسیار فراتر از شماری است که قبلا اعلام شده بود و سناریو آن هم متفاوت ودر دامنه جغرافیایی بزرگ تری از چیزی که اعلام شده بود برگزار شد.

به اعتقاد القدس العربی این دو رویداد نمونه‌ای از درگیری‌های مداوم بین دو کشور است مداخله روسیه در انتخابات آمریکا و واکنش‌های مربوط به آن از کاهش شمار دیپلمات‌ها و بستن کنسولگری‌ها و حذف رسانه‌های روسیه از وسایل ارتباط جمعی یکی از اشکال این درگیری‌هاست.

این روزنامه ادامه داد: با وجود اینکه تیلرسون به همه این حقایق مذکور در اظهارات اخیر خود نپرداخت اما غیرمستقیم در این گفته خود به آن اشاره داشت که تنها دلیل پیروزی نیروهای اسد در تغییر روند جنگی که از بیش از شش سال پیش در سوریه جریان دارد حمایت‌های هوایی روسیه است.

اگرچه پیام‌هایی که بین واشنگتن و مسکو در عرصه سوریه رد و بدل می‌شود و ارتباط آن با اشکال مناقشه نظامی و دیپلماتیک بین طرفین برای همگان روشن است اما حملات لفظی اخیر آمریکا بی تردید با تحرکات منطقه‌ای آن برای مقابله با نفوذ ایران در سوریه و مشرق عربی در ارتباط است و تازه‌ترین تحولات در این موضوع تحریم‌های کنگره آمریکا علیه حزب الله لبنان، نظارت واشنگتن بر نزدیکی عربستان و عراق، ظهور گرایش سیاسی آمریکا در خصوص منطقه به دنبال پایان موجودیت داعش و واکنش آن به جنب و جوش‌هایی که به دنبال اعلام همه پرسی منطقه کردستان و حمله حشد شعبی به کرکوک و همچنین درخواست تیلرسون از نیروهای ایرانی برای خروج از عراق است.

القدس العربی آورده است: اگر به اظهارات وزیر خارجه امریکا درباره نزدیک شدن به پایان اسد بنگریم مقصود وی تهدید اسد برای سوق دادن وی به فاصله گرفتن از ایران است بیش‌تر از اینکه آمریکا در عمل بخواهد برای پایان دادن به اسد کاری کند دولت آمریکا طی شش سال گذشته  به استثنای حمله مختصری که به بهانه حمله شیمیایی در شهرک خان شیخون به فرودگاه شعیرات داشت در دولت‌های باراک اوباما و دونالد ترامپ برای ابقای نظام سوریه شریک بوده با وجود اینکه شعار پایان روزهای اسد و ضرورت رفتن وی را در بوق و شیپور می‌کرد.

در ماه‌های نخست بحران سوریه واشنگتن فشارهای زیادی را برای تشکیل مخالفان سوریه در دستور کار خود قرار داد و با تشکیل دولت انتقالی که مشروعیت نظام سوریه را از بین ببرد ممانعت ورزید سپس مشغول سر و سامان دادن به توافق هسته‌ای با ایران شد و به دنبال آن با عبور از خطوط قرمز نظام سوریه بر نابود کردن سلاح شیمیایی آن متمرکز شد به دنبال آن برگه‌های بازی را تقدیم روسیه کرد و ترکیه را هم هنگامی که تلاش کرد با نفوذ آمریکا مقابله کند، شکست داد.

به نوشته القدس العربی در مرحله پایانی آمریکا تلاش کرد به حمایت مالی از معارضان پرداخت تا با کناره گیری از رویارویی با نظام سوریه به مبارزه با جنبش‌های جهادی مسلح بروند و دشمنان سرسخت آنکارا از جمله حزب کارگران کردستان در سوریه را قوی کرد بنابراین تنها حمایت‌های روسیه و ایران از نظام سوریه تنها دلیل سقوط نکردن اسد نبوده است.

این روزنامه تاکید کرد: اظهارات تند آمریکا محدود به مرزهای درگیری‌های دیپلماتیک و اطلاعاتی واشنگتن با روسیه و در چارچوب تلاش برای مقابله با نفوذ تهران در مشرق عربی است.

بنابراین تا زمانی که تغییراتی حقیقی در منطقه عربی و جهان رخ نداده و  حمایت‌های روسیه و ایران از نظام سوریه و رییس جمهور این کشور ضعیف نشود حرف‌های تیلرسون درباره پایان اسد تاثیر فوری بر روند تحولات در سوریه نخواهد داشت غیر تاثیری که می‌تواند بر مذاکرات آتی ژنو داشته باشد./۸۴۷/ب۱۰۲/ف

منبع: فارس

ارسال نظرات