۰۶ دی ۱۳۹۶ - ۱۵:۵۹
کد خبر: ۵۴۵۰۹۸

نقش نیروهای مردمی در تحولات منطقه ای

به جرات می توان گفت استفاده سوریه و عراق از تجربه تشکیل نیروی مردمی جمهوری اسلامی ایران، نقش موثری در سرکوب شورشیان و تروریست‌ها داشته و سبب شکست مهاجمان تکفیری گردید.
تظاهرات مردم کشورهای عربی

به گزارش خبرگزاری رسا، سردمداران استکبار جهانی و صهیونیسم بین الملل بدنبال عجز از مقابله با محور مقاومت وروحیه استقلال خواهی ملتهای مسلمان، با به راه انداختن جریان منحرف و تکفیری گروه تروریستی داعش درعراق و سوریه تلاش نمودند ضمن مقابله با نفوذ انقلاب اسلامی و سرکوب حرکت های استقلال طلبانه ملت های مسلمان خاورمیانه، چهره ای خشن و دور از منطق از اسلام و مسلمانان به افکار عمومی جهانیان ارائه دهند.

قتل و کشتار، تجاوز و تعدی، از بین بردن آثار فرهنگی و تاریخی، نابود کردن منابع و زیرساخت های تمدن و توسعه، انجام جنایات فجیع و ثبت و ضبط اقدامات ضد بشری و به نمایش گذاشتن آن اعمال ددمنشانه درشبکه های اجتماعی، بمب گذاری و انجام عملیات انتحاری در کشورهای مختلف و...، همه و همه در راستای تحقق این هدف پلید صورت گرفته و میگیرد.

نابود کردن اقتصاد و نظم اجتماعی کشورهای مورد هدف و عقب انداختن آن ها از رشد و توسعه، ایجادجنگ های قومی و مذهبی بین ملت ها و از همه مهم تر، تضمین امنیت رژیم اشغالگر قدس از طریق تضعیف جبهه مقاومت و به حاشیه راندن موضوع غصب سرزمین فلسطین و قدس شریف نیز در همین راستا قابل اشاره و بررسی است.

این دسیسه و حرکت ضد بشری که با طراحی امپریالیسم و صهیونیست و تسلیح و تجهیز از سوی عربستان و برخی دیگر از کشورهای منطقه راه اندازی گردید، به سرعت در مسیر طراحی شده جلو رفت تا جایی که توانست بخش های زیادی از کشور سوریه و عراق را تصرف کرده و اعلام دولت خود خوانده نماید.

تلفات انسانی،خسارات مادی، معنوی و آثار مخرب سیاسی و اجتماعی شکل گیری این گروهگ منحرف، صدمات جبران ناپذیری به مکتب رهایی بخش اسلام و توانمندی های مسلمانان وارد و منابع عظیمی را به هدر داده است.

براساس برآورد خبرگزاری رویترز از گزارشات بانک جهانی و منابع داخلی کشورهای عربی خاورمیانه، گروهگ ملحد داعش با تصرف بخش هایی از عراق و سوریه و تشکیل خلافت خود خوانده دراین مناطق، بیش از هزار میلیارد دلار به اقتصاد این کشورها خسارت وارد نمود.

این در حالی است که علاوه برجنگ اصلی داعش در سوریه و عراق، دولت ها و ملت های مسلمان تونس، مصر، ترکیه، لیبی،  پاکستان، افغانستان، یمن و ... نیز از حملات این گروهک در امان نماند و اقتصاد این کشورها متحمل خسارات زیادی گردیده و سرمایه گذاری های خارجی درآنها تا حدود زیادی متوقف شده است.

علاوه بر مشکلات ناشی از آوارگی بیش از چهار میلیون نفر از مردم سوریه، تبادلات تجاری میان این کشور و دیگر کشورهای منطقه خاورمیانه دچارآسیب جدی شده و هزینه های نظامی در منطقه به شدت افزایش پیدا کرده است.

جریان ملحد و منحرف داعش اگر چه با کمک کشورهای حامی خود چند صباحی به تاخت و تاز بیرحمانه در سوریه و عراق پرداخت اما جنایاتی را که نسبت به مسلمانان روا داشت و خسارتی که به دولت های منطقه خصوصا سوریه و عراق تحمیل نمود سالیان سال در اذهان باقی خواهد ماند.

براساس گزارش دیده بان حقوق بشر، از آغاز جنگ سوریه تاکنون زیرساخت های زیادی در این کشور ویران و بیش از 320 هزار تن کشته و حدود نیمی از مردم این کشور آواره شده اند اما بانک جهانی می گوید خسارت ها بیش از این است.

حافظ غانم معاون رئیس بانک جهانی در امور خاورمیانه و شمال آفریقا می گوید: «جنگ در سوریه بافت اجتماعی و اقتصادی این کشور را از بین برده و علاوه بر شمار زیاد قربانیان، سازمان ها و نهادهایی را که جامعه برای انجام وظایف به آن ها نیاز دارند از بین برده است که بازسازی آن ها با چالشی بزرگ تر از بازسازی زیر ساخت ها مواجه خواهد بود.»

گسترش مناطق تحت کنترل داعش در سوریه و عراق، تخریب زیرساخت ها و شهرهای این دو کشور توسط نیروهای این گروه و هزینه ناشی از عملیات نظامی علیه آنها، اقتصاد ضعیف سوریه و عراق را به شدت تحت تأثیر قرار داده و هر منطقه ای که به دست داعش می افتاد، جز کشتار و خرابی از آن چیزی باقی نمی ماند.

