۲۰ آبان ۱۳۹۶ - ۲۲:۵۴
کد خبر: ۵۳۷۴۰۷

نگاهی بر خبرهای هفته کتاب

برگزاری برنامه‌های متنوع کتابخانه و موزه ملی ملک در هفته کتاب، آغاز طرح «کتاب، سایه‌بان شهر» در فرهنگسراها و کتابخانه‌های تهران از مهمترین عناوین اخبار هفته کتاب هستند.
هفته کتاب

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، برگزاری برنامه‌های متنوع کتابخانه و موزه ملی ملک در هفته کتاب، آغاز طرح «کتاب، سایه‌بان شهر» در فرهنگسراها و کتابخانه‌های تهران، پیام معاون امور فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی به مناسبت هفته کتاب، برگزاری مراسم تجدید میثاق کتابداران و کارکنان کتابخانه‌های عمومی کشور با آرمان‌های بنیان گذار جمهوری اسلامی ایران از عناوین اخبار هفته کتاب هستند.

برنامه‌های متنوع کتابخانه و موزه ملی ملک در هفته کتاب

این موسسه از شنبه 20 آبان 1396 خورشیدی همزمان با آغاز هفته کتاب و کتاب‌خوانی تا روز چهارشنبه 24 آبان 1396 خورشیدی (روز کتاب، کتاب‌خوانی و کتاب‌دار) برنامه‌های گوناگونی طراحی کرده است.

بیست و پنجمین دوره هفته کتاب و کتاب‌خوانی، شعار «آینده روشن با خانواده کتابخوان» را بر پیشانی دارد. در این راستا برنامه‌های کتابخانه و موزه ملی ملک نیز بر پایه ترویج و گسترش فرهنگ کتاب‌خوانی، از روز شنبه 20 آبان 1396 خورشیدی آغاز می‌شود. در نخستین گام، کتاب‌های جدید اهدایی به این موقوفه از روز شنبه تا روز چهارشنبه در تالار محققان و نشریات رونمایی خواهد شد.

همزمان با این برنامه، نمایشگاه گروهی دانش‌آموزان گروه گرافیک با موضوع تصویرسازی قصه‌های امام رضا (ع) با تکنیک چاپ (لینولئوم) در سراسر روزهای این هفته برپا می‌شود.

آغاز هفته کتاب و کتاب‌خوانی، در کتابخانه و موزه ملی ملک، با یک برنامه متفاوت همراه خواهد بود؛ «گردش کتاب در باغ ملی». در این برنامه با شعار «من کتابم را جا می‌گذارم، پس هستم ... شما هم جا بگذارید تا باشید»، کتاب‌هایی در سراسر محوطه تاریخی باغ ملی تهران، در کنار نیمکت‌های این محوطه زیبای تاریخی گذاشته خواهد شد تا گردشگران و و رهگذران بتوانند در فضای بیرون کتابخانه و در محیط شهری، دمی با کتاب و کتاب‌خوانی سر کرده، این فرهنگ را در سراسر شهر گسترش دهند.

کتابخانه و موزه ملی ملک همچنین در هفته کتاب و کتاب‌خوانی، برنامه «بلندخوانی کتاب» را در تالارهای موزه‌ای برای گردشگران اجرا خواهد کرد. همزمان با این هفته، کارگاه آموزش صحافی سنتی کتاب برای کودکان برپا خواهد شد. قصه‌گویی برگرفته از نسخه هزار و یک شب در گنجینه کتابخانه و موزه ملی ملک، از دیگر برنامه‌های جذاب این موقوفه در هفته جاری خواهد بود.

همچنین در روزهای هفته کتاب، ارائه خدمات کتابخانه و بهره‌گیری از کابین‌های تحقیقاتی پژوهشگران در تالار محققان و مطبوعات با ارائه کارت ملی، برای همگان امکان‌پذیر می‌شود.

باغ کتاب تهران در تپه‌های عباس‌آباد نیز میزبان یکی از برنامه‌های کتابخانه و موزه ملی ملک خواهد بود. این برنامه با همکاری انجمن ترویج علم ایران به معرفی علوم دوران اسلامی اختصاص خواهد داشت.

پایان‌بخش برنامه‌های این موقوفه در هفته کتاب و کتاب‌خوانی، برگزاری نخستین نشست از سلسله نشست‌های «شاهنامه‌پژوهی» بر پایه نسخه‌های خطی کتابخانه و موزه ملی ملک در روز چهارشنبه 24 آبان‌ماه از ساعت 14 تا ساعت 16 خواهد بود. این برنامه که در روزهای چهارشنبه هفته‌های آینده نیز ادامه خواهد یافت، با خوانش دکتر محمود جعفری دهقی در تالار هزارداستان کتابخانه و موزه ملی ملک برگزار می‌شود.

