۱۵ دی ۱۳۹۶ - ۲۲:۲۵
کد خبر: ۵۴۶۱۷۱
گزارش رسا از جنگ روانی رسانه‌های عربی؛

از حمله به «ولایت فقیه و سپاه پاسداران» تا توصیف اغتشاش‌ گران به «آزادی‌خواهان»

با آنکه فتنه ۹۶ آخرین نفس‌های خود را کشیده است اما همچنان برخی رسانه‌های عربی به سیاه‌نمایی از حوادث داخلی پرداخته و مدعی گسترش دامنه آشوب‌های داخلی شدند.
حاج قاسم و رهبری

خبرگزاری رسا ـ گروه بین‌الملل: بیش از یک هفته از آشوب‌ها می‌گذرد و با آنکه رسما بساط فتنه‌گران برچیده شد اما گویا جنگ روانی دشمنان پایانی ندارد. این اعتراض‌ها که در ابتدا واکنشی به نابسامانی‌های اقتصادی و مشکلات معیشتی بود به سرعت تبدیل به عرصه‌ای برای بروز و ظهور زخم‌خوردگان فتنه 88 شد تا معاندان و دشمنان داخلی و خارجی نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران بار دیگر با یکدیگر هم قسم شده و به خیال خود مسیر اعتراض‌ها را به سمت براندازی نظام پیش برند.

هرچند که انتقاد از مسؤولان و مطالبه‌گری از حقوق اساسی ملت ایران است اما آنچه که در روزهای اخیر شاهدش بودیم را باید فتنه‌ای جدید توصیف کنیم هرچند که در این میان معترضان پس از حمله عناصر معلوم الحال به اموال عمومی، ایجاد آشوب در کشور و تبدیل صحنه مطالبات اقتصادی به بستر فتنه‌انگیزی به سرعت راه خود را از فتنه‌گران جدا ساخته و خواستار برخورد جدی با هنجارشکنان و ساختارشکنان شدند.

در این میان حمایت علنی رسانه‌ها و شخصیت‌های استکباری و نیز شبکه‌های وابسته به مزدوران منطقه‌ای از آشوب طلبان به همگان فهماند که ماجرا پیچیده‌تر از اعتراض به وضعیت اقتصادی است. سردادن شعارهای هنجارشکنانه، آتش زدن پرچم جمهوری اسلامی ایران، حمله به امول عمومی و کشتار مردم در کنار حمایت بی‌پرده آمریکا، فرانسه، اسرائیل، انگلیس و برخی کشورهای عربی حاکی از آن است که دشمنان قسم خورده کشور عزیزمان ایران باردیگر چشم امید به اندک آشوبگران خیابانی دوخته‌ بودند.

با آنکه پیرامون ابعاد اقتصادی، اجتماعی و سیاسی این حادثه سخن بسیار است و تحلیل جامعه شناختی فتنه 96 را باید به زمانی دیگر موکول ساخت اما آنچه که برای نگارنده اهمیت دارد نحوه واکنش تحلیلگران سیاسی کشورهای عربی نسبت به این حادثه است. در کنار نحوه انتخاب عنوان‌های خبری و شیطنت‌های رسانه‌ای برخی شبکه‌ها در پوشش دروغین اخبار داخل ایران و بزرگ‌نمایی اقدامات آشوب‌طلبان ، تحلیل‌ها مندرج در خبرگزاری‌های عربی نیز قابل توجه است.

این امر بسیار طبیعی است که سیاست خارجی ایران موافقان و مخالفان خود را داشته باشد و در عرصه سیاست این مساله کاملا پذیرفتنی است اما آنکه برخی کشورها تمام ظرفیت رسانه‌ای خود را برای پوشش فتنه 96 به کار بسته و هجمه‌های بی‌سابقه‌ای علیه نظام جمهوری اسلامی را به راه بیندازند، جای تامل دارد. عجیب‌تر آنکه در بسیاری از این برنامه‌ها، کارشناسان مدعی شدند که ایران تاوان حمایت از تروریسم در منطقه را می‌پردازد و این آتشی است که حال دامن سیاست مداران ایرانی را گرفته است.

