۱۱ آبان ۱۳۹۶ - ۱۸:۰۴
کد خبر: ۵۳۶۱۸۱

گزارشی از روز دوم اجلاس علمای مقاومت در لبنان

دومین روز از اجلاس بین المللی علمای مقاومت در قالب نشست‎های تخصصی برگزار شد.
اتحادیه علمای مقاومت

 

به گزارش خبرگزاری رسا، اجلاس علمای مقاومت از روز گذشته در راستای تبیین فکری مبارزه با رژیم صهیونیستی و اشغالگری های این رژیم در بیروت پایتخت لبنان آغاز به کار کرده است. امروز نیز مانند روز افتتاحیه، جلساتی تخصصی درباره نقش علما در راهنمایی گروه ها و افراد مرتبط با مقاومت برگزار شدهاست.

اجلاس بین المللی علمای مقاومت، ظهر امروز با برگزاری نشست مجمع عمومی اتحادیه با عنوان «فلسطین؛ واقعیت ها و چالش ها» به کار خود ادامه می دهد و در نوبت عصر هم گزارش کمیته های تخصصی و بحث و تبادل نظر درباره این گزارش ها در دستور کار اجلاس قرار دارد.

اولین نشست تخصصی امروز با موضوع «فرهنگ مقاومت در مقابله با رژیم صهیونیستی»، دومین نشست با عنوان «ریشه های جنبش و قیام در امت اسلامی برای مقابله با دشمن صهیونیستی» و سومین نشست با محور «نقش علما در مقابله با عادی سازی روابط با رژیم صهیونیستی» است.

همچنین نشست ویژه ای نیز غروب امروز با عنوان «اسرائیل به سوی نابودی بر اساس منابع دینی» برگزار شد و امشب نیز مراسم اختتامیه و قرائت بیانیه پایانی در دستور کار اجلاس قرار دارد.

مسؤول روابط خارجی تجمع علمای مسلمان لبنان: فلسطین همچنان دغدغه اصلی ملت های مسلمان است

شیخ ماهر شفیق مزهر مسؤول روابط خارجی تجمع علمای مسلمان لبنان در گفت‌وگویی به بیان اهمیت این اجلاس و بررسی پیام مقام معظم رهبری به شیخ ماهر حمود پرداخت.

وی در ارزیابی از برپایی اجلاس بین المللی علمای مقاومت در بیروت گفت: تردیدی نیست که این اجلاس در زمانی برگزار شد که بخشی از حاکمان و حکومت های کشورهای عربی و اسلامی، فلسطین را از صدر اولویت های خود خارج ساخته و از آن غافل شده اند و این کنفرانس برگزار شد تا بار دیگر تمام توجهات امت اسلام را به فلسطین بازگرداند، زیرا فلسطین مسأله اصلی امت اسلام است و باید چنین باشد و نباید مسأله ای باشد که ما به خاطر آن باهم درگیر شویم و به روی هم سلاح بکشیم، بلکه سلاح های همه ما باید به سوی دشمن صهیونیستی نشانه برود؛ دشمنی که سرزمین فلسطین را غصب کرده است و امروز خوشبختانه نخبگان و علمای بیش از 60 کشور در این اجلاس جمع شده اند تا تاکید کنند با وجود اینکه ممکن است برخی حاکمان عربی و اسلامی مسأله اصلی آنها فلسطین نباشد، اما مسأله و دغدغه اصلی ملت های مسلمان همچنان فلسطین است.

شیخ ماهر مزهر

مسؤول روابط خارجی علمای مقاومت درباره تنوع شخصیت های حاضر در اجلاس افزود: در این اجلاس از بیش از 250 شخصیت علمایی و نخبه از حدود 60 کشور جهان دعوت به عمل آمده است و اکنون شاهد حضور بیش از 240 عالم و نخبه از این کشورها در اجلاس هستیم و این نشان می دهد دغدغه این شخصیت ها و ملت های آنها همچنان مسأله فلسطین است.

