۲۳ آذر ۱۳۹۶ - ۰۹:۱۰
کد خبر: ۵۴۲۸۱۳

معرفی نشریات دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم

دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم حدود ۱۷ نشریه عمومی و تخصصی(فقهی، اصولی، تاریخی، سیاسی، خانواده، سبک زندگی و غیره) دارد که به صورت ماهانه و فصلنامه منتشر می شوند.
نشریات دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم نشریات دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم نشریات دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم نشریات دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، مطبوعات با توليد و توزيع مطلوب اطلاعات، نقش زيادي در بالا بردن آگاهي هاي گوناگون و ضروري دارند و جامعه را در رسیدن به تعالي و ترقي همه جانبه ياري مي کنند. همچنین مطبوعات در زمينه توسعه فرهنگي مي توانند عامل آميختگي، توازن و پيوند دادن به باورهاي اصيل اعتقادي و سنتهاي بارور جامعه باشند و باعث پويايي افکار باشند.

رهبر معظم انقلاب در باب رسالت و نقش نشریات در جامعه فرمودند «در باب نشریات، خودتان می‌دانید که نقش نشریات در هر کشوری از همۀ چیزها بالاتر است. روزنامه‌ها و مجلات می‌توانند یک کشوری را رشد بدهند و هدایت بدهند به راهی که صلاح کشور است و می‌توانند که به عکس عمل بکنند».

دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم علاوه بر گستره فعالیت های خود در زمینه های فرهنگی، تبلیغی، پژوهشی و آموزشی، حدود 17 نشریه عمومی و تخصصی(فقهی، اصولی، تاریخی، سیاسی، خانواده، سبک زندگی و غیره ) دارد که به صورت ماهانه و فصلنامه منتشر می شود.

رهبر معظم انقلاب در بیاناتی درباره نشریات دفتر تبلیغات اسلامی فرمودند: «البته دفتر تبلیغات اسلامی خروجی های خوبی دارد، همین مجلاتی که منتشر می شود ... واقعا با ارزش است و بنده تا آن حدودی که اطلاع دارم حقیقتا همین طور است.»

آن چه پیش روی شما است، نگاهی به مطبوعات دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم است که با هدف «تبیین و گسترش باور، بینش و ارزش های اسلامی و انقلابی» و «تعمیق و توسعه دانش و معرفت اسلامی» منتشر می شود. در ادامه با نشریات این دفتر آشنا می شویم:

فصلنامه «کاوشي نو در فقه» بر اساس مصوبه ۱۳۱ شوراي اعطاي مجوزها و امتيازهاي علمي مورخ ۱۳۹۴/۳/۵حائز رتبه علمي- پژوهشي گرديده است و با توجه به تأخير چاپ مجله در زمان اخذ رتبة پژوهشي، اين رتبه شامل شمارة ۷۵ يعني بهار ۱۳۹۲به بعد است. ضمناً با توجه به مصوبهي شمارهي 625 (مادهي واحده) جلسه مورّخ ۱۳۸۷/۳/۲۱ شوراي عالي انقلاب فرهنگي، «مصوبات شوراي عالي حوزه علميه قم (در خصوص اعطاي امتياز علمي به مجلات علمي، تأسيس انجمنهاي علمي، قطبهاي علمي و واحدهاي پژوهشي و همچنين امتيازات کرسيهاي نظريهپردازي، نقد و مناظره و آزادانديشي در حوزه)، داراي اعتبار رسمي بوده و موجد امتيازات قانوني در دانشگاهها و حوزههاي علميه ميباشد».

اين فصلنامه به صاحب امتيازي پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامي(وابسته به دفتر تبليغات اسلامي حوزه علميه قم) منتشر مي شود که مدير مسؤول اين فصلنامه، عبدالرضا ايزدپناه و سردبير آن سيف الله صرامي هستند.

نشانی اینترنتی فصلنامه کاوشي نو در فقه به آدرس www.jf.isca.ac.ir است.

 

فصلنامه علمي ـ پژوهشي «نقد و نظر» مجلهاي در حوزه فلسفه و الهيات به زبان فارسي است و گروه مخاطبان آن، فضلا و فرهيختگان حوزه و دانشگاه، دانشجويان و محققان آشنا به مباحث ديني و فلسفياند. در اين مجله که هر سه ماه يکبار (بهصورت فصلي) منتشر ميشود لاش می شود با طرح مسئلههاي جديد و نيازهاي نوآمد، ژرفکاوي و انديشهورزي در عرصه دينپژوهي، ديدگاههاي جديد و نقدهاي عالمانه در حوزه مسائل ديني را در معرض ديد خوانندگان فرهيخته قرار داده شود و متن آن آوردگاه جدي آرا و انظار و بازخواني انتقادي انديشهها باشد.

