روحانیان جمهوری آذربایجان در بند نظام«چندفرهنگگرا»
به گزارش خبرگزاری رسا، احیای سبک زندگی شیعی در جمهوری آذربایجان، دولت و جریانهای ضددین را در این کشور به شدت نگران کرده و تحرکات گسترده حاکمیت باکو را در زمینه شیعه ستیزی به دنبال داشته است.
حجت الاسلام ذوالفقار میکائیل زاده به هفده سال و حجت الاسلام المان آقایف به سیزده سال زندان محکوم شدند. این دو روحانی سرشناس جمهوری آذربایجان در سالهای گذشته نقش مهمی در احیای سنت حرکت دستههای پرشکوه عزاداران حسینی در لنکران، مرکز منطقه تالشنشین جمهوری آذربایجان داشتهاند و اکنون دولت باکو بر این باور است که با صدور حکم دادگاه جرایم سنگین علیه این دو روحانی برجسته جمهوری آذربایجان با یک تیر دو نشان را زده است؛ هم با تشیع برخورد کرده است و هم با تالشها.
این حکم دادگاه جرایم سنگین باکو علیه علمای شیعی در قالب رسیدگی به پرونده موسوم «نارداران 3» صادر شد. در این بیدادگاه، حاج ذوالفقار میکائیل زاده به 17 سال، فائق الله وردی اف به 13 سال، علی حسین اف به 12 سال و سه ماه، میهمان قلی اف به 13 سال، میهمان محمدوف به 12 سال و سه ماه، حاج المان آقایف به 13 سال، الدار بنیادوف به 12 سال و سه ماه، الخان حسن اف به 12 سال و سه ماه، حاج روزی اسماعیل اف به 15 سال، جابر علی اف به 14 سال، مبارز ابراهیم اف به 13 سال، رامین سیف الله اف به 13 سال زندان محکوم شدند.
قابل تأمل اینکه دادستانی باکو برای این افراد، زندانهای طولانیتری را درخواست کرده بود. پیش تر نیز دادگاه جرایم سنگین باکو در «پرونده نارداران 1» نیز برای حجت الاسلام طالع باقرزاده، رهبر جنبش اتحاد مسلمانان و عباس حسین، از فعالان این گروه، 20 سال زندان صادر کرده است و سایر محاکمهشدگان در این پرونده نیز هر یک به زندان از 10 تا 19 سال محکوم شدهاند و در «پرونده نارداران 2» نیز حجت الاسلام الچین قاسم اف، معاون جنبش اتحاد مسلمانان و سایر متهمان این پرونده نیز در انتظار صدور احکام مشابهی هستند.
البته، برخلاف خواسته حاکمیت جمهوری آذربایجان، جلسات محاکمههای این افراد در دادگاه جرایم سنگین باکو در رسیدگی به پروندههایی که در ارتباط با وقایع نارداران طی حدود دو سال گذشته تشکیل شده، بی اساس و مضحک بودن اتهامات وارد شده به فعالان شیعی یعنی «تروریسم»، «طراحی کودتا»،«ایجاد اختلاف دینی»،«نگهداری غیرقانونی سلاح»و«مصرف یا نگهداری و فروش مواد مخدر»،«شرارت» و سایر اتهامات گوناگون را عیان کرده است.
به همین علت، دولت جمهوری آذربایجان اجازه نداد معدود خبرنگارانی که ماجراهای این دادگاه را پیگیری میکردند، در جلسات دادگاه حضور یابند، اما هواگونه و سیّال بودن ذات اطلاعات و اخبار و مهمتر از آن «عزم جزم» فعالان شیعی جمهوری آذربایجان برای شکستن حصر اطلاعاتی خود، سبب شد تا حدودی اطلاع رسانی نسبتا خوبی درباره نمایش دادگاه جرایم سنگین باکو برای «تروریست و افراط گرا» معرفی کردن چهرههای سرشناس شیعی جمهوری آذربایجان، انجام شود و به ثمر بنشیند. به همین علت، جریانهای دادگاههای متهمان « پروندههای نارداران 1، 2 و 3» و درخواستهای دادستانها و احکام قضات این پروندهها به عاملی برای رسوایی نه تنها نظام قضایی جمهوری آذربایجان، بلکه کل نظام سیاسی این کشور تبدیل شده است و همین جلسات محاکمه فرمایشی نیز تقریبا بر تمام ناظران منصف و بیطرف مسجل کرده است که اتهام تروریسم و افراط گرایی در واقع به مردمی زده شده است که هیچ ارتباطی با تندروی و افراط گرایی ندارند.