این عالم اهل سنت لبنانی با اشاره به پیام مقام معظم رهبری به این اجلاس و خطاب به شیخ ماهر حمود، تاکید کرد: به نظر من این پیام دو مضمون داشت که اولین آنها شخصی و متعلق به شخص شیخ ماهر حمود است؛ چراکه ایشان خود را وقف قدس و فلسطین کرده است و پیام مقام معظم رهبری تاییدی بود بر این شخصیت اسلامی تا همه با محوریت این شخصیت بزرگ به مسأله قدس و فلسطین بپردازند. این پیام علاوه بر این به تمام حاکمان کشورهای عربی و اسلامی تاکید کرد که مسأله ای اساسی و مهم که نباید از آن غافل شویم، مسأله فلسطین است که نقشی حیاتی در زندگی ملت های مسلمان دارد و دغدغه اصلی جمهوری اسلامی و مقام معظم رهبری پس از سرنگونی شاه، پایین آوردن پرچم رژیم صهیونیستی و بالا بردن پرچم فلسطین بود و این نشان می دهد مسأله فلسطین مسأله اصلی جمهوری اسلامی و انقلاب اسلامی است.

رییس مرکز بین المللی «القدس»: تفکرات وهابی، مسجدالاقصی را تهدید می‌کند

دکتر حسن علی خاطر رییس مرکز بین المللی «القدس» که از فلسطین اشغالی در همایش بین المللی اتحادیه علمای مقاومت شرکت کرده است در دومین روز از این اجلاس گفت: علمای مسلمان، مسجدالاقصی را از سیطره تفکرات وهابی رها کنند.

وی خاطرنشان کرد به علت تفکرات وهابی که در فلسطین تبلیغ و منتشر می شود، مسجدالاقصی از رونق قبلی افتاده است؛ چراکه مسلمانان گمان می کنند زیارت مسجدالاقصی شرک و کفر است و فقط برای نماز و آن هم غالبا برای ادای نماز جمعه به مسجدالاقصی می آیند و از این رو می توان گفت نسبت به گذشته، قدس شهر اشباح شده است و چون رفت و آمدی نیست، مغازه های اطراف مسجدالاقصی هم انگیزه ای برای فعالیت ندارند.

دکتر حسن علی خاطر رییس مرکز بین المللی القدس

رییس مرکز بین المللی القدس ادامه داد: علمای جهان اسلام موظفند برای احیای مسجدالاقصی به مبارزه با تفکرات وهابی بپردازند؛ چراکه اطراف مسجدالاقصی در قدس قدیم از نشاط و زندگی افتاده است و ساختمان های اطراف مسجدالاقصی از مسلمانان خالی شده و به دست برخی تشکل های یهودی افتاده است.

وی خاطر نشان کرد: به دلیل ترویج تفکرات جریان وهابیت در میان مسلمانان فلسطینی، هیچ نیازی به دشمنی و توطئه صهیونیستی نیست، بلکه به دست خود مسلمانان، مسجدالاقصی رو به فراموشی کامل است و علمای جهان اسلام باید به داد مفهوم زیارت برسند و ذهنیت ها را اصلاح کنند و مسجدالاقصی را از غربیت و انزوا خارج کنند.

مقاومت به جریانی بین المللی تبدیل شده و علمای مسلمان باید از این ظرفیت استفاده کنند

حجت الاسلام نبیل حلباوی تولیت حرم مطهر حضرت رقیه (س) در سوریه در اجلاس بین المللی علمای مقاومت گفت: امت اسلامی پس از عقب ماندگی و انزوا به دوره خلاقیت، نوآوری و احیای خود رسیده است.

وی با بیان این که دوره نوآوری و احیای امت اسلامی از راه مقاومت به دست آمده است، گفت: متاسفانه دنیای اسلام از زیرساخت های فکری و معرفتی لازم برای این حرکت خلاقانه برخوردار نیست.

شیخ نبیل حلباوی تولیت حرم حضرت رقیه سلام الله علیها

تولیت حرم مطهر حضرت رقیه تاکید کرد: لازم است از این ظرفیت عظیم برای تحول آفرینی در دنیای اسلام بیشتر بهره بگریم.

این اندیشمند شیعه سوری گفت مقاومت امروز از یک جریان نظامی محدود به جریانی منطقه‌ای و بلکه بین‌المللی تبدیل شده است و علمای دنیای اسلام باید بیش از پیش از این ظرفیت بهره بگیرند./847/ب۹۰۳/ف

ارسال نظرات