در چنین شرایطی بود که دولت های سوریه و عراق جهت مقابله با داعش، از ایران تقاضای یاری نموده و خواهان استفاده از تجربیات کشورمان در زمینه مبارزه با تروریسم و گروهک های مسلح غیر قانونی شدند.

از همان زمان بود که فرماندهان کارآزموده ایرانی که تجربیات بسیار ارزشمندی در سازماندهی و بکارگیری نیروهای مردمی جهت مبارزه با حرکت های جدایی طلبانه و گروهک های مسلح غیر قانونی داشتند وارد صحنه رویارویی با داعش و دیگر گروهک های جدایی طلب در سوریه و عراق شدند.

سردار سرافراز سپاه توحید، اسوه و الگوی مبارزان و مجاهدین، سرلشکر پاسدار قاسم سلیمانی و یاران و همرزمانش، راه مقابله با داعش و دیگر گروهک های مسلح غیر قانونی را در بسیج نیروهای مومن و انقلابی تشخیص داده و با تمام توان، شروع به آموزش و سازماندهی نیروهای داوطلب مردمی و تشکیل هسته های مقاومت نمودند.

دولت سوریه با الهام گرفتن از الگوی نیروی مقاومت بسیج در ایران، اقدام به راه‌اندازی ارتشی مردمی به نام “جیش الشعبی” در سوریه نمود که این ابتکار بلافاصله تاثیر خود را در مهار و شکست فتنه تروریست‌ها و حامیان منطقه‌ای و فرامنطقه‌ای آنها در این کشور نشان داد.

به باور کارشناسان نظامی، با تشکیل یگان‌های مردمی در سوریه روحیه و انگیزه ارتش این کشور بنحو قابل توجهی افزایش یافت که نتیجه آن، تحرک قابل ملاحظه‌ ارتش در مناطق درگیری بود.

پس از تشکیل ارتش مردمی در سوریه، اکثریت مردم آن کشور در قالب گروه‌های مردمی شیعه، سنی، علوی و مسیحی متحد شده و به حمایت از ارتش ملی خود و رهبری بشار اسد و خط مقاومت برخاستند.

جوانان و نیروهای داوطلب سوری برای دفاع از استقلال و تمامیت ارضی کشور خود، پس از طی آموزش‌های نظامی به تامین امنیت مناطق مختلف پرداختند و این امر موجب شد تا بخش بیشتری از نیروهای ارتش آن کشور در صحنه‌های درگیری با تروریست‌ها ظاهر شوند که نتیجه آن، پیروزی‌های پی در پی در مناطق درگیری بود.

گسترش کمی و کیفی نیروی دفاع مردمی سوریه، علاوه بر کمک موثر جهت حفظ امنیت و تثبیت مناطق پاکسازی شده توسط ارتش آن کشور، نقش بازدارندگی در مقابل دخالت نظامی دولت های دیگر نیز داشت.

یکی از دلایلی که کشورهای غربی و به ویژه آمریکا نتوانستند در تحولات میدانی سوریه نقش بیشتری داشته و یا اقدام به حمله نظامی نمایند، وجود نیروهای داوطلب مردمی در کنار ارتش ملی سوریه بود.

در عراق نیز، فتوای جهاد آیت‌الله سیستانی و علمای سنی عراق سبب ایجاد شوری عظیم در میان مردم این کشور و تشکیل هسته های مقاومت مردمی شد که این نیروها نقش بسیار مهمی در سرکوب و اضمحلال تروریست‌های داعش داشته‌اند.

به جرات می توان گفت: استفاده سوریه و عراق از تجربه تشکیل نیروی مردمی جمهوری اسلامی ایران، نقش موثری در سرکوب شورشیان و تروریست‌ها داشته و سبب شکست مهاجمان تکفیری گردید.

در این میان نقش سپاه بدر و جیش‌المهدی عراق و دیگر گروههای مردمی بسیار مهم و سرنوشت ساز بوده و به عامل اصلی دفع تروریست‌های داعش در آن کشور تبدیل گشت.

حضور مردم در قالب تفکر بسیجی در تامین امنیت و مشارکت در حکومت، توانست راهگشای درگیری‌های سوریه و عراق باشد و با حضور مردم، قطعا تروریست‌ها و گروههایی تکفیری و غیر قانونی که توسط برخی کشورها و در راستای خواست آمریکا مسلح شده‌اند با شکست کامل مواجه خواهند شد.

بطور کلی میتوان گفت ایجاد و تقویت بسیج مستضعفین ایران، مقاومت حزب الله لبنان، حشد الشعبی عراق، زینبیون پاکستان، فاطمیون افغانستان ، انصارالله یمن، هسته های مقاومت سوریه و دیگر گروههای مبارز، مجاهد و آزادیخواه در اقصی نقاط جهان اقدامی اساسی و کارآمد علیه نظام سلطه بوده و گامی موثر و سرنوشت ساز در مسیر ایجاد تمدن نوین اسلامی و تشکیل امت واحده اسلامی برای تحقق امر ظهور است./۸۴۷/ب۱۰۲/ف

عشرت شایق کارشناس روابط بین الملل

ارسال نظرات