در واقع، از نظر حکومت باکو جرم اصلی آنها تلاش برای احیای سبک زندگی شیعی و اجرای احکام و آداب و رسوم مذهبی دوستداران اهل بیت عصمت و طهارت (ع) است. برگزاری مراسم عزاداری حسینی در عاشورا و اربعین و به ویژه حضور گسترده زائران جمهوری آذربایجان در کربلا در ایام اربعین حسینی و مجالس خیرات و احسان در ماههای محرم و صفر و آیینهای جشن و شادی در ایام ولادت ائمه اطهار (ع) از جمله رفتارهای شیعی است که طی سالهای گذشته در مناطق مختلف جمهوری آذربایجان رونق گرفته است.
اما، نظام سیاسی باکو که خود را چندفرهنگ گرا معرفی میکند، این بازگشت به سبک زندگی شیعی را نمیپسندند و برنمیتابد. به همین خاطر، درپی نمود عینی سبک زندگی اسلامی در جمهوری آذربایجان که به ویژه امسال با وجود تمام تهدیدها و تمهیدات مقامات امنیتی، کمیته امور دینی، اداره مسلمانان قفقاز و وزارت کشور و پلیس جمهوری آذربایجان در حضور گسترده مردم باکو در مراسم عاشورا و اربعین نمود یافت، واکنشهای شدیدی را از سوی جریانهای ضددین در جمهوری آذربایجان شاهد هستیم. در کنار تشکیل دادگاههای ظالمانه علیه روحانیون فعالان شیعی جمهوری آذربایجان، هتاکیها و زیر سوال بردن مبانی اسلام و از جمله انکار مسلمات دین اسلام و مذهب تشیع در شبکههای تلویزیونی باکو از واکنشهایی است که «چندفرهنگ گرایان» باکو به گرایش مردمی به احیای مبانی و سبک زندگی اسلامی در جمهوری آذربایجان در دستورکار خود قرار دادهاند.
از جمله، در ادامه موج واکنشهای الحادی به حضور گسترده مردم جمهوری آذربایجان در مراسم عاشورا و اربعین امسال، پایگاه اینترنتی «a24» جمهوری آذربایجان، (یکی از رسانههایی که در این جمهوری به طور مستقیم تحت کنترل عوامل رژیم صهیونیستی اداره میشود)، به نقل از «الشاد میری»، مبلغ فرقه «نورچی» ترکیه در جمهوری آذربایجان در یکی از برنامههای شبکه «آپا تی وی» جمهوری آذربایجان، قرآن کریم را غیرمقدس و مهدویت را ساختگی قلمداد کرد و بسیاری از سایت های اینترنتی باکو این مطالب را بازنشر دادند.
به علت ارتباطات گسترده ای که میان هلدینگ آپا و زیرمجموعههای آن از جمله آپا تی وی و نیز سایر رسانههای باکو همچون سایت « a24 » با رژیم صهیونیستی وجود دارد و برخی از گردانندگان آنها نظیر خانم «وصاله ماهرقیزی»، مدیر «هلدینگ رسانه ای آپا» و «عزیز علی بیگلو»، سردبیر سایت « a24 » آشکارا رژیم صهیونیستی را در جمهوری آذربایجان تبلیغ میکند، ممکن است هتاکی و هجمه به عقاید اسلامی حرکتی قلمداد شود که عوامل صهیونیسم در باکو طراحی و اجرا کردهاند. حتی، ممکن است برخی از جمله دیپلماتهای پیشین «باکو» در ایران نیز با استناد به نقش مستقیم صهیونیسم و نیز نوکران صهیونیسم در هتاکی به اعتقادات اسلامی و شیعی، دولت و حاکمیت لائیک جمهوری آذربایجان را تبرئه و اینطور وانمود میکنند که عوامل صهیونیسم با این حرکتها سعی دارند دولت جمهوری آذربایجان را از پیکره جهان اسلام جدا کنند و به ویژه ایران را به باکو بدبین کنند.