فصلنامه  «نقد و نظر» وابسته به دفتر تبليغات اسلامي حوزه علميه قم در تاريخ ۱۳۷۳/۱۰/۱۰ براي مدت نامحدود و در شهر مقدس قم تأسيس شد و پس از مدتها فعاليت علمي موفق در زمينه نظريهپردازي و نقد آراي فلسفي، کلامي و الهياتي، به استناد مصوبه ۵۸۵، مورخ ۱۳۸۷/۶/۲۴ شوراي عالي حوزههاي علميه و با توجه به ارزيابي کميسيون نشريات علمي حوزه، شوراي اعطاي مجوزها و امتيازهاي علمي در جلسه مورخ ۱۳۹۲/۲/۳۱ حائز رتبه علمي پژوهشي گرديد.

اهداف اين فصلنامه عبارت اند از: تعميق و تقويت پژوهش‏هاي فلسفي ـ الهياتي و کلامي، شناساندن مسائل جديد در حوزه فلسفه، الهيات و دينورزي و ارائه دستاوردها و يافتهها و توليدات فکري انديشمندان و محققان، ارائه نقدهاي عقلي و نقلي بر آرا و انظار متفکران در حوزههاي مختلف الهيات و فلسفه، پاسخ‏يابي براي پرسش‏هاي فلسفي و کلامي از منظر ديني، عقلاني‏ سازي انديشة ديني و تعميق آن و تلاش براي وارد ساختن دين به عرصة زندگي  واقعي.

همچنين سياسيهاي اين مجله به اين شرح است: تضارب آرا ميان انديشمندان و فرهيختگان، نوآوري و نوانديشي و تأکيد بر نظريه‏ پردازي و توليد انديشه، پرهيز از خودشيفتگي فکري، تعصب، جزم، جمود، پيش‏داوري، خرافه‏ گويي و التقاط، حفظ انصاف نسبت به صاحب‏ نظران و حفظ حيثيت و حرمت نويسندگان.

اين فصلنامه به صاحب امتيازي پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامي (وابسته به دفتر تبليغات اسلامي حوزه علميه قم) منتشر مي شود که مدير مسؤول اين فصلنامه، محمدتقي سبحاني و سردبير آن عليرضا آل بويه هستند.

نشانی اینترنتی فصلنامه علمي ـ پژوهشي «نقد و نظر» به آدرس www.jpt.isca.ac.ir است.

ماهنامه «پيام زن» تلاشي است برای تحقق ژورناليست ديني و فرهنگي در حوزه زنان و دختران که از سال 1370 فعاليت خود را شروع کرده و تا امروز بدون وقفه منتشر شده است.

پيام زن در طول انتشار با بهره گيري از فناوری روز و با ارزيابي درست از مخاطبانش، تالش در بروزرساني و پرداختن به مسائل روز را داشته و دارد؛ براي اين مهم از بزرگان عرصه ديني و فرهنگي و نويسندگان نام آشناي حوزه، ادبيات و هنر استفاده بهينه کرده است. شاهد تلاش ها و زحمات تمامي خانواده پيام زن مخاطبان ارزشمند آن و جوايزي است که پيام زن و اعضاي تحريريه و هنرمندان آن کسب کرده اند. جوايزي از قبيل: برگزيده جشنواره مطبوعات کشور در سال ۱۳۸۵، برگزيده جشنواره مطبوعات فرهنگي هنري زن عذرا در سال ۱۳۸۱ و جشنواره بين المللي نشريات زنان مسلمان در سال ۲۰۱۲ پيام زن در طول ربع قرن انتشارش به فراخور مخاطب شناسي دقيق و موشکافانه مديران فرهنگي دفتر تبليغات اسلامي، تحولاتي در تحريريه، فضاي فرهنگي هنري و ساختار داشته است. در حال حاضر با پرداختن به سبک زندگي اسلامی و رويکرد خانواده سالم، با ساختاري جديد و جذاب، آماده خدمت رساني به زنان و دختران ايران عزيز است.

پيام زن بنا دارد نشريه اي باشد با خاستگاهي فرهنگي و ديني، براي مخاطب زن و خانواده؛ در گرماگرم حضور مجله هاي رنگارنگ خانواده بر دکه هاي روزنامه فروشي، جاي خالي نشريه اي که هم بنيان ها و پايه هاي فرهنگي و مذهبي خانواده هاي شريف ايراني را مدنظر داشته باشد و هم با رويکردي حرفه اي در روزنامه نگاري، بتواند طبع مخاطبان را آراسته سازد، سال هاست که احساس مي شود. نشريه اي که در عين سرگرم کنندگي و جذابيت، از خطوط قرمز يک خانواده ايراني مسلمان عبور نکند و براي جذب مخاطبان از هر امر پيش پا افتاده و گاه مبتذلي کمک نگيرد.

