۰۵ آذر ۱۳۹۶ - ۱۳:۰۷
کد خبر: ۵۴۰۳۰۵

تشکیل اولین نشست ائتلاف موسم به «نظامی اسلامی» در ریاض

وزیر دفاع عربستان سعودی در افتتاحیه اولین نشست وزرای دفاع ائتلاف «نظامی اسلامی» در ریاض اعلام کرد که ۴۴ کشور اسلامی تلاش خود برای مبارزه با تروریسم را هماهنگ می‎کنند.
تشکیل اولین نشست ائتلاف موسم به «نظامی اسلامی» در ریاض

به گزارش خبرگزاری رسا، «محمد بن سلمان» ولی‌عهد و وزیر دفاع عربستان سعودی امروز طی سخنانی در نشست «وزرای دفاع ائتلاف نظامی اسلامی» در ریاض اعلام کرد که اجازه نمی‎دهیم شهروندان کشورهای اسلامی به دلیل حضور تروریسم در منطقه دچار رعب و وحشت شوند.

به گزارش العربیه، وزیر دفاع عربستان سعودی در افتتاحیه نشست که در آن بیش از ۴۰ وزیر دفاع کشورهای اسلامی شرکت دارند، افزود: ۴۴ کشور اسلامی تلاش خود برای مبارزه با تروریسم را با یکدیگر هماهنگ می‎کنند.

 محمد بن سلمان همچنین انفجار تروریستی در مسجد الروضه منطقه العریش در سینای مصر را تسلیت گفت و تاکید کرد که همه ما در مبارزه با تروریسم در کنار دولت مصر قرار می‎گیریم.

وزیر دفاع عربستان تصریح کرد: ما به مبارزه خود با تروریسم تا نابودی کامل آن ادامه خواهیم داد.

«محمد العیسی» دبیرکل انجمن جهان اسلام نیز طی سخنانی در این نشست اعلام کرد که تروریست‎ها از ۱۰۰ کشور مختلف به داعش ملحق شدند.

از سوی دیگر، «رحیل شریف» فرمانده نظامی این ائتلاف اعلام کرد که هدف ما از شرکت در این نشست، واکنش اسلامی به صورت ائتلافی علیه تروریسم است.

چند روز پیش از آغاز نخستین نشست وزرای دفاع کشورهای عضو ائتلاف ضد تروریسم موسوم به «ائتلاف اسلامی» با حضور «محمد بن سلمان» ولیعهد و وزیر دفاع عربستان، ریاض اعلام کرد که «راحل شریف» ژنرال پاکستانی را فرمانده و رییس این ائتلاف تعیین کرده است.

خبرگزاری رسمی عربستان سعودی (واس) پیشتر اعلام کرده بود که ژنرال راحیل شریف رسما فرماندهی نظامی «ائتلاف نظامی اسلامی» مبارزه با تروریسم را برعهده گرفت.

کشورهای شرکت کننده در این ائتلاف عبارتند از: اردن، امارات متحده عربی، بحرین، پاکستان، بنگلادیش، جمهوری بنین، ترکیه، چاد، توگو، تونس، جیبوتی، سنگال، سودان، سیرالئون، سومالی، گابن، کینیا، فلسطین، کومور، قطر، ساحل عاج، کویت، لبنان، لیبی، مالدیو، مالی، مالزی، مصر، المغرب، موریتانی، نیجر، جمهوری نیجریه و یمن(دولت مستعفی).

در این نشست، سایر کشورهای اسلامی اعم از ایران، الجزایر، سوریه، عراق، یمن(دولت نجات ملی) و قطر حضور ندارند.

عربستان سعودی دسامبر سال گذشته در بیانیه‌ای اعلام کرد که قصد دارد با مشارکت ده‌ها کشور، «ائتلافی اسلامی علیه تروریسم» تشکیل دهد.

در آن زمان صدور این بیانیه با واکنش برخی از کشورهایی مواجه شد که نام آن‌ها به عنوان عضو ائتلاف اعلام شده بود، اما می‌گفتند از عضویت در چنین ائتلافی بی‌اطلاع هستند.

پاکستان، مالزی و لبنان از جمله کشورهایی بودند که دستکم در آن برهه از عضویت در ائتلاف تحت رهبری عربستان ابراز بی‌اطلاعی کردند.

رسانه‌های غربی از جمله روزنامه «نیویورک تایمز»، همان زمان شکل‌گیری این ائتلاف را اقدامی تبلیغاتی با هدف کاهش فشار بر ریاض همزمان با بالا گرفتن اتهام نقش‌آفرینی این کشور در حملات یازده سپتامبر از یکسو و ایجاد جبهه‌ای تبلیغاتی علیه ایران از سوی دیگر، ارزیابی کردند./۸۴۷/ب۱۰۲/ف

منبع: فارس

ارسال نظرات