۰۴ آذر ۱۳۹۶ - ۱۴:۵۷
کد خبر: ۵۴۰۰۱۸

توافق بنگلادش و میانمار برای بازگشت مسلمانان روهینگیا

بنگلادش و میانمار برای دریافت کمک از کمیساریای عالی سازمان ملل برای پناهندگان برای بازگشت آوارگان روهینگیا توافق کردند.
میانمار

به گزارش خبرگزاری رسا، «محمود علی» وزیر امور خارجه بنگلادش گفت: بنگلادش و میانمار برای گرفتن کمک از سوی کمیساریای عالی سازمان ملل برای پناهندگان به منظور بازگشت صدها هزار مسلمان روهینگیا موافقت کردند.

براساس گزارش «رویترز»، این دو دولت روز پنجشنبه توافقنامه‌ای را امضا کردند و شروطی را برای بازگشت آوارگان روهینگیا قرار دادند. انتظار می‌رود این بازگشت در دو ماه آینده آغاز شود.

وی افزود: امضای این قرارداد اولین گام است و اکنون دو کشور باید بر روی گام های بیشتری کار کنند.

وزیر امور خارجه بنگلادش ادامه داد: میانمار کمک‌ها را براساس نیازهای این مسلمانان خواهد گرفت. یک کارگروه مشترک سه حزبی در طول سه هفته تشکیل خواهد شد و این گروه شرایط نهایی را برای شروع روند بازگشت تعیین خواهد کرد.

وی خاطرنشان کرد: اولویت ما اطمینان به بازگشت ایمن و با احترام آنها به خانه‌هایشان است. پس از بازگشت، این آوارگان در اردوگاه‌های موقت در نزدیکی خانه‌های متروک خود اسکان داده خواهند شد.

وزیر امور خارجه بنگلادش بیان کرد: خانه‌های سوخته شده در راخین نیاز به بازسازی دارند. ما به میانمار گرفتن کمک از هند و چین برای ساخت این اردوگاه‌ها را مطرح کردیم.

براساس این گزارش، طبق این قرارداد میانمار اقداماتی را برای مراقبت از مسلمانان روهینگیا انجام خواهد داد تا آنها در مکان‌های موقت به مدت طولانی زندگی نکنند. همچنین میانمار کارت‌های هویتی این آوارگان را بلافاصله پس از بازگشت صادر خواهد کرد.

از روز 25 آگوست بعد از آن‌که موج جدید خشونت‌ها علیه مسلمانان روهینگیا آغاز شد، خانه‌هایشان به آتش کشیده شده و زنان و کودکانشان مورد تجاوز ارتش میانمار قرار گرفت که در نتیجه آن بیش از نیم میلیون نفر از این افراد آواره شده و به بنگلادش گریخته‌اند./۸۴۷/ب۱۰۲/ف

منبع: فارس

ارسال نظرات