اين ماهنامه به صاحب امتيازي مرکز فرهنگي هنري(دفتر تبليغات اسلامي حوزه علميه قم) منتشر مي شود که مدير مسؤول اين ماهنامه، محمد حسني و سردبير آن محمدعلي روزبهاني هستند.

نشانی اینترنتی ماهنامه پیام زن به آدرس www.payamezan.eshragh.ir است.

 

دیگر نشریه دفتر تبلیغات اسلامی، ماهنامه فرهنگي آموزشي براي خردسالان با عنوان «سنجاقک» بوده که پل دوستي بين خردسالان و بزرگترها است.

ماهنامه سنجاقک با رويکرد فرهنگي و آموزشي در بهمن ماه ۱۳۸۳ منتشر شد؛ چند شماره اول اين نشريه ضميمه روزنامه «جام جم» چاپ مي شد که پس از آن به طور مستقل و مستمر انتشار خود را پي گرفت، مخاطبان ماهنامه سنجاقک، خردسالان(سه تا هفت سال) هستند.

سنجاقک هر ماه در ۳۸ صفحه در اختيار مخاطبان قرار مي گيرد، تنوع مطالب و استفاده از آثار بهترين تصويرگران و نويسندگان و شاعران، همچنين ارتباط و استفاده از مربيان مهد کودک جهت ارتقاي مجله، از ويژگي هاي سنجاقک است؛ از مطالب سنجاقک مي توان به بخش هاي شعر، قصه، علمي، تصوير در متن، کمي کاستريپ و معارف اشاره کرد؛ همچنين هر ماه مطالبي متناسب با مناسبت هاي شمسي و قمري آن ماه تهيه و درج مي شود.

اين ماهنامه به صاحب امتيازي مرکز فرهنگي هنري دفتر تبليغات اسلامي حوزه علميه قم منتشر مي شود که مدير مسؤول اين ماهنامه، محمد حسني و سردبير آن علي باباجاني هستند.

نشانی اینترنتی ماهنامه فرهنگي نوجوانان ايران به آدرس www.sanjaqak.eshragh.ir است.

 

فصلنامه علمي پژوهشي «علوم سياسي» به منظور توسعه مطالعات دانش سياسي اسلامي با رويکرد مباحث سياسي اسلامي از جمله فلسفه سياسي، فقه سياسي و علوم سياسي در سال ۱۳۷۷ تأسيس شده است که برخي از اهداف به این شرح است: افزايش مشارکت در گسترش مرزهاي دانش سياسي اسلامي و اعتلاي موقعيت علمي کشور، دستيابي و ارائه آخرين يافتهها و دستاوردها در حوزه دانش سياسي اسلامي، فراهم ساختن زمينه پرورش پژوهشگران و دانشمندان تراز اول در زمينه دانش سياسي اسلامي، معرفي و نقد و ارزيابي انديشهها و جريانهاي دانش سياسي اسلامي و توسعه ارتباطات بين المللي، بسط مباحث و شاخههاي دانش سياسي اسلامي در قالب فلسفه سياسي و فقه سياسي و علومسياسي و مطالعات تطبيقي، پاسخ‏گويى به نيازهاى عينى جامعه اسلامى ايران در زمينه مطالعات اسلامى ـ سياسى، كمك به ايجاد ارتباط ميان مراكز آموزشى و علمى و تحقيقاتى و هم‏چنين ميان پژوهشگران و كارشناسان علوم سياسى به منظور انتقال و تبادل آموخته ‏ها و تجربيات و كسب دستاوردهاى تازه علمى.

بر اساس مصوبه جلسه شوراي اعطاي مجوّزها و امتيازدهي علمي شوراي عالي حوزه هاي علميه مورخ ۱۳۹۰/۱۱/۲۵ رتبه علمي ـ پژوهشي به فصلنامه علوم سياسي اعطا گرديد.

به استناد ماده واحده مصوبه جلسه ۶۲۵ مورخ ۱۳۸۷/۳/۲۱ شوراي عالي انقلاب فرهنگي «مصوبات شوراي عالي حوزه علميه قم در خصوص اعطاي امتياز علمي به مجلات علمي، تأسيس انجمنهاي علمي، قطبهاي علمي و واحدهاي پژوهشي و همچنين امتيازات کرسيهاي نظريه پردازي، نقد و مناظره و آزادانديشي در حوزه، داراي اعتبار رسمي بوده و موجد امتيازات قانوني در دانشگاهها و حوزههاي علميه است.

اين فصلنامه به صاحب امتيازي دانشگاه باقرالعلوم(ع) (وابسته به دفتر تبليغات اسلامي حوزه علميه قم) منتشر مي شود که مدير مسؤول اين فصلنامه، شمس الله مريجي و سردبير آن احمد واعظي هستند.

