۰۷ دی ۱۳۹۶ - ۱۷:۱۰
کد خبر: ۵۴۵۱۶۱
در قم برگزار شد؛

مراسم رونمایی فرهنگنامه علمای مجاهد گیلان

مراسم رونمایی اختصاصی از فرهنگنامه علمای مجاهد گیلان با حضور طلاب و علمای استان گیلان در قم برگزار شد.
مراسم رونمایی فرهنگنامه علمای مجاهد گیلان مراسم رونمایی فرهنگنامه علمای مجاهد گیلان

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، جلسه اختصاصی رونمایی از کتاب فرهنگنامه علمای مجاهد گیلان به همت موسسه مطالعات مبارزات اسلامی گیلان در سالن کنفرانس مرکز فقهی حوزه علمیه امام کاظم (ع) در شهر قم برگزار شد.

در این جلسه حدود ۶۰ نفر از اساتید و فضلای گیلانی از جمله حجج اسلام: آزاده، فلاحتی، نصیری، رئوفی، ادهم نژاد، رمضان نرگسی، مهدی رهنما، صابرپور، رحمت زاده، حسن زاده لیله کویی، کاظمی، مجید رهنما، موسوی تنیانی، و تعدادی دیگر از طلاب گیلانی حضور داشتند.

محمد عبدالهی از مؤلفان این فرهنگنامه در ابتدای این جلسه  ابراز کرد: فرهنگ نامه علمای مجاهد گیلان با کوشش چندین ساله نویسندگان و پژوهشگران مؤسسه مطالعات مبارزات اسلامی گیلان تدوین و نگارش شده است .

حجت الاسلام عبدالهی به شرح مطالب و مدخل‌های این فرهنگ‌نامه پرداخت و گفت: در این فرهنگنامه به کنکاشی عمیق در مبارزات و فداکاری‌های مردم گیلان و رهبران دینی آنها در دوران مشروطه تا انقلاب اسامی پرداخته شده است.

وی با بیان این که در جلد اول این فرهنگ نامه شرح حال علمای مجاهد از دوران تا انقلاب اسلامی خطه گیلان را ترسیم شده است، گفت: در جلد نخست این فرهنگنامه شرح حال  عالمانی همچون: آیت الله شهید آقا میر دارالعلوم رشتی، آیت الله شیخ محمدرضا چکوسری، حاج آقا بزرگ رشتی و شیخ حسن حسام الاسلام پرداخته شده است.
حجت الاسلام عبدالهی ادامه داد: آیت الله میرزا محمدرضا حکیمی، آیت الله شهید ملا محمد خمامی، آیت الله محمد باقر رسولی، میرزا خلیلی رفیع، آیت الله سید محمد روحانی، آیت الله سید عبدالله صالح صابری، آیت الله شیخ علی علم الهدی، آیت الله شهید شیخ علی فومنی، آیت الله ملا عبدالله مازندرانی، آیت‌الله محمدعلی مدرسی چهاردهی، شهید میرزا کوچک جنگلی، آیت الله شیخ یوسف نجفی جیلانی و اشرف الدین نسیم شمال از دیگر عالمانی هستند که این سیره آنها در این فرهنگنامه شرح داده شده است.

در ادامه این نشست، حجت الاسلام علی نصیری، استاد درس خارج حوزه علمیه قم، با بیان اینکه تدوین فرهنگنامه علمای مجاهد گیلان پژوهشی نوینی است، گفت: در فعالیت‌های پژوهشی تاریخی باید اصل صداقت و امانت‌داری حفظ شود و همچنین در این آثار  به ابهامات و شبهات تاریخی پیرامون هر جریان و شخصیت تاریخ پاسخ مناسب داده شود.

در ادامه این جلسه، حجت الاسلام رسول فلاحتی ضمن تقدیر از نویسندگان و مؤلفان این فرهنگنامه، بیان کرد: در این نوشتار فقط به سیره عالمان گذشته و درگذشته بسنده نشود، بلکه سیره و شرح حال زندگی عالمان زنده نیز آورده شود.

بر اساس این گزارش، در ادامه این مراسم رونمایی، حجت الاسلام رمضان نرگسی از اساتید تاریخ معاصر ایران نیز به نکاتی درباره مسائل و مشکلات تاریخ‌نگاری و لزوم پرداختن به جریان‌های حق اشاره کرد و گفت: جریان روشنفکری در ایران، از زمان مشروطه تا اکنون به معرفی الگوهای غلط و نادرست خویش در جامعه پرداخته و همچنین الگوهای مناسب و علمای دینی را از نظر شخصیتی تخریب کرد‌ه‌اند.

 وی از زحمات تولید کتاب فرهنگنامه علمای مجاهد گیلان قدردانی و بیان کرد: تدوین فرهنگنامه علمای مجاهد گیلان گامی مؤثر و مفید برای معرفی الگوهای مناسب به نسل جوان جامعه است.

در  پایان این نشست از پژوهشگران و دست‌اندرکاران تدوین فرهنگنامه علمای مجاهد گیلان قدردانیشد./۹۹۸۲۰۲/ش

ارسال نظرات