۰۴ دی ۱۳۹۶ - ۱۴:۴۳
کد خبر: ۵۴۴۷۷۹

کتاب حج و سبک زندگی اسلامی بر پیشخوان نشر

نویسنده کتاب حج و سبک زندگی اسلامی، درصدد است تا با دقت در تعالیم دینی مربوط به حج، شیوه زندگی اسلامی را برای زائران و علاقه‌مندان تبیین کند.
حج و سبک زندگی اسلامی

به گزارش خبرنگار خبرگزری رسا، حج و سبک زندگی اسلامی عنوان کتابی به قلم مجتبی حیدری است که وی در آن به بررسی سبک زندگی اسلامی، بر اساس آموزه‌های حج می‌پردازد و درصدد است تا با دقت در تعالیم دینی مربوط به حج، شیوه زندگی اسلامی را برای زائران و علاقه‌مندان تبیین کند.

این کتاب به همت گروه اخلاق و اسرار پژوهشکده حج و زیارت وابسته به حوزه نمایندگی ولی فقیه در امور حج و زیارت در شش فصل کلیات، حج و سبک زندگی در رابطه با خدا، حج و سبک زندگی در رابطه با ولایت اهل بیت، حج و سبک زندگی در رابطه با خود، حج و سبک زندگی در تعامل با دیگران و حرم و سبک زندگی اسلامی تدوین شده است.

حج، عبادتی بزرگ است که در آموزه‌های اسلامی جایگاه والایی دارد و افزون بر جایگاه عبادی حج و عمره، کنکاش و پژوهش در معارف آن، عرصه‌های مختلف سیاسی، اجتماعی، اقتصادی و عرفانی را به روی انسان می‌گشاید و شیوه بندگی بهتر برای پروردگار، بهتر زندگی کردن و در تعاملات اجتماعی، اخلاق بهتر زیستن را ببه انسان می‌آموزند.

براساس آنچه در دیباچه این اثر آمده است، در کتاب «حج و سبک زندگی اسلامی» به بررسی و کشف سبک زندگی اسلامی، از میان آموزه‌ها و مناسک حج و عمره پرداخته و یافته‌های آن در معرض دید خوانندگان و علاقه‌مندان به معارف اسلامی و آموزه‌های دینی قرار داده شده است.

نویسنده در فصل نخست اثر به تبیین ماهیت و مفهوم «زندگی»، اختلاف ماهوی در تعریف زندگی در فرهنگ غرب و نظام دینی، تعریف سبک زندگی، ویژگی‌های سبک زندگی، کارکردهای سبک زندگی، دین و سبک زندگی، ابعاد سبک زندگی اسلامی و حج و سبک زندگی پرداخته است.

همچنین او فصل دوم را با یک مقدمه و چهار بخش با عنوان‌های خداشناسی در همه امور، روی آوردن به خدا و یاد او، عبادت خدا و اجتناب از گناهان و توبه به درگاه خداوند به پایان برده و در فصل سوم شناخت امام را مقدم بر حج و سایر عبادات دانسته و بر ثبات قدم در مسیر ولایت و دفاع از امامت اهل بیت علیهم‌السلام تأکید کرده است.

مجتبی حیدری که خود از طلاب حوزه علمیه قم و از پژوهشگران پژوهشکده حج و زیارت است، در فصل چهارم کتاب، حج را فرصت خودشناسی، تزکیه نفس و خودسازی و فرصتی برای قطع دلبستگی‌ها و تمرین صبر در موقعیت‌های دشوار دانسته است.

وی همچنین حج را فرصت تمرین نظم و انضباط، تمرین ساده‌زیستی و دوری از تجملات، حسابرسی اموال، تمرین فراگیری احکام و معارف دین و تمرین مدیریت زمان خوانده و هر فرصت را براساس آیاتی از قرآن کریم و روایاتی از ائمه معصومین علیهم‌السلام اثبات کرده است.

فصل پنجم این اثر نیز که حج و سبک زندگی در تعامل با دیگران نام دارد، در پنج بخش با عنوان‌های نزدیکان (خانواده و بستگان)، همسفران، زائران هموطن: برابری و مساوات، سایر مسلمانان و دشمنان اسلام: برائت و دشمنی سامان یافته است.

نگارنده، فصل ششم را نیز در دو بخش «حرم، محیط امن برای انسان‌ها» و «حرم و محیط زیست» تدوین کرده و در بیان ماهیت حرم آورده است: «حرم در لغت، به معنای سرزمین مقدس و مورد احترام است و در فرهنگ فقه اسلامی، به منطقه خاصی که شهر مکه و بخشی از اطراف آن را در برمی‌گیرد، اطلاق می‌شود.»

کتاب حج و سبک زندگی اسلامی را مؤسسه فرهنگی هنری مشعر وابسته به حوزه نمایندگی ولی فقیه در امور حج و زیارت در قطع وزیری، ۱۵۹ صفحه و شمارگان ۱۰۰۰ نسخه و به قیمت هشت هزار تومان منتشر و روانه بازار نشر کرده است./۹۲۰/ ن ۶۰۲/ش

ارسال نظرات