۰۹ آذر ۱۳۹۶ - ۱۷:۰۵
کد خبر: ۵۴۰۹۹۲
در پنجمین جلد موسوعه رد شبهات؛

دومین شماره پاسخ به شبهات درباره امام علی منتشر شد

حوزه نمایندگی ولی فقیه در امور حج و زیارت مجموعه آثار موسوعه رد شبهات را به قلم جمعی از نویسندگان منتشر و در اختیار پژوهشگران قرار داده است.
موسوعه رد شبهات امام علی ۲

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، گروه کلام و معارف پژوهشکده حج و زیارت وابسته به حوزه نمایندگی ولی فقیه در امور حج و زیارت، مجموعه موسوعه رد شبهات را به قلم جمعی از نویسندگان به رشته تحریر در آورده و مؤسسه فرهنگی هنری مشعر آن را منتشر کرده است.

این مجموعه با توجه به تغییر هجمه ها و شبهات دشمنان اسلام علیه مذهب اهل بیت علیهم السلام در سال های اخیر و و با هدف انجام این وظیفه خطیر و دفاع از مذهب اهل بیت علیهم السلام تنظیم و در آن توجهی ویژه به مسأله «پاسخگویی به شبهات» شده است.

در پنجمین جلد موسوعه رد شبهات با موضوع «امام علی»، عنوان‌ شبهات بررسی پیمان مؤاخات، حدیث یوم الدار، خواستگاری علی علیه‌السلام از دختر ابوجهل، شجاعت امام علی علیه‌السلام و بیعت امام علی علیه‌السلام با خلفا به صورت علمی پاسخ داده شده است.

بررسی پیمان مؤاخات/ علی جان محمدی

آنچه در این مقاله به آن پرداخته شده به این شرح است:

۱- قضیه مؤاخات و ایجاد برادری در صدر اسلام میان مهاجران تنها و میان مهاجران و انصار و نیز میان رسول خدا صلی الله علیه و آله و امیرمؤمنان علیه‌السلام، از قضایای مسلّم و پذیرفته شده تاریخ میان همه مسلمانان است. ازاین‌رو تشكیك و شبهه‌افكنی برخی از دشمنان اهل بیت علیهم‌السلام نمی‌تواند به هیچ وجه این واقعیت را زیر سؤال ببرد.

۲- طبق روایاتی بیان شده در این مقاله، قضیه مؤاخات، هم در مكه و هم در مدینه اتفاق افتاده است: در مكه، نخستین بار در سال سوم بعثت، رسول خدا صلی الله علیه و آله به فرمان الهی در قضیه «یوم الانذار» با علی علیه‌السلام برادر شد كه روایت معتبر بر این ماجرا دلالت دارد و قبل از هجرت نیز میان دیگر صحابه پیمان اخوت بست.

در مدینه نیز بعد از هجرت پس از اینكه مسجد آن حضرت ساخته شد، میان مهاجران تنها و نیز میان مهاجران و انصار، پیمان اخوت برقرار ساخت. مرتبه چهارم نیز در روز مباهله، میان مهاجران و انصار مؤاخات انجام شد. این چهار مرتبه عقد اخوت، از مجموع روایاتی كه بررسی شد به دست می‌آید؛ هرچند بیشتر محدثان، مورخان و مفسران فریقین، تنها دو مرتبه عقد اخوت، یكی در مكه و یكی در مدینه را به صورت قطعی و مسلّم قبول دارند.

۳- طبق روایات معتبر ثابت می‌شود كه در هر مرتبه‌ای كه رسول خدا صلی الله علیه و آله میان مهاجران یا بین مهاجران و انصار پیمان بست، خودش با علی علیه‌السلام برادر شد.

۴- روایت مؤاخات، یكی از بی‌نظیرترین فضیلت‌ها را برای امیر مؤمنان علیه‌السلام به اثبات می‌رساند.

۵- از طریق این فضیلت می‌توان بر امامت آن حضرت استدلال كرد؛ همان‌گونه كه برخی از استدلال‌های علمای شیعه بیان شد.

6- با توجه به پاسخ‌هایی كه بیان شد، تمام اشكالات ابن تیمیه در انكار مؤاخات امیرمؤمنان علیه‌السلام با رسول خدا صلی الله علیه و آله بی‌اساس است.

حدیث یوم الدار / عبدالمؤمن حکیمی

از آنچه در این نوشتار به آن پرداخته شده، روشن می‌شود که رویداد مهم «یوم الدار» یك حكایت قطعی و مسلم تاریخی است و همان‌طور كه اشاره شد، در منابع متعدد اهل سنت اعم از كتب تفسیری، تاریخی و حدیثی ثبت شده است.

در سند حدیث، جای هیچ شک و شبهه‌ای نیست و سند آن از نظر اهل سنت بسیار قوی است و هیچ‌کس از اهل سنت غیر از ابن تیمیه که حدیث را جعلی می‌شمارد، آن را ضعیف نمی‌داند. البته ابن تیمیه را همه می‌شناسند که مردی متعصب و دشمن اهل بیت علیهم‌السلام است و همیشه احادیث مسلّم دربردارنده فضایل اهل بیتعلیهم‌السلام را انکار می‌کند. بنابراین کلام او اعتباری ندارد؛ زیرا اهل فن می‌دانند که میزان رد روایت برای او وجود فضایل اهل بیت علیهم‌السلام در روایت است.

