۲۸ آذر ۱۳۹۶ - ۱۸:۵۵
کد خبر: ۵۴۴۰۱۸
در آئین اختتامیه چهاردهمین دوره جشنواره نقد کتاب؛

غلامی جلیسه: مخاطب برای یک ناشر سرمایه است

مدیرعامل خانه کتاب گفت: هروقت نقد در جامعه نشر و حتی در جامعه کمرنگ شود شاهد انتشار آثار بی‌کیفیت و افزایش کمیت خواهیم بود،
غلامی جلیسه

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، مجید غلامی جلیسه مدیرعامل خانه کتاب بعداظهر دیروز در آئین اختتامیه چهاردهمین دوره جشنواره نقد کتاب که در خانه کتاب برگزار شد، با اشاره به اینکه نقد یک سرمایه است اظهار داشت: سرمایه‌ای که به عنوان یک پشتوانه کمی و کیفی برای نشر باشد، نبود آن یک نوع خسران و ضرر خواهد بود.

وی ادامه داد: هروقت نقد در جامعه نشر و حتی در جامعه کمرنگ شود شاهد انتشار آثار بی‌کیفیت و افزایش کمیت خواهیم بود، در این شرایط که آثار افزون شده است مخاطب دچار بیراه می‌شود و از غایت مطالعه دور می‌شود و از سوی دیگر سرمایه مالی و زمانی فرد ضایع می‌شود.

مدیرعامل خانه کتاب تاکید کرد: وجود نقد برای سه ضلع نشر یک ضرورت است، پدیدآورندگان، ناشران و خوانندگان  نمی‌توانند خود را  در هیچ شرایطی مستغنی از نقد بدانند، در این باره سعدی می‌گوید «متکلم را تا کس عیب نگیرد، سخنش صلاح نپذیرد.»

غلامی جلیسه یادآور شد: وقتی جامعه منتقدی نداشته باشد مثل برهوتی است که پراز نمک بوده و در آن جریان زندگی محال است و تنها زیبا نشان داده شده است، البته ناشر نیز چنانچه خود را در ترازوی نقد قرار ندهد اعتماد اهل کتاب را از دست خواهد داد و از این رو سرمایه خود را نابود می‌کند.

وی افزود: ناشران در گذشته هم برای خود و هم برای مخاطب که یک سرمایه است اهمیت قائل می‌شدند و در اصل خواننده سرمایه اصلی یک ناشر است، بنابراین به خاطر این درجه اهمیت کسی این جرات را نداشت که مطالب بیخودی را بنویسد و هر ناشر جسارت انتشار هر متنی را نداشت.

مدیرعامل خانه کتاب ابراز داشت: مدتی است که وضعیت نقد در کشور ناامیدکننده است، متاسفانه روز به روز از تعداد مجلات و مقالات و منتقدین کم می‌شود و در اصل شاهد این هستیم که حجم کتاب های منتشر شده رو به افزایش و کیفت آنها نیز همواره رو به کاهش است.

غلامی جلیسه در پایان گفت: البته هدف ما بیان ناامیدی نیست، به زودی شاهد نشری کم‌عمق و پوپولیستی خواهیم بود که نتیجه آن قطعا برای فرهنگ و تمدن این مملکت شایسته نیست./۸۱۶/پ۲۰۲/ش

ارسال نظرات