نشانی اینترنتی فصلنامه علمي ـ پژوهشي علوم سياسی به آدرس www.psq.bou.ac.ir است.

 

فصلنامه «جستارهاي فقهي و اصولي» از شماره اول مطابق ابلاغ ۱۳۹۵/۱۰/۲۰ به شماره ۸۶۵۰ شوراي اعطا مجوزها و امتيازها علمي به نشريات حوزوي، حائز رتبه «علمي پژوهشي» گرديد.

اولويتهاي فصلنامه جستارهاي فقهي و اصولي عبارت است از: فلسفة فقه و اصول فقه به خصوص ساختار و روابط دروني اصولفقه، تعاملات و کارکردهاي بيروني اصولفقه و فقه و اصولفقه مقارن به ويژه بازشناسي و نقد فقه سلفيه، قواعد فقهي مقارن، فقه فرهنگ و تمدن با تأکيد بر فقه شهر و شهرنشيني، فقه ارتباطات فرهنگي.

از جمله اهداف و چشم انداز اين فصلنامه، عرصه ها و روش ها و رويکردهاي تحقيق در فقه و اصول فقه با تأکيد بر مطالعات مقارن درجة دوم و مضاف و بين رشته اي، ارائه پژوهشهاي نوآمد و برخوردار از استانداردهاي علمي و نگارش در عرصة فقه و اصول به مخاطبان، ارتقاي توليدات علمي و توان پژوهشي حوزه علميه خراسان به ويژه محققان و اساتيد و دانش پژوهان مراکز آموزشي وابسته به دفتر تبليغات اسلامي خراسان رضوي است.

اين فصلنامه به صاحب امتيازي دفتر تبليغات اسلامي حوزه علميه قم ـ شعبه خراسان رضوي منتشر مي شود که مدير مسؤول اين فصلنامه، مجتبي الهي خراساني و سردبير آن حسين ناصري مقدم هستند.

نشانی اینترنتی فصلنامه علمي ـ پژوهشي جستارهاي فقهي و اصولي به آدرس www.jostar-fiqh.maalem.ir است.

 

لزوم توسعه و تعميق انديشه ديني در عصر حاضر به ويژه در مواجهه با هجوم جلوه هاي گوناگون انديشه غربي که سست کردن بنيان هاي اعتقادي جوامع بشري را هدف گرفته است، اصلي اساسي در تاسيس و توسعه جامعه و تمدن  اسلامي مي باشد. بدون شک فلسفه و کلام در تمام وجوه مختلف خود به عنوان يکي از استوارترين بنيان هاي انديشه، نقشي پررنگ را در اين زمينه ايفا مي نمايند. در اين مسير طرح، تبيين و نقد و بررسي ديدگاه هاي نوين متفکران در حوزه هاي مذکور(فلسفه و کلام) ضرورتي انکار ناپذير است که نه تنها به ايجاد پايگاهي براي ايجاد و گسترش انديشه نوين اسلامي کمک خواهد نمود، بلکه راه را بر بسياري از تجاوزهاي فکري و اعتقادي نيز خواهد بست.

فصلنامه «پژوهش هاي عقلي نوين» به صاحب امتيازي پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامي(وابسته به دفتر تبليغات اسلامي حوزه علميه قم) منتشر مي شود که مدير مسؤول اين فصلنامه، سيد عباس صالحي و سردبير آن جهانگير مسعودي هستند.

نشانی اینترنتی فصلنامه پژوهش هاي عقلي نوين به آدرس www.novin.isca.ac.ir است.

 

فصلنامه «پژوهشهاي قرآني» يکي از مهم ترين مجلات تخصصي در حوزه علوم و معارف قرآن به شمار ميآيد که در سال ۱۳۷۳ به همت محققان گروه علوم قرآني دفتر تبليغات اسلامي شعبه خراسان رضوي راهاندازي شد.

اين فصلنامه با هدف گسترش فرهنگ قرآن در جامعه بويژه در ميان قشر دانشور و متخصص و تقويت و پيشبرد دانش ها و معارف قرآن در حوزه و دانشگاه و در ميان اقشار فرهيخته کشور و پر کردن خلأ تحقيقاتي موجود در بسياري از زمينه هاي ناشناخته معارف و علوم قرآني و پاسخگويي به شبهات نو پيدا در زمينه قرآن، تفسير و معارف قرآني و تلاش در جهت بهره وري بايسته از انديشههاي روزآمد قرآني و تربيت محققان و نويسندگان متخصص و صاحب نظر در رشته علوم و  معارف قرآني شکل گرفته است.

اين فصلنامه به صاحب امتيازي پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامي(وابسته به دفتر تبليغات اسلامي حوزه علميه قم ـ شعبه خراسان رضوي) منتشر مي شود.