موقوفه آستان قدس رضوی، نخستین موزه وقفی - خصوصی ایران و یکی از شش کتابخانه بزرگ کشور در حوزه نسخه‌های خطی، کتابخانه و موزه ملی ملک و بزرگ‌ترین موقوفه فرهنگی ایران به‌شمار می‌آید که حاج حسین آقا ملک در سال 1316 خورشیدی به آستان قدس رضوی وقف کرده است. ساختمان این گنجینه اکنون در محوطه تاریخی باغ ملی تهران، به نشانی میدان امام خمینی، سردر باغ ملی، خیابان ملل متحد جای دارد.

 به مناسبت هفته کتاب برگزار می‌شود؛

طرح «کتاب، سایه‌بان شهر» در فرهنگسراها و کتابخانه‌های تهران

سازمان فرهنگی هنری با دارا بودن بزرگ ترین شبکه متمرکز کتابخانه‌های عمومی در کشور، نقش بسیار مهمی در توسعه فرهنگ مطالعه و گسترش کتابخوانی دارد. به همین منظور و به مناسبت هفته کتاب، برنامه‌هایی را با هدف ترویج فرهنگ مطالعه و با شعار «کتاب، سایه‌بان شهر» از 20 تا 26 آبان در مناطق 22گانه تهران برگزار می‌کند.

در این هفته کتابخانه تخصصی ائمه اطهار با همکاری موسسه فرهنگی ائمه اطهار راه‌اندازی و تجهیز می‌شود و این کتابخانه به شبکه کتابخانه‌های سازمان فرهنگی هنری برای خدمت‌رسانی و خدمات اطلاعاتی به شهروندان شهر تهران اضافه می‌شود.

مسابقه عکس «کتاب در قالب تصویر» به صورت مجازی و در فضای برنامه اینستاگرام اجرا می‌شود. شرکت‌کنندگان در این مسابقه باید تصاویر خود را با هشتگ #من_کتاب_ می_خوانم با موضوعات کتاب، کتابخوانی و کتابخانه در اینستاگرام خود بارگذاری یا برای اینستاگرام مدیریت کتابخانه‌ها به نشانی instagram.com/tehran_library ارسال کنند.

رونمایی از نشریه دیجیتال «ترجمان علم اطلاعات و دانش‌شناسی» از دیگر برنامه‌های هفته کتاب سازمان فرهنگی هنری است. این نشریه اولین مجله الکترونیکی در حوزه دانش کتابداری و اطلاع رسانی است و قصد دارد مقالات ترجمه شده از زبان‌های دیگر را منتشر کند.

به مناسبت هفته کتاب، سازمان فرهنگی هنری محصولات فرهنگی همچون؛ نشانگر کتاب و داده‌نماهایی درباره کتاب را تولید و توزیع می‌کند و بازدید مدارس از کتابخانه‌ها و عضویت رایگان با هدف گسترش فرهنگ مطالعه و جذب کودکان به مطالعه در هفته کتاب برگزار می‌شود.

همچنین اهدای کتاب‌های مطالعه شده شهروندان به دیگران یا کتابخانه‌های عمومی سازمان فرهنگی هنری از دیگر برنامه‌های هفته کتاب است که قصد دارد با اجرای این برنامه فرهنگ اهدای رایگان کتاب‌های مازاد و دست دوم به دیگران یا به کتابخانه‌ها بین شهروندان ترویج پیدا کند.

رونمایی کتاب و معرفی تازه‌های نشر با هدف حمایت از ناشران و نویسندگان و نقد و بررسی کتاب در قالب سلسله نشست در هفته کتاب به همراه نمایشگاه کتاب در مناطق 22گانه تهران برگزار می‌شود.

نشست «یک کتاب، یک نویسنده» برای آشنایی شهروندان با نویسندگان معاصر شهر تهران و ایجاد انگیزه برای مطالعه کتاب‌های آن‌ها از دیگر برنامه‌های سازمان فرهنگی هنری در هفته کتاب است.

پیام محسن جوادی؛ 

هفته کتاب متعلق به همه‌ مردم ایران است

دکتر محسن جوادی در پیام خود به گستردگی هفته‌ی کتاب در سراسر کشور و ضرورت مشارکت همه مردم در برنامه‌های این هفته اشاره کرده است.