به ویژه بنابر شیوههای باکو در برخورد با شیعیان که میتوان این شیوهها را مخلوطی از آموزههای «ماکیاولیستی – صهیونیستی» دانست، صدور احکام یا دستگیری روحانیون و فعالان شیعی جمهوری آذربایجان، «از قضا» با ایام سفر مقامات ایرانی به باکو هماهنگ و تقریبا همزمان میشود و باز هم «از قضا» حکم اخیر علیه روحانیون سرشناس لنکرانی و تالش نیز تقریبا با سفر آقای آذری جهرمی، وزیر ارتباطات ایران به باکو تقریبا همزمان شد تا یک بار دیگر به شیعیان جمهوری آذربایجان یادآوری کند که باید به این مراوادات باکو با تهران هیچ چشم امیدی داشته باشند و حتی باید به آن بدبین هم باشند، زیرا در هر سفری که میان تهران و باکو انجام میشود، بلایی جدید بر روحانیون و فعالان شیعی جمهوری آذربایجان وارد می شود و با افزایش مراودات و سفرهای دیپلماتیک و سیاسی میان باکو و تهران در «دوره بهبود روابط»، شمار این بلایا و مصیبتها نیز بیشتر هم خواهد شد! یعنی اگر در جریان سفر یک وزیر ایرانی به باکو ، برای روحانیون سرشناسی که متهم به «ایران گرایی» هستند، حکم زندان 17 سال صادر میشود، زمانی که باکو به تهران 500 میلیون دلار «وام» برای ساخت خط آهن رشت – آستارا بدهد، باید منتظر قتل عام فعالان شیعی در جمهوری آذربایجان باشیم؟
علاوه بر این، واقعیت این است که مجموعه واکنشها به سبک زندگی شیعی و تاکیدات مقامات باکو بر اینکه « سبک زندگی مردم جمهوری آذربایجان، چندفرهنگ گرایی است و نه تشیع»، موضعگیریهایی که مقامات دولتی و نمایندگان مجلس باکو علیه مراسم عاشورا داشتند و تصویب قوانین جدید علیه مراسم مذهبی شیعی و ممنوع کردن حضور فرزندان خانوادههای دیندار در مراسم دینی و هتاکیهای اخیر «الهیات چی»های رسانههای باکو علیه مقدسات دین اسلام و عقاید شیعی و اهانت به مسلمات دین اسلام و از جمله، تاکید بر «مقدس نبودن قرآن»، «دروغ بودن مهدویت»، «خرافی بودن عقاید شیعه» و «وحشیگری و جهالت بودن مراسم عاشورا و محرم» و غیره، ساخت فیلم و سریالهای اهانت آمیز علیه روحانیون و تمسخر مراسم عزاداری و گریه بر اباعبدالله الحسین (ع) و نیز جلوگیری از برگزاری جشن در مناسبتهای شاد شیعیان و میلاد ائمه معصومین (ع) و به ویژه اخلال یا جلوگیری آشکار از جشنهای میلاد امام علی (ع)، امام حسین (ع) و نیمه شعبان در جمهوری آذربایجان با مطرح کردن بهانههای واهی و حتی مضحک نظیر وجود تهدیدات امنیتی یا احتمال مسمومیت آب تالار اجاره شده برای مراسم و غیره حکایت از این دارد که «آتئیستهای کهنه»، «آتئیستهای معتقد»، «صهیونیستهای آذری» و «نورچیهای» حاکم بر باکو برای مقابله با تشیع در جمهوری آذربایجان هیچ حد و مرزی برای خود نمی شناسند.
الشاد میری، «الهیات چی» آپاهلدینگ و شبکه های تلویزیونی و سایت های اینترنتی باکو برای زیر سوال بردن قداست قرآن میگوید: «فرق این کتاب با سایر کتابها چیست؟ اگر به زبان عربی نبود، چه میخواستید بگویید؟ ما اکنون در حال اجرای یک نظرسنجی هستیم که در آینده نزدیک نتایج آن اعلام خواهد شد. من آن را در کانال خودم منتشر خواهم کرد. تصور کنید که کتابی وجود دارد که به زبان آذری بر رویش نوشته است کتاب مقدس. کتابی که اکنون به آن مقدس میگویید، تورات است. در هیچ آیهای از قرآن کریم، مقدس بودن این کتاب نیامده است.