سناریوی جدید؛ دستور سرکوب شدید مردم از سوی حکومت
دشمنی رسانه‌های خارجی به اتهامه‌زنی علیه ایران ختم نشد. آنها با سیاه‌نمایی وضعیت داخلی کشور مدعی سرکوب شدید تظاهر کنندگان شدند. با آنکه مردم ایران از آغازین روزهای اعتراض‌ راه خود را از آشوب طلبان و فتنه‌گران جدا ساختند اما شیطنت برخی رسانه‌های در معکوس نشان دادن وضعیت داخلی همچنان ادامه دارد.

جنگ رسانه‌ای علیه ایران به جایی رسیده است که برخی رسانه‌های عربی با دروغ‌پردازی و مصادره راهپیمایی اعتراضی مردم به فتنه گران به نفع آشوب طلبان مدعی شدند: «امروز جمعه هزاران تن از مردم ایران در اعتراض به وضعیت اقتصادی بار دیگر به خیابان‌ها آمدند اما به دستور رهبر ایران، نیروهای بسیج که با لباس‌های شخصی در میان جمعیت تقسیم شده‌اند اقدام به سرکوب شدید مردم کرده و تنها در مشهد صدها تن بازداشت شدند.»

شبکه الکاتب با تکرار دروغ‌های بوق‌های رسانه‌ای عربی مانند اسکای نیوز با اتهام زنی به حکومت خاطر نشان کرد که به دستور صریح رهبر ایران بسیاری از معترضانی که نسبت به حق پایمال شده خود در سال 2009(88 شمسی) به خیابان‌ها آمده بودند از سوی ماموران امنیتی و لباس شخصی‌ها سرکوب شده و بسیاری نیز بازداشت شدند.

لجن‌پراکنی اسکای نیوز
شبکه خبری اسکای نیوز که همواره حامی و مدافع جنایات عربستان سعودی در منطقه بوده و بارها و بارها علیه ایران، حزب الله لبنان، بسیج مردمی عراق و محور مقاومت موضع‌گیری شدید داشته و حتی از تروریست‌های تکفیری داعش با عنوان مخالفان حکومتی یاد کرده است، اینبار خود را حامی ملت ایران جای زده و به لجن‌پراکنی رسانه‌ای می‌پردازد.

اسکای نیوز مدعی شده است که در اغتشاشات اخیر بیش از 50 نفر کشته و 3هزار نفر نیز بازداشت شدند. این شبکه خبری اغتشاشات سراسر کشور را به اعتراض‌های مسالمت‌آمیز مردم در افزایش فساد و ناعدالتی برشمرده و تصریح کرد: نیروهای امنیتی با حمایت همه‌جانبه سپاه پاسداران ایران به سوی مردم تیراندازی کرده و چندین نفر را به قتل رساندند.

اسکای نیوز با اشاره به اعزام نیروهای سپاه به سه منطقه پرتنش و حضور ارتش در کنار ماموران امنیتی افزود: با آنکه آغاز این اعتراض‌ها از سوی طبقه کارگری بود اما به سرعت طبقه متوسط جامعه نیز به جمع معترضین پیوستند. مخالفان حکومت می‌گویند که از شعارهای حکومتی علیه غرب خسته شده و خواستار استعفای رهبری و رییس جمهوری هستند. سپاه پاسداران چهارشنبه اعلام کرد که نیروهایش را در سه ناحیه برای خاموش ساختن اعتراض‌ها اعزام کرده است. عبدالرحیم موسوی فرمانده ارتش نیز از کمک رسانی به نیروهای انتظامی در سرکوب مردم سخن گفته است.

ایران تاوان دخالت در منطقه را می‌دهد
علاء بازید کارشناس مسائل امنیتی خاورمیانه در واکنش به اغتشاشات ایران گفت: شرایط به گونه‌ای پیش می‌رود که امکان مهار این اعتراض‌ها برای حکومت ایران میسور نیست. ایران با حمایت از گروهک‌های تروریستی برای ایجاد اختلاف و ناآرامی در کشورهای عربی به ویژه مصر تلاش فراوانی انجام داد و اکنون تاوان این ناعدالتی‌ها را باید بدهد.

وی با حمله به برخی رسانه‌ها که اخبار ایران را به شکلی صحیح پوشش می‌دانند، افزود: برخی رسانه‌های پست و حقیر همیشه مدعی بودند که نظام ایران ملت‌های منطقه را در مبارزه با ظلم، تبعیض و فساد تنها نمی‌گذارد اما تظاهرات درون ایران چهره واقعی ایران را به همگان نشان داد. آنها این تظاهرات را توطئه علیه نظام توصیف می‌کنند اما حقیقت چیز دیگری است.