نشانی اینترنتی فصلنامه علمي ـ پژوهشي پژوهش هاي قرآنی به آدرس www.jqr.isca.ac.ir است.

 

فصلنامه «فرهنگ پژوهش»، نشريهاي علمي ـ دانشجويي است که در حوزه مطالعات علوم انساني در چهار رشته علوم سياسي، فلسفه و کلام اسلامي، علوم اجتماعي و تاريخ اسلام منتشر ميشود. اين نشريه از زمستان ۱۳۸۷ از سوي معاونت پژوهشي و فنآوري اطلاعات دانشگاه باقرالعلوم(ع) فعاليت خود را آغاز نمود.

اين فصلنامه به صاحب امتيازي دانشگاه باقرالعلوم(ع)(وابسته به دفتر تبليغات اسلامي حوزه علميه قم) منتشر مي شود که مدير مسؤول اين فصلنامه، اصغر اسلامي تنها هستند.

نشانی اینترنتی فصلنامه علمي ـ تخصصي فرهنگ پژوهش به آدرس www.fpq.bou.ac.ir است.

 

فصلنامه «حوزه» در سال ۱۳۶۱ تأسيس و تا سال ۱۳۸۸ هر دو ماه يک بار و از آن پس به صورت فصلنامه نشر يافته و در دسترس اهل نظر قرار گرفته است و تاکنون ۱۷۰ شماره از آن منتشر شده است.

اين فصلنامه به صاحب امتيازي پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامي(وابسته به دفتر تبليغات اسلامي حوزه علميه قم) منتشر مي شود که مدير مسؤول اين فصلنامه، سيد عباس صالحي و سردبير آن عبدالرضا ايزدپناه هستند.

نشانی اینترنتی فصلنامه حوزه به آدرس www.jh.isca.ac.ir است.

با توجه به ظرفيت هاي حوزه علميه اصفهان و مراکز آموزش عالي اين استان به ويژه دانشگاه اصفهان، دفتر تبليغات اسلامي اصفهان به منظور ارتباط مؤثرتر با حوزويان و دانشگاهيان استان، از سال ۱۳۸۴ اقدام به انتشار فصلنامه «اخلاق» نموده است. اين نشريه در سال ۱۳۹۱ موفق به اخذ مجوز علمي- ترويجي گرديد.

اهداف اين فصلنامه عبارت  است از: توليد و توسعة دانش در گسترة اخلاق، ارائه و نقد مطالعات نظام مند اخلاق پژوهان حوزه و دانشگاه، توسعة روش شناسي اخلاق، متناسب با نيازهاي پژوهشي جهان معاصر، احياء تراث در زمينة اخلاق و طرح اخلاق کاربردي.

شوراي اعطاي مجوزها و امتيازهاي علمي حوزة علميه به استناد مصوبة شمارة ۵۸۵ مورّخ ۱۳۸۷/۶/۲۴ شوراي عالي حوزههاي علميه و با توجه به ارزيابي کميسيون نشريات علمي حوزه، در جلسة مورّخ ۱۳۹۱/۶/۲۸ خود رتبهي علمي- ترويجي نشرية اخلاق را تصويب و طي نامة شمارة ۳۱/۵۷۰۷ مورخ ۱۳۹۱/۷/۳۰ ابلاغ نمود.

اين فصلنامه به صاحب امتيازي دفتر تبليغات اسلامي حوزه علميه قم - شعبه اصفهان منتشر مي شود.

نشانی اینترنتی فصلنامه علمي ـ ترويجي اخلاق به آدرس www.akhlagh.morsalat.ir هستند.

 

ماهنامه فرهنگي نوجوانان ايران با عنوان «پوپک» در حال وهواي کودکي، شعر و داستان و مطالب متنوع است که از مردادماه سال ۱۳۷۳ به طور منظم منتشر مي شود.

توجه به ارزش هاي ديني و اسلامي و سوق دادن دانش آموزان به اين سمت و سو که همواره مورد تأکيد مقام معظم رهبري بوده است، از اهم برنامه هاي نشريه پوپک است.

نشريه پوپک منتشر مي شود تا دين مداري اسلامي، اخلاق توحيدي و نوع مطلوب سبک زندگي اسلامي را به کودکان آينده ساز اين مرز و بوم بياموزد و آنان را در مسير تعالي و ترّقي ديني قرار دهد. اين موارد از اهم ضروريات انتشار اين نشريه حوزوي است. پوپک مي خواهد با گام هاي نوين خود و با استفاده از مطالب به روز، کودکان را دينمدار، اخلاق گرا و بانشاط و اميدوار بار بياورد.

