۱۵ آبان ۱۳۹۶ - ۱۶:۴۰
کد خبر: ۵۳۶۷۶۵

بررسی اهمیت دوستیابی و خصوصیات آن در یک اثر

انتشارات دلیل ما، جلد نخست مجموعه «دین و زندگی» را با عنوان «آیین دوستی» منتشر کرده است.
کتاب «آیین دوستی»

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، انتشارات دلیل ما، جلد نخست مجموعه «دین و زندگی» را با عنوان «آیین دوستی» به قلم غلامرضا بهرامی منتشر کرده است.

نویسنده این کتاب را در سه بخش با عناوین دوستی برترین پیوند، دوستان شایسته و دوستان ناشایست تنظیم کرده است.

نگارنده در بخش اول به تعریف دوستی، انواع دوستی‌ها، نقش دوست در زندگی، نظر اسلام پیرامون اهمیت گزینش دوست و نیاز روح و جسم هر فرد به دوست پرداخته است.

همچنین بهرامی در بخش دوم چگونگی انتخاب دوست، ویژگی‌های دوستان شایسته و وظایف انسان در مقابل دوستان خود را شرح داده است.

 مؤلف در بخش پایانی نیز درباره خطر دوستان ناشیاست، ذکر صفات آنان و آثار دوستی‌های ناشایست مطالبی را نگاشته است.

واژه دوستی کلمه‌ای است که انسان از دوران کودکی با آن آشنا و تا پایان عمر خود با آن مأنوس است و به همین جهت در جامعه، روزنامه‌ها، مجلات رسانه‌های گروهی، صدا و سیما، مجامع آموزشی و مراکز علمی از آن زیاد سخن می گویند و هریک با برداشت‌های متفاوت و سلایق متفاوت، تعاریف گوناگونی از آن دارد، از این رو نویسنده در مقدمه درباره اهمیت دوستی چنین آورده است:

از آنجا که انسان موجودی اجتماعی است و با توجه به نیاز روحی و جسمی او به دوست و فیق راه، و نظر به اهمیت موضوع دوستی و اثری که در ساختار شخصیت هر فرد دارد؛ بر آن شدم که با استفاده از کلام وحی و سخنان ارزنده ائمه معصومین (ع)، در این کتاب به این موضوع بپردازم.

این نوشتار به گونه‌ای ساخته و پرداخته شده است که برای استفاده نسل نو به ویژه مقطع سنی جوانان مفید و قابل مراجعه باشد. می‌دانیم میل به دوست‌یابی چیزی است که از نوجوانی کم‌کم شدت می‌گیرد و در جوانی به اوج خود می‌رسد. جوانان در این دوران معمولاً بیشتر به دنبال گزینش دوست می‌باشند و به صورت طبیعی سؤالات مختلفی در ذهن آنان به وجود می‌آیید؛ از جمله اینکه: چه کسی را به دو ستی خود برگزینیم؛ چگونه انتخاب کنیم؟ دوستان خوب و بد کدامند؟ صفات هر یک از آنان چیست؟

در این کتاب سعی شده تا با بیانی ساده به این سؤالات پاسخ گفته و راه‌های بهتر و مطئمن‌تر در جریان این انتخاب نشان داده شود.

در تهیه این مجموعه در حد توان تلاش گردیده تا با نظری نسبتاً جامع، آیات و روایت متعدد که با الفاظ مختلف، به طور کلی ناظر به موضوع دوستی است، مورد توجه و استفاده قرار گیرد و البته حجم آیات و روایتی که به این مقوله پرداخته‌اند، بسیار زیاد است لاجرم گزیده‌ای از آنها با ترجمه‌ای آزاد و گویا به کار گرفته شده است.

دوران جوانی دوران شکل‌گیری شخصیت انسانی هر فرد و همچنین دوران دوست‌یابی بیشتر برای جوانان است؛ از این رو بهرامی در بخش پایانی زیر عنوان «سخنی با پدران و مادران» چنین نوشته است:

با توجه به این دو خصوصیت اگر سعادت فرزندان خود را می‌خواهیم و اگر در نظر داریم یک عمر زحمت و تلاش ما برای فرزندان نتیجه مطلوبی داشته باشد بایدکاملا مراقب باشید که دوستان آنان کیانند و چه ویژگیهای را دارند؟ زیرا رهاورد معاشرت فرزندان شما با آنان قطعاً چیزی جز همان صفات و خلق و خوها نخواهد بود.

 چه بسا پدران و مادرانی که تمام کوشش آنان تأمین رفاه فرزندان خود است؛ ولی هیچ توجهی به روابط اجتماعی و دوست‌یابی نان ندارند که این خطر عظیم است و چه بسیار افرادی را در جامعه مشاهده می‌کنیم که از خانواده‌های خوب و متدین هستند؛ ولی بر اثر دوستی‌های خطرناک به منجلاب تباهی افتاده‌اند و و این برخلاف سیره ائمه است.

 مؤلف همچنین زیر عنوان استمداد از اساتید و مربیان امور تربیتی چنین آورده است:

 سرمایه بزرگ جوانی که همه استعدادها و لیاقت‌های یک شخص در آن دوران شکوفا می‌شود و شکل می‌گیرد نعمتی است بزرگ و کران که خدای تعالی در اختیار اساتید؛ آموزگاران مربیان قرا داده است در این دوران است که شما می‌توانید آموزگار همیشگی جوانان باشید و سهم زیادی از موفقیت‌های و عدم موفقیت‌های امام بستگی به محیط آموزشی، گزینش دوستان و شناخت الگوها دارد و بیش از همه کس، این انتظار از اساتید محترم است که شیوه گزینش دوست و نقش آن را برای داشن پژوهان بیان نموده و آنان با رهنمودهای شما نردیان ترقی و تعالی را طی نمایند و شمایید که می‌توانید بهترین هدایت‌گران فکری جوانان باشید.

 انتشارات دلیل ما، کتاب «آیین دوستی» را با شمارگان 1000 نسخه در 180 صفحه و به قیمت 7500 تومان منتشر کرده است./۹۹۸/پ

 

 

 

 

 

ارسال نظرات