۰۵ آذر ۱۳۹۶ - ۱۶:۰۴
کد خبر: ۵۴۰۲۴۳

نگاهی به کتاب «رحمت واسعه»

«رحمت واسعه» بیان خصایص واسعه‌ی خدا، حضرت سیدالشهدا (ع)، در اشارات فقیه عارف، حضرت آیت‌الله العظمی محمد تقی بهجت (قدس سره) است.
رحمت

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا انتشارات مؤسسه فرهنگی هنری البهجه کتاب «رحمت واسعه» را منتشر کرده است .

«رحمت واسعه» بیان خصایص واسعه‌ی خدا، حضرت سیدالشهدا (ع) در اشارات فقیه عارف، حضرت آیت‌الله العظمی محمد تقی بهجت (قدس سره) است که به کوشش گروهی از محققین، گردآوری و تنظیم شده‌است.

عشق به سیدالشهدا در حضرت آیت‌الله بهجت نمود بارزی داشت و این امر در شخصیت آن مرجع فرزانه، در دو بُعد، ظهور یافته بود: اول، سیره و روش و دوم، گفتار و بیان ایشان. این کتاب با تکیه بر همین دو بُعد گردآوری شده‌است تا به لطف پروردگار، گامی در همان مسیری باشد که آغاز آن انبیا و اوصیای‌الهی (ص) بوده‌ اند.

این کتاب سه بخش دارد:

 ۱- روایتی کوتاه از سیره و روش آن عالم ربانی

بی شک نگارش سیره آیت الله العظمی بهجت (ره) به تلاش های بسیاری، نیاز و دشواری ها و پیچیدگی های بسیاری دارد؛ چرا که احاطه به جوانب گوناگون زندگی انسانی که در علم و عمل کمتر همانندی دارد و هرکسی  به ژرفای وجود او آشنا نیست، برای همگان میسر نخواهد بود.

در این بخش ، نویسنده سعی داشته است قدری از سیرۀ حسینی آن عالم فرزانه را روایت کند .

 ۲- گزیده‌ای از بیانات حضرت آیت‌الله‌العظمی بهجت (ره)

بیانات ایشان شامل دو بخش شفاهی و مکتوب است و برای دسترسی به فرموده های شفاهی از دو منبع اساسی استفاده شده است : اول، صوت و تصویرهای دروس خارج و دیدارهای ایشان ؛ دوم یادداشت هایی که از شاگردان و اطرافیان حضرت آیت الله بهجت از کلاس های درس باقی مانده است.

لازم است به دو نکتۀ اساسی اشاره کرد:

اول- بیشتر صوت های استفاده شده در این کتاب برگرفته از دروس خارج ایشان است که مخاطب آنها علما و طلاب سطوح عالی حوزه بوده اند؛ بنابراین اصطلاحات علمی و تخصصی بسیاری در این فرموده ها وجود دارد؛

دوم : مختصرگویی و گزیده گویی حضرت آیت الله بهجت؛

 ۳- پرسش‌ها و پاسخ‌ها

مطالب این بخش بیشتر از کتاب استفتائات ایشان و نیز سؤالات حضوری مطرح شده در پایان کلاس ها انتخاب شده است .

در بخشی از کتاب این گونه می خوانیم :

رسول‌خدا (ص) فرمود: «اگر همۀ مردم بر محبت علی‌بن‌ابی‌طالب (ع) گِرد می‌آمدند، هرگز خداوند آتش جهنم را نمی‌آفرید.»

ولی ما قدردان اهل‌بیت (ص) نیستیم، مثل کسانی که گنجی در خانه دارند؛ ولی گویا ندارند و از آن غافل محض‌اند! بلکه کار و حال ما بدتر از آنهاست. گویا مانند کسانی که به امامت اعتقاد ندارند، ما نیز امیرالمؤمنین (ع) را نداریم و مانند آنها زندگی می‌کنیم که آن حضرت را ندارند. با اینکه قرآن را در یک دست و عترت را در دست دیگر داریم؛ ولی گویا دستمان خالی است و هیچ نداریم و سنگینی آنها را احساس نمی‌کنیم. گویا چیزی در اختیار ما نیست

 

از مرحوم حاج شیخ عبدالکریم حائری (ره) نقل شده که فرمود: «سنی‌ها عترت را ضایع کرده‌اند و شیعه‌ها قرآن را». ولی بنده به گمانم اگر کسی یکی از این دو را ضایع کند، دیگری را هم ضایع خواهد کرد و هر دو با هم وحدت دارند. انسان باید یا لجوج و معاند باشد یا جاهل که نفهمد علی و اولادش (ع) در صف عادلین و متّقین و صادقین‌اند و دشمنان آنها در صف فاسقین و فاجرین .

«رحمت واسعه» تاکنون سه بار تجدید چاپ و به تازگی به عنوان یکی از سه کتاب حاضر در ششمین دوره پویش مطالعاتی روشنا معرفی شده است .

انتشارات موسسه فرهنگی هنری البهجه کتاب رحمت واسعه را در 352 صفحه به قیمت 10000 تومان روانه بازار نشر کرده است.//۹۲۵/  ن ۶۰۲/ش

 

ارسال نظرات