متن پیام معاون امور فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی به این شرح است:

بسم الله الرحمن الرحیم

«کتاب در همه‌ی ابعاد زندگی نقش اساسی دارد. کتاب در نظم و نسق دادن به علم و دانش و  نیز بسط و گسترش ایمان و دین داری از جایگاهی موثر برخوردار است. از این روست که کتاب را می‌توان پایه و اساس پیشرفت دانست و میزان توجه به آن را معیاری برای توسعه یافتگی یک جامعه برشمرد. از این روی تعریفِ هفته‌ی کتاب در تقویم ایرانی قابل توجه و موجب خُرسندی است به ویژه اینکه نام ایران همیشه با نام کتاب‌های بزرگ و سرنوشت‌ساز جهانی مانند «قانون» و «شفا»ی ابن سینا و .. پیوند خورده است. هفته کتاب رویدادی است  که اکنون بیست پنج سال از آغاز آن می‌گذرد و خوشبختانه به تیترِ یکِ فعالیت‌های حوزه‌ی کتاب و نشر در نیمه‌ی دوم سال در آمده و محوری برای اتصال برنامه‌های مهم در این حوزه شده است.

کتابگردی، جشنواره‌ی کتاب سال دانشجویی، نمایشگاه کتاب دانشگاهی، مراسم تجلیل از کتابداران برگزیده، جشنواره کتاب و رسانه، جشنواره تقدیر از مروجان کتاب، مراسم اهدای نشان دهخدا، زنگ کتاب در مدارس، برپایی نمایشگاه های کتاب در مدارس، نذر کتاب، نشست‌های هم‌اندیشی اصحاب نشر و کتاب، نشست‌های نقد کتاب و بسیاری از برنامه‌هایی که ذکر و شمار آن از عهده خارج است همه به نام هفته‌ی کتاب برگزار می‌شود. بر این اساس دقت در برنامه‌ریزی و برگزاری برنامه‌های هفته‌ی کتاب بسیار با اهمیت است چرا که اتخاذ رویکردهای صحیح و کاربردی می‌تواند با همراهی و مشارکت به دست آمده در این هفته سرمایه‌ای مهم برای حوزه‌ی کتاب و نشر باشد.

تمرکززدایی از فعالیت‌های هفته کتاب و مردمی بودن آنها از جمله رویکردهای مهم و اساسی در برنامه‌های هفته‌ی کتاب است چرا که هفته‌ی کتاب برنامه‌ای ملی بوده و متعلق به همه‌ی مردم ایران است و باید به سمتی برویم که میزان مشارکت مردم در شهرها و روستاهای ایران در برنامه‌های این هفته ارتقا یابد تا شعار «آینده‌ی روشن با جامعه‌ی کتابخوان» محقق شود. انشاالله.

دبیر بیست و پنجمین دوره هفته کتاب:

عدم نفوذ کتاب در خانواده ها دلیل اصلی عدم ترویج کتابخوانی است

 دبیر بیست و پنجمین دوره هفته کتاب در مراسم تجدید میثاق با آرمان های امام(ره) گفت: عدم نفوذ کتاب در خانواده ها دلیل اصلی عدم ترویج کتابخوانی در کشور است.

 مجید غلامی جلیسه پیش از ظهر شنبه در مراسم تجدید میثاق کتابداران و کارکنان کتابخانه‌های عمومی کشور با آرمان‌های بنیان گذار جمهوری اسلامی ایران، طی سخنانی ضمن اظهار امیدواری برای برگزاری پرشور برنامه های هفته «کتاب، کتابخوانی و کتابدار» گفت: کتاب تقش تعیین کننده ای در بنیان بخشی به خانواده ها دارد.

وی افزود: مطالعه کتاب می تواند از طریق افزایش اطلاعات و سطح آگاهی خانواده ها در جهت ارتقاء فرهنگی جامعه موثر باشد.

دبیر بیست و پنجمین دوره هفته کتاب با بیان این که شعار هفته کتاب سال جاری «آینده روشن و خانواده کتابخوان» است، اظهار داشت:  همه ما مسئول هستیم تا به‌ویژه در این هفته و همچنین در تمام طول سال جهت توسعه کتاب و کتابخوانی تلاش کنیم.

وی از دلایل اصلی عدم توفیق ترویج کتابخوانی در کشور را عدم نفوذ کتاب در خانواده‌ها دانست و گفت: متاسفانه خانواده‌ها آن طور که انتظار می رود به بحث کتابخوانی اهمیت نمی دهند.

غلامی ابراز امیدواری کرد، که هفته کتابخوانی با ظرفیت رسانه‌ها به قدری پررنگ شود، تا شاهد حرکتی نهادینه و تأثیرگذار در خانواده‌ها و به تبع آن در جامعه در حوزه کتابخوانی باشیم./۹۹۸/پ۲۰۴/ش

ارسال نظرات