سياست هاي اصلي اين نشريه بر اساس سياست هاي دفتر تبليغات اسلامي، در جهت رشد و خلاقيت ذهني بچه ها و در مسير اخاق ديني است. توجه دادن اين گروه سني به خواندن درس و انس و دوستي با کتابهاي خوب و مناسب، نمود ويژه و مهمي دارد. لازم است کودکان مورد مخاطب ما، در زندگي خود از بي هدفي و مطالب و سرگرمي هاي بي نتيجه و بدآموز که بيش تر از شبکه هاي اجتماعي و اينترنتي وارد مي شود، دور شوند.

اين ماهنامه به صاحب امتيازي مرکز فرهنگي هنري(وابسته به دفتر تبليغات اسلامي حوزه علميه قم) منتشر مي شود که مدير مسؤول اين ماهنامه، محمد حسني و سردبير آن مجيد ملامحمدي هستند.

نشانی اینترنتی ماهنامه فرهنگي نوجوانان ايران(سلام بچه ها) به آدرس www.poopak.eshragh.ir است.

 

فصلنامه «آيين حکمت» بر اساس مصوبه جلسه شوراي اعطاي مجوزّها و امتيازدهي علمي شوراي عالي حوز هاي علميه مورخ ۱۳۹۲/۲/۳۱ دارای رتبه علمي ـ پژوهشي شد.

برخي از اهداف فصلنامه آيين حکمت به عنوان نشريه پژوهشي در قلمرو حکمت وکلام اسلامي بدين شرح است: پاسخگويي به نيازهاي فکري جامعه اسلامي ايران در زمينه حکمت و کلام اسلامي، معرفي و نقد مکاتب فلسفي و پاسخگويي به چالش هاي پيش رو، تبيين تفکر اسلامي در عرصه علوم عقلي، تلاش در توليد فکر و انديشه در حوزه فلسفه و علوم مرتبط با آن، ارتقاي سطح علمي استادان و تقويت منابع برخي از دروس رشته فلسفه و کلام اسلامي.

به استناد ماده واحده مصوبه جلسه ۶۲۵ مورخ ۱۳۸۷/۳/۲۱ شوراي عالي انقلاب فرهنگي «مصوبات شوراي عالي حوزه علميه قم در خصوص اعطاي امتياز علمي به مجلات علمي، تأسيس انجمنهاي علمي، قطبهاي علمي و واحدهاي پژوهشي و همچنين امتيازات کرسيهاي نظريه پردازي، نقد و مناظره و آزادانديشي در حوزه، داراي اعتبار رسمي بوده و موجد امتيازات قانوني در دانشگاهها و حوزههاي علميه است».

اين فصلنامه به صاحب امتيازي دانشگاه باقرالعلوم(ع)(وابسته به دفتر تبليغات اسلامي حوزه علميه قم) منتشر مي شود که مدير مسؤول اين فصلنامه، شمس الله مريجي و سردبير آن يارعلي کرد فيروزجائي هستند.

نشانی اینترنتی فصلنامه علمي ـ پژوهشي آيين حکمت به آدرس www.pwq.bou.ac.ir است.

 

فصلنامه «آينه پژوهش» در سال ۱۳۶۹ به انگيزه بهسازى پژوهش و نشر از طريق «اطلاع رسانى» و «نقدميراث مكتوب» با بخشهايى به قرار ذيل نشر يافت: مقاله كه مشتمل است بر پژوهش هاى كلى درباره كتاب، فرهنگ، پژوهش و نشر، بخش دوم که محتواى اصلى مجله را رقم ميزند، تازه هاى نگارش نشر با دو بخش معرفى هاى اجمالى كه مشتمل است بر وصف گويا و گزارش روشن و دقيق آثار تازه نشر يافته. آخرين بخش مجله گزارش اخبار عالمانى است كه زندگى را بدرود گفتهاند.

مي توان گفت در اين دو دهه اخير مجله «آينه پژوهش» مهم‌‌ترين و كارآمدترين منبع شرح حال عالمان و پژوهشيان معاصر بوده است كه گويا در اين سطح بى رقيب باشد.

اين فصلنامه به صاحب امتيازي پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامي(وابسته به دفتر تبليغات اسلامي حوزه علميه قم) منتشر مي شود.

نشانی اینترنتی فصلنامه علمي ـ پژوهشي آينه پژوهش به آدرس www.jap.isca.ac.ir است.

 

ماهنامه فرهنگي نوجوانان ايران با عنوان «سلام بچه ها» از فروردين سال ۱۳۶۹ تا کنون به طور مرتب و بدون وقفه منتشر شده است و همين امر، نشان دهنده سابقه طولاني و خدمات شناخته شده ي اين مجله است. اين مجله، نشري هاي فرهنگي براي قشر نوجوان کشور است که سالهاست نويسندگان شناخته شده و تصويرگران برتر کشور در آن فعاليت دارند.