افزون بر منابع نخستین تاریخی، مثل طبقات ابن سعد، الكامل، تاریخ یعقوبی، تاریخ طبری، دلایل النبوه ابونعیم و تاریخ دمشق، منابع متأخر مثل الاصابه عسقلانی و البدایة و النهایه ابن كثیر نیز این رویداد را گزارش كرده‌اند.

همان‌طور كه در بعضی از نقل‌ها گزارش شد، این رویداد بین صحابه به حدّی معروف بوده است كه گاهی برای بیان مقاصد خود با اشاره‌ای به آن اكتفاء می‌كردند و لازم نبوده است که تمام ماجرا را ذكر كنند.

بنابراین، اولاً: تلاش بعضی از متعصبان و ایرادات سندی آنها راه به جایی نمی‌برد و نمی‌تواند از ارزش این نقل‌ها بكاهد. نتیجه قطعی مراجعه به منابع تاریخی نیز تصدیق به صدور این روایت و معرفی علی بن ابی‌طالب علیه‌السلام از نخستین ساعات دعوت عمومی به جانشینی پیامبر اكرم صلی الله علیه و آله است.

ثانیاً: بر اساس فهم حاضران در مجلس و نیز آیندگانی که این رویداد را شنیدند، بی‌تردید منظور پیامبر صلی الله علیه و آله در معرفی حضرت علی علیه‌السلام، خلافت الهی و رهبری دینی و سیاسی بر جامعه مسلمانان بوده است. بنابراین بعضی توجیهات متأخران از وهابیت، اجتهاد باطل در مقابل نص است.

خواستگاری علی علیه السلام از دختر ابوجهل/ غلام رسول محسنی

این نوشتار ثابت می‌کند که خواستگاری حضرت علی علیه‌السلام از دختر ابوجهل، واقعیت ندارد و این داستان، جعلی و اهانت به پیامبر صلی الله علیه و آله و شخصیت امام علی علیه‌السلام است.

 علت نام‌گذاری حضرت علی علیه‌السلام به ابوتراب نیز مربوط به این داستان نیست. بلکه قبل از ازدواج امام علی علیه‌السلام با حضرت زهرا سلام الله علیها، این لقب را پیامبر اسلام صلی الله علیه و آله به امام علی علیه‌السلام داده و یکی از محبوب‌ترین القاب نزد آن حضرت بوده است.

ثنای پیامبر صلی الله علیه و آله از ابوالعاص نیز دروغ و جعلی است.

شجاعت امام علی علیه السلام/ عبدالله مهدوی

به خوبی روشن شد که شجاع‌ترین مردم بعد از رسول خدا صلی الله علیه و آله جانشین بلافصل ایشان، حضرت امیرالمؤمنین علی علیه‌السلام است. این چیزی نیست که تنها مدعای شیعیان باشد، بلکه تمام فرق اسلامی به آن اذعان دارند و یکی از متواترات تاریخ اسلامی است که بیشتر در آثار دانشمندان اهل سنت منعکس شده است و همین‌طور به گونه شفاهی و متصل میان عموم مسلمانان یکی از مسلمات به حساب می‌آید، تا جایی که دشمنان اهل‌بیت علیهم‌السلام با آن همه تلاش برای فضیلت‌زدایی ائمه علیهم‌السلام نتوانستند شجاعت و دلاوریهای امام علی علیه‌السلام را پنهان کنند.

آنچه را ابن تیمیه درباره شجاعت امام علی علیه‌السلام گفته است، هیچ دلیل و مدرک درخور توجهی ندارد؛ به طوری که برخی را خود نویسندگان اهل سنت جواب داده‌اند و به یقین تمام این انکارها، به علت دشمنی با اهل بیت علیهم‌السلام صورت گرفته است.

بیعت امام علی علیه السلام با خلفا/ عبدالله اورعی مؤمنی

هيچ گاه رابطه امام علی علیه‌السلام با خلفا دوستانه نبوده است و امام بارها رفتار و عملکرد آنان را نقد می‌کرده است و بر فرض هم امام علی علیه‌السلام با آنان بيعت کرده باشد، اين بيعت با توجه به مستندات موجود، با اکراه و براساس مصالحی بوده که امام علیه‌السلام را ناچار به بيعت ظاهری کرده است. بی‌ترديد اين‌گونه بيعت‌ها هيچ‌گاه منشأ مشروعيت خلافت نخواهد بود.

مؤسسه فرهنگی هنری مشعر، پنجمین جلد موسوعه رد شبهات را که دومین شماره از موضوع «امام علی» است در قطع رقعی، 210 صفحه و شمارگان 1000 نسخه منتشر کرده است./۹۲۰/ ن ۶۰۱/ش

ارسال نظرات