این کارشناس مسائل امنیتی و اطلاعاتی با بیان آنکه کشوری مانند ایران که بر اساس تبعیض قومیتی، مذهبی و نژادی شکل گرفته و همواره درصدد تحمیل نظرات خود به سایر کشورها است نمی‌تواند مدعی صلح و آرامش باشد، خاطر نشان کرد: ایران نمونه بارز یک حکومت افراط‌گرا است که با فتنه‌انگیزی در میان امت عربی ـ اسلامی استثمار سایر کشورها را هدف خود قرار داده است.

بازید ادامه داد: خطر ایران از جمعیت اخوان المسلمین به مراتب بیشتر است زیرا میان این دو اشتراک ایدئولوژی وجود دارد و این مساله را در زمان سفر محمد مرسی به ایران در زمان ریاست جمهوری احمدی نژاد مشاهده کردید. ایران عامل اصلی تجزیه کشورهای منطقه بوده و نقش بسزایی را در ایجاد جنگ‌های متعددی در سوریه، لبنان و یمن داشته است.

حمله به ولایت فقیه و مرجعیت شیعه
هجمه علیه جمهوری اسلامی ایران به سخنان کارشناس امنیتی مصری ختم نشد. همسو با نظرات بازید وائل الشهاوی دبیرکل حزب «درود بر مصر» نیز با حمله به جمهوری اسلامی ایران تاکید کرد: بعد از سال‌ها ظلم، فساد، سرکوب و گمراهی، ملت ایران خواستار زندگی کریمانه به دور از حکومت ولایت فقیه هستند؛ حکومت دیکتاتورهایی که مدعی نائب مهدی منتظر هستند.

الشهاوی اغتشاش‌گران را آزادی‌خواهان و عدالت‌طلبانی که تحت شدیدترین سرکوب‌ها قرار گرفته‌اند توصیف کرده و افزود: حکومت ایرانی دارای مرجعیت شیعی سال‌های متمادی است که به فتنه‌انگیزی در کشورهای عربی و اسلامی پرداخته و امروز ملت ایران تاوان دعواهای سیاسی میان جناح اصلاح‌طلب و محافظه‌کار را می‌دهند. حوادثی که در طول این سال‌ها رخ داد حاکی از آن است که مردم ایران تنها از طریق تظاهرات سیاسی نمی‌توانند به خواسته‌های خود دست یابند.

طبل رسوایی حامیان عربستان نواخته شد
همزمان با جنگ روانی و رسانه‌ای شدید دشمنان نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران در سوی دیگر میدان همین رسانه‌ها به تجلیل از نقش عربستان در برقراری ثبات در منطقه می‌پردازند. با رصد حوادث اخیر و حمایت همه جانبه استکبار جهانی و کشورهای مرتجع عربی منطقه مانند عربستان از آشوب‌های هفته گذشته ثابت می‌کنند که هدایت این اعتراض‌ها خارج از کشور بوده و سرویس‌های جاسوسی بیگانه در این حوادث نقش کلیدی داشته‌اند.

هرچند که مطالبه‌گری حق اساسی مردم است و انتقاد سازنده جزء لاینفک نظام اسلامی است اما باید توجه داشت که همواره دشمنان در کمین هستند تا با سوء استفاده از شرایط و تبدیل مطالبات مردمی به اهرم فشاری علیه نظام، طرح‌های خود را عملیاتی کنند. این سخن از سوی کشورهای استکباری و حامیان مرتجع منطقه‌ای آنان تکرار شده است که تنها راه سرنگونی نظام حاکم بر ایران را باید در درون مرزهای ایران جستجو کرد نه خارج از آن.

ملت فهیم و هوشیار ایران همواره و این مساله را بارها اثبات کردند که در دفاع از آرمان‌های نظام مقدس جمهوری اسلامی ثابت قدم بوده و پای اصول و خطوط قرمز نظام اسلامی تا آخرین قطره خون ایستادگی می‌کنند و بی‌شک پیروز این آوردگاه مردم انقلابی ایران هستند زیرا وعده الهی بر آن تحقق گرفته که یاورانش را یاری می‌رساند که فرمود «وَلَيَنصُرَنَّ اللَّهُ مَن يَنصُرُهُ إِنَّ اللَّهَ لَقَوِيٌّ عَزيزٌ»/981/ب950/ر

محمد رایجی پژوهشگر حوزه علمیه قم

ارسال نظرات