کاغذی که این کتاب در آن چاپ می شود، با سایر کاغذها چه فرقی دارد؟ آیا تنها فرق، در وجود الفبای عرب در این کتاب است؟ در این صورت، با این منطق، الفبای عربی مقدس است. خوب، در این صورت این سوال را مطرح میکنم: آیا زبان عبری که زبان تورات است، مقدس است؟ یا زبان آرامی که عیسی پیامبر به آن مینوشت، مقدس است؟ نخستین انجیلی که اکنون در اختیارمان است، به زبان یونانی است. آیا این زبان مقدس است؟ وقتی کتابی به عربی به دست انسانها میدهید، اصلا نمیدانند که آیا قرآن است یا داستانی عشقی.» همین به اصطلاح کارشناس امور دینی رسانههای باکو، کینه و ناراحتی دشمنان اسلام از گسترش انتظار ظهور ولی عصر (عج) را با سوء استفاده از کمبود منابع و کتب اسلامی در جمهوری آذربایجان به این شکل ابراز میکند: « شیعیان ادعا میکنند که شش هزار حدیث درباره مهدی(عج) وجود دارد و 400 حدیث از منابع سنی است. من در این باره تحقیق کردم. در«مسند» احمد پیامبر (؟!)12 روایت، در «السنه » ابن مایجه 8، در «سنن» ابوداوود 8 و در «سنن» ترمیزی 3 روایت درباره مهدی وجود دارد.
اینها (شیعیان) 400روایت را از کجا درآوردند؟» البته، این به اصطلاح «الهیات چی» نورچی رسانههای باکو ناخودآگاه به تاثیرپذیری خود از آموزههایی که از وهابیت اخذ کرده است، به طور غیرمستقیم اذعان میکند و میگوید : «سلفیها، ابن قیم الجوزیه را به عنوان عالمی مشهور قبول دارند.واقعا هم همین طور است. او میگوید که تمام روایتهای نوشته شده درباره مهدی ضعیف و ساختگی است، اما در این موضوع، آنقدر حدیث وجود دارد که با وجود ضعیف بودنشان، انسان را به درست بودنشان قانع میکند. این جمله دارای تضاد است. همه (این احادیث) ضعیف و ساختگی هستند، اما آنقدر زیاد هستند که (میتوان گفت) این همه دروغ امکان پذیر نیست.»
رصد دائمی و بررسی و مطالعه این قبیل دیدگاههای تبلیغ شده در رسانههای باکو نشان میدهد که تحت پوشش «چند فرهنگ گرایی»، عقاید جدیدی در حال ترویج داده شدن در جمهوری آذربایجان است تا مردم این کشور را از مذهب تشیع دور نگه دارد و بعضا نیز به صراحت به این سیاست اذعان میشود. از جمله، در مقالهای که در 28 نوامبر 2015 در حمله نظامی به نارداران، مرکز تشیع در قفقاز در 26 نوامبر همین سال، روزنامه دولتی آذربایجان منتشر شد و خبرگزاری ترند و سایر منابع خبری و غیرخبری باکو نیز آن را بازنشر کردند، به صراحت گفته شده بود که اسلام دارای ظاهر عربی و منشأ فارسی برای جمهوری آذربایجان لازم نیست.
در مجموع، تحولات جمهوری آذربایجان حکایت از این دارد که مردم این کشور سعی در احیای گذشته خود و زنده کردن سبک زندگی شیعی خود دارند و حکومت برای تداوم سبک زندگی آتئیستی برجای مانده از زمان شوروی و جا انداختن «چندفرهنگ گرایی صهیونیستی»، تلاش میکند. این چالش و تقابل میان مردم و دولت جمهوری آذربایجان، سبب شده است که دولت باکو ظلم شدیدی را بر مردم و به ویژه شیعیان این کشور اعمال کند. ظلمی که در جمهوری آذربایجان بر شیعیان میشود، حتی از ظلم به شیعیان و روحانیون بحرین نیز شدیدتر است. سرنوشت تلخی که برای روحانیون و فعالان شیعی جمهوری آذربایجان به علت برگزاری مراسم عزاداری محرم رقم زده شده است، این سوال را پیش میآورد که آیا مردم جمهوری آذربایجان حتی حق گریه کردن نیز ندارند؟ چرا، «چندفرهنگ گرایان» حاکم بر باکو حاضر نمیشوند در کنار برگزاری انواع و اقسام کنسرتهای مبتذل و ترویج برهنگی و از خود بیگانگی در جمهوری آذربایجان، اجازه دهند عدهای نیز در مجالس عزاداری شرکت و گریه کنند؟/۸۴۷/ب۱۰۲/ف