ماهنامه «سلام بچه ها» در برگيرنده عناويني چون شعر، داستان، طنز، معارف، جدول و سرگرمي، ترجمه، مشاوره و ... مي باشد. همچنين ضميمه اي به عنوان «آسمانه» همراه با اين مجله چاپ مي شود که در برگيرنده ي آثار ارسالي نوقلمان کشور است.

اين مجله تاکنون چندبار در جشنواره هاي گوناگون از جمله جشنواره مطبوعات کشور در سال ۱۳۷۶، جشنواره مطبوعات کانون پرورش فکري کودکان و نوجوانان در سال ۱۳۷۷ و جشنواره مطبوعات ديني در سال ۱۳۸۲ به عنوان مجله برتر شناخته شده و جوايزي را از آن خود کرده است. همچنين مديران هنري، نويسندگان و شاعران اين مجله به صورت متعدد در جشنواره هاي مختلف حائز رتبه گرديده و تشويق شده اند.

اين ماهنامه به صاحب امتيازي مرکز فرهنگي هنري(وابسته به دفتر تبليغات اسلامي حوزه علميه قم) منتشر مي شود که مدير مسؤول اين ماهنامه، محمد حسني و سردبير آن سيد سعيد هاشمي مي باشند.

نشانی اینترنتی ماهنامه فرهنگي نوجوانان ايران(سلام بچه ها) به آدرس www.salambacheha.eshragh.ir است.

فصلنامه «اسلام و مطالعات اجتماعي» به استناد مصوبه ۱۳۴ شوراي عالي حوزههاي علميه در جلسه مورخ ۱۳۹۴/۵/۳ رتبه علمي ـ پژوهشي دریافت کرد.

به استناد ماده واحده مصوبه جلسه ۶۲۵ مورخ ۱۳۸۷/۳/۲۱ شوراي عالي انقلاب فرهنگي «مصوبات شوراي عالي حوزه علميه قم در خصوص اعطاي امتياز علمي، تأسيس انجمنهاي علمي، قطبهاي علمي و واحدهاي پژوهشي و همچنين امتيازات کرسيهاي نظريهپردازي، نقد و مناظره و آزادانديشي در حوزه، داراي اعتبار رسمي بوده و موجد امتيازات قانوني در دانشگاهها و حوزههاي علميه است».

فصلنامه اسلام و مطالعات اجتماعي در پايگاه استنادي علوم جهان اسلام (ISC)؛ بانک اطلاعات نشريات کشور (Magiran)؛ سامانه نشريه www.jiss.isca.ac.ir و پرتال نشريات دفتر تبليغات اسلامي www.daftarmags.ir نمايه ميشود.

فصلنامه اسلام و مطالعات اجتماعي بر اساس مصوبه هيئت امناي دفتر تبليغات اسلامي حوزه علميه قم، با بهرهمندي از ظرفيتهاي علمي و فکري مراکز حوزوي و دانشگاهي و با هدف توليد دانش و معرفت علمي، ترويج و انتشار يافتههاي پژوهشي و آثار انديشمندان در حوزة مطالعات اجتماعي معطوف به دين و امور حوزوي، با صاحب امتيازي پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامي منتشر ميشود.

فصلنامه اسلام و مطالعات اجتماعي در عرصه مطالعات و پژوهشهاي فرهنگي و اجتماعي و ناظر به اهداف ذيل منتشر ميشود:

توسعه تحقيقات در حوزه مطالعات فرهنگي و اجتماعي با رويکرد ديني، تبيين مباني معرفتي و فلسفي علم اجتماعي ديني، تدوين و ترويج دانش اجتماعي انديشمندان مسلمان، گسترش و هدايت حوزههاي دانش نظري و کاربردي در عرصه فرهنگي و اجتماعي متناسب با نيازهاي جامعه هدف، در جهت تکوين علوم انساني ـ اسلامي، توليد ادبيات بومي ـ اسلامي در حوزه فرهنگ و اجتماع، ايجاد انگيزه و بسترسازي پژوهش در حوزه مطالعات فرهنگي و اسلامي، توسعه همکاري و تعامل علمي ميان استادان و پژوهشگران حوزه و دانشگاه، ارتقاي سطح علمي استادان و دانشپژوهان حوزوي و دانشگاهي، زمينهسازي نشر دستاوردهاي علمي ـ پژوهشي انديشمندان حوزوي و دانشگاهي، تقويت پژوهشهاي معطوف به مسئله محوري، راهبردپردازي و آينده پژوهي.

رويکردهاي اساسي اين فصلنامه عبارت است از: تمرکز محتوايي بر مباحث فرهنگي و اجتماعي معطوف به حوزه دين با رويکرد تطبيقي و بينرشتهاي، رعايت معيارها و ضوابط علمي ـ پژوهشي بهويژه در ابعاد روشي و نظري، پژوهشمحوري با تأکيد بر پژوهشهاي ميداني و پيمايشي، مسئلهمحوري و راهبردپردازي با تأکيد بر مطالعات کاربردي.

اين فصلنامه به صاحب امتيازي پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامي(وابسته به دفتر تبليغات اسلامي حوزه علميه قم) منتشر مي شود که مدير مسؤول اين فصلنامه، نجف لک زايي و سردبير آن حميد پارسانيا هستند.

نشانی اینترنتی فصلنامه علمي ـ پژوهشي اسلام و مطالعات اجتماعي به آدرس www.jiss.isca.ac.ir است.

 

دوفصلنامه «سيره پژوهي اهلبيت(ع)» با انگيزه طراحي زيست متعالي در پرتو زندگي اهلبيت(ع) شکلگرفته تا با ژرف کاوي در سيره آنان و انجام پژوهشهاي روش مند، به تبادل يافتهها و عرضهي دستاوردهاي روزآمد پرداخته و  گامي در مسير پيشرفت و تمدن سازي بردارد.

پژوهشکده اسلام تمدني پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامي، با هدف توليد علم و توسعه مرزهاي دانش، تعميق ايمان ديني و ترويج ارزشهاي اخلاقي و اصلاح سبک زندگي متناسب با فرهنگ و تمدن اسلامي ايراني، مطالعات و پژوهشهايي را در دستور کار خود قرار داده است و در اين راستا علاوه بر پژوهشهاي موردي، برگزاري کارگاههاي علمي، نقد آثار و نشستهاي نظريهپردازي و همانديشانه، نشريههايي را در اختيار دارد که آخرين دستاوردهاي علمي پژوهشگران در حوزههاي علوم اسلامي و انساني را منتشر ميسازد.

دست اندرکاران و سياستگذاران مجله اميد دارند با مطالعات بينا رشته اي، با رويکرد معرفي آن بزرگواران، تبيين سيره سياسي، اجتماعي، فرهنگي و اخلاقي آنان و از همه مهمتر پاسخگويي به پرسشها يا شبهههاي معطوف به سيره و سنت آنان، با همراهي و تلاش محققان توانمند و پر دغدغه، راه جديدي را دنبال کنند.

اين فصلنامه به صاحب امتيازي پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامي(وابسته به دفتر تبليغات اسلامي حوزه علميه قم) منتشر مي شود که مدير مسؤول و سردبير اين فصلنامه سيد عليرضا واسعي هستند.

نشانی اینترنتی دوفصلنامه سيره پژوهي اهل بيت(ع) به آدرس www.sirepajouhi.isca.ac.ir است.

 

فصلنامه «تاريخ اسلام» با هدف ايجاد ارتباط ميان مراكز آموزشي، علمي و تحقيقاتي و نيز پژوهشگران و كارشناسان دانشگاهي و حوزوي به منظور انتقال و تبادل آموخته ها و تجربهها و آگاهي از دستاوردهاي نوين علمي رشته تاريخ اسلام از سوي گروه تاريخ دانشگاه باقرالعلوم(ع) انتشار مييابد.

براساس مصوبه جلسه شوراي اعطاي مجوّزها و امتيازدهي علمي شوراي عالي حوزههاي علميه مورخ ۱۳۹۱/۱۰/۵ رتبه علمي - پژوهشي به فصلنامه تاريخ اسلام اعطا شد.

فصلنامه علمي پژوهشي تاريخ اسلام از طريق پايگاه استنادي جهان اسلام (ISC) به نشاني www.ISC.gov.ir به طور تمام متن قابل دريافت است.

به استناد ماده واحده مصوبه جلسه ۶۲۵ مورخ ۱۳۸۷/۳/۲۱ شوراي عالي انقلاب فرهنگي «مصوبات شوراي عالي حوزه علميه قم در خصوص اعطاي امتياز علمي به مجلات علمي، تأسيس انجمنهاي علمي، قطبهاي علمي و واحدهاي پژوهشي و همچنين امتيازات کرسيهاي نظريه پردازي، نقد و مناظره و آزادانديشي در حوزه، داراي اعتبار رسمي بوده و موجد امتيازات قانوني در دانشگاهها و حوزههاي علميه ميباشد».

اين فصلنامه به صاحب امتيازي دانشگاه باقرالعلوم(ع) (وابسته به دفتر تبليغات اسلامي حوزه علميه قم) منتشر مي شود که مدير مسؤول اين فصلنامه، شمس الله مريجي و سردبير آن محسن الويري هستند.

نشانی اینترنتی فصلنامه علمي ـ پژوهشي تاريخ اسلام به آدرس www.hiq.bou.ac.ir است./۸۲۲/ز۵۰۲

خبرنگار: مهدی فلاحی

ارسال نظرات